Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektsversjon av Hilleberg Unna?


Anbefalte innlegg

Annonse
RuneH skrev (50 minutter siden):

 

"Stormtest" med vannflasker🤣

Holdt det åpent for at akkurat dette kunne bli mitt første Durston telt, men nei. Big Sky international rykket opp på første plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som at flere designgrep er gjort for å få vekten under 1 kg. Et eksempel er bunnduken på 15D silpoly. I mine øyne ville minimum 20D - helst 30D - vært bedre for et telt som skal være mer robust og ikke konkurrere med de letteste mid-teltene. Jeg skulle gjerne også sett mindre myggnett i innerteltet. Typisk sparer dette også litt vekt. Er det flere som synes det er rart at glidelåsen til ytterteltet ikke går ned i et hjørne, men snarere stopper «midt på» panelet? Da må man enten rulle vekk to dører, eller bruke en ekstra plugg.

Jeg har hatt lyst til å lage min egen lettvekstversjon av Hilleberg Unna, og fikk ikke mindre lyst nå :D 

Endret av ole_brum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske meningsløs "stormtest", MEN det jeg likte godt var at gåstav-oppsettet støtter opp sideveggene ved vind. Det første jeg tenkte før jeg så videoen var at sidevind blir noe dritt på teltet og vil føre til mye fleksing og blafring, men når stavene kan settes sånn at de holder sidene rake blir det plutselig mye bedre. For vekten på X-dome, og om værfastheten fra andre Durston-telt har arvet noe ned på denne tror jeg ikke det er et dårlig teltvalg.

Litt interessant at stangoppsettet og det ytre festet til ytterduk minner mye om Norrøna Falketind kuppelteltet. Denne innovasjonen spesifikt kommenterte jeg til Durston på en Instagrampost for lenge siden når X-Dome bare var på idéstadiet, og Durston svarte med at det så kult ut :D Kanskje det ble sett litt nærmere på?

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (28 minutter siden):

Ganske meningsløs "stormtest", MEN det jeg likte godt var at gåstav-oppsettet støtter opp sideveggene ved vind. Det første jeg tenkte før jeg så videoen var at sidevind blir noe dritt på teltet og vil føre til mye fleksing og blafring, men når stavene kan settes sånn at de holder sidene rake blir det plutselig mye bedre. For vekten på X-dome, og om værfastheten fra andre Durston-telt har arvet noe ned på denne tror jeg ikke det er et dårlig teltvalg.

Litt interessant at stangoppsettet og det ytre festet til ytterduk minner mye om Norrøna Falketind kuppelteltet. Denne innovasjonen spesifikt kommenterte jeg til Durston på en Instagrampost for lenge siden når X-Dome bare var på idéstadiet, og Durston svarte med at det så kult ut :D Kanskje det ble sett litt nærmere på?

Det er jo gøy å tenke at du fikk Durston inn på tanken om utvendige stenger :D samtidig er dette mye brukt av Hilleberg, Terra Nova og Big Sky International, for å nevne noen. Den fine vekten på teltet skyldes delvis at bunnduken er svært tynn og at barduner og plugger ikke er medregnet i vekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (37 minutter siden):

Ganske meningsløs "stormtest", MEN det jeg likte godt var at gåstav-oppsettet støtter opp sideveggene ved vind. Det første jeg tenkte før jeg så videoen var at sidevind blir noe dritt på teltet og vil føre til mye fleksing og blafring, men når stavene kan settes sånn at de holder sidene rake blir det plutselig mye bedre. For vekten på X-dome, og om værfastheten fra andre Durston-telt har arvet noe ned på denne tror jeg ikke det er et dårlig teltvalg.

Litt interessant at stangoppsettet og det ytre festet til ytterduk minner mye om Norrøna Falketind kuppelteltet. Denne innovasjonen spesifikt kommenterte jeg til Durston på en Instagrampost for lenge siden når X-Dome bare var på idéstadiet, og Durston svarte med at det så kult ut :D Kanskje det ble sett litt nærmere på?

Syns det var dårlig gjort av ham å høre på deg og ikke meg da jeg foreslo en lettere variant av Unna 😅

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (1 time siden):

Det er jo gøy å tenke at du fikk Durston inn på tanken om utvendige stenger :D samtidig er dette mye brukt av Hilleberg, Terra Nova og Big Sky International, for å nevne noen. Den fine vekten på teltet skyldes delvis at bunnduken er svært tynn og at barduner og plugger ikke er medregnet i vekten. 

Hehe ja utvendige stenger er ikke nytt, det var mer bare måten det var gjort på spesifikt her som kombinerer typisk amerikansk kuppel-stil med Hilleberg klipsløsning, uten å bruke stangkanaler i yttermaterialet. Så vidt jeg vet er Norrøna-teltet det første av det slaget.

Det kan også hende det er helt tilfeldig og ikke noe med min kommentar å gjøre :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 minutter siden):

Hehe ja utvendige stenger er ikke nytt, det var mer bare måten det var gjort på spesifikt her som kombinerer typisk amerikansk kuppel-stil med Hilleberg klipsløsning, uten å bruke stangkanaler i yttermaterialet. Så vidt jeg vet er Norrøna-teltet det første av det slaget.

Det kan også hende det er helt tilfeldig og ikke noe med min kommentar å gjøre :D

Du har helt rett i at den kombinasjonen er ny! Jeg har lyst til å tro at det er din fortjeneste ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (På 8.10.2024 den 18.08):

"Stormtest" med vannflasker🤣

Virket ikke så veldig "stormworthy" som de selv kaller det nei. 😄

Men man må huske at en amerikansk "storm" egentlig bare er en ansamling med mørke skyer. Her en en oversettelse til norsk:

rain storm: det regner litt

hail storm: det hagler litt

snow storm: det snør litt

wind storm: det blåser litt

 

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (7 timer siden):

Virket ikke så veldig "stormworthy" som de selv kaller det nei. 😄

Men man må huske at en amerikansk "storm" egentlig bare er en ansamling med mørke skyer. Her en en oversettelse til norsk:

rain storm: det regner litt

hail storm: det hagler litt

snow storm: det snør litt

wind storm: det blåser litt

 

Da er det jammen meg bra at Dan Durston designer sine telt i "Hjertet av Canadian Rockies" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (7 minutter siden):

Jo, men til hvem og hvor selger han mest, hvilket marked utvikler og produserer han for? :)

Det har jeg ikke sett noen statistikker på og kan ikke svare på det. Det blir i så fall bare spekulasjoner fra min side, og det vil jeg ikke gå inn på.

Teltet markedsføres som "enestående stormdyktighet" (direkte oversatt) og det vil jo da være dumt om det ikke skulle tåle ruskevær og nordiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (11 timer siden):

"Hjertet av Canadian Rockies"

Som ligger i … ? ;) 

Det er nok den nord-amerikanske turkulturen med «thru-hiking» og «trails» gjennom USA og Canada som har gjort slike lettvektsprodukter veldig populære. Jeg har flere slike produkter selv, og de fungerer bra. Men de er nok 3-sesongsprodukter i skandinavisk målestokk. 

Endret av ketilring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, zimwalker said:

Jo, men til hvem og hvor selger han mest, hvilket marked utvikler og produserer han for? :)

.........for landet som fortsatt insisterer på å bruke Imperial måling (som vist i videoen) – til tross for at resten av verden, med unntak av Liberia og Myanmar, for lengst har tatt i bruk det metriske systemet.  Som enhver amerikaner vet, ender den siviliserte verden ved USAs grenser.

Kanskje han innser at resten av verden ikke er like godtroende som amerikanere, så han gadd ikke engang å vise de metriske målingene i videoen – selv om metrisk er det offisielle systemet i Canada.

Jeg la også merke til dette på nettsiden hans:

“Our first tent – the X-Mid 1 – was introduced in 2018”.

....og dette på Hillebergs nettside:

Hilleberg1971.png.5dcec952e21fde8cc6d8679459bb7d75.png

Endret av Swiss John
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (11 timer siden):

Det har jeg ikke sett noen statistikker på og kan ikke svare på det. Det blir i så fall bare spekulasjoner fra min side, og det vil jeg ikke gå inn på.

Teltet markedsføres som "enestående stormdyktighet" (direkte oversatt) og det vil jo da være dumt om det ikke skulle tåle ruskevær og nordiske forhold.

Han sier jo "for vekten", og i kategorien selvstående telt under 1 kg så er det nok også ganske enestående. Så får vi heller ta barnål-diskusjonen når den kommer 😇

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (4 timer siden):

@ole_brum ble sittende å tenke på alternativ konstruksjon. Kunne man tenkt seg Unna, men med forskjellig lengde på stengene og muligens ett hjørne litt forlenget? Dette for å få noe større forteltmulighet. 

Jeg er litt usikker på hvordan det vil fungere, siden stengene vil bøye seg ulikt når radien i de to stangbuene er ulike. Umiddelbart høres det ut som et litt komplisert design. Vil ikke Unna med et smalere innertelt - og kanskje litt bredere yttertelt - løse problemet med lite fortelt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ole_brum said:

Jeg er litt usikker på hvordan det vil fungere, siden stengene vil bøye seg ulikt når radien i de to stangbuene er ulike. Umiddelbart høres det ut som et litt komplisert design. Vil ikke Unna med et smalere innertelt - og kanskje litt bredere yttertelt - løse problemet med lite fortelt? 

Da er vi vel tilbake til Trekkertent Saor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jephque skrev (1 time siden):

Da er vi vel tilbake til Trekkertent Saor.

Fint "Unna light" det der www.youtube.com/watch?v=NCiVNM_lGJk  Ny løsning for stenger fra og med januar 2024, fra Unna løsning med kanaler hele veien til Soulo løsning med "strømpe" nederst og klips resten. for at det skal være lettere å sette opp i vind skriver han som lager de på hjemmesiden.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (11 timer siden):

Jeg er litt usikker på hvordan det vil fungere, siden stengene vil bøye seg ulikt når radien i de to stangbuene er ulike. Umiddelbart høres det ut som et litt komplisert design. Vil ikke Unna med et smalere innertelt - og kanskje litt bredere yttertelt - løse problemet med lite fortelt? 

Jeg har brukt Unna en god del. Og da særlig til padling langs 1/3 av norges kystlinje, i all slags vær.

Om jeg hadde fått en versjon med mindre innertelt, for å få større yttertelt, ville det blitt ett dårligere og trangere telt.

Jeg leste mye om Unna på forumet, og en av påstandene var at «problemet» med lite fortelt var ett problem for de som ikke hadde prøvd Unna. Og jeg er enig i den påstanden, etter at jeg har brukt Unna en del.

 

Man trenger den plassen i innerteltet til å kunne skifte, rydde, pakke, organisere etc. Når jeg skal lage mat åpner jeg bare døren mellom inner- og yttertelt, og har ett liggeunderlag av skum liggende ytterst mot ytterteltet. Så har man tørt og rent kjøkken å jobbe på.

Våte sko, sekk, tørrdrakt etc. sette i ytterteltet slik det er (det er stort nok), og man man trenger mer plass til vått yttertøy kan man legge det i en handlepose eller under innerteltbunnen i fotenden mot yttertelt.

Man kan og klipse av litt av innerteltet om man ønsker større yttertelt, men det gjør jeg i praksis veldig sjeldent. Kanskje hvis det regner mye, og jeg ikke har tarp.

Men, alle har sine preferanser, og heller ikke Unna er perfekt ;) 

 

IMG_6928.jpeg

IMG_6929.jpeg

IMG_6930.jpeg

IMG_6931.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

 

Jeg leste mye om Unna på forumet, og en av påstandene var at «problemet» med lite fortelt var ett problem for de som ikke hadde prøvd Unna. Og jeg er enig i den påstanden, etter at jeg har brukt Unna en del.

 

IMG_6928.jpeg

IMG_6929.jpeg

IMG_6930.jpeg

IMG_6931.jpeg

Dette er også min erfaring. Det er nok plass mellom inner- og ytterduk i Unna til alt man ikke vil ha i innerteltet, og skulle man trenge mer forteltplass er det veldig enkelt å klipse av hjørnet på innerteltet. Det eneste jeg har å utsette på Unna er at det veier mer enn den skrøpelige kroppen min liker å bære, og at det tydeligvis er populært blant bodbanditter (mitt ble stjålet). 

Så, om noen vil lage et Unna light - bare kopier Unna og gjør det lettere! 😄

Endret av Humbug
For mye blod i koffeinomløpet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest her på forumet at mange - som @Marius Engelsen og @Humbug er eksempler på - trives med Unna. Og det fremstår som et veldig godt telt. Likefullt baseres markedsgrunnlaget til Durston, Tarptent, Trekkertent og andre produsenter av lettere kuppeltelt nettopp på behovet for andre løsninger enn det Unna tilbyr. Hadde Unna vært det ideelle teltet for alle, ville alle ha brukt Unna. 

Hvis vi ser på de overnevnte produsentene, er det flere forskjeller fra Unna enn kun et større yttertelt. Her ser vi ulike løsninger på størrelse, dører, ventiler, materialer, innvendig areal/høyde osv. Folk har ulike preferanser, men jeg tror at alle ønsker seg et lett og robust telt med mulighet for ventilasjon. Jeg mener derfor at vi ikke er tilbake til Trekkertent Stor @jephque hvis man lager et Unna med mindre innertelt. Saor er 10 cm kortere enn Unna, og bruker 30D Silpoly sammenliknet med 15D hos Durston. Jeg kunne tenke meg et telt med lengden til unna, 15D silpoly yttertelt, 30D silpoly/6.6 silnylon bunnduk og ytterteltet til Saor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Man trenger den plassen i innerteltet til å kunne skifte, rydde, pakke, organisere etc.

Jeg vil tro at innerteltet på Saor også kan hektes løs(?), på samme måte som vi gjør ved Unna. Om så lar seg gjøre kan man sikkert gjør dette om man trenger mer rom for av og påkledning. Støtter ellers din lovprisning av Unna som jeg eier og bruker selv, men jeg er likevel åpen for lettere alternativer under visse forhold (godt og mildt vær, gå langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg lager totalt 11 kuppeltelt, fra Atlas med 11,1 kg ned til Niak med 1,8 kg – så de kan litt om design av kuppeltelt. Tre av disse, nemlig Unna og de to Soulo-versjonene er designet for solobruk. Rogen og Niak er begge lettere enn Unna/Soulo og er mer romslige, men produsenten gjør det klart at disse to er " For snow-free use only".

Et telt består av 4 grunnelementer: tekstilmateriale, stenger, plugger og barduner. De mest betydelige vektbesparelsene kan oppnås ved å finne måter å redusere vekten på stengene, ytterteltmaterialet, gulvet og/eller veggene i innerteltet og pluggene. Hilleberg, som en ledende teltprodusent, vil være veldig bevisst på hva konkurrentene gjør på markedet – deres R&D-avdeling er garantert ikke i dyp søvn. Jeg er ikke i tvil om at de har testet karbonfiberstenger i sine teltdesign, men har bestemt seg for å ikke bruke dem. På samme måte vil de sikkert ha sett på alternative tekstilmaterialer, spesielt Dyneema og andre tekstiler til ytterteltet, men foreløpig ikke funnet en løsning som de er forberedt på å sy navnet sitt på.

Med ordene til Oscar Wilde: "Imitation is the sincerest form of flattery". Tre modeller diskuteres her som lette alternativer til Unna, nemlig Trekkertent Saor, Tarptent ArcDome Ultra og Durston, X-Dome 1+. I det meste av diskusjonen jeg har sett om disse teltene er Unna uttrykkelig nevnt, så det er helt klart referansen som disse nye designene blir vurdert etter.

Durston har spart vekt ved å bruke karbonstenger og et innertelt i netting/mesh, i tillegg til å gi bare 4 plugger og ingen barduner. Tarptenter bruker et Dyneema flysheet og karbonstenger – de valgfrie 9 mm alu-stengene løfter vekten opp til 1,8 kg. Av de tre kommer Saor nærmest Unna, med 9 mm alu-stenger, et silikonbelagt polyester-flysheet (eller Dyneema i DCF-versjonen) ……og ingen plugger i det hele tatt! For å sammenligne dens oppgitte vekt på 1,35 kg (1,18 kg i DCF) med Unna, må man legge til de 12 pluggene (150 g) som leveres som standard av Hilleberg. Den bruker tilsynelatende også Dyneema som barduner (selv om det ikke er klart fra nettsiden deres), og alle som har jobbet med Dyneema-snor kan fortelle at knutene kan løsne ganske enkelt.

Jeg er sikker på at alle disse tre teltene vil være fine å bruke i mildt vær, og at de har en klar fordel når lav vekt er hovedkriteriet – men det samme ville kombinasjonen av en bivysack og en tarpaulin. Jeg er like sikker på at jeg ville føle meg mye tryggere i Unna i det mer ustabile og mindre forutsigbare klimaet i nordlandet. Hvis jeg virkelig måtte velge mellom de tre ville jeg tatt Saor, men teltet, i sin nåværende form, har ikke vært på markedet lenge nok til å ha vist seg pålitelig i tungt vær. Jeg ville ventet et år eller to og tatt hensyn til rapporter fra brukere, spesielt i de skandinaviske landene og på de britiske øyer, siden jeg ikke har noe ønske om å være et forsøkskanin selv. Vekten på den versjonen, pluss 12 plugger som standard med Unna, ville vært 1,5 kg – altså 700 g mindre enn min standard Unna (2,2 kg). 700 g mindre er absolutt betydelig på en 8-timers turdag, men pålitelighet må komme først før vekt (og kostnad).

Min Unna ble kjøpt for nøyaktig 10 år siden denne måneden og brukt i Skottland (Cairngorms), 3 uker i det islandske høylandet, og har blitt båret hele veien fra Fondsbu via Slettningsbu, Sulebu, over Skarvheimen til Finse og videre gjennom Hardangervidda til Haukeliseter – alle disse turene om sommeren, så den har hatt mye erfaring med nordisk sommervær. Ikke fornøyd med vekten på 2,2 kg, tok jeg de tyngre 10 mm stengene (+ et stengreparasjonsrør), et utvalg ekstra plugger (Island har på steder hard vulkansk grunn og krever harde spiker som plugger), dobbel (og lengre) barduner og et 246 x 130cm Tyvek 74g/qm underlag. Liker jeg å bære ekstra vekt? Nei, absolutt ikke! – men i områdene nevnt ovenfor ville jeg prioritert å ha et telt som jeg vet jeg kan stole på når været blir røft. Her i Sentral-Europa er jeg ganske fornøyd med å ta standard 9 mm stenger og færre plugger/barduner, siden været her ikke er som i nordlandet.

For øvrig: «Saor» uttales som norsk «sier, ser, eller sur», avhengig av regionen – ikke «saa-or»– og betyr «fri» på de gæliske språkene (irsk, skotsk).

Endret av Swiss John
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (1 time siden):

standard Unna (2,2 kg).

Du har helt rett. Men jeg vil bare legge til at hvis man klipper av metalldragerne (utenom hoveddrager på hovedglidelåsen i ytterduken), sparer man både vekt og støy i vinden uten at noen egenskaper blir dårligere. Jeg har brukt det slik i årevis.

Bardunene er også litt overkill etter min mening, man får mye lettere og tynnere barduner som er sterkere enn bardunfestene på duken, hvis man ikke trenger den store slitestyrken til de tykke bardunene.

Ekstra plugger, repkit etc. kan slankes om man vil spare vekt.

Mitt veier da 2 kilo :)

Og med ett minimum av tynne titanplugger, som disse andre leveres med, blir det enda mindre vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.