GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

vet ikke om jeg spÞr pÄ rette plassen, men prÞver her.

jeg er 32 Ă„r gammel jente , og skal reise alene med min hund. Men vet ikke hvor enda. Tenker en tre dagers vandring, men ikke topptur i midt mai. Gjerne pĂ„ sĂžrsiden av Norge â˜ș

Annonse
Skrevet

Midt i Mai sÄ er det normalt sett fremdeles snÞdekt over 800 meters hÞyde og snÞflekker omtrent opp til ca 600 meters hÞyde. SÄ jeg ville ha vurdert turer i feks Oslomarka eller lavtliggende deler av Skrim og Sauheradfjella. Der vil snÞen vÊre borte, isen ha smeltet og vÄren vÊre godt i gang.

• Liker 1
Skrevet

Snakker vi nÊre Oslo ville valget lett vÊrt Østmarka. Ellers litt nÊrmere juni Äpner mulighetene seg for Blefjell, Lifjell, HÞgfjell (Vikerfjell) seg ogsÄ. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar !

jeg tenker gjerne skog, ikke hĂžy stigning. Litt er ok, men Ăžnsker ikke krevende terreng , pga hunden, heller lengre strekning pĂ„ noen dager. Fiskemuligheter hadde vĂŠrt helt topp â˜șJeg kjĂžrer bil tenker jeg 

Skrevet (endret)
25 minutes ago, Hege32 said:

Takk for svar !

jeg tenker gjerne skog, ikke hĂžy stigning. Litt er ok, men Ăžnsker ikke krevende terreng , pga hunden, heller lengre strekning pĂ„ noen dager. Fiskemuligheter hadde vĂŠrt helt topp â˜șJeg kjĂžrer bil tenker jeg 

:) Rundt midten av Mai kan du forvente at vann under ca 600 meter er isfrie og omrÄdet snÞfritt. Men det kan fremdeles vÊre kaldt i vannet og dÄrlig bitt hvis isen akkurat har gÄtt. SÄ jeg ville holdt meg i lavlandet.

SÄ hvis fiske er av interesse er nok Østmarka det beste valget. Du vil egentlig ha et omrÄde som ligger sÄ lavt mulig og helst kystnÊrt slik at det er litt varme i vannene.

Endret av Gabs88
Skrevet
Hege32 skrev (25 minutter siden):

Takk for svar !

Da ville jeg ha tatt turen ned til Fjella i Østfold https://www.visitoestfold.com/no/indre-ostfold/produkt/?tlp=5725313&name=Fjella-turomrade&show=main-info Her finner du lite folk, gode fiskemuligheter og spennende skogsterreng.

Skrevet

Ok! â˜ș tusen takk for tips,  skal undersĂžke det dere har foreslĂ„tt. Vet det er litt dĂ„rlig bitt akkurat da 🙈 men koselig uansett. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutes ago, Hege32 said:

Ok! â˜ș tusen takk for tips,  skal undersĂžke det dere har foreslĂ„tt. Vet det er litt dĂ„rlig bitt akkurat da 🙈 men koselig uansett. 

Bittet er ofte dÄrlig de to fÞrste ukene etter islÞsning. Men etter det kan det vÊre helt fantastisk. SÄ igjen, Oslomarka, for der pleier isen Ä gÄ i slutten av April. :)

Legger med et utsnitt av ssamme omrÄde pÄ 3 forskjellige datoer i 2023.

22 April, fremdeles is pÄ alle vann.

image.png.1a567cb6e4a03c6da889fe166544dc4c.png

5. Mai, nesten full islĂžsning.

image.png.5f6278b207b78bc163560225f4da97d6.png

20. Mai, all is har vert borte i et par uker. :)

image.thumb.png.64198fd9cfb8c2a107940d847806d24a.png

SÄ hadde du vert der 15-20 Mai 2023 sÄ hadde fiskemulighetene vert helt topp. :)

• Liker 1
Skrevet
Gabs88 skrev (46 minutter siden):

Bittet er ofte dÄrlig de to fÞrste ukene etter islÞsning. Men etter det kan det vÊre helt fantastisk. SÄ igjen, Oslomarka, for der pleier isen Ä gÄ i slutten av April. :)

Legger med et utsnitt av ssamme omrÄde pÄ 3 forskjellige datoer i 2023.

22 April, fremdeles is pÄ alle vann.

image.png.1a567cb6e4a03c6da889fe166544dc4c.png

5. Mai, nesten full islĂžsning.

image.png.5f6278b207b78bc163560225f4da97d6.png

20. Mai, all is har vert borte i et par uker. :)

image.thumb.png.64198fd9cfb8c2a107940d847806d24a.png

SÄ hadde du vert der 15-20 Mai 2023 sÄ hadde fiskemulighetene vert helt topp. :)

Tusen takk! â˜ș jeg skal reise i kristihimmelfarts helgen tenkte jeg. 

Skrevet

Hei igjen 😀 har sett litt, og Oslomarka kan vel vĂŠre fin pĂ„ denne tiden ser det ut som. Tusen takk for tips. Er det Ikke for mye snĂž, og langs en merket sti? Jeg er litt klumsete og trenger litt veivisning, sĂ„ fint om det feks er langs ett vann eller lignende🙈kan kompass og kart , men er fĂžrste gang jeg gjĂžr slik alene. Tenker en runde pĂ„ tre dager. Er det noen som har en lĂžype, med soveplass, til to netter i lĂžpet av runden? Aldri gĂ„tt i Oslomarka , er fra Arendal . Jeg tenker fra 9-12 mai. â˜ș

Skrevet

1 hour ago, Hege32 said:

Hei igjen 😀 har sett litt, og Oslomarka kan vel vĂŠre fin pĂ„ denne tiden ser det ut som. Tusen takk for tips. Er det Ikke for mye snĂž, og langs en merket sti? Jeg er litt klumsete og trenger litt veivisning, sĂ„ fint om det feks er langs ett vann eller lignende🙈kan kompass og kart , men er fĂžrste gang jeg gjĂžr slik alene. Tenker en runde pĂ„ tre dager. Er det noen som har en lĂžype, med soveplass, til to netter i lĂžpet av runden? Aldri gĂ„tt i Oslomarka , er fra Arendal . Jeg tenker fra 9-12 mai. â˜ș

9-12 mai vil det sannsynligvis vÊre mer pollen enn snÞ i Oslomarka. Det kan vÊre litt is pÄ enkelte vann fremdeles men det vil nok vÊre veldig lite snÞ igjen, kanskje du ser noen snÞflekker om du er heldig.

NĂ„r det kommer til veivisning anbefaler jeg appene:

* Ut, DNT sin app, viser hytter og stier pÄ en veldig god mÄte. Gratis offline-kart.

* Hvor? Kartverket sin app, gode gratis offline-kart med avstandsmÄling.

* Varsom, kanskje ikke sÄ relevant for Oslomarka men veldig fin app som ogsÄ har gratis offline-kart og er fin for Ä navigere utenom stier.

* Norgeskart, raskt og enkelt kart med god sti-visning. :) Men ikke helt gratis.

Hvis du har appene sÄ vil de alltid vise posisjonen din, selv utenfor mobildekning. Og med offline-kart, GPS posisjon og visning av stier sÄ er det en smal sak Ä navigere seg gjennom et sÄpass populÊrt turomrÄde.

NÄr det kommer til konkrete anbefalinger kan jeg desverre ikke hjelpe deg, de to gangene jeg har vert der sÄ var det andre som var veivisere og jeg var bare med pÄ turen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.