fjellræv Skrevet lørdag kl 11:34 Skrevet lørdag kl 11:34 (endret) I følge åsnes sin tabell burde jeg ha ski på 190 men når jeg leser her inne ser jeg litt forskjellig? Jeg er ca 173 og 70-75kg, blir 190 litt lange? Glemte å legge til at jeg prater om breidablikk altså. Endret lørdag kl 11:35 av fjellræv Siter
graham Skrevet lørdag kl 13:06 Skrevet lørdag kl 13:06 fjellræv skrev (1 time siden): I følge åsnes sin tabell burde jeg ha ski på 190 men når jeg leser her inne ser jeg litt forskjellig? Jeg er ca 173 og 70-75kg, blir 190 litt lange? Glemte å legge til at jeg prater om breidablikk altså. Synd den modellen ikke kommer i femcentimeters intervaller slik som for eksempel Åsnes Nansen. Hvis du skal ha 'vanlig' såle så ser det ut som du må velge mellom kurrant spenn og voks som holder seg på plass en stund, kontra noe mer svingevillig i ulendt terreng. 1 Siter
fjellræv Skrevet lørdag kl 15:22 Skrevet lørdag kl 15:22 graham skrev (2 timer siden): Synd den modellen ikke kommer i femcentimeters intervaller slik som for eksempel Åsnes Nansen. Hvis du skal ha 'vanlig' såle så ser det ut som du må velge mellom kurrant spenn og voks som holder seg på plass en stund, kontra noe mer svingevillig i ulendt terreng. Ok, blir mest sannsynlig å gå med bare hund eller hund og pulk ikke noe ryggsekk f eks. Svingvillig er jo kurrant også tenker jeg. Siter
foroll Skrevet lørdag kl 17:47 Skrevet lørdag kl 17:47 6 hours ago, fjellræv said: I følge åsnes sin tabell burde jeg ha ski på 190 men når jeg leser her inne ser jeg litt forskjellig? Jeg er ca 173 og 70-75kg, blir 190 litt lange? Glemte å legge til at jeg prater om breidablikk altså. Jeg er 176 og samme vekt og har hatt fjellski i både 185 og 190 og er ikke i tvil - velg 190. Hadde tatt 195 om jeg kunne, men finnes ikke i Åsnes sine hundeski. Har både Breidablikk og Finnmark. 1 Siter
Tessatroll Skrevet lørdag kl 20:47 Skrevet lørdag kl 20:47 Er 166, normalvektig kvinne og brukar Amundsen i 187, Nansen i 185 og Finnmark i 190. Kunne ikkje tenke meg dei kortare. 1 Siter
fjellræv Skrevet tirsdag kl 18:08 Skrevet tirsdag kl 18:08 Om man bestiller ski med montering så må man oppgi skostørrelse? Hvor nøye er det? Om man f. eks oppgir 42 men har 43 i en type sko? Siter
foroll Skrevet tirsdag kl 20:02 Skrevet tirsdag kl 20:02 1 hour ago, fjellræv said: Om man bestiller ski med montering så må man oppgi skostørrelse? Hvor nøye er det? Om man f. eks oppgir 42 men har 43 i en type sko? Det er ikke supernøye, bare treff sånn noenlunde på riktig størrelse. De tilpasser plasseringen av hælplata bl.a. så den skal passe. Jeg har bestilt mine skipar i 45 men har/har hatt skisko fra 44-46. Siter
Dompappen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) fjellræv skrev (På 23.11.2024 den 12.34): I følge åsnes sin tabell burde jeg ha ski på 190 men når jeg leser her inne ser jeg litt forskjellig? Jeg er ca 173 og 70-75kg, blir 190 litt lange? Glemte å legge til at jeg prater om breidablikk altså. Du skriver nybegynner. Jeg har disse i 190 og er 185 høy og har ca vekt på 85 ++ kg. Bruker disse breidablikk primært til hundekjøring, både snørekjøring og bak slede/pulk. Da foretrekker jeg å ha kortere ski og ski som er letter å skrense og manøvrere med bak hundene. Har drevet med hundekjøring nå i 6 år og kun engang brukt mine vanlige fjellski på 200 på disse 6 årene. De første jeg hadde fra fischer crown på 190 var nok i det korteste laget for meg, de funka fint til hundekjøring, Men disse var alt for myke og feil spenn i forhold til høyden og vekta mi. Kjøpte breidablikk 190 smørefri i februar og fikk kjørt mange mil med disse før snøen smelta i mai. Var positivt overraska over hvor gode kjøre egenskapene disse var i forhold til lengden og spennet kontra fischer crown skia. Breidablikk skal ikke være like stiv som kongsvold skia, men jeg følte at den var en relativt stiv ski i forhold til fischer crown skia. Så jeg tenker at det ikke er noe krise om du velger 180 ski som kan være bedre for en å håndtere for en som er nybegynner, og at spennet på skia ikke blir så feil om du velger en kortere ski enn anbefalt. fjellræv skrev (22 timer siden): Om man bestiller ski med montering så må man oppgi skostørrelse? Hvor nøye er det? Om man f. eks oppgir 42 men har 43 i en type sko? Om du går for 75 mm eller BC binding er nok med oppgi ca sko størrelse. Skal du derimot gå explorer, tror jeg denne må ha mer fin tuning ved montering og må tilpasse støvlene 100% . Det er iallefall min erfaring med tech binding kontra kabel/tåbinding. Jeg bruker kun 75 mm, så noen andre på forumet må svare for explorer binding. Endret 11 timer siden av Dompappen 1 Siter
rokkitan Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Lengde spørs litt på bruken og personlig preferanse, og du kan nok bruke både 180 og 190 cm. Hvis du skal snørekjøre med hund på hardere underlag eller renne ned i skog, så vil kortere ski svinger raskere og være lettere å håndtere. Lengre ski vil bære/flyte bedre i løs snø og være litt raskere på lengre og flatere turer. Jeg ville ikke bekymret meg for mye om smurning og spenn. Xplore er ikke noe mer nøye på montering enn BC eller 75mm, men det siste paret jeg kjøpte nå kom heldigvis med middels lange skruer (i tillegg til de ganske korte som de kom med til å begynne med). Hvis man skal bruke hælløfteren så må den passe, men det er litt å gå på der. På Tech-bindinger hvor bakbindingen skal passe med hælen og holde støvelen nede er det viktig med riktig avstand mellom fram- og bakbinding i forhold til lengde på støvel, og da er det ikke sikkert at bare størrelse på støvel holder. Det er dog ikke relevant her. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.