Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor har du vært på tur i dag - 2024


Heriks

Anbefalte innlegg

Annonse
Bjellesau skrev (15 timer siden):

Ut i fra bildene, @Kristian V., ser det ut som du har hatt godvær hele turen....🥸

Ble noen dager/timer med finvær innimellom, heldigvis. Men ble mange timer og kilometer bak rattet i regnvær på turen desverre..
Hadde været for hele turen vært som på de få bildene, så hadde jeg fortsatt vært på tur :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørenden av Hardangervidda, med utsikt til fjell uten navn retning Møsvatn der bak( litt spesielt, men historisk sett så var høyder ofte sjeldent navngitt, om ikke det var et kjennemerke. Lavland med elver og setringsdaler var mer pop/ aktualisert.(Våeren renner like der nede, og ender opp i Rjukan. Ensomt i fjellet denne helgen. Har sikkert litt å si at Krossobanen ikke går....før i 2026.)

For spesielt interesserte så stenger Kalhovd DNT hytta ned til neste uke, med åpningstid medio september. 

IMG_20240831_202419689.jpg

Endret av Myriameter
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat i dag, men en uke medio august ble benyttet til vandringer i de italienske alper. Vi bodde i Breuil-Cervinia (2005 moh) og gikk turer derfra. Organisert tur, så det eneste vi trengte å gjøre var å gå. Deilig uke, men noe særlig urørt natur kan vi ikke snakke om. 

IMG_4860_Original.jpeg

IMG_4722_Original.jpeg

IMG_4702_Original.jpeg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HegeJohnsen skrev (11 minutter siden):

Ikke akkurat i dag, men en uke medio august ble benyttet til vandringer i de italienske alper. Vi bodde i Breuil-Cervinia (2005 moh) og gikk turer derfra. Organisert tur, så det eneste vi trengte å gjøre var å gå. Deilig uke, men noe særlig urørt natur kan vi ikke snakke om. 

IMG_4860_Original.jpeg

IMG_4722_Original.jpeg

IMG_4702_Original.jpeg

Var der en dag i første uka i august. Artig å tusle litt rundt der, men som du skriver, ikke akkurat urørt. Spesielt oppe ved 3.gondol hvor de lagde grunnlaget for nye alpintraseer. Mye god mat på restaurantene oppe i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En natt innover fra Maridalen, en måned siden forrige telttur, det var godt. Et stykke på sti, et stykke utenom sti, til tider ulendt.  Så etter traktkantarell i et område jeg har funnet dette tidligere, men ingen spor av dette nå, litt kjedelig. En håndfull hjortelusfluer underveis, ikke spesielt plagsomt.  Heller ikke knott eller mygg som jeg merket da jeg var ute og gikk og i leiren. 

Satte meg ned for å nyte kveldssola ikke lenge før jeg kom til teltplassen som jeg har brukt et par ganger før: en kolle/knaus akkurat stor nok til et solotelt.

20240907_183145.thumb.jpg.7b2a09305213635f13173e296b69379d.jpg20240907_192048.thumb.jpg.717810daff26485855ddf0788f6e26d3.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Langsua er et snøhøl har jeg visst en stund, men det er visst også en sølepytt uten like I hvert fall denne helgen som var!

Det ble en fin Norge på Langs test/treningstur hvor vi klemte inn 30.8 km på lørdagen med 70-80% av maks vekt på de lengste planlagte etappene i sekkene og kløven (17.7 kg for min del). Fredag og lørdag utgjorde korte 7 ish km til sammen.

Hovedtanken var å gå minst 30 km på én dag for å kjenne på det vi satser på at skal bli normal dagsetappe for NPL. Langsua er et relativt snilt område så ble jeg ikke heelt fornøyd med tid brukt lørdagen (10,5t). Det er i meste laget for at det skal være en normal dagsetappe. Det våte terrenget var tyngre enn forventet, og det satt i litt forkjølelse fra forrige helg som sikkert ikke hjalp på. Dette er selvfølgelig uten at vi er i skikkelig inngått langturform. Kanskje i hvert fall starten av NPL burde legge til rette for noe kortere dagsetapper før vi setter opp lista til 30km litt senere enn først antatt. Der terrenget tilsier det vil det uansett være "umulig" å dekke inn 30 km innenfor fornuftig tid.

Og når jeg sier vått terreng i Langsua så mener jeg vått. Ofte ikke mer enn maks 50 meter mellom hver gang en må tråkke ned i gjørmete sti eller myr, og flere ganger vade over myrområder opp til anklene og knærne, i tillegg til kryssing av bekker og elver. Det var en god test å gå 30 km med våte sko, og vi fikk konstatert at det ikke gjør så allverdens mye. Ingen gnagsår å spore, og skoene og sokkene "tørker" relativt fort. Hadde vi brukt Gore-Tex sko på denne turen hadde nok historien vært en helt annen. De ville også blitt søkkvåte, men heller aldri tørket opp/fått dyttet vannet ut. Fordelen med å gå med sko som tar inn vann omtrent umiddelbart er at man ikke bryr seg om å bruke mye tid og energi på å gå rundt små våte hindre. Det er bare å trampe på rett frem og være våt på føttene.

Solen har også vært plagsomt skarp denne helgen, og jeg gleder meg mer og mer til skikkelig høst og høsttemperaturer :D

IMG_6934.thumb.PNG.721de6e55f28d57b5b835a7c91476ed9.PNG

IMG_6848.thumb.JPG.84e4ff2f7f98bda493e6a6ded22e8d88.JPG

IMG_6814.thumb.JPG.fdab7036ce5f16673eed54a6a7d9e275.JPG

IMG_6884.thumb.JPG.c40664e8fe314de3e56d29ac77ee4455.JPG

Savanne-vibes!

IMG_6880.thumb.JPG.c582735ec104b77e2f1c479f2e42cf13.JPG

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 timer siden):

At Langsua er et snøhøl har jeg visst en stund, men det er visst også en sølepytt uten like I hvert fall denne helgen som var!

Det ble en fin Norge på Langs test/treningstur hvor vi klemte inn 30.8 km på lørdagen med 70-80% av maks vekt på de lengste planlagte etappene i sekkene og kløven (17.7 kg for min del). Fredag og lørdag utgjorde korte 7 ish km til sammen.

Hovedtanken var å gå minst 30 km på én dag for å kjenne på det vi satser på at skal bli normal dagsetappe for NPL. Langsua er et relativt snilt område så ble jeg ikke heelt fornøyd med tid brukt lørdagen (10,5t). Det er i meste laget for at det skal være en normal dagsetappe. Det våte terrenget var tyngre enn forventet, og det satt i litt forkjølelse fra forrige helg som sikkert ikke hjalp på. Dette er selvfølgelig uten at vi er i skikkelig inngått langturform. Kanskje i hvert fall starten av NPL burde legge til rette for noe kortere dagsetapper før vi setter opp lista til 30km litt senere enn først antatt. Der terrenget tilsier det vil det uansett være "umulig" å dekke inn 30 km innenfor fornuftig tid.

Og når jeg sier vått terreng i Langsua så mener jeg vått. Ofte ikke mer enn maks 50 meter mellom hver gang en må tråkke ned i gjørmete sti eller myr, og flere ganger vade over myrområder opp til anklene og knærne, i tillegg til kryssing av bekker og elver. Det var en god test å gå 30 km med våte sko, og vi fikk konstatert at det ikke gjør så allverdens mye. Ingen gnagsår å spore, og skoene og sokkene "tørker" relativt fort. Hadde vi brukt Gore-Tex sko på denne turen hadde nok historien vært en helt annen. De ville også blitt søkkvåte, men heller aldri tørket opp/fått dyttet vannet ut. Fordelen med å gå med sko som tar inn vann omtrent umiddelbart er at man ikke bryr seg om å bruke mye tid og energi på å gå rundt små våte hindre. Det er bare å trampe på rett frem og være våt på føttene.

Solen har også vært plagsomt skarp denne helgen, og jeg gleder meg mer og mer til skikkelig høst og høsttemperaturer :D

IMG_6934.thumb.PNG.721de6e55f28d57b5b835a7c91476ed9.PNG

IMG_6848.thumb.JPG.84e4ff2f7f98bda493e6a6ded22e8d88.JPG

IMG_6814.thumb.JPG.fdab7036ce5f16673eed54a6a7d9e275.JPG

IMG_6884.thumb.JPG.c40664e8fe314de3e56d29ac77ee4455.JPG

Savanne-vibes!

IMG_6880.thumb.JPG.c582735ec104b77e2f1c479f2e42cf13.JPG

Ja så er det ikke blevet mere tørt, siden jeg var der 😄

tak for en fin tur opdatering 👍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.