Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tur for nybegynnere i rogaland


tiknit

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kjæresten min, begge 19 år, har lyst å ta en fjelltur med overnatting i nærmeste framtid, og trenger noen tips. Er begge nybegynnere, selv har jeg kun gått noe særlig i fjellet etter jeg kom i militæret. Helst noe med ikke så veldig vanskelig terreng, men kan gjerne ta 4-6 timer før man kommer fram til en plass å sette opp teltet.

Så jeg lurer på om noen vet om noe passende i rogaland? Bor i stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja Hunnedalen er et bra sted å starte. Anbefaler at du bruker kartet til litt planlegging. Selv har jeg hatt mye glede av turkartet som heter "Turkart Frafjord- og Bjerkreimsheiene" i 1:50000. Her er det meste av godt brukte stier og merkede løyper (både sommer og vinterløyper) inntegnet. Dersom dere ikke ønsker reise så langt som opp i Hunnedalen, kan jeg anbefale å kjøre til Madland. God tur :)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til ovennevnte poster hvis dere stiller med ski-utrustning.... Hvis ikke så kan jeg anbefale området helt ytterst i bymarka (nordvest for Li-fjell). Da kan dere begynne på Gramstad, og gå på baksiden av Lifjell (via Dalevann).... Gå deretter rundt neset, og slå dere til ro ytterst med vannet... Fin-fin teltplass med god utsikt mot byen. Dagen derpå kan dere gå tilbake til Gramstad på "fremsiden" av Lifjell, via Dale sentrum og tilbake til Gramstad. Ca. 2-4 timer hver vei, avhengig av tempo. Grei starttur for nybegynnere vil jeg si :)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kan anbefale disse to som nybegynnerturer.

Viglesdalen, som starter fra Nes i Årdal. 2 timers marsj inn til den ubetjente TF hytta.

Her er det plenty av plass til camping i flotte omgivelser. (Husk å holde litt avstand til hyttene)

Herfra kan dere ta en dagstur til "kompasset" på Klinkehorten.

Kvitlen er en idyllisk dal med alt tilbehør (elv, nedlagte gårdsbruk etc.) 3 timers marsj fra Ørsdalen.

Her kan en ta dagstur til den betjente TF hytta Støle.

Begge turene er merka med T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til ovennevnte poster hvis dere stiller med ski-utrustning.... Hvis ikke så kan jeg anbefale området helt ytterst i bymarka (nordvest for Li-fjell). Da kan dere begynne på Gramstad, og gå på baksiden av Lifjell (via Dalevann).... Gå deretter rundt neset, og slå dere til ro ytterst med vannet... Fin-fin teltplass med god utsikt mot byen. Dagen derpå kan dere gå tilbake til Gramstad på "fremsiden" av Lifjell, via Dale sentrum og tilbake til Gramstad. Ca. 2-4 timer hver vei, avhengig av tempo. Grei starttur for nybegynnere vil jeg si :)TH

Forrige uke var der et telt opp mot Resasteinen, og denne uken var det to karer som salte opp i det jeg kom ned til parkeringsplassen på Dale.

Dale/Lifjell er blitt et populært område for overnating (i tillegg til dagsturer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.