DenGladeVandrer Skrevet 13. september 2024 Skrevet 13. september 2024 Etterjobbs-trim på blandevei på Romerike (som jeg blir mer og mer forelska i jo mer jeg ferdes). 65 km var over et blunk føltes det ut som.. (når man verken ser på klokke eller trip-teller) Og som om ikke det var nok at turen var helt AMAZING😍.... så så jeg til min glede et sted ved Leira jeg kan sette ut båten min. Sjekka med grunneier, og jeg kan få lov til å starte der. Så om det ikke ble fra Kråkfoss i eller (eller om det blir det noen gang)... så satser jeg på en god Leira padling neste helg. Forza Romerike🧡 6
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 18. september 2024 Populært innlegg Skrevet 18. september 2024 Vi har utforsket en del av nordøstre Seiland i helgen og det er et ganske spennende område med alt fra grønne daler til noen steinrøyser av noen fjell ispedd noen flotte krystallklare vann. Må helt klart gjøre en innsats her i årene fremover med både fiskestang og kamera. I helgen var det bare mobilkamera som var med. 19
Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 19. september 2024 Populært innlegg Skrevet 19. september 2024 Med det været som var meldt, sneik jeg meg til en fridag, for å ta sesongens 25. dag med padling (tot 32 turer). Har hatt Son-Såna-Moss i bakhodet siden jeg sykla gjennom Son i 21, så det var på tide. Som meldt på en blogg, kommer man ikke lengere enn litt forbi E6/tog-brua, (som er fascinerende byggverk), så den var grei. Det jo en særs magisk på fjorden, tidvis blikkstille, og full sommerstemning. (akkurat som forrige lørdag da jeg padla fra Sandvika til Bjørvika) Starta på brygga ved Son, lønsk og utforsking på Sauholmen (nordre) og en beinstrekk på Gjøva. Avslutta med enkel primusmiddag (Kylling/sopp-suppe med byggris, bacon/skinke, 1/2-kikut-pølse, paprika, gulrot og tomat mens jeg så på Bastøyfergene kom og gikk i ett sett, før man toget hjem igjen, Nesten i overkant av gode inntrykk for en enkel gutt fra Refstad. 10
+GubbePaaTur Skrevet 24. september 2024 Skrevet 24. september 2024 Søndagen var nydelig, så da måtte en jo bare ut en tur. Det ble en dagstur ved Gavlesjå i Lifjell. Ruten ble rundt vannet til og fra Myrgvarv. Totalt 9.2 km. Ligger en liten filmsnutt fra turen på min YouTube "GubbePaaTur". 3
Populært innlegg +Gabs88 Skrevet 27. september 2024 Populært innlegg Skrevet 27. september 2024 Årets siste utflukt, så var det å vente på neste sesong igjen..🙄 16
HegeJohnsen Skrevet 28. september 2024 Skrevet 28. september 2024 Topptur til Steinfjellet (909 moh) fra Teveltunet Fjellstue i Meråker i går. Utsikten forsvant dessverre i tåka, men fin utsikt på vei opp og ned. Gikk turen som en rundtur for å få en litt slakere (med da også lengre) nedstigning. Mye søkkvåt og gjørmete myr på returen. 6
HegeJohnsen Skrevet 28. september 2024 Skrevet 28. september 2024 Ikke i dag, men første helgen i september gikk turen til Aksla i Ålesund. Fantastisk sommervær, flott utsikt og lettgått rundtur. Mye folk selvfølgelig, men utsikten var verdt folkemylderet. 4
Populært innlegg +Myriameter Skrevet 29. september 2024 Populært innlegg Skrevet 29. september 2024 Starten i sør på Hardangervidda (ovenfor Rjukan) i dag. Mindre vind enn i går, men kjølig. Lenger inn på vidda har fjella fått et dryss av vinter. Man niholder på sommeren, men blir ganske matt når høsten kommer med sine gleder...naturen åpner opp, gir mer rom. Tanker er det og plass til. Gode. Tror det blir en flott vinter her! 10
Populært innlegg foroll Skrevet 30. september 2024 Populært innlegg Skrevet 30. september 2024 Etter en sommer med flytting og oppussing ble det tidligere i september endelig tid til en overnattingstur igjen. Det ble 3 netter på samme plass, med tuttebærplukking, bålfyring, nordlys, og utallige kaffekopper. Med på turen var en ny fast "lånehund" (den lyse) etter den forrige dessverre måtte avlives i sommer. 10
foroll Skrevet 30. september 2024 Skrevet 30. september 2024 Må slenge ut en turrapport til. Elgjakt er også tur og em husky kan brukes til så mangt. Tispa kan gå løst, så hun fikk være med på driv. Forfølger ikke dyr, men støkker de gjerne opp. Det ble uttelling. 9
+ost Skrevet 30. september 2024 Skrevet 30. september 2024 foroll skrev (3 timer siden): Etter en sommer med flytting og oppussing ble det tidligere i september endelig tid til en overnattingstur igjen. Det ble 3 netter på samme plass, med tuttebærplukking, bålfyring, nordlys, og utallige kaffekopper. Dette så flott ut, hvor er dette?
foroll Skrevet 30. september 2024 Skrevet 30. september 2024 (endret) Fra Hamarøy i Nordland. Endret 30. september 2024 av foroll 2
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 30. september 2024 Populært innlegg Skrevet 30. september 2024 To overnattinger i Skrimfjella sammen med mellomste datter denne helgen. Første natt ved Store Kongstjern. Klart og kjølig med nattefrost. Sjarmerende fjellområde men periodevis i overkant mye gjørme og myr. Siste natt ved Skjesvannet. Morgentåkefotografering.... 12
Stig Floberghagen Photo Skrevet 2. oktober 2024 Skrevet 2. oktober 2024 Her er en videorapport til fra Rondane.🙂🍂👍 Denne høsten gikk altfor fort over i vinter ?❄️ 4
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 3. oktober 2024 Populært innlegg Skrevet 3. oktober 2024 Svabergscamping ved Folehavna utenfor Sandefjord. 11
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 5. oktober 2024 Populært innlegg Skrevet 5. oktober 2024 (endret) Lifjell, lørdag 28. September. Fint vær, men kraftig vind og kaldt, og mye folk på tur (Mesteparten av bildene er tatt med Canon 6D mkII og Canon 135 f2L) Øysteinnatten: Skrubbelinuten: Skrubbelinuten: Endret 6. oktober 2024 av Kristian V. 12 2
+Luesveis Skrevet 5. oktober 2024 Skrevet 5. oktober 2024 Endelig, etter to måneder, var jeg igjen i form til å sykle en drøy mil hjemmefra inn i Maridalen for å dra på telttur. Har tatt bussen for å dra på tur i mellomtiden, men det er noe eget ved å ta hele turen med egen kraft. Syklet hjemmefra litt over fem, var framme ved teltplassen etter to timer. Utsikt mot vest, like før teltplassen: Tåke på morgenen, deilig å sove lenge. Rolig frokost med te og god papiravis. Plukket traktkantarell ikke langt fra teltet, mesteparten funnet i et område på 5x5 meter. På tide å pakke og komme meg hjemover etter et avslappet døgn ute. 8
+tshansen Skrevet 5. oktober 2024 Pålogget Skrevet 5. oktober 2024 Kristian V. skrev (1 time siden): Lifjell, lørdag 28. September. Fint vær, men kraftig vind og kaldt, og mye folk på tur (Mesteparten av bildene er tatt med Canon 6D mkII og Canon 135 f2L) Øysteinantten: Skrubbelinuten: Skrubbelinuten: Enda et godt eksempel på at NEI!!! man får ikke like godt resultat med telefonen man har i lomma! Takk for flotte bilder. Dæven høsten er fin i fjellet 🔥 3
Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 6. oktober 2024 Populært innlegg Skrevet 6. oktober 2024 På jakt etter Kjentmannsposter. Mesteparten av turen var på steder man har vært en del før, men (gamle) poster har blitt lagt til ettertid, og nye forsøk på noen man har bomma på før. Klokket inn 45 km, på drøye 11 timer, ink. pauser. Mye off-piste i bløtt terreng og mye opp og ned. Tog til Harestua, bussa hjem fra Hakadal. På vei opp til første post. #16, 19-22 (Kølabonn, ikke så spennende, ingen bilder der) Vanninntak ved Gimsvassputten, #23, 98-00. (vært der før ved en tilfeldighet på jakt etter andre poster i område, men denne ble boka ble kjøpt etter den turen) Båhusseter, #23 96-98. Gikk også forbi #25, 22-24, kun et slippsted, ikke noe spennende. Lurikoia, #25, 02-04. Denne prøvde jeg på for et par år siden, hadde da plotta inn feil sted på GPS, (hadde ikke med bok, overnattingstur), så gav opp da. Fra Revshammeren. Ikke noen post, men en fin utsikt utover marka. Andre gang til fots, og vært der på truger. Stilig å se over til Kjerkeberget. (dårlig Zoom på Olymus TG7) #24, 96-98, Kvernhusfossen, like ovenfor Sandungen Gård. Hadde ikke noen plan videre fra Sandungen. Derfra kunne man ta flere veivalg mot Sørkedalen, Maridalen, ned mot Sognsvann eller Hakadal/Nittedal. Gikk for siste, så da ble det middag ved demning på Sandungen. (Første og siste gang jeg spiser Vilti) Som en bonus, dukka da denne posten opp. #27, 96-98, tunnelinntak ved Søndre Anderstjernet). Rett ved en vei jeg har ferdes i uendelige ganger i mine 10 år som jeger,(hovedsakelig sykla forbi), men ikke hatt denne boka da. Minnerik tur. Den nyeste KM-boka er kjøpt inn, men den ligger på vent enn så lenge. Har maaaaaange poster igjen i de 16 bøkene jeg har. 11
StianK78 Skrevet 6. oktober 2024 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg skriver turrapporter i form av blogging. Dette er fra en av de siste vi hadde, i Etnefjellene 👍 https://www.stians-turliv.com/blogg/2032973_turrapport-etnefjellene-6-dagers-hoesteventyr-fra-hytte-til-hytte 2
Populært innlegg +GubbePaaTur Skrevet 6. oktober 2024 Populært innlegg Skrevet 6. oktober 2024 Etter litt dugnad på hytta, så ble det en kjapp tur opp på Lille Gaustakne med junior. Kjørte opp fra hytta i Tuddal opp til Flistjønnskardet. Brukte ca 50 min opp til toppen. Selv om det var litt surt, så er det mange plasser i le på toppen. Vi hadde derfor en lang lunsj. #liveterbestute 10
Populært innlegg +Ringperm Skrevet 7. oktober 2024 Populært innlegg Skrevet 7. oktober 2024 Høstferien har kommet til Stavanger, og jeg klarte å skvise inn en liten overnatting før høstværet meldte sin ankomst. Det ble på samme holme som sist, men denne gang på nordsiden som har en fin fin plass for telting, hvis man ser bort ifra den totale mangelen på gode solforhold. Ingen stor sak på en gråværsdag i oktober. Jeg fant to gode alternativer å sette opp teltet. Nede med stranden og 20 meter oppe i et lite skogholt. Vanligvis velger jeg førstnevnte, men følte meg «vill og gal» og slo til med noe nytt. Tenkte at den sjarmerende susen fra vinden i trekronene, ville være søvndyssende og gi meg et lite «asmr» preg over det hele. Jeg satte derfor opp mitt Opalus 3 tunneltelt mitt i den dype granskogen, med footprint tjuvlånt fra et telt jeg ikke har. Jeg liker at forteltet er tildekket, spesielt i tunneltelt, og siden Naturehike ikke har det på sine footprints, så ble det forsøkt med et fra Urberg med noenlunde samme mål. Litt smalere enn ønsket, men bedre enn ingenting. Denne holmen er tydeligvis populær, noe man kan se på alle trestumpene og manglende grener lavere enn en meter på de trærne som er igjen. Vet ikke helt hva jeg synes om det, men jeg antar det er å forvente på en holme som ligger en halvtimes svømmetur fra Stavanger by. Uberørt villmark her blir litt urealistisk Mat var neste punkt, jeg er ingen god kokk, men heller en lat kokk. Så det går som regel i noe frysetørret når jeg skal ha noe mat på tur. Denne gang dristet jeg meg til med noe mer avansert. Joikaboller iblandet potetmos fra coop tilberedt i en trangia. I etterpåklokskapens navn er jeg ikke sikker på om det er et skritt frem eller tilbake i forhold til Real Turmat, men det ble nå fortært uten større varige mén enn oppvasken som fulgte etter. Til dessert ble det bok, et par slurker Villa og sjokolade. Og det er i denne delen av turen jeg alltid spørr meg selv om hvorfor jeg gidder? Hadde det ikke vært hyggeligere hjemme i sofaen? Varmere og med lett tilgang til alt jeg trenger av behageligheter og en mye bedre nattesøvn. Dette går jo over, og i etterkant har jeg alltid gode minner fra min lille glampingopplevelse. Men synes det er merkelig irriterende at jeg får disse tankene. Når det gjelder nattesøvnen, viste det seg at forventningene til vinden i trekronene var noe overdøvet. Suset la igjen såpass mange desibel at hadde jeg vært en viss youtuber, hadde jeg solgt inn videoen som en mørk og stormfull natt. Hegrene, som alltid liker å erte meg, kom med egne skrik for å holde meg våken. Men disse liker jeg godt, og er en liten naturlig helaften i seg selv. Vindsuset lurte meg mer enn engang og hvor behovet for å sjekke tilstand på båten dro meg ut av posen. Men det var mer sus i trærne enn i sjarken, og den lå stille og fredelig i fjæra uten antydning til bevegelse. Natten gikk på dette viset og var som alltid både for kort og for lang, men det er jo en del av sjarmen. Morgenen kom med kaffe, frokost og siste rest av sjokoladen. Det ble noen timer med morgenbål og boklesing før jeg pakket sammen og dro hjem. På veien så jeg en kontigent med kajakkpadlere, og merket godt abstinenser tilsvarende en antabusbruker på juletrefest. Kajakktur er bedre enn jolletur, men får vurdere en dagstur istedenfor. 12
Henri.L Skrevet 7. oktober 2024 Skrevet 7. oktober 2024 StianK78 skrev (På 6.10.2024 den 11.12): Jeg skriver turrapporter i form av blogging. Dette er fra en av de siste vi hadde, i Etnefjellene 👍 https://www.stians-turliv.com/blogg/2032973_turrapport-etnefjellene-6-dagers-hoesteventyr-fra-hytte-til-hytte Takk får flott turrapport. Har ca 2,5 timer med bil inn til Etne og absolutt ett sted jeg skal undersøke mer. Fra Øyna (Stordalen) til Blomstølen virker som en spennende tur. 1
+Gabs88 Skrevet 9. oktober 2024 Skrevet 9. oktober 2024 3 kjappe timers fiske på 1100 meters høyde i dag. I morgen tar snøen over. Er ikke mange steder der er verdt å prøve seg så sent på sesongen men det går fremdeles an å få fisk. 7
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 12. oktober 2024 Populært innlegg Skrevet 12. oktober 2024 To turer på Gautefall forrige Søndag. Først fra Felehovet Sør, til Stolsvassnuten og så ned til Austre Breidvatnet. 17.3km / 5t. Så ble det en tur til, på impuls før det ble mørkt, fra Gautefall Skisenter og opp til Jørunskårheia og ned via Himmelrike. 7,6km / 1t 40min. Tur 1: Nytt skilt på Stolsvassnuten fungerer også som fotostativ Innlagt middagspause nede ved Austre breidvatnet: Tur 2: Himmelrike nederst, og Jørunskårheia oppe i bakgrunnen: 14
Anbefalte innlegg