Ărretfiske25 Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 Hvilken telt er dette? đ Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+Gabs88 Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 Hvor har du det fra? Bildet? Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ărretfiske25 Skrevet 31. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2023 Gabs88 skrev (Akkurat nĂ„): Hvor har du det fra? Bildet? Screenshot youtube. Why? Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+Luesveis Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 (endret) Det er et SlingFin HotBox.  https://www.slingfin.com/collections/all-tents/products/hotbox Endret 31. desember 2023 av Luesveis Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ărretfiske25 Skrevet 31. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2023 Luesveis skrev (2 minutter siden): Det er et SlingFin HotBox.  https://www.slingfin.com/collections/all-tents/products/hotbox Takker og bukker đđ noe kjennskap til merket?  Godt nyttĂ„r đ Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+Luesveis Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 (endret) Ărretfiske25 skrev (2 minutter siden): Takker og bukker đđ noe kjennskap til merket?  Godt nyttĂ„r đ Nei, ingen kjennskap - jeg er bare interessert i telt Godt nyttĂ„r! Endret 31. desember 2023 av Luesveis Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+Gabs88 Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 1 hour ago, Ărretfiske25 said: Screenshot youtube. Why?  Enklere Ă„ kjenne det igjen nĂ„r man kan se flere vinkler Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Fiskepadde Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 Slingfin har jeg tenkt pĂ„ selv, Hotbox er et ganske intressant design som ser ut til Ă„ tĂ„le mye vĂŠr. Kvaliteten skal vĂŠre bra pĂ„ bĂ„de SlingFin sĂ„ vel som sĂžstermerket Stone Glacier. Split Wing tarpen er populĂŠr i ultralett kretser. Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ărretfiske25 Skrevet 31. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2023 Gabs88 skrev (2 timer siden):  Enklere Ă„ kjenne det igjen nĂ„r man kan se flere vinkler Var ikke flere vinkler. 2sec klipp Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ărretfiske25 Skrevet 31. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2023 Fiskepadde skrev (1 time siden): Slingfin har jeg tenkt pĂ„ selv, Hotbox er et ganske intressant design som ser ut til Ă„ tĂ„le mye vĂŠr. Kvaliteten skal vĂŠre bra pĂ„ bĂ„de SlingFin sĂ„ vel som sĂžstermerket Stone Glacier. Split Wing tarpen er populĂŠr i ultralett kretser. Men bivy telt er vel best i tĂžrr kulde, og ikke norske hĂžst netter pĂ„ fjellet? PĂ„ jakt etter 1-2p telt som tĂ„ler skikkelig dritt vĂŠr... Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Fiskepadde Skrevet 31. desember 2023 Del Skrevet 31. desember 2023 28 minutes ago, Ărretfiske25 said: Men bivy telt er vel best i tĂžrr kulde, og ikke norske hĂžst netter pĂ„ fjellet? PĂ„ jakt etter 1-2p telt som tĂ„ler skikkelig dritt vĂŠr... Hotbox er toduks med en del artige lĂžsninger, sĂ„ fungerer nok fint hele Ă„ret. Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Ărretfiske25 Skrevet 1. januar Forfatter Del Skrevet 1. januar Fiskepadde skrev (1 time siden): Hotbox er toduks med en del artige lĂžsninger, sĂ„ fungerer nok fint hele Ă„ret. Vi fĂ„r se đ Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+Gabs88 Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar 2 hours ago, Ărretfiske25 said: Men bivy telt er vel best i tĂžrr kulde, og ikke norske hĂžst netter pĂ„ fjellet? PĂ„ jakt etter 1-2p telt som tĂ„ler skikkelig dritt vĂŠr... Hilleberg Niak, Unna eller Akto tĂ„ler alle hĂžstvĂŠr over 1200m hĂžyde helt fint. Niak og Unna er frittstĂ„ende telt. Eventuelt hvis du bruker Vandrestaver sĂ„ har du Durston Xmid Solid. Har selv Niak og Xmid solid. Godt fornĂžyd med begge, Niak blir brukt hvis jeg vet at jeg skal vĂŠre et sted flere dager eller det kan bli skikkelig dĂ„rlig vĂŠr. Xmid ble kjĂžpt inn mest for todagers turer.  Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Peacemaker Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Ărretfiske25 skrev (PĂ„ 31.12.2023 den 23.20): Men bivy telt er vel best i tĂžrr kulde, og ikke norske hĂžst netter pĂ„ fjellet? PĂ„ jakt etter 1-2p telt som tĂ„ler skikkelig dritt vĂŠr... Jeg har et Tarptent Scarp 1 som jeg bruker som solotelt. Det er laget for Ă„ kunne tĂ„le det meste av vĂŠr, spesielt nĂ„r man bruker de ekstra stengene - mĂ„ kjĂžpes i tillegg. https://www.tarptent.com/product/scarp-1/ Jeg har ikke opplevd skikkelig drittvĂŠr nĂ„r jeg har brukt det enda - vĂŠrt heldig, men jeg har sett filmer pĂ„ youtube der det har blitt brukt, samt turrapporter fra andre brukere pĂ„ en Tarptent gruppe pĂ„ Facebook. Teltet er ganske populĂŠrt pĂ„ de britiske Ăžyer.  Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Nikke Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar KjĂžpte meg et Scarp 2 i 2010-11, men ble egentlig aldri fornĂžyd. Det handlet mye om oppsettet. Korte barduner pĂ„ kortsidene av teltet, stenger som mĂ„tte festes i begge ender (ikke lukkede ender/poser til endene pĂ„ stengene pĂ„ en side), og at teltet alltid sto best med alle stengene. Forteltene var ogsĂ„ for smĂ„ til mitt bruk, men det bedret seg da jeg sydde om innerteltet fra 2 til 1-manns. Likevel ble det totalt for mange minuser. Peacemaker skrev (5 timer siden): Jeg har et Tarptent Scarp 1 som jeg bruker som solotelt. Det er laget for Ă„ kunne tĂ„le det meste av vĂŠr, spesielt nĂ„r man bruker de ekstra stengene - mĂ„ kjĂžpes i tillegg. https://www.tarptent.com/product/scarp-1/ Jeg har ikke opplevd skikkelig drittvĂŠr nĂ„r jeg har brukt det enda - vĂŠrt heldig, men jeg har sett filmer pĂ„ youtube der det har blitt brukt, samt turrapporter fra andre brukere pĂ„ en Tarptent gruppe pĂ„ Facebook. Teltet er ganske populĂŠrt pĂ„ de britiske Ăžyer.  @Ărretfiske25 Det er et "hav" av telt Ă„ velge i der ute, bĂ„de nordiske merker som Hilleberg, Helsport, Barents outdoor og Nortent mfl, samt et vilt stort utvalg av telt produserter fra det store utland. Oppgi et pristak og max vekt, om du Ăžnsker tunnel eller kuppeltelt, og om du vil ha et telt der inner -og yttertelt settes opp sammen. Eller en konstruksjon der innerteltet settes opp fĂžrst sĂ„ montere yttertelt over. Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Peacemaker Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Nikke skrev (1 time siden): KjĂžpte meg et Scarp 2 i 2010-11, men ble egentlig aldri fornĂžyd. Det handlet mye om oppsettet. Korte barduner pĂ„ kortsidene av teltet, stenger som mĂ„tte festes i begge ender (ikke lukkede ender/poser til endene pĂ„ stengene pĂ„ en side), og at teltet alltid sto best med alle stengene. Forteltene var ogsĂ„ for smĂ„ til mitt bruk, men det bedret seg da jeg sydde om innerteltet fra 2 til 1-manns. Likevel ble det totalt for mange minuser. @Ărretfiske25 Det er et "hav" av telt Ă„ velge i der ute, bĂ„de nordiske merker som Hilleberg, Helsport, Barents outdoor og Nortent mfl, samt et vilt stort utvalg av telt produserter fra det store utland. Oppgi et pristak og max vekt, om du Ăžnsker tunnel eller kuppeltelt, og om du vil ha et telt der inner -og yttertelt settes opp sammen. Eller en konstruksjon der innerteltet settes opp fĂžrst sĂ„ montere yttertelt over. Jeg forstĂ„r godt hva du mener angĂ„ende oppsett og barduner, etc., pĂ„ Scarp teltene, men det har da blitt en vane at det er sĂ„nn det er. Jeg bruker ogsĂ„ alltid de ekstra stengene og jeg har i tillegg festet noen ekstra barduner for Ă„ gjĂžre det enda mer "vindsikkert". Teltet ble opprinnelig kjĂžpt for Ă„ ha et lett og kompakt, men sikkert telt som skulle tĂ„le allslags drittvĂŠr pĂ„ en lengre tur jeg planla. Det jeg savner mest med Scarp 1, som du ogsĂ„ nevner er stĂžrre fortelt. Jeg fĂžler at nĂ„r det kommer til solotelt til barmarksbruk som skal brukes pĂ„ fjell og vidder sĂ„ mĂ„ man velge bort noe, fordi man fĂ„r ikke alt i et telt - tror jeg da (henvis gjerne til et telt du mener dekker alt). Det skal vĂŠre lett, tĂ„le alt av vĂŠr, ha to fortelt med god plass (mest pĂ„ grunn av utlufting pĂ„ varme dager, men ogsĂ„ fordi det gir bedre mulighet for inngang som er i le samt utsikt). Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Nikke Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Peacemaker skrev (18 timer siden): Jeg forstĂ„r godt hva du mener angĂ„ende oppsett og barduner, etc., pĂ„ Scarp teltene, men det har da blitt en vane at det er sĂ„nn det er. Jeg bruker ogsĂ„ alltid de ekstra stengene og jeg har i tillegg festet noen ekstra barduner for Ă„ gjĂžre det enda mer "vindsikkert". Teltet ble opprinnelig kjĂžpt for Ă„ ha et lett og kompakt, men sikkert telt som skulle tĂ„le allslags drittvĂŠr pĂ„ en lengre tur jeg planla. Det jeg savner mest med Scarp 1, som du ogsĂ„ nevner er stĂžrre fortelt. Jeg fĂžler at nĂ„r det kommer til solotelt til barmarksbruk som skal brukes pĂ„ fjell og vidder sĂ„ mĂ„ man velge bort noe, fordi man fĂ„r ikke alt i et telt - tror jeg da (henvis gjerne til et telt du mener dekker alt). Det skal vĂŠre lett, tĂ„le alt av vĂŠr, ha to fortelt med god plass (mest pĂ„ grunn av utlufting pĂ„ varme dager, men ogsĂ„ fordi det gir bedre mulighet for inngang som er i le samt utsikt). KjĂžpte det med samme hĂ„p som deg, sĂ„ godt Ă„ se at vi har samsvarende brukeropplevelser. Rart det der, det var summen av smĂ„ ting som felte det. Det finnes ikke et perfekt telt er min konklusjon er mange Ă„r med telt "nerding", kun kompromisser. SĂ„ da har jeg landet pĂ„, etter Ă„ vĂŠrt innom smĂ„ og lette telt, at jeg heller gĂ„r litt opp i vekt for Ă„ fĂ„ dekket mine preferanser for et praktisk telt til sommerturer. Er rett og slett drittlei liten plass til utstyr, organisering og eventuelt avkledning og tĂžrking av vĂ„te klĂŠr. Vil ogsĂ„ ha plass til et besĂžk i forteltet hvis vĂŠret er skikkelig drit. FĂ„r heller finne en annen mĂ„te Ă„ kutte de ekstra 500gr (MĂ„ jo ikke ha med sĂ„ mange objektiver til kameraet đ ). Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Peacemaker Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Nikke skrev (1 time siden): KjĂžpte det med samme hĂ„p som deg, sĂ„ godt Ă„ se at vi har samsvarende brukeropplevelser. Rart det der, det var summen av smĂ„ ting som felte det. Det finnes ikke et perfekt telt er min konklusjon er mange Ă„r med telt "nerding", kun kompromisser. SĂ„ da har jeg landet pĂ„, etter Ă„ vĂŠrt innom smĂ„ og lette telt, at jeg heller gĂ„r litt opp i vekt for Ă„ fĂ„ dekket mine preferanser for et praktisk telt til sommerturer. Er rett og slett drittlei liten plass til utstyr, organisering og eventuelt avkledning og tĂžrking av vĂ„te klĂŠr. Vil ogsĂ„ ha plass til et besĂžk i forteltet hvis vĂŠret er skikkelig drit. FĂ„r heller finne en annen mĂ„te Ă„ kutte de ekstra 500gr (MĂ„ jo ikke ha med sĂ„ mange objektiver til kameraet đ ). Hehe, sant nok. Jeg titter faktisk pĂ„Â Fjellreven Abisko Lite 2 nĂ„ om dagen, og det er som du skriver; noe Ăžkning i vekt, men med mye stĂžrre plass. Selv om jeg egentlig foretrekker kuppeltelt pĂ„ sommeren, sĂ„ tror jeg faktisk dette egner seg bedre, spesielt nĂ„r man mĂ„ ha med seg en eller to vĂ„te bikkjer i teltet, da er det kjekt med et stort fortelt. 1 Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+Gabs88 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar 1 hour ago, Nikke said: KjĂžpte det med samme hĂ„p som deg, sĂ„ godt Ă„ se at vi har samsvarende brukeropplevelser. Rart det der, det var summen av smĂ„ ting som felte det. Det finnes ikke et perfekt telt er min konklusjon er mange Ă„r med telt "nerding", kun kompromisser. SĂ„ da har jeg landet pĂ„, etter Ă„ vĂŠrt innom smĂ„ og lette telt, at jeg heller gĂ„r litt opp i vekt for Ă„ fĂ„ dekket mine preferanser for et praktisk telt til sommerturer. Er rett og slett drittlei liten plass til utstyr, organisering og eventuelt avkledning og tĂžrking av vĂ„te klĂŠr. Vil ogsĂ„ ha plass til et besĂžk i forteltet hvis vĂŠret er skikkelig drit. FĂ„r heller finne en annen mĂ„te Ă„ kutte de ekstra 500gr (MĂ„ jo ikke ha med sĂ„ mange objektiver til kameraet đ ).  Det finnes nok ikke noe perfekt og gĂ„r du opp 500 gram gir det mye bedre plass. Feks Hilleberg Anjan 2 GT som veier 2.1 kg og er et luksushotell i fjellet.  Men samtidig sĂ„ finnes det nyvinninger, feks Durston Xmid solid 2 eller pro 2 som gir enorm plass og lav vekt. 1 Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Nikke Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Peacemaker skrev (3 timer siden): Hehe, sant nok. Jeg titter faktisk pĂ„Â Fjellreven Abisko Lite 2 nĂ„ om dagen, og det er som du skriver; noe Ăžkning i vekt, men med mye stĂžrre plass. Selv om jeg egentlig foretrekker kuppeltelt pĂ„ sommeren, sĂ„ tror jeg faktisk dette egner seg bedre, spesielt nĂ„r man mĂ„ ha med seg en eller to vĂ„te bikkjer i teltet, da er det kjekt med et stort fortelt. Enig. Synes det var mye mer praktisk med hund i forteltet pĂ„ det gamle tunnelteltet, og fikk nĂŠrmest det samme da innerteltet til Scarp 2 ble sydd om. Likevel fikk jeg ikke helt "go'fĂžlelsen". Samtidig kommer jeg aldri til Ă„ gĂ„ tilbake til tunneltelt for sommerbruk, og er rimelig sikker pĂ„ hva som blir mitt siste sommertelt. Mer om det nĂ„r det har blitt en realitet og testet. Endret 8. januar av Nikke Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Nikke Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) Gabs88 skrev (1 time siden):  Det finnes nok ikke noe perfekt og gĂ„r du opp 500 gram gir det mye bedre plass. Feks Hilleberg Anjan 2 GT som veier 2.1 kg og er et luksushotell i fjellet.  Men samtidig sĂ„ finnes det nyvinninger, feks Durston Xmid solid 2 eller pro 2 som gir enorm plass og lav vekt. Hilleberg har ingen telt som passer til sommerbruk for meg. Dessuten er tunneltelt ikke aktuelt. NĂ„r det gjelder Xmid sĂ„ er det igjen snakk om et lite og lett telt, men trangt og upraktisk til mine lengre turer. GĂ„staver prĂžvde jeg sommer 2023, ga ikke mersmak da de var mer i veien enn nyttig. Carbon stenger er ikke aktuelt grunnet egenskapene. Endret 8. januar av Nikke Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Peacemaker Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Nikke skrev (1 time siden): Enig. Synes det var mye mer praktisk med hund i forteltet pĂ„ det gamle tunnelteltet, og fikk det nĂŠrmest det samme da innerteltet til Scarp 2 ble sydd om. Likevel fikk jeg ikke helt "go'fĂžlelsen". Samtidig kommer jeg aldri til Ă„ gĂ„ tilbake til tunneltelt for sommerbruk, og er rimelig sikker pĂ„ hva som blir mitt siste sommertelt. Mer om det nĂ„r det har blitt en realitet og testet. Spennende, det gleder jeg meg til Ă„ lese om. Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+Marius Engelsen Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Peacemaker skrev (4 timer siden): Hehe, sant nok. Jeg titter faktisk pĂ„Â Fjellreven Abisko Lite 2 nĂ„ om dagen, og det er som du skriver; noe Ăžkning i vekt, men med mye stĂžrre plass. Selv om jeg egentlig foretrekker kuppeltelt pĂ„ sommeren, sĂ„ tror jeg faktisk dette egner seg bedre, spesielt nĂ„r man mĂ„ ha med seg en eller to vĂ„te bikkjer i teltet, da er det kjekt med et stort fortelt. Jeg gikk fra Abisko Shape 3 til Abisko Endurance 3. Jeg fikk mye stĂžrre plass, for en beskjeden vektĂžkning. Men Shape var mye bedre pĂ„ varme dager, fordi man kunne rulle opp fotenden pĂ„ ytterteltet og fĂ„ god gjennomlufting. SĂ„ Abisko lite trenger ikke Ă„ bli sĂ„ varmt om sommeren som man kanskje tror, om man ruller opp endene  1 Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+sneakyowl Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Jeg tror jeg ville gĂ„tt for minimum Shape 2 og ikke Lite 2 om planen er Ă„ ha med to hunder. Forteltet er vesentlig stĂžrre i Shape. For solo-bruk virker Lite 2 er ganske perfekt. Den dagen mitt Shape 2 takker for seg blir det nok byttet ut med Lite 2. Det er fint med stort fortelt, men jeg bruker den ekstra plassen veldig sjeldent. Som Marius over nevner er det greie gjennomluftingsmuligheter i begge. Bonus etter Ă„ ha rullet opp endene er Ă„ legge en lystett fjellduk over "tunellen", sĂ„ ingen varmestrĂ„ling gĂ„r igjennom. 2 Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
+Gabs88 Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar 9 hours ago, Nikke said: Hilleberg har ingen telt som passer til sommerbruk for meg. Dessuten er tunneltelt ikke aktuelt. NĂ„r det gjelder Xmid sĂ„ er det igjen snakk om et lite og lett telt, men trangt og upraktisk til mine lengre turer. GĂ„staver prĂžvde jeg sommer 2023, ga ikke mersmak da de var mer i veien enn nyttig. Carbon stenger er ikke aktuelt grunnet egenskapene. X-Mid 2 er nok ikke sĂ„ lite som du tror, det er et reelt tomannstelt med nok plass til to personer. Men hvis du vil ha frittstĂ„ende telt med uteplass sĂ„ er det beste i min erfaring Ă„ bruke Telt + Tarp. Jeg har denne konfigurasjonen selv med Hilleberg Niak + Hilleberg Tarp 5.  Siter Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.