Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 Fine, varme og solrike dager i Jotunheimen med Beitostølen som base en uke i juli. 7 topper på 6 dager: Ørnkampen Mugnetinden Javnberget Marabotthornet Rasletinden Synshorn Heimre Fagerdalshøe Jotunheimen blir ikke stort bedre enn dette. Alle topper kan anbefales. Turrapporter ligger på bloggen min. 14
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 23. august 2024 Populært innlegg Skrevet 23. august 2024 (endret) Forrige uke kjørte jeg 3723km, fra Tvedestrand til Å i Lofoten (via Bognes/Lødingen) og tilbake. Været var ikke helt med meg, så ingen av langturene i telt ble noe av, men fikk nå gått noen turer alikavel. Aldri vært lenger nord enn Ørlandet flystasjon (Forsvaret) så det meste var nytt for min del på denne turen. Fint å endelig kunne se ting med egne øyne, men skulle gjerne hatt bedre vær. Det var ikke helt det store å skryte av.. hvertfall slik det så ut på Yr.no. Litt bilder: (Kjenner ingen folk (..eller sau) på bildene, de ble tilfeldige statister, siden jeg var alene på tur..) Turen oppover gikk via Jotunheimen. Siden jeg var her et par dager i fjor og gikk både Knutshøe og Besseggen, ble det kun å overnatte her for å kjøre videre dagen etter. Knutshøe i bakgrunnen: Korgfjellet: Droppet tunellen og kjørte over fjellet istedenfor, og det var ikke dumt, for her endte jeg opp med å overnatte på Korgfjellet fjellhytte. Rakk en liten fjelltur før middagsserveringen stengte. Ble en fin liten rundtur på 6km og 1t20min. Turen starter ved p-plassen og er merket. En kort og en lang løype. Anbefales hvis man er i området. Går og fler turløyper i samme området, bla til området midt i bildet på andre siden av veien. Saltfjellet: Måtte selvsagt stoppe ved senteret ved Polarsirkelen, på vei over Saltfjellet. Stoppet også her på vei nedover, og overnattet ved en liten camping. Hadde planer om å ta en dagstur på Saltfjellet og bli en ekstra natt, men heller ikke her var været med meg.. det ble mye regn, så kjørte bare videre. Noen plasser måtte man bare hive seg på bremsen og slenge bilen ut på første og beste plass man kunne stoppe. Dette var en av de stedene. På vei ned fra Saltfjellet på vei nordover. Meget flott elv! Lofoten: Hadde fint vær her den ene dagen...heldigvis! Kjørte fra Gullesfjordbotn og ned til Å, 30 min pause og ville gå Reinebringen, men der var det såpass mye folk og kaos ved p-plassene og langs veien at jeg droppet det. Nederste del av Lofoten er ikke en plass jeg velger å dra til igjen med det første...! Dro heller mot Kvalvika, der gikk jeg opp til Ryten (543moh) og så ned til stranda etterpå. 11,2km og 4t. Stranda ser ikke så stor ut ovenfra når man går opp Ryten, men å få noen personer med i bildene, da blir det straks noe annet. Overnattet på en fin liten campingplass ikke langt fra Svolvær på vei oppover igjen, før avreise mot fastlandet dagen etter. Flott utsikt derifra: Dovrefjell: Overnattet på en stor rasteplass rett ved E6en, før Hjerkinnshøe. Her gikk jeg på deler av "Den gamle kongevegen" opp mot Hjerkinnshøe, knakk av veien opp til Hjerkinnshöi, fulgte sti ned på baksiden til en grusvei mot Kvitdalen for å følge en sti der og tilbake mot bilen. Denne turen ble lenger enn beregnet, men utrolig flott plass, spesielt oppe på fjellet, selv med litt regn på vei opp. Nede i småtett bjørkeskog på vei tilbake var ikke fullt så spennende. Denne turen ble på 18,5km og tok 5 timer. Etter dette ble det strake veien hjem... Konklusjon etter disse 3723km og 7 dager på tur er at jeg har ikke stort behov for å besøke Lofoten igjen, det var selvsagt flott og alt det der, men alt for mye folk og kaos for min smak, selv 2. uka i August. Mye folk fra utlandet, med både bobiler, campervans, sykler osv. Men Dovrefjell og spesielt Saltfjellet står nå ganske høyt på listen over plasser jeg må tilbake til, som er litt mer min type områder å ferdes i! Neste gang det blir en tur med slike avstander, så vil jeg heller ikke dra alene. Det hadde nok kanskje blitt lettere å blitt værende plasser, selv i dårlig vær, om man hadde vært feks 2. For meg ble regnværsdager bare rene transportetapper for å dekke flest mulig km. En fordel med denne turen er at nå blir kjøreturer som tar 6-7 timer til feks Hardangervidda o.lign, bare småturer i forhold😂 Endret 23. august 2024 av Kristian V. 18
+Bjellesau Skrevet 23. august 2024 Skrevet 23. august 2024 Ut i fra bildene, @Kristian V., ser det ut som du har hatt godvær hele turen....🥸
+Kristian V. Skrevet 24. august 2024 Skrevet 24. august 2024 Bjellesau skrev (15 timer siden): Ut i fra bildene, @Kristian V., ser det ut som du har hatt godvær hele turen....🥸 Ble noen dager/timer med finvær innimellom, heldigvis. Men ble mange timer og kilometer bak rattet i regnvær på turen desverre.. Hadde været for hele turen vært som på de få bildene, så hadde jeg fortsatt vært på tur 1
Stig Floberghagen Photo Skrevet 24. august 2024 Skrevet 24. august 2024 Her er en video fra en teltovernatting og tur over Knutshøe 4
Populært innlegg +rune1974 Skrevet 24. august 2024 Populært innlegg Skrevet 24. august 2024 For at bringe tråden tilbage til formålet, så har jeg haft en vandre tur af de meget våde i Langsua den sidste uke. har regnet næsten hele tiden, sporene har været våde, nogen steder så meget at mine støvler ikke var høye nok, men de tørker heldigstes fort igen. Langsua er et smukt område også i regn og tåke, men næste gang må det gerne være tørvejr 😄 Gik i området Store skag-Haldorbu-Skriurusten, valgte hytte overnatning ind imellem for at tørke klær og telt. 13
Tessatroll Skrevet 25. august 2024 Skrevet 25. august 2024 Rydda tråden for innlegg knytt til parkering og bru. Vi toler eit oppfølgingsspørsmål eller to på ein post her inne, men 10 innlegg på ein post som i utgangspunktet var noko off topic blir mykje. Moderator 2 2
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 25. august 2024 Populært innlegg Skrevet 25. august 2024 Nordmarka rundt på sykkel denne helgen. En overnatting ved Gjerdingen. 11
+rune1974 Skrevet 25. august 2024 Skrevet 25. august 2024 Bjellesau skrev (2 minutter siden): Nordmarka rundt på sykkel denne helgen. En overnatting ved Gjerdingen. Du var i Marka under stormen ? Hvordan klarede dit Enan det ?
+Bjellesau Skrevet 25. august 2024 Skrevet 25. august 2024 rune1974 skrev (10 minutter siden): Du var i Marka under stormen ? Hvordan klarede dit Enan det ? Var ute lørdag og søndag. Mye mindre vind enn på fredagen. Men kontinuerlig regn fra 16:00 til neste morgen. Glad jeg tok med tarpen, for enan er ikke et kose-telt....
+rune1974 Skrevet 25. august 2024 Skrevet 25. august 2024 Samme oplevelse med abisko lite 1 i Langsua, men med kaffe og kanel boller så kan man godt kose sig selv i lille telt 😄 1
Populært innlegg BjørnM Skrevet 1. september 2024 Populært innlegg Skrevet 1. september 2024 I går så gikk jeg Stornappstinden 740 moh. på Flakstadøya i Lofoten. Som de fleste andre fjellene i Lofoten er turen kort og bratt med fantastisk utsikt fra toppen. Oppstart fra E10 ved Nappskaret, lengde ca. 5 km t/r, tidsbruk ca 3 timer. Turmålet er midt i bildet: Nappskaret og E10 langt der nede: Mot vest: Fiskeværet Napp der nede; Nappstraumen: 11
Populært innlegg +Ringperm Skrevet 1. september 2024 Populært innlegg Skrevet 1. september 2024 Jeg har en forkjærlighet for de kortreiste turer. Om det er latskap eller nysgjerrighet på eget lokalområde, vet jeg ikke. Men det er sikkert litt av begge deler. Jeg pakket derfor ikeaposene og trillet kajakken ned til den lokale båthavna for sjøsetting. Syv minutter senere var jeg fremme ved øya, tok en kjapp rundtur rundt for å forsikre meg om at det ikke var andre mennesker tilstede før jeg gikk i land. Og det var her dagens første korporaltabbe skjedde og jeg klarte å herpe til senkekjølen slik at den nå ikke er mulig å heve inn i skroget igjen. Veldig irriterende, og jeg må nok nå vurdere å kjøpe ny langturskajakk. 🙂 Fikk satt opp leir inne i den dype skogen og bålplass nede i fjæra. Og det var nå jeg ble gjort oppmerksom på korporaltabbe nr 2. Det var utendørs dunk dunk festival i byen og min beliggenhet var ikke langt nok borte til at jeg fikk med meg dette. Så det jeg håpet skulle bli en kveld med lyder av bølgeskvup, hegreskrik og en eller annen motorbåt, ble overdøvet av dunk dunk musikk fra Utopia festivalen. Det gjorde ikke saken bedre at Real Turmaten var usedvanlig heslig. Jeg antar at jeg nok må gjøre en større turinnsats for at dette skal bli et velsmakende måltid og en kajakkrunde på skarve 2 nautiske km ikke kvalifiserer. Men det ble nå hyggelig allikevel, bålkos med dunk dunk er like fullt bålkos og etterhvert la jeg meg i teltet med en halvgod bok og litt for mye sjokolade. Jeg er ikke en dyktig sover, og soving i telt er ikke et unntak. Men det gjør ikke noe og fikk nok sikkert logget en halvtime her og en halvtime der, og etter et halvt dusin av disse var natta over. Sto opp og tenkte å ta morgenkaffen nede i fjæra igjen, men sola var ikke kommet så langt, så det var litt kjølig og trekkfullt. Jeg trakk derfor tilbake til teltet og laget meg kaffen der. Jeg har ikke som vane å gjøre det, men det viste seg at det var den beste avgjørelsen siden avvikling av dunk dunk festivaler. Jeg ble liggende i teltet med kaffe, bok og irriterende lite sjokolade fram til godt over middag. Deretter ble det pakking av leir, før jeg satte meg i sola med boka og tomt for sjokolade en liten time til. Kajakkturen hjem gikk fint, senkekjølen sto fast i en nesten perfekt posisjon etter dagens forhold. Men fremdeles irritert over tingenes tilstand. Mine gjenværende to kajakker har litt for små luker til at jeg effektivt kan pakke turutstyret, og spesielt teltet (Nortent polycotton enmannstelt) må nok smøres inn med vasilin hvis jeg skal klare å skvise det gjennom åpningen. Har andre telt, men har fått en liten forkjærlighet for dette. I-landsproblemer lenge leve 14
+rune1974 Skrevet 1. september 2024 Skrevet 1. september 2024 At gå tom for chokolade, er jo næsten lige så frygteligt, som at gå tom for kaffe 😳😀 2
+Myriameter Skrevet 1. september 2024 Skrevet 1. september 2024 (endret) Sørenden av Hardangervidda, med utsikt til fjell uten navn retning Møsvatn der bak( litt spesielt, men historisk sett så var høyder ofte sjeldent navngitt, om ikke det var et kjennemerke. Lavland med elver og setringsdaler var mer pop/ aktualisert.(Våeren renner like der nede, og ender opp i Rjukan. Ensomt i fjellet denne helgen. Har sikkert litt å si at Krossobanen ikke går....før i 2026.) For spesielt interesserte så stenger Kalhovd DNT hytta ned til neste uke, med åpningstid medio september. Endret 1. september 2024 av Myriameter 9
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 3. september 2024 Populært innlegg Skrevet 3. september 2024 Ikke akkurat i dag, men en uke medio august ble benyttet til vandringer i de italienske alper. Vi bodde i Breuil-Cervinia (2005 moh) og gikk turer derfra. Organisert tur, så det eneste vi trengte å gjøre var å gå. Deilig uke, men noe særlig urørt natur kan vi ikke snakke om. 10
+GubbePaaTur Skrevet 3. september 2024 Skrevet 3. september 2024 HegeJohnsen skrev (11 minutter siden): Ikke akkurat i dag, men en uke medio august ble benyttet til vandringer i de italienske alper. Vi bodde i Breuil-Cervinia (2005 moh) og gikk turer derfra. Organisert tur, så det eneste vi trengte å gjøre var å gå. Deilig uke, men noe særlig urørt natur kan vi ikke snakke om. Var der en dag i første uka i august. Artig å tusle litt rundt der, men som du skriver, ikke akkurat urørt. Spesielt oppe ved 3.gondol hvor de lagde grunnlaget for nye alpintraseer. Mye god mat på restaurantene oppe i bakken. 1
Populært innlegg +Ringperm Skrevet 7. september 2024 Populært innlegg Skrevet 7. september 2024 Det ble en ny kortreist tur denne helgen. Men denne gang padlet jeg en «hel time» før jeg ankret opp på en mindre holme utenfor Stavanger. Kveldens farkost var dagsturkajakken min, og den har ikke vært brukt til camping på 15 år og 10 kilo siden. Jeg var derfor nysgjerrig på om kveldens variant av den gamle regla: Mitt skip er lastet med.. altfor mye, ville bli kveldens tema. Det gikk akkurat. Kajakken holdt riktignok på å gå til bunns når jeg på en overraskende klønete måte prøvde å klatre ned i fra brygga og vinglet så mye at sittebrønnen ble fyllt med vann. Den som vant VM i å komme seg ut av en kajakk var meg, og klarte med nød å neppe å ta tak i doningen og tømme den for vann før det var for sent Nytt forsøk er som kjent nye muligheter og denne gang gikk det noe bedre og helgen ble endelig åpnet. Det viste seg etterhvert at hver gang jeg kantet båten for å gjøre en kursendring, kom det vann over ripa og en desiliter i sittebrønnen. Strengt tatt var det nok litt uforsvarlig, men så lenge jeg padlet som en tinnsoldat og fjorden var flat, ble resultatet av ROS-vurderingen at en eventuell risiko var akseptabel. Etter en times tid, var sola kommet så langt ned på himmelen at det ble landgang på den første og beste holmen jeg så. Ingen ideell plass, men ikke så værst heller. Fant en liten flekk til mitt nyinnkjøpte Stetind 3 som røverkjøptråden overtalte meg til å anskaffe, og rakk akkurat å få dette reist, før sola forsvant. Myggen derimot ble værende en time til. Akkurat dette området, som fort kan sies å være indrefileten for båtliv i Stavanger resulterte at det fremdeles var mye aktivitet på fjorden. Mye småbåtliv i tillegg til litt for mye dunk dunk musikk fra gudene vet hvor. Men det ødela ikke stemningen eller den realle turmaten som var overraskende grei. Jeg hadde med bålkrakken, klarte å ødelegge saga, fyrte derfor på kongler, brant litt drivved, ruset meg på sotrøyk og glemte skvetten med Talisker. Kvelden gikk, dunk dunken stilnet, myggen fløy å la seg og bok ble lest. Gudd times og god stemning. Trakk etterhvert inn i teltet, og undret meg litt over at den gode teltfølelsen jeg liker så godt, faktisk blir redusert når størrelsen på teltet øker. Stetind 3 burde nok heller vært Stetind 2 eller 1.5. Ikke at jeg klager eller konkluderer, men dette var en overraskelse som nok krever mer personlig forskning. Natten gikk som den alltid gjør for meg i telt. Litt for sakte, men også litt for fort. Dvs mye sentrifugering i soveposen, med litt for lite zzz. Med temperatur på 18 grader var det også behagelig å gå ut og beundre stjernehimmelen og lete etter Tattoine i mangel på lukkøye. Men så kom morgenkaffe med turfrukost nr 1: Polarbrød og Kavlis beste. Deretter sjokolade, litt mer kaffe og sjokolade, samt et par kapitler fra boka, som passet veldig godt sammen med siste rest av sjokoladen ispedd litt kvalme. Neste punkt på programmet var at «øya mi» ble invadert av en småbarnsfamilie som syntes at akkurat denne stranda jeg satt på var perfekt til krabbefiske. Jeg sutret litt først, men tok til vett og heller bød opp til timeshare. Det er jo ikke mi øy, og småbarnsminner er mye viktigere enn gubbeminner så jeg pakket heller sammen og overlot øya til neste generasjon og fikk en hyggelig samtale med pappaen på kjøpet. 10/10 og ville gjort det samme igjen Padlet hjem, nå med en kajakk som lå 11mm høyere i vannet enn sist noe som strengt tatt gjorde returen litt mindre interessant. Akkurat som denne posten. 😘 13
+Bjellesau Skrevet 8. september 2024 Skrevet 8. september 2024 2 overnattinger i Østmarka denne helgen. Jeg kan herved bekrefte at hjortelusflua er på krigsstien. 8 1
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 8. september 2024 Populært innlegg Skrevet 8. september 2024 En natt innover fra Maridalen, en måned siden forrige telttur, det var godt. Et stykke på sti, et stykke utenom sti, til tider ulendt. Så etter traktkantarell i et område jeg har funnet dette tidligere, men ingen spor av dette nå, litt kjedelig. En håndfull hjortelusfluer underveis, ikke spesielt plagsomt. Heller ikke knott eller mygg som jeg merket da jeg var ute og gikk og i leiren. Satte meg ned for å nyte kveldssola ikke lenge før jeg kom til teltplassen som jeg har brukt et par ganger før: en kolle/knaus akkurat stor nok til et solotelt. 10
+sneakyowl Skrevet 9. september 2024 Skrevet 9. september 2024 At Langsua er et snøhøl har jeg visst en stund, men det er visst også en sølepytt uten like I hvert fall denne helgen som var! Det ble en fin Norge på Langs test/treningstur hvor vi klemte inn 30.8 km på lørdagen med 70-80% av maks vekt på de lengste planlagte etappene i sekkene og kløven (17.7 kg for min del). Fredag og lørdag utgjorde korte 7 ish km til sammen. Hovedtanken var å gå minst 30 km på én dag for å kjenne på det vi satser på at skal bli normal dagsetappe for NPL. Langsua er et relativt snilt område så ble jeg ikke heelt fornøyd med tid brukt lørdagen (10,5t). Det er i meste laget for at det skal være en normal dagsetappe. Det våte terrenget var tyngre enn forventet, og det satt i litt forkjølelse fra forrige helg som sikkert ikke hjalp på. Dette er selvfølgelig uten at vi er i skikkelig inngått langturform. Kanskje i hvert fall starten av NPL burde legge til rette for noe kortere dagsetapper før vi setter opp lista til 30km litt senere enn først antatt. Der terrenget tilsier det vil det uansett være "umulig" å dekke inn 30 km innenfor fornuftig tid. Og når jeg sier vått terreng i Langsua så mener jeg vått. Ofte ikke mer enn maks 50 meter mellom hver gang en må tråkke ned i gjørmete sti eller myr, og flere ganger vade over myrområder opp til anklene og knærne, i tillegg til kryssing av bekker og elver. Det var en god test å gå 30 km med våte sko, og vi fikk konstatert at det ikke gjør så allverdens mye. Ingen gnagsår å spore, og skoene og sokkene "tørker" relativt fort. Hadde vi brukt Gore-Tex sko på denne turen hadde nok historien vært en helt annen. De ville også blitt søkkvåte, men heller aldri tørket opp/fått dyttet vannet ut. Fordelen med å gå med sko som tar inn vann omtrent umiddelbart er at man ikke bryr seg om å bruke mye tid og energi på å gå rundt små våte hindre. Det er bare å trampe på rett frem og være våt på føttene. Solen har også vært plagsomt skarp denne helgen, og jeg gleder meg mer og mer til skikkelig høst og høsttemperaturer Savanne-vibes! 9
Stig Floberghagen Photo Skrevet 9. september 2024 Skrevet 9. september 2024 (endret) Turrapport fra en stemningsfull morgentur i fjellet 👍🙂 Se video her: https://youtu.be/yb7UiQsWSzU?si=wLvlbjdKQvci8C6j Endret 9. september 2024 av Stig Floberghagen Photo 5
+rune1974 Skrevet 9. september 2024 Skrevet 9. september 2024 sneakyowl skrev (7 timer siden): At Langsua er et snøhøl har jeg visst en stund, men det er visst også en sølepytt uten like I hvert fall denne helgen som var! Det ble en fin Norge på Langs test/treningstur hvor vi klemte inn 30.8 km på lørdagen med 70-80% av maks vekt på de lengste planlagte etappene i sekkene og kløven (17.7 kg for min del). Fredag og lørdag utgjorde korte 7 ish km til sammen. Hovedtanken var å gå minst 30 km på én dag for å kjenne på det vi satser på at skal bli normal dagsetappe for NPL. Langsua er et relativt snilt område så ble jeg ikke heelt fornøyd med tid brukt lørdagen (10,5t). Det er i meste laget for at det skal være en normal dagsetappe. Det våte terrenget var tyngre enn forventet, og det satt i litt forkjølelse fra forrige helg som sikkert ikke hjalp på. Dette er selvfølgelig uten at vi er i skikkelig inngått langturform. Kanskje i hvert fall starten av NPL burde legge til rette for noe kortere dagsetapper før vi setter opp lista til 30km litt senere enn først antatt. Der terrenget tilsier det vil det uansett være "umulig" å dekke inn 30 km innenfor fornuftig tid. Og når jeg sier vått terreng i Langsua så mener jeg vått. Ofte ikke mer enn maks 50 meter mellom hver gang en må tråkke ned i gjørmete sti eller myr, og flere ganger vade over myrområder opp til anklene og knærne, i tillegg til kryssing av bekker og elver. Det var en god test å gå 30 km med våte sko, og vi fikk konstatert at det ikke gjør så allverdens mye. Ingen gnagsår å spore, og skoene og sokkene "tørker" relativt fort. Hadde vi brukt Gore-Tex sko på denne turen hadde nok historien vært en helt annen. De ville også blitt søkkvåte, men heller aldri tørket opp/fått dyttet vannet ut. Fordelen med å gå med sko som tar inn vann omtrent umiddelbart er at man ikke bryr seg om å bruke mye tid og energi på å gå rundt små våte hindre. Det er bare å trampe på rett frem og være våt på føttene. Solen har også vært plagsomt skarp denne helgen, og jeg gleder meg mer og mer til skikkelig høst og høsttemperaturer Savanne-vibes! Ja så er det ikke blevet mere tørt, siden jeg var der 😄 tak for en fin tur opdatering 👍 1
Populært innlegg +Myriameter Skrevet 12. september 2024 Populært innlegg Skrevet 12. september 2024 (endret) Feragsdammen i går natt, og Synnervika i natt. Statskog har skjønt greia. Ved å hogge, utedo og gapahuk/ teltplasser med nydelig beliggenhet. Og på denne tiden av året ganske fredfullt...bare en og annen rypejegere. Men de har ikke tid til kos, og forsvinner fort innover Femundsmarka. Slippen til Femund 2 klargjøres, da den skal på land neste uke. En sesong er på hell, og en ny i emning. Fra Synnervika her under; Og Feragsdammen; Selskap av Reinsdyr og Lavskrika...en artig og selskapelig fugl. En skikkelig slappfis-tur( men har ei tann som dunker ved for mye aktivitet, så nyter Coppaskinka(👌) til Røros kjøtt på høyresiden, og Baches cognac til venstre🤤) Endret 12. september 2024 av Myriameter 11
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 12. september 2024 Populært innlegg Skrevet 12. september 2024 Langhelg førre helg. Kombinerte besøk hjå ny kvalp med roadtrip og tur i fjella i øvre Rendal og ein runde inn i marka frå Feragsdambua. 11
Anbefalte innlegg