GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver Ä undersÞker i forhold til ny sovepose til bikepacking sÄ vekt/str er viktig.
Ser det er mye fokus pÄ superundertÞy og bra liggeunderlag nÄr tempen kryper nedover, syns liner (silke) er lite diskutert.
Brukte det i 2023 og syns det fungerte veldig bra, men vil gjerne ha innspill.
Soveposen som jeg har Þverst pÄ listen pr nÄ er denne: Mountain Equipment Firefly https://www.shutrondheim.no/produkt/mountain-equipment-inua-firefly/

Alle tips og innspill mottas med takk.

Annonse
Skrevet

Hei

Siden bikepacking ofte fÞrer til at en blir enda mer svett og skitten enn vanlig labbing i fjellet, ser jeg helt klart verdien av en liner i silke som lettere kan vaskes/luftes (slik at dunposen blir beskyttet). Men du vil aldri fÄ i nÊrheten av samme isolasjon pr. vektenhet, sÄ om du vil ha det lettest mulig bÞr du droppe liner.

Skrevet

Bruker liner fra Cumulus, veier 80 gram? Bare for Ä holde posen ren, lite effekt for varme. Til varme er det mer effektivt Ä ha syntet utenpÄ dun sÄ holder dunen seg tÞrr lenger. 

Skrevet

Jeg har prÞvd liner, men har gÄtt tilbake til Ä bruke ullundertÞy.

Silke har jeg bare brukt som lakenpose pÄ turisthytter o.l., og inntrykket mitt er at det hverken er spesielt komfortabelt eller bidrar med merkbart ekstra varme. Vekt og pakkvolum er derimot meget hyggelig, sÄ hvis du trives med Ä sove i silke-liner sÄ er nok dette den mest pakkvennlige lÞsningen for Ä ta vare pÄ soveposen og forenkle vask og vedlikehold. 

Den lineren jeg har brukt i mine soveposer er Sea to summit reactor. Den bidrar nok med noe ekstra isolasjon, men ikke pÄ langt nÊr sÄ mye som STS pÄstÄr. Den gjÞr det mye mer komplisert Ä komme seg inn og ut av soveposen og for en som roterer/skifter stilling mye ila natten, sÄ blir det fort mye snurr pÄ ting og jeg mÄ av og til snurre opp liner og sovepose ila natta.
Vekt og pakkvolum pÄ reactor (ikke extreme) er ikke voldsomt, men absolutt mer enn en silke-liner. Dette kombinert med at den ikke har noe nytte utover Ä brukes som sovepose-liner gjÞr at jeg heller tar med meg ett ekstra sett ullundertÞy. Mye bedre Ä sove i, enklere inn og ut av soveposen, mer behagelig hvis naturen kaller ila. natten og fungerer som reserve-/ekstra lag ullundertÞy hvis det skulle bli nÞdvandig.
UllundertÞy er klart det tyngste alternativet, men mest komfort og flere bruksomrÄder veier opp for dette for min del. Mengde ekstra isolasjon kan ogsÄ enklere tilpasses den enkelte tur da de fleste har ett utvalg ullundertÞy i ulike stÞrrelser, men liner er utvalget gjerne litt mindre.

Jeg har snust litt pÄ tanken om Ä teste Alpha Direct som natt-tÞy i soveposen. 60 gsm AD er mye lettere og mer pakkbart enn ull med tilsvarende isolasjon, men p.t. er etterspÞrselen etter AD mye stÞrre enn tilgangen, sÄ inntil videre sitter jeg litt pÄ gjerdet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Etter at jeg skaffet meg silkeliner har jeg nesten alltid bÄde den og ullundertÞy i soveposen (spesielt pÄ vinterstid) og fÞler det hjelper litt pÄ Ä holde bedre pÄ varmen. Det er tross alt et ekstra lag den varme lufta mÄ komme seg ut av. Dette i tillegg til den selvsagte hygieniske/vaskevedlikehold fordelen her.

En annen fordel med linerpose er om det er litt for varmt for Ä lukke soveposen helt igjen, men ogsÄ litt for kjÞlig til Ä ligge med den delvis Äpen. Da gjÞr lineren det "perfekt" Ä ligge med Äpning i soveposen. Varmen forsvinner ikke rett ut av posen uten motstand. Veldig undervurdert! Spesielt sammen med soveposer med 3 glidere pÄ glidelÄsen. Da kan du lage deg en luftelomme sÄ stor du vil og hvor du vil langs glidelÄsen.

Linerposen jeg bruker er en RAB Ascent Silk liner (mummy-fasong). Denne har jeg veid til 132g og jeg opplever den som veldig romslig, relativt glatt og lite til bry. Åpningen og "hetta" er ogsĂ„ stor. Litt tilvenning mĂ„ beregnes i starten.

Varmen er selvfÞlgelig ikke sammenlignbart med en ekstra sovepose utenpÄ vinterposen. Det blir som Ä sammenligne epler og pÊrer. Men om mÄlet er varmest mulig og best kondenshÄndtering, sÄ ja takk begge deler. Ut i fra trÄdstarters link til sovepose, sÄ regner jeg med at det ikke er snakk om vinterbruk uansett.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar 🙂 Er snakk om tynn silkeliner pĂ„ under 100 gram og ikke liner som en ekstra sovepose/to-sovepose lĂžsning. Bruken er ogsĂ„ 3 sesongs/ikke vinter.
VÊret/forholdene skifter som kjent og ullundertÞy + div klÊr er med for komfort og sikkerhet. I verste fall fÄr et sykkelhavari midt pÄ fjellet/ en fjellovergang og selv om det er lite sannsynlig og som regel mulig Ä fikse/komme seg ned fra fjellet med (nÞd) reparasjon mÄ en vÊre forberedt pÄ litt forskjellig.

Skrevet

Lagde meg fÞrst en liner, men hadde nesten pi*** pÄ meg fÞr jeg kom ut av posen. KjÞpte sÄ en silkeliner som opplevdes litt enklere, men ikke mye, Ä komme inn/ut av.  For meg som lear meg mer om natta, enn om dagen er liner dÞdfÞdt og jeg bruker heller lett merino undertÞy vist hygienen / temp tilsier det. FÞler jeg meg passe rein er det commando som gjelder, sÊrlig pÄ sykkeltur da det er bra Ä fÄ lufta stumpen sÄ en er best mulig rusta for Ä tilbringe neste dag pÄ sykkelsetet.

Skrevet

Synsing:

Hvis det er mest mulig varme per gram man er ute etter, er nok ett tynt og lett superundertĂžy tingen vil jeg tro.

NÄr ting er tÞrt, varmer syntetisk og ull like mye, det er tykkelsen pÄ plagget sol bestemmer hvor varmt det er. Og syntetisk veier mindre enn ull.

Jo mer av kroppsvarmen man klarer Ă„ holde i kroppen, jo varmere fĂžler man seg. SĂ„ da tenker jeg at superundertĂžy er varmere enn en tynn liner.

• Liker 2
Skrevet

NÄ har ikke jeg sÄ mye erfaring med silke men, silke kjennes ofte kaldt mot huden. SÄ det gir ikke helt mening for meg at dette skal vÊre et bra materiale for en liner?

Skrevet
Gabs88 skrev (21 minutter siden):

NÄ har ikke jeg sÄ mye erfaring med silke men, silke kjennes ofte kaldt mot huden. SÄ det gir ikke helt mening for meg at dette skal vÊre et bra materiale for en liner?

FÞles ikke kaldt ut er min erfaring i hvert fall. Silke er lett, pakker minimalt og lager ikke sÄ mye friksjon mot annet tÞy. Ganske passende for en liner spÞr du meg.

• Liker 3
Skrevet

Ser ut som en veldig bra sovepose du har linket til @Johs78 og veier ikke mye, men har den kanskje litt for hÞy comforttemp? 

NÄ er min foretrukne (ikke pga vekt) pose gammel og sikkert halvparten av gÄsa har flydd sin vei, men den gang den var ny hadde den en comfort pÄ -6. Til norsk gjennomsnitts sommer syns jeg det er passe, sÊrlig litt opp i hÞyden, eller nÄr du er kald og vÄt ved sengetid. Siden min pose neppe holder hva den en gang gjorde mÄ jeg ty til nattÞy fra tid til annen.  Derfor ville nok posen du linker til vÊrt helt i grenseland for meg og min turbruk selv om jeg har et ganske greit underlag.

Helt enig ang vekt/varme pÄ superundertÞy @Marius Engelsen og brukte det veldig mye fÞr. NÄr jeg likevel velger tynn ull i dag er det pga litt mindre lukt etter noen dagers bruk. Tynt ullundertÞy er primÊrt med som sovetÞy, vist det er nÞdvendig, men skal ogsÄ vÊre ekstratÞy dersom dagen blir kald. 

• Liker 1
Skrevet

SÄ vidt jeg vet har DNT innfÞrt krav om lakenpose pÄ alle sine hytter. Etter deres utsagn vil en lakenpose vÊre langt mer renslig enn hva en sovepose er. SÄ om du tenker deg innom DNT-hytter ogsÄ, sÄ har du sikkerhet ved Ä ha med en silkeliner.

Skrevet
9 hours ago, rayun said:

Ser ut som en veldig bra sovepose du har linket til @Johs78 og veier ikke mye, men har den kanskje litt for hÞy comforttemp? 

NÄ er min foretrukne (ikke pga vekt) pose gammel og sikkert halvparten av gÄsa har flydd sin vei, men den gang den var ny hadde den en comfort pÄ -6. Til norsk gjennomsnitts sommer syns jeg det er passe, sÊrlig litt opp i hÞyden, eller nÄr du er kald og vÄt ved sengetid. Siden min pose neppe holder hva den en gang gjorde mÄ jeg ty til nattÞy fra tid til annen.  Derfor ville nok posen du linker til vÊrt helt i grenseland for meg og min turbruk selv om jeg har et ganske greit underlag.

Helt enig ang vekt/varme pÄ superundertÞy @Marius Engelsen og brukte det veldig mye fÞr. NÄr jeg likevel velger tynn ull i dag er det pga litt mindre lukt etter noen dagers bruk. Tynt ullundertÞy er primÊrt med som sovetÞy, vist det er nÞdvendig, men skal ogsÄ vÊre ekstratÞy dersom dagen blir kald. 

Hmm, ikke bra hvis den posen blir for kald. Opplever at en fryser litt lettere om natten under bikepacking enn pÄ jakt/fjellturer. Belastningen er nok jevnt over hÞyere og en er mer sliten nÄr en legger seg + mer svett (kattevask).

Ligger i telt med ekstra footprint.

Ligger pÄ liggeunderlag Exped SynMat UL LW R-verdi 3.3

Har ogsÄ ett Exped SynMat 7 LW R-verdi 4,9 men det er stÞrre/tyngre

Skrevet

Jeg har ca samme R som ditt UL-underlag og bruker ogsÄ bunnduk under teltet.

Tidligere brukte jeg et billig Tradex skum under Thermaresten nÄr jeg var pÄ sykkeltur, men nÄ er Touringsykkelen solgt og jeg har ikke sÄ god plass med Bikepacking oppsettet jeg nÄ bruker.

NÄ gÄr det i 2 forskjellige oppsett og det er Bikepacking med hovedfokus pÄ grus pÄ en gammel MTB med ganske god plass pÄ flatt styre. Da har jeg plass til et tynt Eva underlag i stedet for TradexŽen. Ikke Þkt komfort, men bedre beskyttelse av Thermaresten. Ut over det, ingen andre endringer i forhold til neste oppsett.

Til mer blandevei brukes grÊvel med krÞllstyre og der er plassen ganske begrenset framme. Da er ekstra underlag byttet til et tynt alu-skum, en slik som brukes for Ä dekke frontrute pÄ bilen. Det gir ingen ekstra komfort om luftfylt underlag punkterer. Det er heller ikke nevneverdig beskyttelse mot skarpe objekter pÄ bakken.       PÄ den positive siden: Det veier ikke mye og pakkes veldig kompakt og det isolerer overraskende bra mot kald bakke og reduserer irritasjon med glatt teltbunn / glatt underlag.

Personlig ville jeg nok gÄtt for en pose med comfort pÄ et par tre minus i hvertfall, og med hel lengde pÄ glidelÄs + en god nakkekrage. Med hel glidelÄs kan det luftes maks, eller som dyne, nÄr det er varmt. God nakkekrage hindrer varmen i Ä forsvinne nÄr det er kjÞlig. Kraven skal optimalt kunne reguleres / strammes / slakkes for bedre Ä kunne justere temperaturen i posen.

• Liker 2
Skrevet
22 minutes ago, aico said:

Det er ikke samme modell. Firelite vs Firefly.

Ja, det stemmer. SĂ„g det etter jeg hadde lagt ut innlegget... 🙂
Er det ikke mulig Ă„ endre innlegg her inne?

Skrevet

Etter gode rÄd her og pÄ sykkelforum + mer evaluering tror jeg at jeg kommer til Ä gÄ for Firelite i steden for Firefly. Da vil jeg mest sannsynlig fÄ mer komfortable netter og kan utvide bruksomrÄdet/sesongen endel. Liker best Ä kunne ligge i sovepose mest mulig tilsvarende hjemme ogsÄ heller ta pÄ superundertÞy etc ved behov nÄr det er litt ekstra kaldt. Hvis en velger ett sovesystem som "krever' at en mÄ ligge med ekstra tÞy som default har en ikke sÄ mye ekstra Ä tilfÞre hvis en er ekstra kald en natt. Erfaringsmessig blir jeg lettere kald pÄ type bikepacking turer, sannsynlig pga jevnt over hardere belastningen, enn typisk jakt/fjellturer. Om jeg tar med silkelineren eller ikke fÄr praktisk bruk vise.

Firelite:

EN/ISO23537

Comfort: -2 C

Comfort Limit: -8 C

Extrreme: -26 C

https://www.xcsports.com/mountain-equipment/157675/firelite-long-ombre-blue

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.