Gå til innhold
  • Bli medlem

Det hjelper ikke....

Nikke

Anbefalte innlegg

Annonse
Nikke skrev (1 time siden):

Begge disse legendariske låtene summerer opp grådighet, overforbruk og egoisme på en særdeles god måte. 

Om me først er på det sporet. Pengar over både menneske og natur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Nikke skrev (5 timer siden):

Spill for galleriet / valgflesk, eller er det faktisk håp om at noe skjer snart?

https://www.nrk.no/vestland/lunken-respons-pa-_historisk_-naturvern-satsing-1.17061029

Det første miljøvernministeren gjorde da han kom hjem etter å ha skrevet under naturvernavtalen var å tvinge gjennom ny E6 i det vernede Lågendeltaet. Denne regjeringen har null troverdighet på området. Nå vil de igjen utrede mer og skaffe mer kunnskap i stedet for å handle utfra all den kunnskapen som fins. Etter de utredningene finner de nok at vi trenger enda mer kunnskap før de kan gjøre noe. 

• Liker 2
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (52 minutter siden):

Det første miljøvernministeren gjorde da han kom hjem etter å ha skrevet under naturvernavtalen var å tvinge gjennom ny E6 i det vernede Lågendeltaet. Denne regjeringen har null troverdighet på området. Nå vil de igjen utrede mer og skaffe mer kunnskap i stedet for å handle utfra all den kunnskapen som fins. Etter de utredningene finner de nok at vi trenger enda mer kunnskap før de kan gjøre noe. 

Jeg blir småkvalm Lompa😑.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (16 timer siden):

Det som er problemet oppi det hele er jo at de fortsetter å sende all denne kraften ut av landet. Vi hadde hatt produksjonsoverskudd i Norge om vi kutta kablene til utlandet. Å når økt produksjon ikke kommer oss her på berget tilgode, heller stikk motsatt, at vi ender opp med å måtte betale utbygging av linjer gjennom økt nettleie for at utenlandske bedrifter skal få tilgang på billig og "ren" strøm. Ja, da klør jeg meg godt i hodet og lurer på hvem som egentlig står bak å lobbierer. (om det er et ord) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (11 minutter siden):

Det som er problemet oppi det hele er jo at de fortsetter å sende all denne kraften ut av landet. Vi hadde hatt produksjonsoverskudd i Norge om vi kutta kablene til utlandet. Å når økt produksjon ikke kommer oss her på berget tilgode, heller stikk motsatt, at vi ender opp med å måtte betale utbygging av linjer gjennom økt nettleie for at utenlandske bedrifter skal få tilgang på billig og "ren" strøm. Ja, da klør jeg meg godt i hodet og lurer på hvem som egentlig står bak å lobbierer. (om det er et ord) 

Det er et kjempedilemma du peker på. Vi skal være batteri for Europa, samtidig som kraftmarkedet skal drives etter rene bedriftsøkonomiske prinsipper. Vi må ha noe overføring for å kunne hente strøm i "uår" og selge ut eventuell restkapasitet på våren, men med stadig flere og større kabler, så blir det for lukrativt for regulantene (les: spekulantene) å bare tømme når prisen er høy. 

Å bygge ut flere vernede vassdrag i urørt natur bare for å sende strømmen ut, er jeg villig til å lenke meg fast til et eller annet for. Dette er ikke "ren strøm", for den ødelegger natur. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sjeldent jeg har hatt håp om sabotasje langs kysten så tungt som denne elektrifiseringa av sokkelen, samt sending av strøm til utlandet. Det som er enda verre er hvor inn i granskauen med kroner de tar ut i overskudd hvert år, også skal de samtidig fortelle oss at det er dårlige tider og markedet i europa som er grunnen til at vi har så høye priser her. Hvor tjukk i huet skal de få lov å tro vi er. 

Nei akkurat i dette tilfellet håper jeg at sivil ulydighet blir landsomfattende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er noe jeg ikke skjønner, men hvorfor ikke bygge ut sol på områder som allerede er nedbygd? Tak, parkeringsplasser, industriområder? Det gir jo mening, og på parkeringsplasser vil det dessuten gi solskjerming for biler. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (15 timer siden):

Det er mulig det er noe jeg ikke skjønner, men hvorfor ikke bygge ut sol på områder som allerede er nedbygd? Tak, parkeringsplasser, industriområder? Det gir jo mening, og på parkeringsplasser vil det dessuten gi solskjerming for biler. 

Ja absolutt! I teorien kan alle lage sin egen strøm ved å ha ei solcelle panel på taket. Gratis strøm (selv om solcella koster å kjøpe inn og montere). Da er det ikke behov for å bygge ut infrastruktur eller ødelgge natur med store solcelleparker. Ingen blir rike av det, men ingen betaler for strømmen heller.

Sol og vind er utgangspunktet dårlig energi kilder. Solceller produsere best når du ikke trenger det. Dagtid og når det er varmt og sommer. Det er ikke store muligheter for lagre enerigen i mellomtiden. Vind krever store arealer og man får ikke produsert strøm når det ikke er vind, feks om vinteren når det er ekstremt kaldt og fullstendig vindstille, samtidig må du plassere vindkraft anlegget der det blåser mest, som også det er minst infrastruktur.

Både vind og solceller er å dyrt å produsere, kjøpe inn og montere. En solcellepanel eller en vindturbin produsere ikke mye strøm, men bygger du ut og har mange nok, kan du begynne å tjene penger. Hoved intesjonen med bygge av disse parkene bestående av solceller og vindturbiner er at de har mulighet til å sende strømmen dit hvor strømmen er dyrest, mot av vi får igjen strøm fra andre steder som har overskudd og er billig. Derfor har vi disse utlandskablene og eksportere/importere strøm. Er dette berekraftig? Neppe! Hadde du kunne satt av 4-5 mål med skog/innmark og dyrkamark med en park av solceller/vind og denne parken kunne forsynt 4-6 kommuner og 20 - 50 tusen hustander med strøm 70 - 80 % av året, kunne vi snakke om berekraft, men økonomisk ruin for staten og kapitalistene.

De planlegger et slik solcellepark her i min kommune med litt over 1000 innbyggere. De stikker av indrefilen av område til beiting og dyrkamark. Område skal være på rundt 450 mål. Anlegget skal produsere strøm for 750 hustander, som er omtrent så mange hus det er minus hytter i kommunen. Skal vi få denne strømmen til en ok pris? Not, blir solgt på strømmarkedet til høyest pris! Kun profitt som gjelder, tilgang til billig infrastruktur og lav leie av område.

Alt handler om penger og nødvendigvis ikke for "gi oss tilgang til fornybar strøm og redde jordkloden". 

Endret av Dompappen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger Dompappen! Jeg er ikke uenig.

Jeg må likevel skyte inn et poeng som ble fremlagt av Øyfjellet vind, på ei befaring på Øyfjellet i Mosjøen. Som du sier lagres ikke energien som produseres av vind og sol, men det gjør vannet. I perioder med mye vind  fylles vannmagasinene, og disse kommer godt med påfølgende vinter når vind- og solenergi er ubrukelig. Denne sommeren har det blåst mye, og til tross for at den også har vært veldig tørr, er det fulle vannmagasiner (i alle fall på svensk side, her nord). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så sykt mange kvadratkilometer flate tak på næringsbygg, og digre parkeringsplasser her i landet. Disse allerede utbygde arealene kan produsere mye solkraft. Men så lenge det er billigere å fjerne natur, så gjøres dette. 

Det er forresten ikke riktig at det bare er på sommeren solceller funker (her sør for polarsirkelen). De er faktisk mest effektive i kaldt vær, men soltimene er selvsagt færre.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (13 timer siden):

Vi har så sykt mange kvadratkilometer flate tak på næringsbygg, og digre parkeringsplasser her i landet. Disse allerede utbygde arealene kan produsere mye solkraft. Men så lenge det er billigere å fjerne natur, så gjøres dette. 

Det er forresten ikke riktig at det bare er på sommeren solceller funker (her sør for polarsirkelen). De er faktisk mest effektive i kaldt vær, men soltimene er selvsagt færre.. 

Det er jo ikke noe hemmelighet at regelverket for Solcelle panel henger etter i forhold til utbyggingen av disse. Jeg så en rapport som viste til at 3 av 5 solcelle installasjoner i Norge var feil og mangler på. Kan det være noen regler rundt dette som gjør at det ikke blir godkjent på næringsbygg og annen infrastruktur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har stemt frem denne regjeringen bør ta inn over seg at de valgte andre saker foran naturen. -Men jeg tror på ingen måte situasjonen blir noe bedre om vi får en frp/høyre-regjering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar det jeg ofte sier/skriver: dette er folkevalgte valgt av folket for folket.

Vi bor i et av verdens fremste demokrati. Det som er så fint er at alle kan bidra. Dersom man ikke er fornøyd så er løsningen enkel: involver deg selv i stedet for å klage. 
Finn det partiet som passer deg best og meld deg inn. Delta aktivt og still til valg.

Da har du mulighet til å påvirke og endre samfunnet.

Bak tastaturet i hjemmet ditt er det som regel lite klagingen resulterer i annet enn å kanskje få ventilert litt.

• Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Jeg gjentar det jeg ofte sier/skriver: dette er folkevalgte valgt av folket for folket.

Vi bor i et av verdens fremste demokrati. Det som er så fint er at alle kan bidra. Dersom man ikke er fornøyd så er løsningen enkel: involver deg selv i stedet for å klage. 
Finn det partiet som passer deg best og meld deg inn. Delta aktivt og still til valg.

Bak tastaturet i hjemmet ditt er det som regel lite klagingen resulterer i annet enn å kanskje få ventilert litt.

Det stemmer ikke. Man kan stemme på et parti fordi de har sak de går til valg på som man brenner for, og partiet fronter saken som om de bryr seg. Kommer de i posisjon skjer det av ulike grunner fint lite. Det du beskriver er et "papir demokrati."

Du er voksen nå, føler du at ved å ha stemt alle disse årene, har fått dine saker løftet opp og gjort noe med ved stortingsvalg? For eksempel som omhandler natur?

Media, over mange år, avslører gang på gang løyner, taskenspillere og det ekte negative politiske vesen/spillet som foregår. Man ikke, som du sier, bare ta seg sammen, kaste tastaturet i veggen og inn i politikken og tro man kan endre på noe som helst. Saker man brenner for mister man fort syne jo høyere opp i systemet man kommer. Ergo, små muligheter til å skape endring. Å ha mulighet for ventilere litt er også demokratisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (2 timer siden):

Dette er kanskje noe av det mest naive jeg har lest på lenge. 
Joda, på pairet er det slik et demokrati fungerer. Men for å komme i posisjon hvor du faktisk kan gjøre en forskjell, er så liten og du må bedrive år med lobby virksomhet, kjøpslå med dårlige løsninger for å selv løfte deg opp og fram. Om du er så heldig at du klarer å bløffe deg vei til toppen, er du ofte så forpliktet til de som har hjulpet deg fram at du må kaste egne verdier og moral til side for å gi tilbake så du ikke blir kastet. 

Se lokalvalgene i AP med Trond Giske, se til byrådet i Bergen, altså det er så mange eksempler på dette at å ha tro på en redelig demokratisk eller politisk prosess er i beste fall galskap eller grenseløst Naivt. 

Norge er om mulig, kanskje et av det mest korrupte landene i verden. Å våre "folkevalgte" er presset fram av sine egne. Hadde det vært opp til meg, hadde ikke en kjeft som satt på stortinget stått på noe valgliste. 

• Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.