Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur til sommeren, tips til topper.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har tenkt på en tur til Jotunheimen i sommer. Har en uke til rådighet, siste uken i Juli. Har plukket meg ut noen topper som er aktuelle kandidater, det blir vel kanskje vanskelig å få til alle på en uke. Problemet mitt er at jeg lurer på om toppene er mulig å gå alene, eller om jeg bør melde meg på fjellføring? Prisene på disse fjellføringene varierer ser jeg, noen koster jo bare 400 kroner, men så er det kanskje ikke de mest krevende turene heller? Har jo lest på diverse nettsteder, og endel av toppene får jo karakteren "enkel topp". Men dette er vel avhengig av hvor mye erfaring man har.

Toppene er : Storebjørn

Store Smørstabbtinden

Sokse

Loftet

Skagsnebb

Tverrbytthornet

Austre Memurutinden

Store Memurutinden

Store Hellstugutinden

Midtre Hellstugutinden

Surtingssue

Store Knutholstinden

Store Uradalstinden

Mjølkedalstinden

Uranostinden

Falketind

Store Austabotntinden

Hvorfor akkurat disse, beror vel mest på at jeg synes de er fine topper. Har ikke så mye erfaring med avansert klatring på egenhånd, det er nå det siste året at interessen har blomstret igjen. Klyving og klatring uten tau skal ikke være noe problem, med mindre det er sylkvasse egger som må forsereres. Spesielt tanken på å komme seg ut i fjellet en uke alene tiltaler meg. Det er mest aktuelt med dagsturer for min del, gjerne 7-9 timers turer. Kom gjerne med noen tips på de aktuelle toppene.

Takk :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok flere som helt sikkert vil komme med mange gode tips her.

Men, etter mitt syn, spar for guds skyld toppene på Sognefjellet til maiturer!!!

Soloturer, ved normale forhold, du fint fikser alene. Kanskje med unntak av Skeii, men er du vant og gode forhold (gjerne på formiddagen før det smelter for mye, fikser du kanskje den også)

Etter mitt syn blant de fineste dagsturer du kan få i Norge. Dog, Sunnmørsalpene skal jeg ikke uttale meg om. Der har jeg ikke vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse toppene må du over bre for å komme til og bør derfor ikke gås alene på sommerstid:

Storebjørn, Saksa, Østre Memurutind.

Normalveien på følgende topper går også over bre, men kan nås fra brefritt fra andre kanter:

Store og Midtre Hellstugutind, Uranostind, Falketind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal gå inn for å ta alle disse toppene på en uke. DA er du sprek! :roll: Men, som Håvard nevner, bør du absolutt velge tindene rundt Smørstabbreen på vårparten. Da er disse langt lettere tilgjengelig på ski. Skeii er ganske riktig den mest plundrete av disse, men den har du ikke på lista di ser jeg Per Andre.

Av de andre du har listet opp, ville jeg prioritert de to høyeste Heillstugutindene. Kanontopper begge to, med store Heillstugutind som kongen i sentral-Jotunheimen. Begge toppene på samme dag er noe verre, da nordryggen på store Heillstugutind har et par vriene hammere som vistnok ikke bare er å klyve over (har ikke gått det strekket selv). Du er fortrolig med klyveklatring uten tau ser jeg, så da vil i så fall ikke nordre del av Heillstuguryggen og opp til midtre (2339) være noe problem. Der er det luft og småklyving på smal egg. Ellers kan du jo nøye deg med store Heillstugutind, og ta med de to sørligste Heillstugutindene som dessert.

Store Knutsholstind bør du prioritere, samt store Austanbotntind selvfølgelig! Sistnevnte er den luftigste og mest krevende av de du har listet opp, og bør kun gåes uten sikringsutstyr ved knallvær og erfaring med utsatt klyving. En travers av toppeggen på store Memurutind er også morsom og kan anbefales. For øvrig er det mange flotte kremtopper du har satt på ønskelista, og de fleste lar seg bestige alene for den som er fortrolig med klyving/klatring på grad 2-3.

Vet ikke hvordan du kommer til å forflytte deg? Om du benytter bil? Skal du ligge i telt og ikke har bil, kan det bli noe pes å ta både store Knutsholstind, Urdanostind, store Memurutind og store Austanbotntind på samme uka. :lol:

Hva du legger i sylkvass egg, vet jeg ikke, men noen av toppene har ruter til topps hvor det er egger som i hvert fall er kvasse. Enkleste rute til store Austabotntind går via en nokså skarp egg. Hvis du vil unngå de kvasseste eggene, bør du ikke velge søreggen til topps på Uranostind:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse toppene må du over bre for å komme til og bør derfor ikke gås alene på sommerstid:

Storebjørn, Saksa, Østre Memurutind.

Østre Memurutind (2301) kan du vel nå uten å gå på bre ods. :roll:

Ved å gå oppover Memurudalen, så øst for Austre Memurubrean og forbi høyde 1888, deretter videre nordvest til du er sør for Memurutind Ø2 (2151). Klyving opp mot 2151, og videre klyving til topps på østre Memurutind. Der gikk jeg selv i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østre Memurutind er fint oppnåelig uten å gå over bre, ja. Jeg gikk opp fra Memurudalen en augustdag i 2005, først over Blåbrehøene, Sørvestre Styggehøbretind og Søndre Veotind (med en avstikker ut til Midtre), og så videre opp til toppen fra Søndre Veotind. Det står i Thommessens bok om en snøfonn der som kan by på problemer, men den var nesten helt vekk. Ned igjen fra Østre Memurutind gikk jeg rett ned mot nedre del av Østre Memurubre i nokså bratt og løs ur. Grei rute det også, men krever jo litt forsiktighet om man ikke har lyst til å brekke et bein.

post-436-133474454164_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant...ta med telt inn i Memurudalen og bli der et par dager. Det er en virkelig, virkelig nydelig dal!

Egentlig er vel alle Memurutindene oppnåelige derfra, i tillegg til Surtningssui, Blåbrehøene, to av Veotindene og én av Styggehøbretindene. Da jeg var der inne i 2005 hadde jeg planlagt å ta Hinnotefjellet og de tre sørligste Heillstugutindene (medregnet Store) derfra også, men det ble ikke noe av, litt pga at Muru (elven) er ganske stri. Første gangen jeg var i området (2001) kom jeg imidlertid over et sted der elven var så smal at det lot seg gjøre å hoppe over.

Memurudalen er egentlig den perfekte fjelldal...man begynner nede i fjellbjørkeskogen ved Memurubu, og det føles fantastisk å komme opp på snaufjellet etter å ha gått en liten stund...der blir man slått av hvor grønn og frodig dalen er, og nede i juvet renner den skitne og sydende Muru. Spenningen stiger ytterligere etterhvert som man kommer lenger inn, og snødekte tinder begynner å dukke opp foran en....og helt innerst/øverst i dalen venter et herlig, måneaktig morenelandskap. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østre Memurutind (2301) kan du vel nå uten å gå på bre ods. ;)

Ved å gå oppover Memurudalen, så øst for Austre Memurubrean og forbi høyde 1888, deretter videre nordvest til du er sør for Memurutind Ø2 (2151). Klyving opp mot 2151, og videre klyving til topps på østre Memurutind. Der gikk jeg selv i 1999.

Jo, du har helt rett i det. Jeg tenkte nok på muligheten, men syntes det var en ganske lang omvei. Den kan jo også nås brefritt fra vest over Store Memurutind.

Ellers er jo El Gringos nedstigning en kortere vei som jeg i første omgang ikke tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i Thommessens bok om en snøfonn der som kan by på problemer, men den var nesten helt vekk.

Den fonna grudde jeg meg litt til, men på varmt sommerføre (våt snø) var den ingen fare.

Ned igjen fra Østre Memurutind gikk jeg rett ned mot nedre del av Østre Memurubre i nokså bratt og løs ur. Grei rute det også, men krever jo litt forsiktighet om man ikke har lyst til å brekke et bein.

Ser at du gikk ned fra toppen av Ø2 nokså på samme sted som jeg gikk opp, men at du nederst gikk mye lenger ned mot venstre og mye nærmere østre Memurubre. Jeg traff sørflanken på 2151 mye høyere opp (omtrent der din gule strek gjør en bue ned mot høyre under toppen av 2151).

Forøvrig enig i at Memurudalen er fin! Er flott når man sakte men sikkert stiger oppover fra Memurubu, og etterhvert får øye på store Memurutind langt der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig enig i at Memurudalen er fin! Er flott når man sakte men sikkert stiger oppover fra Memurubu, og etterhvert får øye på store Memurutind langt der inne.

Støtter den Nils, sålenge man har noen digge tinder i synsranden.

Utover det, er vel dalstrøk først og fremst for "jegere og bærplukkere" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Jeg er ikke 100 % sikker på at jeg gikk nøyaktig slik gul pil viser, men ganske sikker. Jeg pleier ikke være så opptatt av hvor jeg gikk ned fra en fjelltopp bare jeg har kommet meg levende ned. 8)

Det er imidlertid slett ikke umulig at jeg overså den raskere nedgangen lenger til høyre mens jeg var oppe i brattura der. Er jo ofte umulig å se hva som venter lenger nede når man er i sånne bratte urer med stupbratte svapartier her og der.

Håvard: For en ignorans..."ekte fjellfolk" vet også å verdsette livet i dalene. :D:D

Selv drar jeg nesten aldri til fjells uten å ha som mål å bestige en eller annen fjelltopp, høy eller lav, bratt eller rund. Ingenting er som å spasere bortover en passe luftig toppegg med avgrunner og isbreer på begge sider, eller å sitte på en fjelltopp og skue utover i alle retninger. Men det er jo så flott nede i dalene også!! Noe av det som etter min mening gjør fjellet flottest er kontrastene. Og å begynne å gå tidlig om morgenen nede ved fuglekvitringen og alle nyansene av grønt i bjørkeskogen, for så noen timer senere å sitte ved en varde i en verden av snø og stein og is...det er kontraster, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.