Svartedauen Skrevet 19. juli 2024 Skrevet 19. juli 2024 Tur for to dager siden. Etter litt rusk i maskineriet etter å endelig fått ferie, så ble det en kort tur med hund og sekk i skogen der jeg bor. Det har kommet 256 mm med nedbør i juni og juli tilsammen, så tok sjansen på ett lite bål. Greit å ha for å holde myggen unna. Vått i skogen, men grønt og fint da. Korte turer i lokal skog, er tur det også. Sølvi (hunden) fant noen knokler som var interessante også. 7
Populært innlegg BjørnM Skrevet 21. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 21. juli 2024 I dag og i går så var jeg på Rødøyløva 443 moh. i Rødøy kommune. Tur/retur ca. 5 km, tok 2 timer. For å komme dit så må man ta hurtigbåten enten fra Bodø eller Sandnessjøen til Rødøya. Jeg gikk på toppen i går kveld og overnattet i telt. Siden returen med hurtigbåten var sent på ettermiddagen i dag så tok jeg en til tur opp på toppen for å få tiden til å gå. Det var veldig varmt, sol og 25 grader. Vi ankommer Rødøya. Løva ligger der badet i sollys og venter på oss: Det er veldig langt ned, imponerende stup: Utsikt fra toppen mot vest. Her vises både Træna (til høyre) og Tomma: Mot sør, mange fine øyer: Mot nord, Bolga, Kunna, Fugløya, Skjeggen og mange andre øyer og topper: Rødøy sentrum langt der nede: Bolga by night: 13
+Bjellesau Skrevet 21. juli 2024 Skrevet 21. juli 2024 BjørnM skrev (32 minutter siden): I dag og i går så var jeg på Rødøyløva 443 moh. i Rødøy kommune. Tur/retur ca. 5 km, tok 2 timer. For å komme dit så må man ta hurtigbåten enten fra Bodø eller Sandnessjøen til Rødøya. Jeg gikk på toppen i går kveld og overnattet i telt. Siden returen med hurtigbåten var sent på ettermiddagen i dag så tok jeg en til tur opp på toppen for å få tiden til å gå. Det var veldig varmt, sol og 25 grader. Vi ankommer Rødøya. Løva ligger der badet i sollys og venter på oss: Det er veldig langt ned, imponerende stup: Utsikt fra toppen mot vest. Her vises både Træna (til høyre) og Tomma: Mot sør, mange fine øyer: Mot nord, Bolga, Kunna, Fugløya, Skjeggen og mange andre øyer og topper: Rødøy sentrum langt der nede: Bolga by night: Flotte bilder....👍
HegeJohnsen Skrevet 22. juli 2024 Skrevet 22. juli 2024 Vettantrappa i Bessaker (Åfjord). 951 små trappetrinn leder opp til den lille kysttoppen Vettan. I strålende sommervær var dette en enkel og fin tur med nydelig utsikt. 8
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 23. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 23. juli 2024 Måtte prøve ut Skåla fra Lodalen. Mye tåke og tidvis yring - Ikke akkurat en utsiktstur! Ca. 5,5t brukt tur/retur uten å regne med lunsjpausen på Skålabu (veldig fin selvbetjent hytte!) Frem til 3/4 av turen tenkte jeg turen var temmelig lett, men man klarte å bli greit tung i bena siste partiet! Nedover igjen ble jeg minnet på at det er en stund siden høye topper var på dagsagendaen. 10
+GubbePaaTur Skrevet 23. juli 2024 Skrevet 23. juli 2024 sneakyowl skrev (4 timer siden): Nedover igjen ble jeg minnet på at det er en stund siden høye topper var på dagsagendaen. Har hatt en drøm om Skålatårnet lenge, men aldri vært i nabolaget når det har måtte passe. Komme seg opp skal nok gå bra, det er derimot verre å komme seg ned igjen. Får vondt i mine knær bare av å tenke tanken. 1
+sneakyowl Skrevet 23. juli 2024 Skrevet 23. juli 2024 GubbePaaTur skrev (3 timer siden): Har hatt en drøm om Skålatårnet lenge, men aldri vært i nabolaget når det har måtte passe. Komme seg opp skal nok gå bra, det er derimot verre å komme seg ned igjen. Får vondt i mine knær bare av å tenke tanken. Kjenner det definitivt i ene kneet i dag. Sherpatrapper er en uting for meg. Har en tendens til å holde en litt for høy fart nedover 😅 Opp og ned Liadalsnipa i dag fant jeg ut en litt sidelengs gange nedover for å ikke få fullt så vondt i kneet. Tilbake på treningssenteret etter ferien for rehab! Om Liadalsnipa: Sunnmøre på sitt beste. En relativt kort tur, men temmelig krevende med sine luftige partier og klyving som i blant kan grense innom klatring. Cruxet på normalruten sist jeg prøvde meg opp (men snudde pga regn og vått føre) er nå sikret med en kjetting, så det er ikke like stor fare for å gli på det våte svaet og falle til avgrunnen lenger. Jeg vurderte i forkant av turen å prøve meg på østeggen ned istedenfor normalruta samme vei ned, men slo det fra meg for å ikke potensielt bli en del av redningsstatistikken om man blir sittende "fast" i skaret man må ned og opp igjen fra. Sparer den til senere med tausikring og makker! Er det noen som vet om østeggen fra Liadalsnipa er blitt sikret med noe mer kjetting eller annet i senere år? Det er en del +artikler fra lokalavisene i 2021 som omhandler diskusjon om sikring av Liadalsnipa. Kjettingen på cruxet i normalruta er nok et resultat av dette, men lurer da på om østeggen også er sikret mer så man (etter evne selvfølgelig) kunne gått der uten tau og sele. 8
Tessatroll Skrevet 23. juli 2024 Skrevet 23. juli 2024 sneakyowl skrev (2 timer siden): Kjenner det definitivt i ene kneet i dag. Sherpatrapper er en uting for meg. Har en tendens til å holde en litt for høy fart nedover 😅 Opp og ned Liadalsnipa i dag fant jeg ut en litt sidelengs gange nedover for å ikke få fullt så vondt i kneet. Tilbake på treningssenteret etter ferien for rehab! Om Liadalsnipa: Sunnmøre på sitt beste. En relativt kort tur, men temmelig krevende med sine luftige partier og klyving som i blant kan grense innom klatring. Cruxet på normalruten sist jeg prøvde meg opp (men snudde pga regn og vått føre) er nå sikret med en kjetting, så det er ikke like stor fare for å gli på det våte svaet og falle til avgrunnen lenger. Jeg vurderte i forkant av turen å prøve meg på østeggen ned istedenfor normalruta samme vei ned, men slo det fra meg for å ikke potensielt bli en del av redningsstatistikken om man blir sittende "fast" i skaret man må ned og opp igjen fra. Sparer den til senere med tausikring og makker! Er det noen som vet om østeggen fra Liadalsnipa er blitt sikret med noe mer kjetting eller annet i senere år? Det er en del +artikler fra lokalavisene i 2021 som omhandler diskusjon om sikring av Liadalsnipa. Kjettingen på cruxet i normalruta er nok et resultat av dette, men lurer da på om østeggen også er sikret mer så man (etter evne selvfølgelig) kunne gått der uten tau og sele. Du er i heimbygda mi, er det også heimbygda di? Liasalsnipa har eg frektventert ofte, men lenge sidan eg gjekk austegga no. Har ikkje haurt noko om noko meir sikring, men det kan no ha skjedde utan at eg har fått det med meg. 1
+sneakyowl Skrevet 23. juli 2024 Skrevet 23. juli 2024 Tessatroll skrev (1 time siden): Du er i heimbygda mi, er det også heimbygda di? Liasalsnipa har eg frektventert ofte, men lenge sidan eg gjekk austegga no. Har ikkje haurt noko om noko meir sikring, men det kan no ha skjedde utan at eg har fått det med meg. Langt fra hjemme, men elsker fjellene her! 😁 1
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 24. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 24. juli 2024 Har brukt nokre dagar på å gå Laugavegur Trail på Island, med sideturar. Planen er å gå vidare over Fimmvörðuháls, men med 71 mm nedbør meldt dette døgeret, vert det venting i Básar. Dumt å gå ein slik tur å ikkje sjå ein skit av alt det flotte. Me håpar at det vert mindre nedbør i morgo. Skulle det vedvare med pissregn, så er det meir freistande å stikke attende til Reykjavik, leige ein bil og ta seg nordover til betre vêr. Nokre foto. Vanskeleg og stort landskap å få fanga med mobilkamera, men flott er det. For oss var dette ei relativt spontant avgjerd, og første gang vi testar eit slikt nokså kommersielt "Trail konsept". Vi bestemte oss for å halde eit ope sinn, men skepsisen var der. Den vart ikkje mindre når me ankom "Sirkus Landmannalaugar" (utgangspunktet for turen). Denne vart dog gjort til skamme. Vi lev godt med dette konseptet i bytte mot det denne turen har å by på. Annaleis enn "tradisjonelt" friluftsliv til fjells? Ja. Likevel verdt det? Ja. 17
+GubbePaaTur Skrevet 24. juli 2024 Skrevet 24. juli 2024 Tessatroll skrev (14 minutter siden): Har brukt nokre dagar på å gå Laugavegur Trail på Island, med sideturar. Takk for flotte bilder av flott natur. Har selv grublet litt for å ta denne turen. Bodde dere i telt eller hytte? Om hytte, kunne du gi et estimat på kostnad for dette? 1
Tessatroll Skrevet 24. juli 2024 Skrevet 24. juli 2024 GubbePaaTur skrev (18 minutter siden): Takk for flotte bilder av flott natur. Har selv grublet litt for å ta denne turen. Bodde dere i telt eller hytte? Om hytte, kunne du gi et estimat på kostnad for dette? Vi bodde i telt, men også fint mogleg å bu i hytte. Send meg ein PM så kan eg prøve å samle saman informasjonen eg har på kostnadane med å bu og busse til og frå Reykjavik, og litt andre tips
+ost Skrevet 24. juli 2024 Skrevet 24. juli 2024 Tessatroll skrev (1 time siden): Vi bodde i telt, men også fint mogleg å bu i hytte. Send meg ein PM så kan eg prøve å samle saman informasjonen eg har på kostnadane med å bu og busse til og frå Reykjavik, og litt andre tips Kan du ikke sette det opp som et eget emne her på forumet? Sikkert andre og som vil ha nytte av et slik innlegg. 3
Tessatroll Skrevet 24. juli 2024 Skrevet 24. juli 2024 ost skrev (28 minutter siden): Kan du ikke sette det opp som et eget emne her på forumet? Sikkert andre og som vil ha nytte av et slik innlegg. Det kan eg absolutt gjere når eg er attende på ein PC. No blir det nok å komme seg til Reykjavik og få leigd seg ein bil og køyre nordover 3 1
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 28. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 28. juli 2024 (endret) Lifjell og bildespam: Denne gang gikk turen fra Seljord-siden med parkering på Grimås. Gikk opp til Blomtjønneggin, ned til Mørketjønn og så rundt Store Tjorbuvatn. Deler av turen gikk utenfor sti, det går veldig fint på denne siden av Lifjell. Der det lar seg gjøre, anbefaler jeg heller det enn å gå på steinete og gjørmete stier langs vannene! Perfekt turvær, med litt skyer og frisk vind. Temperaturen lå vel på 15-18gr. 15km / 6 timer. Fint å kjøre oppover fra Nissedal og mot Kvitseid. Veien fra Treungen og oppover har fått seg et meget kraftig løft, og er nå bedre enn 2-felts E18 visse plasser nedover sørlandet Øvre Tvitjønnan: Gråntjønn: Gråntjønn: Store Tjorbuvatn og Røysdalsnuten: Utsikt mot Troganatten og Jøronnatten: Utsikt fra Blomtjønneggin. Øysteinnatten ca midt i bildet i skyggen: Store Holmtjønn: Utsikt ned Hønsevassdalen, med Langgrønuten i bakgrunnen. Et godt eksempel på hvordan man kan bli lurt av terrenget på Lifjell, kontra slik det faktisk er om man kikker på kartet. Mellom de to nærmeste vannene man ser, er det ca 1,3km, og bratt terreng. Nede fra Blomtjønneggin: Østre Blomtjønnan og Røysdalsnuten i bakgrunnen: Mørketjønn og Store Tjorbuvatn: Mye sau her oppe nå, så tar ikke sjansen på å drikke "friskt fjellvann" rett fra bekken: Endret 28. juli 2024 av Kristian V. 11
GrendelRaptor8 Skrevet 28. juli 2024 Skrevet 28. juli 2024 Sau der og ja. Hadde vurdert tur i de traktene neste uke, men da tror jeg heller det må planlegges på nytt. Faen. Finnes det ikke et eneste fjellområde på Sørlandet uten disse djevelens udyr?
+ost Skrevet 28. juli 2024 Skrevet 28. juli 2024 Idag ble det befaring etter et lokalt heftig regnskyll på hytta 1
+sneakyowl Skrevet 2. august 2024 Skrevet 2. august 2024 Kjapp enkeltovernatting i jobbhverdagen. Ofte regner man med at innsjøer på kartet ER DER, men denne hadde jammen forduftet (Vedlikeholdsarbeid på demning) 9
Skogens Stønn Skrevet 2. august 2024 Skrevet 2. august 2024 sneakyowl skrev (5 timer siden): Kjapp enkeltovernatting i jobbhverdagen. Ofte regner man med at innsjøer på kartet ER DER, men denne hadde jammen forduftet (Vedlikeholdsarbeid på demning) Er dette Ramstadsjøen?
+sneakyowl Skrevet 2. august 2024 Skrevet 2. august 2024 Skogens Stønn skrev (17 minutter siden): Er dette Ramstadsjøen? Østbyputten!
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 2. august 2024 Populært innlegg Skrevet 2. august 2024 Det er kjedelig med brukket ben - ikke lov å belaste høyrefoten på 6 uker! Da er en packraft god å finne. Har blitt noen turer i sommer - eneste problemet er å komme seg ut av den uten å belaste foten men det går.. Vi er i Bottenviken og det er mange muligheter for padling - kombinert med at familien går på land Så sånn blir det denne sommeren - krykkene og til dels bruk av rullestol har gitt meg respekt for de som er avhengige av dette hver dag! God trening for overkroppen men høyrefoten er helt uten muskler snart.. 17
DenGladeVandrer Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Etterjobb-rullings på 🧡Romerike🧡 for å lade opp til lørdagens ekspedisjon (nok en gang, føkk ordbok-definisjon 😉) Egentlig FYFY å stoppe å knipse bilder å trimmeturer, men skal ha med meg en på lørdag, så litt teasing der.. Krysser alle lemmer for at Leira er farbar fra Kråkfoss og ned på lørdag. 5
Populært innlegg frankdrebin Skrevet 13. august 2024 Populært innlegg Skrevet 13. august 2024 8-11/8 Tafjordtur. Dag 1: Zakariasdammen - Hulderkoppen Dag 2: Hulderkoppen - Veltdalshytta via Rønnebergråsa (hadde egentlig tenkt å gå hulderdalen, men ombestemte oss) Dag 3: Veltdalshytta - Reindalseter Dag 4: Reindalseter - Zakariasdammen Vi ønsket å telte, da vi er dypt antisosiale vesener og pakjket derfor sekker som var rundt 12 kg inkl mat og snacks. Turen på dag 1 var preget av perfekt turvær og vi kom opp til Hulderkoppen i god tid før det ble mørkt. Ca 3 timers gange fra Zakariasdammen ,Stoppet for obligatorisk ølpause på Reindalseter. Dag 2 hadde litt dårligere vær, men vi var lystne på litt jevnere stigning så vi valgte å gå Rønnebergråsa istedenfor. Midtveis i Rønnnebergråsa skiftet været og det gikk over til å bli vind med vedvarende regn. Vi gikk jevnt og uavbrutt mot Veltdalshytta og tok kun korte pauser for en snickers og litt vann, da vannet og vinden var så intenst at det fant vei inn gjennom alle åpninger. Vi var våte, men ikke kalde. (takk til ulltøy) Ankom Veltdalshytta etter ca fem timer og valgte å sove der istedenfor i telt på grunn av at vi hadde så mye å tørke. Begivenhetsrik dag på Veltdalshytta, men det er en annen historie.. Dag 3 Turen ned igjennom Veltdalen mot Reindalseter tar deg gjennom snaufjell og berg, via demninger, luftige partier til høyfjellslyng, fjellbjørkskog og ned til furuskog med mosebunn. En aldeles nydelig tur som er en av de vakreste jeg har gått. Turen tok oss 4,5 time. Vi spiste treretters middag og sov som konger på teltplassen. Dag 4: Retur til Zakariasdammen for å komme seg tilbake til sivilisasjonen. Fantastisk tur. Anbefales! 11
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 13. august 2024 Populært innlegg Skrevet 13. august 2024 Gjennom Jotunheimen og ned Utladalen 10/8 - 13/8 sammen med yngste datter. 13
Anbefalte innlegg