Tjohansen Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar 13. februar ble det kjent at Nordic Wind ønsker å bygge en av Norges største vindmølleparker i gamle Skjerstad kommune (senere innlemmet i Bodø). Dette innebærer nedbygging av enorme områder med vakker natur som er viktig for vilt og beitedyr. Områdene er kjent for fantastisk fiske, og grenser også opp mot noen av områdets fineste og populære fjelltopper som Børvasstindene og Lurfjellet. Mange mener at utbygging av vindkraft er nødvendig for gjennomføringen av det grønne skiftet. Til de som mener dette vil jeg minne om FN sin rangering av de største truslene mot livet på jorden: 1. Tap av natur, 2. Utnyttelse av natur, 3. Klimaendringer. Nordland har dessuten et kraftoverskudd på over 7 twh, ifølge flere kilder. Jeg håper at dette vil engasjere dette forumet og at så mange som mulig vil signere dette oppropet. 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sovjetunionen Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Tjohansen skrev (8 minutter siden): 13. februar ble det kjent at Nordic Wind ønsker å bygge en av Norges største vindmølleparker i gamle Skjerstad kommune (senere innlemmet i Bodø). Dette innebærer nedbygging av enorme områder med vakker natur som er viktig for vilt og beitedyr. Områdene er kjent for fantastisk fiske, og grenser også opp mot noen av områdets fineste og populære fjelltopper som Børvasstindene og Lurfjellet. Mange mener at utbygging av vindkraft er nødvendig for gjennomføringen av det grønne skiftet. Til de som mener dette vil jeg minne om FN sin rangering av de største truslene mot livet på jorden: 1. Tap av natur, 2. Utnyttelse av natur, 3. Klimaendringer. Nordland har dessuten et kraftoverskudd på over 7 twh, ifølge flere kilder. Jeg håper at dette vil engasjere dette forumet og at så mange som mulig vil signere dette oppropet. Signert! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjohansen Skrevet 23. februar Forfatter Del Skrevet 23. februar Sovjetunionen skrev (1 minutt siden): Signert! Tusen takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sovjetunionen Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Tjohansen skrev (1 minutt siden): Tusen takk! Og delt Takk til dere tenker jeg vi sier, dere som engasjerer dere! 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingen87 Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) Familien til madammen har hytte ved Krokvatn. Litt vanskelig å se på kartet i trådstart, men det blir mer eller mindre omkranset av vindturbiner. Jeg tror ikke vindkraft har nubbesjans i disse områdene. Det er svært viktige vinterbeiter for Saltfjellet reinbeitedistrikt. Det er svært populære friluftsområder. Og det er allerede stooor motstand mot disse. En annen ting som man bør engasjere seg i, er dette dolomittuttaket på Ljøsenhammeren til SMA: https://xn--bodposten-n8a.no/onsker-fortgang-i-konsesjonssak-i-bodo/ Hvorfor? Disse sakene har en sammenheng. En konsensjon til dolomittbrudd vil brukes som et argument av Nordic Wind. De sier allerede at vindkraft ikke vil ha noen effekt på reindrift fordi det er planlagt dolomittbrudd i trekkveien til vinterbeitene, og ar vindkraft derfor ikke vil påvirke vinterbeitene. Endret 24. februar av ingen87 2 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjohansen Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar (endret) ingen87 skrev (10 timer siden): En annen ting som man bør engasjere seg i, er dette dolomittuttaket på Ljøsenhammeren til SMA: https://xn--bodposten-n8a.no/onsker-fortgang-i-konsesjonssak-i-bodo/ Takk for dette og innsikten din. Dette er også svært viktig å markere motstand mot. Jeg håper virkelig vindkraftsforlaget blir sablet ned, som du sier. Det er et forferdelig scenario og grusomt å se for seg hvordan de mest kjente fjellene i regionen kommer til å bli seende ut. Og de kommer til å bli særdeles synlige fra alle andre fjellområder i mange mils omkrets. Selv er jeg veldig glad i området rundt Ljøsenhammeren, det er et nydelig kulturlandskap. Det er også helt utrolig hvis Bodø kommune innlemmer en slik juvel av en kommune og svarer med å gjøre alt som ikke er en del av en nasjonalpark til en industripark. Det er imidlertid ikke god å si hva ordføreren kan finne på. Det er viktig å markere en sterk motstand allerede nå, for med en gang det gis grønt lys for konsekvensutredning ruller ballen og blir mye vanskeligere å stoppe. Konsekvensutredninger er som NRK i senere tid har vist ofte av svært tvilsom faglig kvalitet. Til slutt vil jeg takke de av dere som har signert oppropet. Dette er jo et fjellforum og våre fjell og natur er under angrep. Endret 25. februar av Tjohansen La til link 1 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokhylla Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars https://www.an.no/torpederer-de-svenske-planene-de-bor-reise-videre/s/5-4-1919731 Heldigvis er også Bodø Kommune som sp mange av grunneierne i mot planene👏🏻 Det trekkes blant annet frem at de ikke en gang har snakket med lokale reinsriftsutøvere i området. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingen87 Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars På palmesøndag arrangeres det fellestur til Nydalsheia: Palmesøndag på Nydalsheia, kanskje det kan være interessant for flere av forumets brukere? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingen87 Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Litt surt vær dårlig sikt og tidvis snøstorm på toppen, men mange folk fant veien til Nydalsheia idag. Vi hadde med oss 7 åringen opp til toppen, og kom defor ikke fram før etter at folk hadde begynt å dra ned. Det var rundt 50 stk på toppen. Her er vi på tur opp, akkurat i det været lysnet noen minutter. 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Bokhylla skrev (På 1.3.2024 den 8.09): https://www.an.no/torpederer-de-svenske-planene-de-bor-reise-videre/s/5-4-1919731 Heldigvis er også Bodø Kommune som sp mange av grunneierne i mot planene👏🏻 Det trekkes blant annet frem at de ikke en gang har snakket med lokale reinsriftsutøvere i området. Nå får ikke jeg lest lenken, men jeg har inntrykk av at dette er typisk for måten vindkraftselskapene jobber. De ser på områdene som har mye vind og stort potensial for inntjening, og lanserer noen foreløpige planer som følere på om de vil møte stor motstand og mange hindringer. Det er viktig med kraftig lokalt engasjement tidlig i prosessen. Det som er uforståelig i prosessen med å skaffe mer fornybar kraft er at Staten ikke er villig til å gjøre noe med skattereglene knyttet til oppgradering av eksisterende vannmagasiner. Det er den lavest hengende frukten av alle. I stedet legges insentivene i prosjekter som ødelegger mer natur og gjør det enda vanskeligere for reindrifta. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokhylla Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars @Lompa ja det kan du si. For meg er det et eller annet som skjærer litt i ørene når man vil bygge ned natur i så stor skala, for å ta vare på miljøet. @ingen87 det ser ut som det var en veldig fin tur uansett😍 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjohansen Skrevet 27. mars Forfatter Del Skrevet 27. mars ingen87 skrev (På 24.3.2024 den 17.08): Litt surt vær dårlig sikt og tidvis snøstorm på toppen, men mange folk fant veien til Nydalsheia idag. Vi hadde med oss 7 åringen opp til toppen, og kom defor ikke fram før etter at folk hadde begynt å dra ned. Det var rundt 50 stk på toppen. Her er vi på tur opp, akkurat i det været lysnet noen minutter. Dette er helt topp! Ja hørte det ble litt dårlig vær. Selv kom jeg meg ikke nordover nå i påska dessverre. Jeg tok forresten opp dolomitt-saken med lederne av gruppa mot vindkraft og jeg vet det har blitt nevnt i flere kronikker og møter allerede. Vet ikke om det blir et eget opprop men. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.