Populært innlegg nunatak grej Skrevet 17. februar Populært innlegg Del Skrevet 17. februar Hej! Dansker der bor i Leadville nær 3100 moh. Har næsten glemt det danske sprog og den skandinaviske fjellkultur jeg forlod for 30 år siden. Vi har sne udenfor døren for 5 måneder selvom vi er på breddegrad med Sicilien Her er en tur fra sidste weekend op til en teltplads på 3700m. Ruskvær bestemt! Jeg er nok den eneste i stor omkreds der bruger en pulk. Den er også brugbar for min altid kolde hund når vi ankommer til lejren. Selvfølgelig går han i teltet senere 16 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+bjaalean Skrevet 18. februar Del Skrevet 18. februar Vakkert ! Hvordan stiller det seg med friluftsliv med tanke på allemannsretten man typisk har i Norge, er det restriksjoner for å slå opp telt og campe der du er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nunatak grej Skrevet 19. februar Forfatter Del Skrevet 19. februar Allemannsretten vil aldrig gå her i USA. Private landejere forbyder aggressivt adgang til deres områder, ofte med skilte som 'Trespassers will be shot'. Det er dog ikke et stort problem for friluftsfolket da den amerikanske stat ejer næsten 50% af landarealet i vesten, og dette inkluderer noget af det mest attraktive og unikke. Staten har ikke mange adgangs forbud eller restriktioner, kun rimelige krav omkring lejrbål, motor brug og lignende. Man kan generelt campere hvor man vil, med normalt hensyn til vildt dyreliv og sarte økosystemer. Men de vilde områder kan ses som fragmenteret i nogle stater, så man ikke kan gå i ugevis uden asfalt eller privatland. Jeg forsøger personligt at lave mine ture i svært terræn så jeg går langsomt og kan nyde mange dage alene væk fra det hele. Undskyld mit dansk! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Gabs88 Skrevet 19. februar Del Skrevet 19. februar Det er vel også egne apper som folk bruker for å finne ut om de er på public eller private land. Enn annen artig detalj er at all ferdsel i elver er regnet som offentlig tilgjengelig ettersom elveleiene fantes før menneskene dukket opp. Så du kan gå langt inn på "Private Land" og fiske men da må du ha vadebukser og gå i selv elven i stedet for å gå opp på kanten av den. Mtp å slå opp telt så må du følge lokale restriksjoner, det er en av de største Outdoor YouTuberene i USA som risikerer fengsel nå fordi han satte opp teltet sitt et par hundre meter borte fra der han hadde lov. Mens det var et par meter snø på området så han kunne ikke se at han var på feil sted.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.