+sneakyowl Skrevet 30. november 2023 Skrevet 30. november 2023 I et Êrend pÄ Clas Ohlson gikk jeg tilfeldigvis forbi disse varmereflekterende isoleringsfolie-rullene og fikk en liten idé om at de kunne passet fint som teltgulv pÄ vinterstid for den litt lunere fÞlelsen i innerteltet. For samme bruk har jeg vanligvis brukt en foret Jervenduk, men innser at det er ganske overkill og unÞdvendig tungt utstyr kun for Ä brukes som teltgulv. Jeg var litt usikker pÄ hvordan dette skulle pakkes i pulken, siden det blir temmelig volumiÞst, men fant ut at rullet sammen passet det sÄnn akkurat perfekt sammen med teltet i teltposen (à snes skibag). Total pris: Kr 385,- Total vekt: ~630g Dette trenger du for Ä lage samme lÞsning: X antall ruller med Varmereflekterende isoleringsfolie, Mottez (Kr 99,- /stk) - https://www.clasohlson.com/no/p/41-4289 Jeg gikk for 3 stk. 3mm. 2mm virket litt vel skralt. ~2x ruller med vevtape (Kr 39,- /stk) - https://www.clasohlson.com/no/Vevteip,-svart/p/41-2354 Ganske rett frem fremgangsmÄte Klipp til lengde og bredde for dimensjoner til innerteltet. For mitt Keb Endurance 3 ble det 225cm x 160 cm. For Symmetriens skyld klipte jeg den ene rullen ned til 40 cm bredde og plasserte den i midten. Tape rullene sammen med vevtapen. Siden rullene "nekter" Ä ligge helt flatt var det enklest Ä feste noen tape-biter langs hele langsiden fÞrst fÞr jeg dro over med en hel-lengde pÄ begge sider. For litt mer robusthet brettet jeg ogsÄ en tapelengde pÄ topp- og bunn av matten. Det gjenstÄr Ä klippe til innsnevringen i fotenden, men det tar jeg mÄl pÄ etter Ä ha testet lÞsningen i felt Easy peasy, og billig! 6 1 Siter
+rayun Skrevet 30. november 2023 Skrevet 30. november 2023 Veldig bra tips @sneakyowl đ  Har ikke brukt denne, eller lignende som teltbunn pĂ„ vinteren, men har begynt Ă„ bruke frontrutebeskyttelsen (som er noe tynnere) i teltbunn pĂ„ sommer. Det er primĂŠrt for Ă„ spare vekt og volum (nĂ„r jeg skal reise lett) i forhold til celleplasten jeg brukte tidligere. Som en bonus reduseres problemet med liggeunderlag mot glatt teltbunn. PĂ„ den negative siden er det null komfort om det oppblĂ„sbare underlaget punger. 1 Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 14. januar 2024 Skrevet 14. januar 2024 Heldekkende underlag Þker komforten betraktelig, ingen coldspots og ekstra beskyttelse av teltgulvet. Selv bruker jeg vntermatte fra Jackon som jeg mener er 9mm. KjÞpte 3m av dette pÄ kampanje hos byggmakker. Jeg betalte i allfall under 100 kroner for det. Vektmessig ser jeg det kommer ut noe likt som det varmereflekterende underlaget. Mitt er 225cm x 180 og veier 776gram. Men siden det er 9mm tykkelse sÄ blir rullen noe stÞrre! Har ofte latt det ligge igjen inne i teltet Ä bare rullet det sammen Ä puttet det i pulkposen.  4 Siter
+sneakyowl Skrevet 16. januar 2024 Forfatter Skrevet 16. januar 2024 (endret) Ingen dum idé Ä bare la det ligge igjen i teltet som uansett rulles opp! Jeg mÄtte nok i det minste snudd matta sÄ den rulles riktig vei bare. Skal prÞves. Jeg har ikke blitt helt enig med meg selv om jeg digger lÞsningen min 100% enda. Rent funksjonelt er den veldig god, og gjÞr teltrommet like lunt som tidligere nÄr jeg har brukt foret Jervenduk som gulv. Det reflekterende materialet fungerer ogsÄ godt. Om man legger hÄnden pÄ den kjenner man umiddelbart sin egen varme reflekteres opp, selv med kaldt underlag. Et minus er at det er nesten umulig Ä se snÞ/rim pÄ sÞlvsiden av matta. Litt upraktisk nÄr man skraper innertelt-taket og skal bÞrste neddrysset bort til sidene etterpÄ. Etter Ä ha klipt til matta etter teltets innsnevring i fotenden har jeg forresten landa inn pÄ 590g. Endret 16. januar 2024 av sneakyowl 4 Siter
Globerotta Skrevet 23. januar 2024 Skrevet 23. januar 2024 sneakyowl skrev (PĂ„ 30.11.2023 den 12.57): I et ĂŠrend pĂ„ Clas Ohlson gikk jeg tilfeldigvis forbi disse varmereflekterende isoleringsfolie-rullene og fikk en liten idĂ© om at de kunne passet fint som teltgulv pĂ„ vinterstid for den litt lunere fĂžlelsen i innerteltet. For samme bruk har jeg vanligvis brukt en foret Jervenduk, men innser at det er ganske overkill og unĂždvendig tungt utstyr kun for Ă„ brukes som teltgulv. Jeg var litt usikker pĂ„ hvordan dette skulle pakkes i pulken, siden det blir temmelig volumiĂžst, men fant ut at rullet sammen passet det sĂ„nn akkurat perfekt sammen med teltet i teltposen (Ă snes skibag). Total pris: Kr 385,- Total vekt: ~630g Dette trenger du for Ă„ lage samme lĂžsning: X antall ruller med Varmereflekterende isoleringsfolie, Mottez (Kr 99,- /stk) - https://www.clasohlson.com/no/p/41-4289 Jeg gikk for 3 stk. 3mm. 2mm virket litt vel skralt. ~2x ruller med vevtape (Kr 39,- /stk) - https://www.clasohlson.com/no/Vevteip,-svart/p/41-2354 Ganske rett frem fremgangsmĂ„te Klipp til lengde og bredde for dimensjoner til innerteltet. For mitt Keb Endurance 3 ble det 225cm x 160 cm. For Symmetriens skyld klipte jeg den ene rullen ned til 40 cm bredde og plasserte den i midten. Tape rullene sammen med vevtapen. Siden rullene "nekter" Ă„ ligge helt flatt var det enklest Ă„ feste noen tape-biter langs hele langsiden fĂžrst fĂžr jeg dro over med en hel-lengde pĂ„ begge sider. For litt mer robusthet brettet jeg ogsĂ„ en tapelengde pĂ„ topp- og bunn av matten. Det gjenstĂ„r Ă„ klippe til innsnevringen i fotenden, men det tar jeg mĂ„l pĂ„ etter Ă„ ha testet lĂžsningen i felt Easy peasy, og billig! Jeg bruker noe lignende - et underlag i al. materiale kjĂžpt pĂ„ Outnorth for lenge siden. Kostet kr 39. Men, dekker ikke hele bunnen i teltet da. đ 2 Siter
Globerotta Skrevet 31. januar 2024 Skrevet 31. januar 2024 (endret) Dette har jeg - men ikke Ä fÄ kjÞpt lenger ser det ut til. Veier 50 g.   Endret 31. januar 2024 av Globerotta 2 Siter
+sneakyowl Skrevet 31. januar 2024 Forfatter Skrevet 31. januar 2024 Jeg har kortet ned teltrullen min nÄ (tredelte stenger istedenfor 2delt+1 ledd). Det var egentlig bare en glipp av meg under vinterforbedredelsene av teltet i fjor. Teltposen ble lenger enn pulken, og det er ikke sÄ Þnskelig med stenger som stikker ut. Dette betyr at teltgulvet ikke passer i pulkposen lenger (om den ikke skal henge utenfor pulken da...), sÄ jeg er litt pÄ vurderingsstadiet om Ä bare droppe Ä bruke den. Det er kanskje en lÞsning Ä bare korte ned bredden pÄ rullen (tilsvarende teltrull-lengde), siden liggeunderlagene mine uansett dekker mye av restplassen i teltet. 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 31. januar 2024 Skrevet 31. januar 2024 Jeg sikler litt pÄ teltgulvene deres. De ser veldig flotte ut, og jeg ser absolutt fordelen med disse! Jeg har pleid Ä ha med oppblÄsbart liggeunderlag + skumunderlag. Dagtid ligger de ved siden av hverandre, om kvelden legger jeg de oppÄ hverandre. PÄ den mÄten fÄr jeg sÄnn sett ogsÄ et helt okey teltgulv pÄ dagtid, selv om det krever litt ombygging og flytting av ting. 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 31. januar 2024 Forfatter Skrevet 31. januar 2024 Marius Engelsen skrev (11 timer siden): Jeg sikler litt pÄ teltgulvene deres. De ser veldig flotte ut, og jeg ser absolutt fordelen med disse! Jeg har pleid Ä ha med oppblÄsbart liggeunderlag + skumunderlag. Dagtid ligger de ved siden av hverandre, om kvelden legger jeg de oppÄ hverandre. PÄ den mÄten fÄr jeg sÄnn sett ogsÄ et helt okey teltgulv pÄ dagtid, selv om det krever litt ombygging og flytting av ting. Med tanke pÄ kosten sÄ er det ikke mye for Ä prÞve ut i hvert fall. Lunheten man fÄr i teltet med en foret jervenduk eller teltgulv som dette er helt super, men som jeg avslÞrer i innleggene over kan det ha noen ulemper og. PÄ kommende langtur i pÄsken blir det uten teltgulv av rent praktiske Ärsaker, mindre Ä pakke sammen hver dag osv. Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 31. januar 2024 Skrevet 31. januar 2024 sneakyowl skrev (8 minutter siden): PĂ„ kommende langtur i pĂ„sken blir det uten teltgulv av rent praktiske Ă„rsaker, mindre Ă„ pakke sammen hver dag osv. Til tider lot jeg underlaget ligge igjen i mitt spitsbergen 3, rullet det sammen Ă„ puttet det ned i pulkposen. Har du prĂžvd? đ da blir det ikke en ekstra ting Ă„ pakke ned Siter
Globerotta Skrevet 1. februar 2024 Skrevet 1. februar 2024 (endret) Hva med dette? Isomatte Unterlage Alu Matte Thermomatte EVA Camping Matte Schlafmatte Outdoor. | eBay   Endret 1. februar 2024 av Globerotta Siter
+sneakyowl Skrevet 1. februar 2024 Forfatter Skrevet 1. februar 2024 Kristoffer Sandnes skrev (8 timer siden): Til tider lot jeg underlaget ligge igjen i mitt spitsbergen 3, rullet det sammen Ă„ puttet det ned i pulkposen. Har du prĂžvd? đ da blir det ikke en ekstra ting Ă„ pakke ned Ikke rukket Ă„ prĂžve enda, men om jeg kapper ned bredden pĂ„ rullen litt og tar den med meg pĂ„ neste tur skal jeg prĂžve Ă„ huske pĂ„ det đ 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.