Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern til brevandring?


Anbefalte innlegg

Heihei,

Jeg lurer på om stegjern er nødvendig til "bortover" brevandring/skrå oppoverbakke, eller er det kun nødvendig til isklatring. Må jeg alltid ha stegjern på skoene når jeg går på breen? :twisted: Takk for info!

Hilsen Elisabet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt så trenger man ikke alltid stegjern på bre. Enkelte føringer etc foregår jo med såkalte brodder under støvlene.

Når det er sagt så ville jeg aldri gitt meg ut på en ukjent bre uten stegjern..uansett hvor flat og grei den hadde sett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om breen du skal gå på er dekket av snø eller smeltet frem. Hvis snøen på been har smeltet bort, slik at overflaten er rene blåisen, så er det svært vrient/umulig å gå på breen uten stegjern/brodder. Husk at under snødekt bre kan det skjule seg sprekker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Heihei,

Jeg lurer på om stegjern er nødvendig til "bortover" brevandring/skrå oppoverbakke, eller er det kun nødvendig til isklatring. Må jeg alltid ha stegjern på skoene når jeg går på breen? :wink: Takk for info!

Hilsen Elisabet

Jeg har ofte gått på blåis i joggesko :wink:. Er det firn eller pjolteris kan det funke bra, men det kan kanskje ikke anbefales. Men nå har jeg kjøpt meg noen litt mer sporty enn kjerringbrodder som jeg tror skal gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å ha i sekken :wink:

Har kun brukt stegjern i isgrotter, når en kommer til interessant terreng, aldri på breen hittil. Men da har jeg holdt meg unna dem verste områdene. Så behovet varierer fra bre til bre, og hvor en befinner seg på breen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stegjern er obligatorisk på brevandring. Noen ganger er det greit å bare gå i sko, når det er snødekte og flate områder.

Men så plutselig kommer den plassen som man føler seg som "bambi på isen".

Har skjedd endel ulykker grunnet manglende stegjern på bre. I fjor skjedde en ulykke på Okstindbreen grunnet manglende stegjern.

Hvis du er ny på isbre, vil du kanskje utvikle deg etterhvert. Da er stegjern og øks en god første investering.

Gå sammen med erfarne folk, eller ta et brekurs.

Når det gjelder ulykker, har det skjedd noen ulykker i taulag der bare noen av taulaget har stegjern.

Skal litt til for å holde igjen uten stegjern eller øks.

Var vitne til en nestenulykke for noen år siden, turen var i regi av DNT. 50 % av taulaget hadde stegjern, en uten stegjern falt i et område med passe helling. Hele taulaget ble utsatt for en "dominoeffekt", og rullet nedover. 6 personer stoppet sammensurret noen meter før en sprekke på drøye 30 meter ned til fjellet. De slapp unna med kuttskader og litt lærdom.

Isbreer har ofte et innsteg og utstegsområde som har mer sprekker enn oppe på breen. Da er stegjern gode å ha, dessuten er det artig å gå med stegjern. Kan forsere all slags terreng.

Stegjern er ikke bare greie å ha i forhold til bre, hvis du går på fjellet vinterstid kan du opplevde helt knallhard skare. Da er det greit å ta stegjernen opp av sekken å gå trygt hjem. Har opplevd "seiletur" på nærmere 200 meter på skare, ble heldigvis fanget opp av bjørkeskog istede for steinur.

Dessverre har jeg flere eksempler på folk som har omkommet på den måten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.