Morino Skrevet 1. juli 2024 Skrevet 1. juli 2024 Kristian V. skrev (1 time siden): @sneakyowl Nøyaktig hvor var det du fikk den fisken sa du...? Om det blir treff så er mitt tips at det bør være ved det vestligste inn-oset til Østre Blomtjønna 😉 Alle tar med en kubbe til fjellet og en kubbe fisk derfra😄 1
+Bjellesau Skrevet 1. juli 2024 Skrevet 1. juli 2024 sneakyowl skrev (3 minutter siden): Kunne vært med på noe sånt! Samme her ,👍
+GubbePaaTur Skrevet 1. juli 2024 Skrevet 1. juli 2024 sneakyowl skrev (54 minutter siden): Kunne vært med på noe sånt! Ja, er jeg ledig så er jeg og med.
Populært innlegg jaknudsen Skrevet 2. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 2. juli 2024 Helgetur i Langsua, første hytte-til-hytte-tur med yngstedatteren, Storhøliseter-Storkvolvbua-Skriurusten-Storhøliseter. Stor suksess 11
+GubbePaaTur Skrevet 3. juli 2024 Skrevet 3. juli 2024 Ettermiddagstur til Rognlifjell på Lifjell øst i går etter jobb. Parkerte på Myrgvarv og tok den lange løypa opp. Flott temperatur og knapt noe vind gjorde oppholdet på toppen behagelig. Der spiste jeg litt middag (Real sin Pulled Pork) og flydde litt drone før jeg tok den korte ruta ned. Totalt ca 6.4km på 3,5 time. Det kommer nok en liten sak om turen på min YouTube kanal, Gubbe Paa Tur, etterhvert. Må bare lære meg det nye redigeringsprogrammet først. 3
+Gabs88 Skrevet 3. juli 2024 Pålogget Skrevet 3. juli 2024 (endret) Noe litt annerledes, ville teste ut fridykkingsutstyret i dag, kjørte opp til et populært fiskested på fjellet og hev meg ut i vannet. 90 minutter senere så kjente jeg at det var nok for i dag. Dette var resultatet, og jeg er sikker på at det er hundrevis om ikke tusenvis av sluker igjen der. For jeg besøkte bare et lite og grunt område. Plukket også opp noen flere, samt noen ølbokser og vinflasker folk hadde kastet i fra seg. Men de som ikke er i bildet var i dårlig stand. Litt usikker på hva jeg skal gjøre med dem, de går jo fint an å bruke som de er men det hadde også vert morro å kjøpe en UL vasker for å male sluker selv. Endret 3. juli 2024 av Gabs88 1 1
+Espen Ørud Skrevet 3. juli 2024 Skrevet 3. juli 2024 (endret) Kristian V. skrev (På 1.7.2024 den 19.39): Kanskje ikke så lurt å si det høyt, men kanskje det burde vært et uoffisielt Fjellforum-treff på Lifjell. Ligger jo tålig sentralt for folk fra store deler av øst- og sørlandet 😛 Burde strengt tatt få pakket sekken og tatt en overnatting der snart, har et par nye telt jeg ikke har prøvd enda.. @sneakyowl Nøyaktig hvor var det du fikk den fisken sa du...? Pokker så usentralt da gitt.... Men Lifjell er fint altså. Hadde flere av mine første aleneteltturer til fjells der. Allerede før digitalkameraets tid, men faktisk et par turer etter også. Oppfordrer til å lage egen tråd om planlegging av evt treff da ikke alle leser alle poster i denne tråden... Lightroom påstår de er fra 2001, men har ingen andre preferanser å sjekke det mot... Endret 4. juli 2024 av Espen Ørud 5
fjellræv Skrevet 3. juli 2024 Pålogget Skrevet 3. juli 2024 Tenkte jeg skulle prøve fluestanga idag så jeg dro til Tangvollsjøen. Nå har jeg funnet ut at fluefiske skal noen andre få ta seg av, vil jeg ha en psykisk knekk tar jeg heller heroin neste gang.. 6 2
Populært innlegg Henri.L Skrevet 4. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 4. juli 2024 Delvis fint vær her på Vestlandet så jeg heiv meg i bilen og kjørte inn til Campingvognå. Vi er fortsatt i Vindafjord og turen går opp til Akslandsnuten på 821.moh. Rundt 5.mai kom jeg meg opp til Akslandsstølane og stoppet der , jeg valgte da og ikke gå videre pga alt for mye snø å dårlig utstyrt (spontan tur). Turen endte på 23,39 km på 07:25 timer inkl små pauser , tlf avbrudd og der jeg var innom hellestølen , glåmestøl og kråkedalsvatnet. Fra toppen av Akslandsnuten klarte jeg og se en knust hytte ? og som nysgjerrig jeg er tok jeg turen ned ditt og det ble ekstra 1.5 timer der også .. det viste seg til og være Glåmestøl Helt Blikkstille på Vasstølsvatnet og det var mye hoppende fisk i vannet da jeg gikk forbi. det var kommet veldig mye blåbær her oppe ved Liabøstølen. normalt er midt\ slutten av Juli mnd da vi har vært her oppe i fjor. Denne gangen vart det ihvertfall ikke noe manko på vann da snøen var smeltet og elvene rant godt. tok med meg 1.stk ekstra vann falske denne gang. på vei oppover til Akslandsnuten der jeg har snudd rauå 90 grader og tar bilde ned mot Hildrastølen. kommer seg opp hit var ganske så heftig , mye ujevnt terreng og merkelig merking. både lår og legger fikk kjørt seg opp ditt , så det ble en del pauser. Akslandsnuten med sine 821 moh - Kvaløy og Vindafjorden med Grytenuten til venstre. her ble det bare og ta med det jeg fant i kjøleskapet og det ble ananas , vannmelon og vanilje saus. ut mot Sand og Hylsfjorden bakerst. Sand er det største tettstedet og kommunesenter i Suldal kommune i Rogaland og har ca 1200 inbyggere. Ned fra Akslandsnuten mot Glåmestølen te Høyre og Kaldanuten bakerst. Glåmestøl. rett bak Glåmestøl ligger det er stort vann hvor det også var en god del hoppende fisk i. det vare en del nysgjerrige sauer her oppe på Glåmestøl , for og ikke skremme disse snudde jeg og begynte og gå nedover. her er sauene på vei nedover fjellet , jeg vet ikke hvem som tok den smarteste eller lengste veien ned. hildrastølen , Kråkedalsvatnet og i det fjerne Hellestølen. Bak hellestølen i det fjerne finner du blant annet : Horganuten 871 moh og Fevassnuten 805 moh. Som er 2 kjente topper her i Vindafjorden. 13
Populært innlegg +ingen87 Skrevet 4. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 4. juli 2024 I dag var jeg på ny befaring gjennom jobb. Jeg gikk fra Lønsdal til Kjemåvatnet og såg på noen tiltetteleggingstiltak, som ikke er 100% avsluttet. Turen starter med å krysse jernbanen i kulvert sør for stasjonsområdet. Mye DNT her, men jeg savner skilting til Kjemåvatnet som er et lokalt turmål fra Lønsdal. Over en treårsperiode har vi klopplagt hele det våte partiet av stien mellom Lønsdal og Kjemåvatnet. Det gjenstår to klopplengder helt nederst på myra. I bakgrunnen ser man Ølfjellet. Også her så jeg mitt snitt til å bruke packraften. Andre tur. Litt andre forhold her. Kjemåvatnet er et forholdsvis stort vann, og det blåste en del, så jeg fikk kjent litt på begrensningene til en packraft. Kjemåvatnet ligger 2 km fra Lønsdal stasjon, og er et perfekt turmål for småbarnsfamilier (og eldre, møtte tre eldre ektepar i 75-80 årene). Det tok nøyaktig én time fra jeg gikk under kulverten til jeg hoppa i packraften, og da hadde jeg vært heftet med litt fuglefotografering på tur opp til vannet. Rett før jeg skulle gå tilbake til bilen stilnet vinden, og fisket tok seg opp. Hadde stadig napp, men fikk til slutt opp denne røya på 30 cm. Jeg ga den til en annen som fiska fra land. 13
+Gabs88 Skrevet 5. juli 2024 Pålogget Skrevet 5. juli 2024 6 hours ago, ingen87 said: I dag var jeg på ny befaring gjennom jobb. Veeeldig misunnelig, mine arbeidsdager er ikke like fine.. Skulle ønske jeg hadde passende kvalifikasjoner til en av de nye forvalterstillingene. 1
+Luesveis Skrevet 7. juli 2024 Skrevet 7. juli 2024 En uke i basecamp ikke langt fra Finse. Koble ut, lese, rusle noen dagsturer. Varierende vær, fra fint til sludd og kuling, uansett herlig på fjellet. Morgenstemning fra i dag, siste natt på fjellet denne gang: 9
Populært innlegg +Gabs88 Skrevet 8. juli 2024 Pålogget Populært innlegg Skrevet 8. juli 2024 Fin liten tur etter 10 timer på jobb i dag. Endte opp med en ørret på pene 1,3 kg. 10
+GubbePaaTur Skrevet 9. juli 2024 Skrevet 9. juli 2024 En liten film fra forrige ukes ettermiddagstur til Rognlifjellet i Lifjell øst. 3
Populært innlegg BjørnM Skrevet 10. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 10. juli 2024 Dagens turmål var Eidetinden 1020 moh. på Kjerringøy i Bodø. Lengde t/r ca. 6,4 km, jeg brukte litt over 4 timer. Det var fint vær, 18 grader, vindstille og sol. Her får man flott utsikt for relativ liten innsats. Eidetinden: Mange flotte tinder mot øst: Mot sør: Mot vest, Strandåtinden nest nærmest. Den er kjent i klatremiljøet som en utfordrende topp å bestige: 12
Populært innlegg BjørnM Skrevet 13. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 13. juli 2024 Dagens turmål var Høgstjerna 820 moh. i Gildeskål kommune. Lengde 12 km t/r , 5 timer. Pent vær, sol, over 20 grader og vindstille. Startet på Forstranda, ved havnivå. Turmålet stikker opp i bakgrunnen: Turmålet var pukkelen til høyre: Litt nærmere, måtte på baksiden av toppen til venstre: Nesten oppe, puh, her var det mye motbakke: Fra toppen, utsikt mot vest: Mot nord, Fugeløya. Til vestre skimtes såvidt Christian Radich som har ankret opp: Fjellet sett fra sør, fra fv. 17: 12
rk Skrevet 13. juli 2024 Skrevet 13. juli 2024 fjellræv skrev (På 3.7.2024 den 22.27): Tenkte jeg skulle prøve fluestanga idag så jeg dro til Tangvollsjøen. Hadde et par magiske døgn der 17.mai helga. Kan vel tenkes at det er fornuftig å knekke koder med fluestanga i et litt mindre vann. Selv om det var kanonfiske der 17.mai helga😊 1
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 14. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 14. juli 2024 (endret) Siden det var meldt mye regn lørdag og søndag så ble det tur til Solhomfjell etter jobb på fredagen. Liker faktisk å gå turer på ettermiddag og kveld mens solen er på vei ned, enn tidlig på dagen når sola står og steiker som værst. Det har sin sjarm å få med seg sola som går ned, finere opplevelse og fint lys. Ble og første testtur for det nye kameraet, så ble tatt en del testbilder Canon 6D mkII m/ 24-105mm f4.0L IS mkII (1550gr). Hadde og med Canon 400mm f5.6L i sekken (1250gr). Ute av skogen og man ser tårnet på Solhomfjell på horisonten. Overasket over motlysegenskapene til 24-105. Sola er i bildet, men svært lite "flares", og motivet er klart og fint. Blir en annen dybde i bildene, kontra å bruke mobilen.. Motlys igjen.. ikke noe å klage på.. (f22 for å få stjerneeffekten på sola) Kvenntjønnane, 105mm: Kvenntjønnane, 400mm: Kjekt med skjerm som kan vries og vendes på, så man slipper å ligge å kave på bakken når man vil ta bilder fra lave perspektiver, bare sette seg på huk eller bøye seg litt og holde kameraet lavt for å fange motivene. Endret 14. juli 2024 av Kristian V. 10
Populært innlegg BjørnM Skrevet 14. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 14. juli 2024 I dag så ble det tur til Skjeggen 904 moh. i Meløy kommune. Oppstart fra Museet i Dalen ved Reipå, tett ved foten av fjellet. Så her var det kort anmasj til fjellet. Lengde t/r 6 km, 3-4 timer. Det var varmt i dag, sol og over 20 grader, derfor var det slitsomt med så mye stigning på så kort distanse. Fra startpunktet. Toppen er midt i bildet, med litt hvit farge i seg: Fra toppen, utsikt øst mot Storvik: Vest, mot Kunna: Mot sør, startpunktet er langs veien, langt der nede: 13
Populært innlegg staabre Skrevet 14. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 14. juli 2024 Etter dager og uker med regn stort sett hver dag var det endelig utsikt til et par dager med oppholdsvær nå i helga. Da passet det godt å avvikle den lenge planlagte fisketuren til ett av de mange stor-røye-vannene i Hattfjelldalen. Den faste turkameraten samt broderen ble også med. Været var fint (kanskje for blankt) og temperaturen høy (kanskje for varmt), og det var lite mygg, men noen stor-røyer så ikke vi snurten av. Kanskje var vi for sent ute...Dog fikk jeg lurt opp en ørret på hele 3125 gram; ny Hattfjelldal-pers, så fangstmessig var jo turen reddet for min del. Noe mer fikk jeg ikke, men broderen fikk en ørret på 1 kilo pluss ei litt mindre røye; det var han slett ikke fornøyd med. Størst grunn til å være misfornøyd var det nok kameraten som hadde; han hadde på en ørret på ca. 2-3 kilo som slo seg av etter å ha vist seg fram en god stund med hopp og sprett. Uansett var det en fin tur der omgivelsene vartet opp med de rene postkort-scenarier. Det teller jo en god del det også! 12
+Gabs88 Skrevet 15. juli 2024 Pålogget Skrevet 15. juli 2024 Tur til Sletterustvannet i helga, leide hytten til Årdal Jeger og Fiskeforening hvor det har blitt gjort et fantastisk arbeid i løpet av de siste par årene. Fiskevannet i seg selv er i utgangspunktet veldig bra men denne gangen var det null bett i fisken. Vi tok en enkelt fisk som avslørte at fisken fråtset i mygglarver og derfor ikke var interessert i så mye annet. Men skal tilbake om noen uker så da blir fangsten forhåpentligvis mye bedre. 9
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 15. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 15. juli 2024 (endret) Koselig helgetur på Hardangervidda ved Dyranut. Fint vær første dag, og en strålende leirplass gjorde at vi slappet av og slumset rundt i stedet for å fiske. Væromslag i løpet av natten, og vi våknet opp til surt vestlandsvær. Men ut og fiske skal vi. Av en eller annen grunn blir fiskeøktene kortere og kortere og kaffipausene under tarpen lengre og lengre... Kontinuerlig regn og null fisk gjør at vi vender tilbake til base camp for klesskift og middag. Fin tur, men en uvanlig våt søndag. Endret 15. juli 2024 av Bjellesau 12
Populært innlegg BjørnM Skrevet 17. juli 2024 Populært innlegg Skrevet 17. juli 2024 Dagens turmål var Nordre Bolnatinden 1389 moh. på Saltfjellet. De fleste toppene på Saltfjellet er avslepne og kjedelige, men ikke denne. Toppen har en spesiell form og er et landemerke på Saltfjellet. Oppstart fra Polarsirkelsenteret ved E6. Slak stigning, men litt bratt på slutten. Dette er en enkel topp for de fleste. Tur/retur ca. 10 km, tidsbruk mere enn 4 timer alt etter form. Temperatur 20 grader, litt vind og sol i dag. Toppen er litt til høyre for midten: Her krysser jeg polarsirkelen, markert med to store varder midt i bildet: Strengt tatt er vel polarsirkelen langt bak ryggen til fotografen, for den beveger seg 14,25 m per år mot nord. Mot nord, Semskadalen: Mot sør: Mot nord: 11
Anbefalte innlegg