Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle Dele - Matlaging i naturen?

tshansen

Anbefalte innlegg

I morgen lanser Helle sin nye kniv "Dele" 

Screenshot2023-11-16at23_14_29.thumb.png.ef2f1e58734ee221f962bc52fe8f6867.png

Screenshot2023-11-16at23_14_46.thumb.png.3e7e61d1cd928b044149537fd3703b0c.png

Screenshot2023-11-16at23_17_39.thumb.png.3767daeb5b83583be891705a5638c9b8.png

Alle bildene er hentet fra Helle sin offisielle Facebook side. 

Jeg som er over gjennomsnittet opptatt av kniver må si at dette er en veldig spennende nyhet. Kanskje et direkte svar på Mora sin Rambo kniv? Uansett så minner denne mer om en stor kjøkkenkniv enn hva Mora sin kniv gjør. 
Dette er nok en kniv jeg skal gå til anskaffelse av. Om ikke den blir brukt for mye i naturen så skal den alltids få plass ved siden av fenalåret eller ved spesielle anledninger når jeg har gjester fra utlandet 🤌🏻

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2400,- kroner ja…. Det var vel litt i overkant av hva jeg håpte på. 

IMG_1793.thumb.jpeg.ceece6bce0bcb7d355b31e54ca54439f.jpeg

Men for meg med litt over gjennomsnittet kniv sjuka er dette langt ifra avskrekkende. Syntes det er ekstra kult at Helle faktisk tørr å satse på en slik kniv, og at den har samme fotavtrykk som de andre full tang knivene sine.

16cm knivblad og stort godt håndtak. Den ser virkelig ut som kan bli en favoritt på kjøkkenet. 

IMG_1794.jpeg.77bf12f7ae3b654e17eaca37b0bad586.jpeg

IMG_1795.thumb.jpeg.bb101d696d660e1bdb700ffcd975834f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Noen som har denne?

Når bålfyring står på menyen har jeg en Gränsfors Outdoor øks, og som regel er det en Leatherman Skeletool i lomma til alle småting jeg trenger kniv til. Det viktigste bruksområdet for vanlig slirekniv for meg er tilberedning av mat, da jeg gjerne hiver med ferskt kjøtt og grønnsaker. Og de fleste turkniver er litt grove i bruk til denslags.

Så denne eller Mandra FG virket jo som mulige valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså budsjettmessig hadde jeg kjøpt en Opinel (fås i flere størrelser) 

https://bakerenogkokken.no/kjokkenkniver/diverse-kniver/opinel-foldekniv-no-8-85-cm-bok/

Eller en Victorinox folde kjøkkenkniv

https://www.thekitchenlab.no/p/swiss-classic-foldekniv-11-cm-victorinox/

Eller har du sett Mora Rambo? 

https://morakniv.se/produkt/rombo-blackblade-s-ash-wood/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (3 timer siden):

Det viktigste bruksområdet for vanlig slirekniv for meg er tilberedning av mat,

Opinel er et godt forslag (men er foldekniv). Et annet forslag som skjærer tynt både av pølsa og i lommboka er Mora 2000:
bilde.png.d5883def76b893603b14b8f162e021c5.png

https://www.prisjakt.no/product.php?p=191946

Denne skjærer også tynt, men kutter dypere i lommeboka:
https://www.brisa.fi/en/knives/by-brand/brisa/kephart-115-stabilized-walnut-2

bilde.png

Kortere blad, og kutter ikke like dypt i lommeboka:
https://kniveksperten.no/condor-compact-kephart-63838.html

bilde.png

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Kom til fare for å kikke på Casström No. 10 med flat grind. Virker som et godt kompromiss mellom størrelse og ulike egenskaper. Skjære tynt til matlaging og gjøre opp fisk, og utfylle øksa til å spikke fliser til båltenning.

Interessant den Morakniven. Ser ut som den kombinerer flat grind foran med skandinavisk bak?

Er skaftet på Condor-kniven stort nok til fullt grep eller blir det 3-fingersgrep?

Endret av foroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle Dele er nok i langt høyere grad en god kjøkkenkniv enn det er en Outdoor kniv eller hva man skal definere det som. 

Jeg har enda ikke tatt kostnaden med å kjøpe en Dele, men den står høyt på ønskelisten. Skal du bruke kniven hovedsaklig til matlaging, så regner jeg med du ser behovet for en høyere kniv enn både Opinel, Mandra og andre flatgrind kniver kan tilby. 
Alternativet er jo å kjøpe en kjøkken kniv på Ikea eller tilsvarende og mekke til en egen slire som kan funke til ditt bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, tshansen said:

Helle Dele er nok i langt høyere grad en god kjøkkenkniv enn det er en Outdoor kniv eller hva man skal definere det som. 

Jeg har enda ikke tatt kostnaden med å kjøpe en Dele, men den står høyt på ønskelisten. Skal du bruke kniven hovedsaklig til matlaging, så regner jeg med du ser behovet for en høyere kniv enn både Opinel, Mandra og andre flatgrind kniver kan tilby. 
Alternativet er jo å kjøpe en kjøkken kniv på Ikea eller tilsvarende og mekke til en egen slire som kan funke til ditt bruk. 

Tenker nok fortsatt en typisk turkniv, men det virker som mange vektlegger bål/bushcraft/spikking høyest, og så er kniven helt grei til mat. Kunne tenkt meg en kniv hvor skjæring av kjøtt, grønnsaker, sløying av fisk og annen matlaging var prioritert litt høyere, og så er det okei om det går på bekostning av typiske bushcraftegenskapene. Trenger ikke å batonere med kniven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (35 minutter siden):

Tenker nok fortsatt en typisk turkniv, men det virker som mange vektlegger bål/bushcraft/spikking høyest, og så er kniven helt grei til mat. Kunne tenkt meg en kniv hvor skjæring av kjøtt, grønnsaker, sløying av fisk og annen matlaging var prioritert litt høyere, og så er det okei om det går på bekostning av typiske bushcraftegenskapene. Trenger ikke å batonere med kniven.

Da er vel en typisk Flatgrind kniv det du er på jakt etter. Kensbol fra Mora har jo begge deler, som @zimwalker linket til lengre oppe her. en god kniv jeg har flere av som jeg pleier å ha med på motorsykkel turer. Helle sin Nordlys kommer som flatgrind, men usikker når. Den var lovet i midten av Oktober. Å den er fortsatt ikke tilgjengelig på sidene deres, så spent på når den dukker opp (denne står på innkjøpslisten min) 
Typisk amerikanske kniver, eller andre merker utenfor Skandinavia har ofte flatgrind og kan sikkert finnes mange gode eksempler, men ikke som jeg kjenner til selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Volum said:

Altså budsjettmessig hadde jeg kjøpt en Opinel (fås i flere størrelser) 

https://bakerenogkokken.no/kjokkenkniver/diverse-kniver/opinel-foldekniv-no-8-85-cm-bok/

Eller en Victorinox folde kjøkkenkniv

https://www.thekitchenlab.no/p/swiss-classic-foldekniv-11-cm-victorinox/

Eller har du sett Mora Rambo? 

https://morakniv.se/produkt/rombo-blackblade-s-ash-wood/

Rombo så spennende ut! Tenkte fast kniv, ikke foldekniv.

19 minutes ago, tshansen said:

Da er vel en typisk Flatgrind kniv det du er på jakt etter. Kensbol fra Mora har jo begge deler, som @zimwalker linket til lengre oppe her. en god kniv jeg har flere av som jeg pleier å ha med på motorsykkel turer. Helle sin Nordlys kommer som flatgrind, men usikker når. Den var lovet i midten av Oktober. Å den er fortsatt ikke tilgjengelig på sidene deres, så spent på når den dukker opp (denne står på innkjøpslisten min) 
Typisk amerikanske kniver, eller andre merker utenfor Skandinavia har ofte flatgrind og kan sikkert finnes mange gode eksempler, men ikke som jeg kjenner til selv. 

Må ærlig innrømme at kniver med syntetisk skaft ikke føles så innbydende på tur, men Mora Outdoor/Kansbol så uansett ikke dum ut. Tanker om Casström No. 10 med flat grind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (3 timer siden):

Er skaftet på Condor-kniven stort nok til fullt grep eller blir det 3-fingersgrep?

Neppe, skaftet er bare 7,5cm, men det avhenger jo av handa. Dersom flatslipt og matlaging på tur er i fokus, og du vi ha en slirekniv, så kan kanskje Brusletto sin Rondane være et alternativ. Casström i flatslipt er sikkert ikke dumt. Selv like jeg som sagt Mora 2000 til den slags. En kniv som er lett å like, og ikke så dyr at du lar vær å bruk fordi  du er redd for miste den.

PS: Fikk ikke med meg før nå at tråden egentlig handlet om en Helle kniv.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, sneakyowl said:

Hvorfor ikke bare en mindre kjøkkenkniv til dette bruket som uansett i hovedsak er mat? 😎

Jeg vet det ikke blir det samme (bare teknisk sett) - Fyrer bare litt opp under at alt "tur" må være så spesielt.

Turutstyr blir gjerne brukt litt hardere og røffere enn hva ihvertfall enkelte kjøkkenkniver er lagd for, med tynnere egger som lettere får hakk. Og så er man litt avhengig av en form for slireløsning. Men idéen er ikke dum, om man finner riktig kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (50 minutter siden):

Jeg har lyst på en slik: Bark River Modern Mountain Man

Bark River har mye fint. Og når vi snakker om matstell, så har jeg også denne:
https://www.lamnia.com/no/p/37356/kniver/bark-river-bush-seax-bantam-kniv

(Bark River har alltid vært på den litt kostbare delen av prisskalaen syns jeg, og spesielt senere år når dollaren har kostet mer enn godene smaker)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (18 timer siden):

Tenkte fast kniv, ikke foldekniv.

Det er som regel fornuftig.

Kanskje jeg er ufornuftig, iaf. overtenker jeg dette temaet ganske mye, så råd fra meg må du ta med en klype salt.

Jeg har gitt opp å finne den ene, perfekte turkniven. Selv med to kniver må jeg fortsatt inngå noen kompromisser, men ikke fult så store.
Jeg velger en slirekniv som er solid nok til å takle de hardeste oppgavene jeg ser for meg, som kan være alt fra å spikke pølsepinner og splitte vedkubber til å hakke hull i stålis når isfiskehullene har frosset igjen.
I tillegg har jeg en foldekniv til finarbeid, matlaging, sløying av fisk o.l. Jeg synes faktisk slirekniv og foldekniv utfyller hverandre bedre enn to slirekniver/fastbladkniver med ulike egenskaper ville gjort.

Da kan jeg velge en slirekniv med seigt stål og en egg geometri som gjør den godt egnet til røffe oppgaver.
Foldekniven kan være lett, tynn og i ett hardt stål som holder seg skarpt lenge ved tiltenkt bruk. Jeg liker også at denne er lett tilgjengelig hele tiden, uten å komme i veien slik en slirekniv kan gjøre. Så når jeg må kappe ett fiskesnøre e.l. så er den alltid på rett plass til rett tid.

At du ikke liker syntetiske grepsmaterialer vil nok være en stor begrensning når det kommer til foldekniver, så om dette er en vei du vurderer å gå, så bør du like godt svelge den kamelen med en gang.
Syntetiske (forsterket nylon, f.eks. FRN, GRN, Zytel o.l.) grepsplater uten metallinnlegg (liner) gir deg en veldig lett kniv som også er mindre utsatt for rust og lettere å holde ren.
Jeg vil også sterkt anbefale en foldekniv som kan betjenes med en hånd. Har du levd et helt liv med slirekniver slik jeg har, så er du ikke skrudd sammen på en måte som gjør at du planlegger langt nok frem til at du skjønner du vil få bruk for kniven før du står der med noe i hånda, klart til kutting og som du helst vil slippe å legge fra deg for å finne fram kniven. Nevnte Opinel er fantastisk mye kniv for pengene, men for meg er det en picnic-kniv, ikke en lommekniv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, aico said:

Det er som regel fornuftig.

Kanskje jeg er ufornuftig, iaf. overtenker jeg dette temaet ganske mye, så råd fra meg må du ta med en klype salt.

Jeg har gitt opp å finne den ene, perfekte turkniven. Selv med to kniver må jeg fortsatt inngå noen kompromisser, men ikke fult så store.
Jeg velger en slirekniv som er solid nok til å takle de hardeste oppgavene jeg ser for meg, som kan være alt fra å spikke pølsepinner og splitte vedkubber til å hakke hull i stålis når isfiskehullene har frosset igjen.
I tillegg har jeg en foldekniv til finarbeid, matlaging, sløying av fisk o.l. Jeg synes faktisk slirekniv og foldekniv utfyller hverandre bedre enn to slirekniver/fastbladkniver med ulike egenskaper ville gjort.

Da kan jeg velge en slirekniv med seigt stål og en egg geometri som gjør den godt egnet til røffe oppgaver.
Foldekniven kan være lett, tynn og i ett hardt stål som holder seg skarpt lenge ved tiltenkt bruk. Jeg liker også at denne er lett tilgjengelig hele tiden, uten å komme i veien slik en slirekniv kan gjøre. Så når jeg må kappe ett fiskesnøre e.l. så er den alltid på rett plass til rett tid.

At du ikke liker syntetiske grepsmaterialer vil nok være en stor begrensning når det kommer til foldekniver, så om dette er en vei du vurderer å gå, så bør du like godt svelge den kamelen med en gang.
Syntetiske (forsterket nylon, f.eks. FRN, GRN, Zytel o.l.) grepsplater uten metallinnlegg (liner) gir deg en veldig lett kniv som også er mindre utsatt for rust og lettere å holde ren.
Jeg vil også sterkt anbefale en foldekniv som kan betjenes med en hånd. Har du levd et helt liv med slirekniver slik jeg har, så er du ikke skrudd sammen på en måte som gjør at du planlegger langt nok frem til at du skjønner du vil få bruk for kniven før du står der med noe i hånda, klart til kutting og som du helst vil slippe å legge fra deg for å finne fram kniven. Nevnte Opinel er fantastisk mye kniv for pengene, men for meg er det en picnic-kniv, ikke en lommekniv.

Fine betraktninger! Jeg er helt enig i at én kniv til alt sjeldent er noen god løsning. For min del så foretrekker jeg derimot en liten øks over en stor kniv til grovarbeid. Når jeg planlegger bålfyring utover små kaffebål, har jeg nesten alltid med en liten øks. Den brukes til å hogge ved fra større nedfallsgreiner til passe lengde og klyve de på langs, og den brukes til vannhull når isen er tynn, til å dunke inn teltplugger i tæle. 

Og så har jeg en Leatherman Skeletool i lomma for å alltid ha noe lett tilgjengelig til småting. Fin til å åpne forpakninger, kutte fiskesnøre og andre småting. Egentlig klarer jeg meg med denne og øksa, men er ikke så begeistret for å bruke den til mat da den gir litt for mange plasser hvor smårester kan ligge og mugne til bakterier. 

Bruksområdet til slirekniv er derfor primært mattilberedning, sløying av fisk og litt spikking. Trenger ingen veldig stor kniv, men må skjære godt. I høyfjellet og på sommerturer blir det gjerne bare slirekniv + Leatherman. Når øksa er med, og jeg ikke skal fiske eller har med noe mat som krever litt skjæring, så legger jeg igjen slirekniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (1 time siden):

Fine betraktninger! Jeg er helt enig i at én kniv til alt sjeldent er noen god løsning. For min del så foretrekker jeg derimot en liten øks over en stor kniv til grovarbeid. Når jeg planlegger bålfyring utover små kaffebål, har jeg nesten alltid med en liten øks. Den brukes til å hogge ved fra større nedfallsgreiner til passe lengde og klyve de på langs, og den brukes til vannhull når isen er tynn, til å dunke inn teltplugger i tæle. 

Og så har jeg en Leatherman Skeletool i lomma for å alltid ha noe lett tilgjengelig til småting. Fin til å åpne forpakninger, kutte fiskesnøre og andre småting. Egentlig klarer jeg meg med denne og øksa, men er ikke så begeistret for å bruke den til mat da den gir litt for mange plasser hvor smårester kan ligge og mugne til bakterier. 

Bruksområdet til slirekniv er derfor primært mattilberedning, sløying av fisk og litt spikking. Trenger ingen veldig stor kniv, men må skjære godt. I høyfjellet og på sommerturer blir det gjerne bare slirekniv + Leatherman. Når øksa er med, og jeg ikke skal fiske eller har med noe mat som krever litt skjæring, så legger jeg igjen slirekniven.

Helle Nordlys FG kan nok være ett godt alternativ når den omsider dukker opp.
Jeg har også litt trua på nessmuk-inspirerte kniver når mann vil ha en OK allroundkniv, men der matlaging prioriteres litt over andre egenskaper.
Formen gjør at hånden får litt klaring fra underlaget/skjærefjølen, som på en kjøkkenkniv, uten at det blir så mye at den blir upraktisk til andre oppgaver.
Har tilgode å faktisk prøve en slik selv ennå, så det er ett tips med forbehold.

image.thumb.png.fce773737957bc6baedef9c15858e9f9.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.