Populært innlegg foroll Skrevet 15. april 2024 Populært innlegg Skrevet 15. april 2024 (endret) Årets første overnattingstur med kanoen. Kaffe på trofaste kvistbrenneren fra @Tom42. V_20240415_090104_ES0.mp4 Leir på ny plass. Tydeligvis mye som blir ført med strømmen hit for alt av tang og tare var full av søppel. Samlet en bag full. Trist å se, men nå ser det heldigvis bedre ut til neste gang! Endret 15. april 2024 av foroll 12 1
foroll Skrevet 18. april 2024 Skrevet 18. april 2024 Trimmer hundene på ski stort sett hver eneste dag. I går tok jeg meg ekstra god tid, og nøt en kjele kaffe og en sjokolade fra kvistbrenneren. Herlig å kunne slappe av på en lyngflekk i sola! V_20240417_154946_ES0.mp4 8
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 23. april 2024 Populært innlegg Skrevet 23. april 2024 (endret) Søndagsturen! Litt lenger inn på heia fra Solhomfjell, denne gang fra Heiland, over til Uvdalen, opp til Kvenntjønnane og bort til Mjeltenatten. Denne stien er en del av løypa fra Heiland til Gautefall på UT.no. Nå er straks snøen borte og vannene isfrie der også.. dette var en herlig tur, som ga sjela skikkelig ro! Fortsatt en del snø på Uvdalsveien, så den blir ikke åpnet enda.. Uvdalen: Uvdalsvatn: Oppe ved Kvenntjønnane Kvenntjønnane sett fra stien mot Mjeltenatten: Mjeltenatten Utsikt fra Mjeltenatten, mot Stolsvatn, og Stolsvassnuten til venstre. Utsikt ned mot Hellersvann: Tilbake ved Kvenntjønnane: Tid for middag: ..og ikke minst, tid for å slappe av! På vei ned til Uvdalen igjen, og Uvdalsvatn. Stien tilbake mot Heiland går over fjellet ca midt i bildet. En god og lang tur Endret 23. april 2024 av Kristian V. 13
Populært innlegg foroll Skrevet 24. april 2024 Populært innlegg Skrevet 24. april 2024 (endret) Noen dager på etterskudd men var på helgetur sist helg. Skisesongen er på hell i de lavereliggende områdene der jeg bor, så pakket lett sekk med hengekøye, 3-sesongs sovepose og kvistbrenner. Lar ikke hundene bære kløv på ski. Gikk halvtime før skiene ble spent på, så var det sikksakk og av og på en stund imellom barflekker og snø, til jeg tilslutt ga opp og gikk noen km til fots. Fant endelig skiføre lengre inn i en dal. Leiren ble ved en klukkende bekk mens vårsola skinte gjennom den glisne furuskogen. Fikk angre på soveposevalget når gradestokken krøp til -10 C på natta. Men det kom ikke nedbør, heldigvis. Neste dag gikk turen lengre opp dalen og ned en sidedal. Skiføret var for det meste av typen som er best egnet for "spesielt interesserte", eventuelt for folk som ikke liker å gå på ski i det hele tatt. Spørs hvordan man ser det. Neste leir ble ved et helt bart område, og det ble ny kald natt. Da var det godt med et varmende bål den siste morgenen. Hundene storkoste seg med å klø ryggen i lyngen. Heldigvis flere vann med trygg is så skiene kunne brukes litt igjen. En flott vårtur, men angrer på at jeg ikke tok vintersoveposen. De 800 ekstra grammene hadde jeg gladelig bært! Endret 25. april 2024 av foroll 14
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 29. april 2024 Populært innlegg Skrevet 29. april 2024 (endret) Sesongens siste skitur for meg. Vinterutstyret rigges ned og pakkes bort, og sekkene forberedes til barmarkseventyr. Turen gikk til Dagalifjell denne helgen i helt konge forhold fredag og lørdag, typ shortsvær (hadde jeg hatt det med). Litt dårlig sikt på søndag, men det var ikke noe å klage på. Det var første gang for min del i området. Det er fort gjort å tenke Hardangervidda og Imingfjell når man er i disse traktene, men det var jaggu finere på denne siden av fv40! Ikke så viddete og mer fjell å både se og gå på. Tipper det er gode snøforhold i noen uker til her. Parkerte på Vasstulan og gikk litt her og der innover fjellet østover, med mini-topptur opp høyeste punkt, Fjellbunuten (1340) og Høghovda (1302) blant annet. Upåklagelig utsikt i nesten alle retninger. Imingfjell i bakgrunn: Hallingskarvet! Endret 29. april 2024 av sneakyowl 13
nunatak grej Skrevet 29. april 2024 Skrevet 29. april 2024 (endret) Stadig skiløb fra huset her i Colorado. Jeg måtte bære skiene op måske 10 minutter Endret 29. april 2024 av nunatak grej 7
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 1. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 1. mai 2024 (endret) Lørdagstur fra Gautefall til Reinvassnuten og Stolsvassnuten. Tenkte det var på tide å gå inn i mitt favorittområde fra andre siden denne gang, så da ble det en god tur på 2 mil og 6,5time. Parkerte ved Bjønntjønn og gikk derifra, men det finnes flere parkeringsalternativer, men da blir det mye hyttefelt-gåing, noe jeg ville unngå. Turen startet kaldt og grått vær, men når jeg var på Stolsvassnuten kom finværet og turen ble hyggeligere. Var en enklere tur uten bratte stigninger fra denne siden, enn fra Gjerstad-siden, så tung tur ble det heller ikke. Alle stikkryss var godt skiltet i de fleste retninger. Liten P-plass ute ved hovedveien: Fortsatt is på vannene her oppe. Utsikt fra Reinvassnuten og ned mot Reinsvatn. Stolsvassnuten, med Mjeltenatten midt i bildet, og Stolsvatn til venstre. Isfritt på Stolsvatn.. ...og isfritt nede ved Hanetarmane. Så nå er det bare å klargjøre fiskestanga! Bjønntjønnfossen: Løypa for dagen: Neste gang vurderer jeg å gå en annen sti tilbake fra Stolsvassnuten, som går på andre siden av det store vannet midt på bildet (Austre Breidvatnet). Endret 1. mai 2024 av Kristian V. 10
Stig Floberghagen Photo Skrevet 1. mai 2024 Skrevet 1. mai 2024 Hei. Jeg var på telttur i Jotunheimen og har lagd en 42 min lang video 👍🙂 https://youtu.be/XwPZU4rbquM?si=VlrVCUrgpA50V71S 5
foroll Skrevet 4. mai 2024 Skrevet 4. mai 2024 Brukte inneklemtdagene på noen dagers kanotur. Padlet ut onsdag, fant en fin leir og lå der til fredag. Torsdag gikk jeg en dagstur rundt i området Mye snø i Lofotfjellene ennå! Leiren ble på ei fin gresslette. En tarp og ei padleåre fikk gjøre nytten. Kvistbrenneren var eneste brenner. Tørt i terrenget, men det var vindstille så fyrte forsiktig nede i fjæra. Vakker kveldsstemning! Det ble latmannsliv med rolige rusleturer, boklesing, kaffedrikking og masse hundekos. 9
Populært innlegg +ost Skrevet 4. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 4. mai 2024 Fikk meg en natt ved Lille Åklungen i Nordmarka, Oslo. Datteren på 13 ønsket seg telttur med venninna i bursdagsgave og nå passet det. Plasserte jentene i telt og la meg i hengekøya ca 60 meter bortenfor. Pannekaker til middag. Strålende vær. 12
Populært innlegg Henri.L Skrevet 5. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 5. mai 2024 (endret) 1.mai var det sommer og sol her så det ble og ta en tur inn ti Campingvognå og gjøre den klar til sommer. etter jeg var ferdig med og vaske \ beise terrassen hadde jeg fortsatt litt tid igjen før det ble kveld og solå var fortsatt på sitt beste. Turen endte opp på 14,39 km på 04:45 timer inkl små pauser der jeg var innom Liabøstølen , Akslandsstølane og Vasstølsvatnet. vi er da i Vindafjord , Imsland ikke så langt fra Sauda. Fra Akslandsstølane kan du ta turen opp til Akslandsnuten som er 821 meter er den fjerde høyeste toppen i Vindafjord. her er Vasstølsvatnet, bra fiske og bade vann. inn til venstre hvor det er mest snø på toppen ligger myrstøl. der kan du finne kong Håkon 7 sitt sirlege monogram på steinhella. Her har du Akslandsstølane, det er faktisk første gang jeg er oppe her og besøker disse. her ser du ned på Myrstøl , er nokså høyt oppe og bilde er tatt fra en Huawei mobil med litt ymse zoom. det var sol og fint vær og jeg gikk tomt for vann så da var det godt at det var noen snø flekker der jeg kunne smelte snø i flaskå. Pause på toppen og var helt utkjørt etter mye gåing i tunge oppover bakker. sinnsykt mye oppoverbakker igjennom hele turen så da får man virkelig testet ut hvor god kondisjon man har. kom meg til topps og turen stopper der da jeg ikke hadde med meg bedre klær til og vandre i snø. inn til høyre går turen til Akslandsnuten. det blåste nokså bra her oppe og jeg gikk i kun netting og t.skjorte. På vei ned gikk jeg innom Liabøstølen , denne stølen ligger ved vasstølsvatnet helt på andre siden. Endret 5. mai 2024 av Henri.L 11
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 5. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 5. mai 2024 Enda en lørdagstur til Gautefall, denne gangen i bedre vær og høyere temperatur. Parkerte på et annet sted denne gangen, ved Felehovet Sør, for å komme raskere opp på "fjellet" så jeg slapp mye skog og skiløypetraseer i starten. Fikk heller litt mer grusvei å gå på, ca 2,5km, men det gikk ganske greit, var ikke et tettbygd hyttefelt så mye fint å se langs veien. Nesten så jeg fikk lyst på hytte der selv! Turen denne gang gikk også til Reinsvassnuten og Stolsvassnuten, men istedenfor å gå tilbake samme ruta, ble det en runde rundt Austre Breidvatnet, som var en fin runde som ikke var så alt for tung, så kan. Konklusjonen med denne runda med mye vann, var at man burde hatt med fiskestang også, for her tror jeg det kan være gode fiskemuligheter. Snøen på 30-50cm i skyggepartier på stien og myrer som jeg måtte gå over forrige helg var nå nesten helt borte. Så et par dager til nå så tipper jeg det er helt snøfritt der oppe. Totalt ble turen ca 20km og 5,5t. Parkering rett ved veien: Godt skiltet: Fine broer for krysninger av vann og bekker: Utsikt ned mot Reinsvatnet fra Reinvassnuten: Mot Stolsvassnuten: Stolsvatn: Hanetarmane: Solhomfjell til venstre, Havrefjell og Ormfjell bak til høyre, med Hanetarmane i front: Følger stien mot Austre Breidvatnet: Heimre Breidvatnet: Bekken og broa mellom Austre Breidvatnet, som man ser mot, og Heimre Breidvatnet: På toppen av Breivassåsen, med utsikt ned mot Austre Breidvatnet: Reinsvassnuten til venstre, Stolsvassnuten til høyre, sett fra Breivassåsen: Her som det lille vannet renner ned fjellet skal man knekke av hovedstien og ned mot Austre Breidvatnet: Nede ved Austre Breidvatnet og en liten pause: Fin sti langs vannkanten det siste stykket: Kart over ruta: 9 2
+sneakyowl Skrevet 5. mai 2024 Skrevet 5. mai 2024 Kristian V. skrev (29 minutter siden): Enda en lørdagstur til Gautefall, denne gangen i bedre vær og høyere temperatur. Parkerte på et annet sted denne gangen, ved Felehovet Sør, for å komme raskere opp på "fjellet" så jeg slapp mye skog og skiløypetraseer i starten. Fikk heller litt mer grusvei å gå på, ca 2,5km, men det gikk ganske greit, var ikke et tettbygd hyttefelt så mye fint å se langs veien. Nesten så jeg fikk lyst på hytte der selv! Turen denne gang gikk også til Reinsvassnuten og Stolsvassnuten, men istedenfor å gå tilbake samme ruta, ble det en runde rundt Austre Breidvatnet, som var en fin runde som ikke var så alt for tung, så kan. Konklusjonen med denne runda med mye vann, var at man burde hatt med fiskestang også, for her tror jeg det kan være gode fiskemuligheter. Snøen på 30-50cm i skyggepartier på stien og myrer som jeg måtte gå over forrige helg var nå nesten helt borte. Så et par dager til nå så tipper jeg det er helt snøfritt der oppe. Totalt ble turen ca 20km og 5,5t. Parkering rett ved veien: Godt skiltet: Fine broer for krysninger av vann og bekker: Utsikt ned mot Reinsvatnet fra Reinvassnuten: Mot Stolsvassnuten: Stolsvatn: Hanetarmane: Solhomfjell til venstre, Havrefjell og Ormfjell bak til høyre, med Hanetarmane i front: Følger stien mot Austre Breidvatnet: Heimre Breidvatnet: Bekken og broa mellom Austre Breidvatnet, som man ser mot, og Heimre Breidvatnet: På toppen av Breivassåsen, med utsikt ned mot Austre Breidvatnet: Reinsvassnuten til venstre, Stolsvassnuten til høyre, sett fra Breivassåsen: Her som det lille vannet renner ned fjellet skal man knekke av hovedstien og ned mot Austre Breidvatnet: Nede ved Austre Breidvatnet og en liten pause: Fin sti langs vannkanten det siste stykket: Kart over ruta: Vurderer sterkt å ta himmelfarts-tur over flere dager til "områdene dine" nå kommende uke. Parkering og område ser ganske fornuftig ut og "stort nok" til å oppholde seg i over noen dager (rolig tur uten store forflytningene). Hva ville du anbefalt, Reinsvassnuten-området eller Solhomfjell? 😁
+Kristian V. Skrevet 5. mai 2024 Skrevet 5. mai 2024 (endret) sneakyowl skrev (På 5.5.2024 den 16.07): Hva ville du anbefalt, Reinsvassnuten-området eller Solhomfjell? 😁 Veldig vanskelig spm og få da, i et så flott område! - Runda jeg hadde i går hadde mange flotte muligheter for overnattinger, så ikke noe galt valg der, bortsett fra at det kanskje kan være godt med trafikk nær stiene nå neste helg og helga etter som begge er langhelger med folk som skal på hyttene på Gautefall. Folkesky som jeg er, så trekker jeg helst langt bort fra stier og nærliggende vann, og setter opp telt/hengekøye der det ofte ikke går sti. Det er ikke fullt så bratte stigninger på denne siden som det er om man går fra Gjerstad-siden. - Solhomfjell-området har og noen flotte plasser, feks Maristjenn (populær plass rett ved stien opp til Solhomfjell), med Stortjørnane som en god backup en liten kilometer mot øst. Evt er det fint ved Svintjønn, sør for Solhomfjell-toppen. Og på andre siden av Uvdalen er selvsagt Kvenntjønnane, som og er en meget flott plass. Anbefaler da å parkere ved Heiland eller Sandtjønn om man skal i disse områdene. Men usikker hvordan stien fra Sandtjønn og ned til Uvdalen er nå, den blir rene elva nr det smelter snø eller regner masse, og for noen helger siden lå det mye snø nede i selve Uvdalen, der stien kommer ned og bort til p-plassen. Fra Heiland og over skal det være bra, gikk der for noen helger siden. Usikker på om Uvdalsveien er åpen. - Den virkelige kremen, ligger faktisk midt mellom, dvs Hanetarmane og vassdraget nedover. Stolsvatn, Hellersvann og Holmvann-området. Jeg skal kanskje dit selv til helga eller neste på min årlige pinsetur (som det finnes turrapporter fra tidligere turer, samt mye dagstur-innlegg om) - Vanskelig å veie den ene mot den andre, jeg hadde valgt i midten og kanskje gått fra Gautefall/Felehovet Sør og ned til Hanetarmane. Fint å telte på Stolsvassodden. Alternativet er å kjøre inn mot Canvas Hotel (sør for Hanetarmane) og gått inn derifra, kortere ut til området, men lang grusvei å kjøre. Vær obs på at det kan være en del syklister i området rundt Canvas Hotel og på stiene der. Endret 6. mai 2024 av Kristian V. 1
+sneakyowl Skrevet 6. mai 2024 Skrevet 6. mai 2024 Kristian V. skrev (11 timer siden): Veldig vanskelig spm og få da, i et så flott området! - Runda jeg hadde i går hadde mange flotte muligheter for overnattinger, så ikke noe galt valg der, bortsett fra at det kanskje kan være godt med trafikk nær stiene nå neste helg og helga etter som begge er langhelger med folk som skal på hyttene på Gautefall. Folkesky som jeg er, så trekker jeg helst langt bort fra stier og nærliggende vann, og setter opp telt/hengekøye der det ofte ikke går sti. Det er ikke fullt så bratte stigninger på denne siden som det er om man går fra Gjerstad-siden. - Solhomfjell-området har og noen flotte plasser, feks Maristjenn (populær plass rett ved stien opp til Solhomfjell), med Stortjørnane som en god backup en liten kilometer sør. Evt er det fint ved Svintjønn, sør for Solhomfjell-toppen. Og på andre siden av Uvdalen er selvsagt Kvenntjønnane, som og er en meget flott plass. Anbefaler da å parkere ved Heiland eller Sandtjønn om man skal i disse områdene. Men usikker hvordan stien fra Sandtjønn og ned til Uvdalen er nå, den blir rene elva nr det smelter snø eller regner masse, og for noen helger siden lå det mye snø nede i selve Uvdalen, der stien kommer ned og bort til p-plassen. Fra Heiland og over skal det være bra, gikk der for noen helger siden. Usikker på om Uvdalsveien er åpen. - Den virkelige kremen, ligger faktisk midt mellom, dvs Hanetarmane og vassdraget nedover. Stolsvatn, Hellersvann og Holmvann-området. Jeg skal kanskje dit selv til helga eller neste på min årlige pinsetur (som det finnes turrapporter fra tidligere turer, samt mye dagstur-innlegg om) - Vanskelig å veie den ene mot den andre, jeg hadde valgt i midten og kanskje gått fra Gautefall/Felehovet Sør og ned til Hanetarmane. Fint å telte på Stolsvassodden. Alternativet er å kjøre inn mot Canvas Hotel (sør for Hanetarmane) og gått inn derifra, kortere ut til området, men lang grusvei å kjøre. Vær obs på at det kan være en del syklister i området rundt Canvas Hotel og på stiene der. Fantastisk, takk! Må se litt nærmere i kartet kjenner jeg, men kjempebra med kjentmannstips! 1
+GubbePaaTur Skrevet 10. mai 2024 Skrevet 10. mai 2024 Det ble 23 km på beina i dag. Gikk fra Gransherad over Heddalsåsen tilbake til Notodden. Fantastisk vær for å gå i. Prøver som vanlig å sette sammen litt lyd og bilde i løpet av helgen på min YouTube kanal "GubbePaaTur". 4
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 13. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 13. mai 2024 (endret) Turen i "himmelfarts-helgen" ble nesten en litt ubevisst en kopi av ruta til Kristian V (takk for tips!). over fra Felehovet Sør, bare over 4-5 dager istedenfor én 😅. Fokuset var ikke kilometer denne gangen, men kos og god mat. Sekken på 26.5 kg vitner til dette. Felehovet Sør > Reinsvatn > Reinsvassnuten > Stolsvassnuten > Heimre Breivatnet, og en kort dagstur ned til Norrøna Canvas-området > Austre Breivatnet > Mjåvatnet > Felehovet Sør. Uforventet fin og variert natur! Kunne godt tenkt meg å prøve ut mange av stiene med sykkel som de er tilrettelagt for også. Vi møtte ikke mange folk eller sykler, men merket på lørdagen at det ble litt mer trafikk, uten at det var til veldig bry der vi hadde leirene våres. Endret 13. mai 2024 av sneakyowl 12
+torese Skrevet 13. mai 2024 Skrevet 13. mai 2024 Endelig isfritt noen få plasser i nord. Da er det bare å svinge stanga. Kaldt, ja, men ikke minusgrader. Våren er heldigvis ikke langt unna. Harren er vårgyter og lar seg fange ganske tidlig. Tore 2
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 13. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 13. mai 2024 (endret) Endte opp på hengekøyetur ved Stolsvatn, mellom Gjerstad og Gautefall, fra fredag til lørdag. Det kunne blitt en kort tur, men siden jeg hadde god tid, så ble det 17km inn på fredagen for å gå ned hele Hanetarmane, og 29km ut for å vandre litt rundt og sjekke området på lørdagen. Hele turen tilbake tok 11 timer. Nederst i tråden er det 2 kart over rutene jeg gikk, der er det markert et par partier jeg IKKE anbefaler andre å gå, da det kan være litt risiko da det enten er tungt og steinrøys, eller man må faktisk klatre i fjell over stein og vann. Siden Uvdalsveien ikke er åpnet enda, så parkerte jeg ved Sandtjønn hyttefelt. Følte det var litt tryggere å parkere bilen der over natta enn på Heiland. Hadde veien vært åpen til Uvdalen hadde jeg kjørt inn og parkert der. Så det ble desto tyngere tur å gå, men det fikk gå for denne gang, Bare Sandtjønn-Uvdalen er 9km, en vei.. Ble litt fiske også, fikk noen passe store på rundt 400gr, men mest smått.. 200gr-ish, så ikke noe å rope hurra for denne gang. Den første store fisken sprella så når jeg skulle veien den, at vekt og fisk gikk i vannet, så vekta funket dårlig etter det... Dette ble en skikkelig kosetur, men ble litt lang dag på vei hjem, ble ganske varmt utover dagen og mange km.. På vei opp fra Sandtjønn, over Solhomfjell. Lett sekk, som kunne vært lettere. Her veier den ca 14kg. Det er da med 2x 0,33 Coca cola, og 4x 0,25 Red bull + maten. På vei hjem var det vel 10-11kg.. Ved brua ved Stolvasslonene, her ser man "opp" mot Hanetarmane. Stranda ved Stolsvassodden. Enden av Stolsvassodden. Her ble det camp, med fin utsikt: Middag, verdt hvert eneste ekstra gram i sekken i stedenfor kjip frysetørka mat... (Indrefilet, rødløk, paprika og potetsalat) God stemning og middagen er servert Middagshvil i hengekøya DAG 2: Sola på vei opp I elva mellom Stolsvatn og Hellersvann. Utsikt ned til Hellersvann Ved Holmvann: Rute dag 1: Sandtjønn - Uvdalen - direkte mot Hanetarmane(anbefales ikke, bratt og ulendt terreng i starten!), så følge Hanetarmane nedover mot Stolsvatn. (17km totalt) Rute dag 2: Stolsvatn - Hellersvann - Storetjønn/Lilletjønn - Mjonevatnet - Holmvann - Uvdalsveien - Uvdalen - Sandtjønn. (29km totalt) Flere deler av denne ruta går på grusvei. Å gå fra Stolsvassodden og til elva ned til Hellersvann på denne ruta krever klatring, så det anbefales å heller gå opp i høyden og ned ved der elva starter, evt gå andre veien rundt Stolsvatn. Endret 13. mai 2024 av Kristian V. 9 1
Kjell Iver Skrevet 15. mai 2024 Skrevet 15. mai 2024 Pause fra teams og jobb et par timer - gikk en tur opp Bolkskardaksla fra veien til Simskardet. Har glemt hvor fin denne ryggen er her på grensen til Bjørgefjellet . samme sted 26 mars 2006 kommet en jervefelle oppi her - stanker fordervelse. Fortsetter et stykke til 748 - toppen tar jeg en annen dag. Bilde mot kvigtinden og børgefjell 8
+Myriameter Skrevet 17. mai 2024 Skrevet 17. mai 2024 17 mai er mange glad i. Var proppa med turglade folk i marka i dag, med det norske flagget i sekken...og gratulasjoner for dagen. Var en god dagstur opp og rundt Nerdammen over Solbergelva/ Drammen. Her lå isen i begynnelsen av mai. Traff på en kar som hadde fått et napp ila 7 timer, så ikke det helt store fiske enda. men varmt og fint var det. 6
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 18. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 18. mai 2024 17 mai ble brukt til bestigning av Suliskongen 1907 - nord Norges nest høyeste og kommunetopp i Fauske. Turen er på ca 15 km hver vei og ca 1500 høydemeter - fra sulis. Spennende dag og ganske bra føre på sommersnø. Brefallet var spennende å passere - våt våt snø, med strie bekker mellom isen og snøen gjorde det vanskelig å ferdes til fots når skiene måtte av i bratta. Fare for sørpeskred. gikk hele turen i bare ullskjorte - utrolig flott! brefallet @graham tok dette bildet av meg etter at breen var passert. Utsikten på toppen var formidabel - for en dag! 14 1
Populært innlegg meisal Skrevet 18. mai 2024 Populært innlegg Skrevet 18. mai 2024 Det ble tur til Skarven (896 moh) på Tustna i Aure Kommune. Bare én annen bil på den lille parkeringsplassen da jeg startet. Veldig fin tur. Været var perfekt, tynt skydekke og litt vind. God utsikt fra toppen, men ganske disig rundt om, og begynte å bli overskyet. Kikket i turboken, det var ekstremt mange som hadde vært på toppen i går (17. mai). Måtte ha vært kaos på parkeringsplassen siden det ikke er plass til så mange biler. På vei ned møtte jeg 4 personer. Ikke så mange som tok turen i dag altså. 4,5 timer opp-ned inkl. pauser, brukte litt ekstra tid på vei ned pga. smerter i et kne. Etter fjellturen kjørte jeg til en strand i nærheten. Ble årets første sjøbad for å få bort den verste svetten. Meget kjølig, men likevell godt. Så ble det tid for å prøve å skaffe middag. Fikk først en liten fisk, så ble det en stor. Da var det mér enn nok til en god middag og kveldsmat. 12
+GubbePaaTur Skrevet 22. mai 2024 Skrevet 22. mai 2024 På søndag hadde jeg noen timer til rådighet, så da ble det en kjapp tur på Blefjell som ligger 30 min hjemmefra. Hadde sett meg ut toppen som ligger rett vest for parkeringsplassen på Nordstul, Flætebakkfjellet. Jeg ble ikke skuffet. Etter 2 km gange, så kom jeg frem til 360 graders praktfull utsikt. Det hjalp også litt at det var vindstille, blåhimmel og 20 grader. Totalt ble det 5 km på 2 timer og 20 min, så dette er en tur som alle kan klare. Har du 9 minutter, så har jeg laget en liten film fra turen. 8
+Kristian V. Skrevet 22. mai 2024 Skrevet 22. mai 2024 (endret) Satt hjemme mandag 20. mai og ville ikke sløse en fridag på å glo på tv.. Så da ble det en impulskjøretur til Bø(Jønnbu) og Lifjell for å sjekke forholdene der oppe. Og det var såpass greit at jeg kunne gå en runde via Øysteinnatten og Skrubbelinuten. En del snø visse plasser, og mye smeltevann. Men gikk helt greit, så å gå hele runden jeg ville gå var ikke noe problem. Det ble og sykt varmt, da det ikke blåste så mye på østsiden som lå i le og at det må ha vært rundt 20 varmegrader i sola, men når man kom opp i høyden var det heldigvis litt mer vind. Turen ble på 12km og 4,5t. Deilig å være tilbake her nå Skåråfjellholmen: Mot Øysteinnatten: Jøronnatten til venstre: Jøronnatten i midten: Tidligere i pinsehelga var det tur til Havrefjell og Solhomfjell (16km) på fredag, og en tur til Gautefall, til Reinsvassnuten, og ned til Reinsvatn (13km) på lørdag. Endret 22. mai 2024 av Kristian V. 9
Anbefalte innlegg