Populært innlegg Peacemaker Skrevet 28. januar 2024 Populært innlegg Skrevet 28. januar 2024 (endret) Jeg hadde planlagt at bikkja og jeg skulle på en liten telttur fra lørdag til søndag i "bakgården". "Bakgården" vil si Vestre Slidre statsallmenning, og jeg tok utgangspunkt i å starte turen fra Kvislasyndin. Når det nærmet seg helgen ble værutsiktene dårligere og dårligere for lørdagen med plussgrader, stiv kuling med storm i kastene, og etterhvert regn. Jeg så på Yr.no at frem til tolv ville været være nokså greit, så jeg planla å få dratt tidlig slik at alt var på plass før det verste været skulle starte. Jeg hadde også store planer om å få pilket litt disse dagene. Men sånn gikk det da altså ikke. Det startet med at jeg ikke fikk pakket og ordnet ting før på lørdag, så avgangen ble 11.30 i stedet for. På vei opp på fjellet måtte jeg ligge bak brøyteren siden det føyka så voldsomt over veien. Når jeg endelig fikk parkert, pakket ut og gjort klar pulk og hund, og skulle til å koble på taudraget, så var det ikke noe taudrag der, det var jo hjemme koblet på dekkene. Ja, ja, da var det inn med bikkja og alt utstyret, kjøre hjem og hente taudraget. Heldigvis er det ikke lengre tur enn maks 20 minutter. Ca. 13.30 var jeg endelig klar for å begynne å gå, men da hadde vinden tatt seg opp betraktelig (jeg fikk senere vite at noen hadde målt høyeste vind i området til å være 30 m/s.), så det ble en røff tur ned til dit jeg hadde tenkt å slå leir med mye vind og storm i kastene, pulk som gikk rundt flere ganger, vind som nesten veltet meg, men vi kom da oss ned og fant en nokså lun plass å slå opp teltet. I tillegg til mye vind måtte jo selvfølgelig glidelåsen på min Arcteryx SV Alpha gå i stykker for andre gang, noe som forsåvidt ikke passet så bra syntes jeg. Kvaliteten på YKK glidelåser har jeg forresten dårlig erfaring med. Før jeg kjøpte denne Arcteryx jakka, så hadde jeg en Norrøna skalljakke som jeg også måtte bytte glidelås på to ganger. Den tredje gangen ga jeg den opp, og håpet at Arcteryx ville være bedre, men neida. Når jeg slo opp teltet, begynte det å regne så både dunjakke, isolasjonsbuksa og skallklærne ble klissblaute, men etterhvert var teltet oppe og sikret så da fikk vi endelig kommet oss inn. Da var jeg både sliten, kald og sulten, og veldig klar for middag. Etter å ha skiftet klær skulle jeg sette igang primusen for å kunne koke vann og etterhvert få litt varme i teltet, men selvfølgelig så var brenneren lekk og jeg klarte ikke å få den tett (det lekker mellom pumpa og o-ringen og spesielt når det blir trykk på den), så da måtte den utgå. Heldigvis hadde jeg fortsatt varmt vann i termosen så jeg fikk da ordnet både middag og en kopp kakao, men frokosten skulle det bli verre med da jeg var avhengig av å få kokt vann for å kunne lage frokost. Frokosten ble derfor noen biter sjokolade og litt tørket kjøtt. Etter å ha kost meg med sjokolade og podcast med Randulf og Bengt-Are, så var det tid for kvelden. Etter en relativt god natts søvn med lite vind, så våknet vi til en nokså lun, men overskyet dag. Desverre ble det ikke noe isfiske på meg. Jeg så det var meldt dårligere vær utover dagen og jeg måtte komme meg hjem å få i meg noe skikkelig mat. Turen hjem var veldig lite dramatisk og egentlig bare fin. Snøføret på fjellet varierte veldig fra nesten ingenting, til isbelagt skare og snødybde på over meteren. PXL_20240127_132144903.mp4Henter informasjon... Endret 28. januar 2024 av Peacemaker Grammatikk og skrivefeil. 12 Siter
+sneakyowl Skrevet 29. januar 2024 Skrevet 29. januar 2024 Herlig, og skarpt å fortsette uansett😁 Det med "vanntette" glidelåser på skalljakker er et veldig svakt punkt, og jeg angrer egentlig litt selv på at jeg ikke gikk for en skalljakke for vintertstid som har grov glidelås (typ. som på Norrøna Arktis og Haglöfs IC3), og ikke disse seige fisleglidelåsene som er dømt til å feile på et tidspunkt. Og jeg må bare: To pulker for én overnatting! Den pakklisten vil jeg se 😁 Siter
Peacemaker Skrevet 29. januar 2024 Forfatter Skrevet 29. januar 2024 sneakyowl skrev (På 29.1.2024 den 8.04): Herlig, og skarpt å fortsette uansett😁 Det med "vanntette" glidelåser på skalljakker er et veldig svakt punkt, og jeg angrer egentlig litt selv på at jeg ikke gikk for en skalljakke for vintertstid som har grov glidelås (typ. som på Norrøna Arktis og Haglöfs IC3), og ikke disse seige fisleglidelåsene som er dømt til å feile på et tidspunkt. Ekspander Takk for tips om jakker. Vurderer sterkt anorakk jeg nå. Står litt mellom Ravnø sin anorakk i Ventile eller PEAK PERFORMANCE Vertical GORE-TEX 3L Anorak. sneakyowl skrev (På 29.1.2024 den 8.04): Og jeg må bare: To pulker for én overnatting! Den pakklisten vil jeg se 😁 Ekspander Hehe, helt klart overkill, men pakket egentlig likt som jeg har tenkt på i forhold til en ukestur, bortsett fra mengde mat. Var første gang jeg gikk med to pulker og jeg syntes det fungerte fint. Kjekt å finne ut hvordan ting fungerer før man drar på "lengre" turer. Spesielt oppsettet jeg brukte på søndagen, da det ble lavt tyngdepunkt på begge pulkene og lite pulkvelt var jeg fornøyd med. I den gamle fremste pulken har jeg brenner, fjellduk, bag med klær, utstyr, etc., og brensel. I Paris pulken hadde jeg isfiskeutstyr, isbor, og mat og utstyr til hund. 3 Siter
Chirsbom Skrevet 1. mars 2024 Skrevet 1. mars 2024 @Peacemaker ble det Ravnø anorakk på deg? Er lei skall på vinter, jeg blir svett av å gå fremover, så vurderer ventril materialet. Siter
Peacemaker Skrevet 1. mars 2024 Forfatter Skrevet 1. mars 2024 Chirsbom skrev (På 1.3.2024 den 13.14): @Peacemaker ble det Ravnø anorakk på deg? Er lei skall på vinter, jeg blir svett av å gå fremover, så vurderer ventril materialet. Ekspander Nei, har ikke blitt det. Nå vurderer jeg også "The Last" jakken fra Northern Playground, men skulle aller helst hatt den med noen modifikasjoner, f.eks. stormklaff forran på glidelåsen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.