Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektsversjon av Hilleberg Unna?


Anbefalte innlegg

Swiss John skrev (1 time siden):

Et telt består av 4 grunnelementer: tekstilmateriale, stenger, plugger og barduner. De mest betydelige vektbesparelsene kan oppnås ved å finne måter å redusere vekten på stengene, ytterteltmaterialet, gulvet og/eller veggene i innerteltet og pluggene. Hilleberg, som en ledende teltprodusent, vil være veldig bevisst på hva konkurrentene gjør på markedet – deres R&D-avdeling er garantert ikke i dyp søvn. Jeg er ikke i tvil om at de har testet karbonfiberstenger i sine teltdesign, men har bestemt seg for å ikke bruke dem. På samme måte vil de sikkert ha sett på alternative tekstilmaterialer, spesielt Dyneema til ytterteltet, men foreløpig ikke funnet en løsning som de er forberedt på å sy navnet sitt på.

Durston har spart vekt ved å bruke karbonstenger og et innertelt i netting/mesh, i tillegg til å gi bare 4 plugger og ingen barduner. Tarptenter bruker et Dyneema flysheet og karbonstenger – de valgfrie 9 mm alu-stengene løfter vekten opp til 1,8 kg. Av de tre kommer Saor nærmest Unna, med 9 mm alu-stenger, et silikonbelagt ripstop nylon-flysheet (eller Dyneema i DCF-versjonen) ……og ingen plugger i det hele tatt! For å sammenligne dens oppgitte vekt på 1,35 kg (1,18 kg i DCF) med Unna, må man legge til de 12 pluggene (150 g) som leveres som standard av Hilleberg. Den bruker tilsynelatende også Dyneema som barduner (selv om det ikke er klart fra nettsiden deres), og alle som har jobbet med Dyneema-snor kan fortelle at knutene kan løsne ganske enkelt.

Jeg er sikker på at alle disse tre teltene vil være fine å bruke i mildt vær, og at de har en klar fordel når lav vekt er hovedkriteriet – men det samme ville kombinasjonen av en bivysack og en tarpaulin. Jeg er like sikker på at jeg ville føle meg mye tryggere i Unna i det mer ustabile og mindre forutsigbare klimaet i nordlandet. Hvis jeg virkelig måtte velge mellom de tre ville jeg tatt Saor, men teltet, i sin nåværende form, har ikke vært på markedet lenge nok til å ha vist seg pålitelig i tungt vær. Jeg ville ventet et år eller to og tatt hensyn til rapporter fra brukere, spesielt i de skandinaviske landene og på de britiske øyer, siden jeg ikke har noe ønske om å være et forsøkskanin selv. Vekten på den versjonen, pluss 12 plugger som standard med Unna, ville vært 1,5 kg – altså 700 g mindre enn min standard Unna (2,2 kg). 700 g mindre er absolutt betydelig på en 8-timers turdag, men pålitelighet må komme først før vekt (og kostnad).

Unna fremstår som et flott telt som garantert har satt standarden for andre produsenter. Poengene dine rundt hva som medregnes i oppgitt vekt stemmer nok, uten at jeg har sjekket alle. 

Det er imidlertid ikke bare vekten som skiller de overnevnte produsentene fra Unna. Tynnere materialer, og spesielt bunnduk siden denne er trykk hos Hilleberg, gir et betraktelig mer pakkbart telt. Silikonbelagte stoffer pakker også mindre enn PU-belagte stoffer.

Unna er laget i silnylon, mens Trekkertent bruker silpoly (ikke silnylon som du skriver). Silpoly har mange fordeler som jeg ikke går inn på her. 

Det er «ingen» som bruker rene Dyneema-barduner til telt lenger. Man bruker som regel en blanding mellom polyester og dyneema som holder knuter bra. 

Jeg tror Saor har vært på markedet siden 2016, så det er vel ganske godt testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutes ago, ole_brum said:

Jeg tror Saor har vært på markedet siden 2016, så det er vel ganske godt testet.

Jeg skrev “i sin nåværende form”. Sitat fra produsentens hjemmeside:

“From 9/10/24 this tent will have a short pole sleeve and clip system as shown below. This makes the tent easier to pitch in strong winds. Colour is dark olive”.

9/10/24 er 5 dager siden, hvis han mener den europeiske måten å skrive dato på, eller 5 uker hvis han mener den amerikanske måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (28 minutter siden):

Jeg skrev “i sin nåværende form”. Sitat fra produsentens hjemmeside:

“From 9/10/24 this tent will have a short pole sleeve and clip system as shown below. This makes the tent easier to pitch in strong winds. Colour is dark olive”.

9/10/24 er 5 dager siden, hvis han mener den europeiske måten å skrive dato på, eller 5 uker hvis han mener den amerikanske måten.

Du har helt rett i at de oppdaterte stangkanelene er nye som standard løsning. Samtidig har dette vært tilbudt som en «custom» løsning på teltet i flere år ved etterspørsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, ole_brum said:

Trekkertent bruker silpoly (ikke silnylon som du skriver).

Min feil! Takk for at du påpekte det. Jeg har gått tilbake og redigert innlegget mitt da jeg ikke ønsker å skrive villedende informasjon.

Jeg noterer meg at Hilleberg bruker silikonbelagte ripstop nylon flysheets i alle sine teltserier – til og med Yellow Label.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.