Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerning av fjellveier, tilbakeføring til naturen

Svein

Bør veier som går langt inn i fjellområder tilbakeføres til naturen (revegetering) og erstattes med sti?  

70 stemmer

1. 1. Bør veier som går langt inn i fjellområder tilbakeføres til naturen (revegetering) og erstattes med sti?

• Ja, godt miljøtiltak
      33
    • Begrensning av motorisert ferdsel er nok, nyttekjøring bør være tillatt
      12
    • Steng veiene for ALL motorisert ferdsel og stopp vedlikeholdet
      16
    • Nei, jeg syns veiene bør være åpne for biltrafikk (f.eks bomvei)
      7
    • Tåpelig tema, skjønner ikke problemet.
      3
    • Bryr meg ikke.
      0
    • Hvem er Bjørnøy?
      1

Anbefalte innlegg

For å ta det siste først kjiver.

Hvis du tror det ikke har gått prestisje i Dovre/Snøheimveien i enkelte politiske kretser, ja da anbefaler jeg deg å sette deg inn i saken fra børjan av.

Når det gjelder kartene med grønne eller mangelfulle grønne felter, skal man selvfølgelig ha de i bakhodet, men å bruke de som fasitt på hva som er det du kaller "villmark" blir feil.

Å kalle 50 m grusvei for inngrep, blir etter mitt syn kun et akademisk inngrep, og har ikke rot i virkeligheten for hva menigmann opplever som naturforurensning. Men selvfølgelig blir kartene, hvis man ønsker de hvite, veldig hvite.

Og iom at du er i Naturvernforbundet, så er selvfølgelig du helt objektiv mtp myter/sannhet om enkelte i bla den og lignende organisasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Biler i nasjonparker: I fare for å avsløre min uvitenhet. Er det lov å kjøre bil innenfor nasjonalparker? Hva med sykkel i nasjonalparker?

Jeg har trodd at dette ikke var tillatt og at det var internasjonale regler mot dette... :roll::)

Biler får ikke kjøre i nasjonalparker, men det er lavet så snedig at både Visdalen og Leirdalen er utenfor nasjonalparken.

Det er ikke forbud mot å cykle på veier i nasjonalparker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Biler får ikke kjøre i nasjonalparker, men det er lavet så snedig at både Visdalen og Leirdalen er utenfor nasjonalparken.

Et forbud mot å sykle i fjellveiene / særlig i sterkt beferda veier innover Nasjonalparker, feks den inn til Rondvassbu MÅ komme på plass!!

Her innover holdt jeg på å bli direkte nedkjørt både en og fire ganger av syklister i full flis inn og ut og alle uten hjelm :)(

De eneste som tok hensyn var de som kjørte bil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... nå har ikke jeg satt meg helt inn i grensene på nasjonalparkene.

Men vil det da si at Grimsdalen heller ikke er en del av nasjonalpark? Begynner nasjonalparken rett ved veien da, bare får at det fremdeles skal kunne gå ann å bruke bil der? hmm........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

IDIOTISK forslag :)

DYRELIVET!

en halv milliard på å fjerne

veiene totalt :roll: .

Har du prøvd å sitte i teltåpningen milevis fra folk, uten mobildekning, 4 mil fra bomvein med bilen, i fossregn en sen høstkveld langt innpå vidda ca 1000 moh?

Sånn:

post-511-133474454053_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sitte i teltåpningen milevis fra folk, uten mobildekning, 4 mil fra bomvein med bilen, i fossregn en sen høstkveld langt innpå vidda ca 1000 moh?

Sånn:

Klart jeg har prøvd det!!!

Og jeg elsker å være ute i villmarka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde sikkert ikke spørre, men hvordan iallverden kan det være mulig å estimere en halv milliard for å fjerne en vei?! Er den asfaltert? Hvis ikke har jeg en billigere løsning.. (Jeg har faktisk litt erfaring med revegetering). Løsningen involverer noen bønder og traktorer. (Skulle vel være mulig å finne i nærheten?) Det foregår slik:

1. En traktor med møkkspreder kjører langs veien og sprer et skikkelig lag med møkk

2. Bak kommer en traktor som sår et skikkelig lag med gressfrø type illsint.

3. Til slutt kommer en traktorgraver som fjerner alle stikkrenner o.l. slik at det blir umulig å kjøre bil her.

Det er utrolig hvor fort det da blir grønt :roll::wink:

Etter et par-tre år kommer Tiri glad og lykkelig med geværet sitt og skyter de reinsdyra og rypene som nå har begynt å bruke dette fine, revegeterte området :)

(Ok, den siste var et sleivspark, kommer gjerne og jakter litt jeg og når jeg slipper lukta av eksos.. :wink::lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde sikkert ikke spørre, men hvordan iallverden kan det være mulig å estimere en halv milliard for å fjerne en vei?! Er den asfaltert? Hvis ikke har jeg en billigere løsning.. (Jeg har faktisk litt erfaring med revegetering). Løsningen involverer noen bønder og traktorer. (Skulle vel være mulig å finne i nærheten?) Det foregår slik:

1. En traktor med møkkspreder kjører langs veien og sprer et skikkelig lag med møkk

2. Bak kommer en traktor som sår et skikkelig lag med gressfrø type illsint.

3. Til slutt kommer en traktorgraver som fjerner alle stikkrenner o.l. slik at det blir umulig å kjøre bil her.

Det er utrolig hvor fort det da blir grønt :wink::wink:

Etter et par-tre år kommer Tiri glad og lykkelig med geværet sitt og skyter de reinsdyra og rypene som nå har begynt å bruke dette fine, revegeterte området :)

(Ok, den siste var et sleivspark, kommer gjerne og jakter litt jeg og når jeg slipper lukta av eksos.. :lol::D )

Jeg likte sleivsparket ditt veldig godt jeg :roll: !

Er drømmen det vet du å få vandre rundt i kjempe terreng og jakte nesten alene!

Tror ikke det er så veldig mange som kommer til å gidde å jakte der når veien blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne tråden, og kan ikke dy meg for å komme med noen kommentarer. Etter å ha levd hele mitt liv tett opptil dette fjellområdet, både i Nord-Gudbrandsdalen og Nord-Østerdalen, vil jeg påstå å kjenne både fjellområdet og menneskene som bor her ganske godt. Jeg regner meg selv som over middels interessert i friluftsliv, inkludert jakt, fiske og det å ta vare på naturen. Dessverre er det ikke alltid så lett å oppfatte ironi på nettet, men jeg håper virkelig at enkelte inlegg i denne tråden er noe ironisk ment.

Kun siste biten av Snøheimvegen, fra dagens kjettingbom, ligger i vernet område. For det som ikke er vernet ønsker kommunene å drive lokal forvaltning gjennom kommunedelplan, noe statlige myndigheter samtykker i (”lokal forvaltning er bra, så lenge dere gjør som vi sier...”). Lokalt ønsker man å bevare vegen slik den ligger som en bomveg, med mulighet for å stenge den f.eks. i perioder når reinen er spesielt sårbar/bruker dette området (reinen vandrer som kjent mellom forskjellige områder avhengig av årstida).

Å hevde at lokalbefolkningen (og dermed lokale myndigheter) på dette grunnlag er ”på trynet” er ganske drøyt - betyr det at vi ikke tenker lenger enn nesa rekker, og ikke vil at våre barn og barnebarn også skal bli interessert i naturen? Og også ta vare på denne for framtidige generasjoner? Selvfølgelig ikke, jeg tør påstå at mulighetene for friluftsliv er mye av årsaken til at folk faktisk bor her. Snøheimvegen blir jo bare en liten bit i dette, men at det lokale engasjement for å bevare den er stort er det ingen tvil om.

Alle vil selvsagt ta vare på reinen, men saken har nok flere sider. Rein og andre dyr reagerer bare i mindre grad på biler, men de reagerer mye på mennesker. En kanalisering av ferdeselen ved at folk kjører gjennom et område i stedet for å gå/sykle kan faktisk være dyrevern (og det går jo an å innføre stoppforbud på enkeltstrekninger ala f.eks. Ringebufjellet). Husk også på at forvaltning av reinen omfatter jakt – dersom området blir så lite tilgjengelig at fellingsprosenten går mye ned har reinsstammen virkelig et problem. Dette har Snøhetta-stammen opplevd før for noen tiår siden, da var det lokale myndigheter og jegere som faktisk tok ansvar og fikk stammen på fote igjen, i strid med sentrale myndigheter som ikke skjønte faresignalene.

Dere som absolutt vil fjerne denne (og andre veger inn i fjellet), regner med at dere er prinsippfaste og alltid parkerer bilen ved hovedvegene når dere skal til fjells. Det er nok ikke så mange av dere tross alt, iallefall er det sjelden å observere dere gående langs Snøheimvegen, Grimsdalsvegen eller andre veger. Jo, enkelte ganger ser man nok noen som går innover mot Snøhetta, men dette er helst folk som har kommet med toget. Jeg har mer enn en gang opplevd haikere innover der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakefør gjerne, men det er dyrt og er det nødvendig? Steng veiene for ALL motorisert ferdsel og stopp vedlikeholdet endte jeg på. Forutsatt at de får det til da! Hvis ikke får de bare revegetere for min del. Det er jo et ris bak speilet.

Jeg har samme tanke som flere at sykling f.eks. er greit og at kommende generasjoner ikke trenger å bli helt historieløse. Gjengrodde veier har sin sjarm. Jeg gikk restene av gamleveien gjennom Junkerdalsura Fra Saltdal til Junkerdalen som barn i 1965. Jeg husker det som en fantastisk opplevelse. Kanskje mer eksotisk - men hva som er eksotisk er vel relativt og tidsbestemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten gjelder ikke Snøheimvegen, men tilbakeføring generelt.

Men til Vandrefalk: Jeg har forstått det slik at prisen - en halv milliard - er den totale prisen for opprydding etter forsvarets aktiviteter. Veien og re vegetering er vel bare en liten bit av det (tror jeg).

Dere som absolutt vil fjerne denne (og andre veger inn i fjellet), regner med at dere er prinsippfaste og alltid parkerer bilen ved hovedvegene når dere skal til fjells.

Nei det er vi ikke. Det er derfor vi vil ha bort hele veien så slipper vi å bli fristet til å bruke den. Vi er jo bare mennesker, og mennesker av natur er bedagelig anlagte, så er det en mulighet for å frakte skrotten inn uten å gå blir den jo benyttet. Det er jo i grunnen derfor det er så få grønne områder igjen på Norgeskartet...

Det er også nevnt at man ønsker høye bomavgifter, men å sette en pris på flere hundre eller tusenvis av kroner medfører at det er kun rikfolk som får råd til å passere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OH:

Jeg vet ikke hvor denne halve milliarden er tatt fra.

Det jeg har sett er en totalkostnad på 350 mill, inkl all opprydding på Dovre. Vil tro veien ikke er veldig stor andel av denne summen.

kjiver:

Det der lille lekekartet ditt syns jeg du skal legge litt til side ett års tid, og heller besøke landets fjellheim fra nord til sør. Har faktisk en mistanke om at det er veldig mye du ikke har sett, slik du uttaler deg om den katastrofale mangel på "villmark" i norge.

Forøvrig, hvordan skal du få mere grønt på lekekartet ditt, ved å tilbakeføre Snøheimveien???

Linken på Snøhetta ødelegger argumentet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver:

Det der lille lekekartet ditt syns jeg du skal legge litt til side ett års tid, og heller besøke landets fjellheim fra nord til sør. Har faktisk en mistanke om at det er veldig mye du ikke har sett

Så du mener at man må ha besøkt Norges fjellheim fra nord til sør for å ha berettigelse til å mene noe om villmark i Norge? Om det skulle være sånn ville det ikke blitt mye debatt ut av det! De som har laget kartet har faktisk gjort akkurat det. Studert hver en avkrok av landet de siste 100 år.

Det kartet er selvforklarende og kan ikke motbevises og det er akkurat det denne debatten er om. Hva mener du med lekekart? Som er nevnt flere ganger før, så gjelder denne debatten generellt og ikke bare Snøheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter meg jo også av fjellveiene.

Men hadde de vært borte så måtte man jo ta bena fatt!

Det med "på tryne" jeg vil jo ikke ha masse fjellveier og når da lokalbefolkningen

vil ha dem der så må jeg få lov til å si min mening. Jeg tror at mange av dem som skriver under på at veiene skal beholdes er folk som skjelden eller aldri går i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne tråden, og kan ikke dy meg for å komme med noen kommentarer. Etter å ha levd hele mitt liv tett opptil dette fjellområdet, både i Nord-Gudbrandsdalen og Nord-Østerdalen, vil jeg påstå å kjenne både fjellområdet og menneskene som bor her ganske godt. Jeg regner meg selv som over middels interessert i friluftsliv, inkludert jakt, fiske og det å ta vare på naturen. Dessverre er det ikke alltid så lett å oppfatte ironi på nettet, men jeg håper virkelig at enkelte inlegg i denne tråden er noe ironisk ment.

Kun siste biten av Snøheimvegen, fra dagens kjettingbom, ligger i vernet område. For det som ikke er vernet ønsker kommunene å drive lokal forvaltning gjennom kommunedelplan, noe statlige myndigheter samtykker i (”lokal forvaltning er bra, så lenge dere gjør som vi sier...”). Lokalt ønsker man å bevare vegen slik den ligger som en bomveg, med mulighet for å stenge den f.eks. i perioder når reinen er spesielt sårbar/bruker dette området (reinen vandrer som kjent mellom forskjellige områder avhengig av årstida).

Å hevde at lokalbefolkningen (og dermed lokale myndigheter) på dette grunnlag er ”på trynet” er ganske drøyt - betyr det at vi ikke tenker lenger enn nesa rekker, og ikke vil at våre barn og barnebarn også skal bli interessert i naturen? Og også ta vare på denne for framtidige generasjoner? Selvfølgelig ikke, jeg tør påstå at mulighetene for friluftsliv er mye av årsaken til at folk faktisk bor her. Snøheimvegen blir jo bare en liten bit i dette, men at det lokale engasjement for å bevare den er stort er det ingen tvil om.

Alle vil selvsagt ta vare på reinen, men saken har nok flere sider. Rein og andre dyr reagerer bare i mindre grad på biler, men de reagerer mye på mennesker. En kanalisering av ferdeselen ved at folk kjører gjennom et område i stedet for å gå/sykle kan faktisk være dyrevern (og det går jo an å innføre stoppforbud på enkeltstrekninger ala f.eks. Ringebufjellet). Husk også på at forvaltning av reinen omfatter jakt – dersom området blir så lite tilgjengelig at fellingsprosenten går mye ned har reinsstammen virkelig et problem. Dette har Snøhetta-stammen opplevd før for noen tiår siden, da var det lokale myndigheter og jegere som faktisk tok ansvar og fikk stammen på fote igjen, i strid med sentrale myndigheter som ikke skjønte faresignalene.

Dere som absolutt vil fjerne denne (og andre veger inn i fjellet), regner med at dere er prinsippfaste og alltid parkerer bilen ved hovedvegene når dere skal til fjells. Det er nok ikke så mange av dere tross alt, iallefall er det sjelden å observere dere gående langs Snøheimvegen, Grimsdalsvegen eller andre veger. Jo, enkelte ganger ser man nok noen som går innover mot Snøhetta, men dette er helst folk som har kommet med toget. Jeg har mer enn en gang opplevd haikere innover der.....

Endelig en med fotfeste som uttaler seg. Det viser bare at tilhengerne av tilbakeføring/revegetering bruker dyrelivet som vikarierende motiv for å få en "ønsket utvikling" mot det som er mest bekvemt ifht ens egne interesser. Og jeg kan betrygge deg med at dine mistanker om dobbeltmoral her slett ikke er ubegrunnet, fjellveiene blir nok flittig brukt MED BIL av de som er for å fjerne de samme veiene... De syns til og med det er helt i orden å bli reddet av snøcooterpatruljer, selv om de hater kjøretøyet verre enn pesten. Men det er kanskje en annen (-side av samme-) sak... :roll:

Kanskje vi skal oppklare en liten misforståelse med en gang: -Moral er selvfølgelig viktig å ha, dobbeltmoral betyr ikke at man har dobbelt så god moral!! :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kartet er selvforklarende og kan ikke motbevises og det er akkurat det denne debatten er om.

Kartet er selvforklarende, men det er fortsatt lov å bruke hodet og se hva som ligger til grunn for kartet.

Definisjonen av "tyngre inngrep".

Når en kjerrevei på 50 meter medfører at grønne flekker må fjernes noen km fra kjerreveien.......... da setter jeg for min del spm hvilken agenda de som har produsert kartet har. Saksbehandlere, rådgivere, forskere osv osv.........

Man trenger ikke svelge all informasjon rått og ta all informasjonen som en fullstendig sannhet. Det gjelder ikke bare i dette spm, men samfunnsspm forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man må ha besøkt Norges fjellheim fra nord til sør for å ha berettigelse til å mene noe om villmark i Norge?

Jeg vil heller si at 5km kan være mye mange steder i landet vårt, og det kan være lite. Da i forhold til hva man faktisk kan se av slike innretninger. Derfor kan en oppleve å gå i dagevis uten å komme i befatning med disse "inngrepene". Derfor blir det litt dumt å generalisere med en plansje uten å vite hvordan naturen faktisk oppleves. På kartet ser jeg at det på nordvestlandet ikke finnes så mye av det du kaller villmark, jfr grønnfargen. Jeg kan forsikre deg om det det IKKE betyr noe overhodet for kvaliteten på naturområdene. Selvfølgelig finnes kraftlinjer og diverse installasjoner rundt omkring, men det finnes også massevis av veier som går langt inn i fjellet. Uten at det betyr noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en med fotfeste som uttaler seg. Det viser bare at tilhengerne av tilbakeføring/revegetering bruker dyrelivet som vikarierende motiv for å få en "ønsket utvikling" mot det som er mest bekvemt ifht ens egne interesser. Og jeg kan betrygge deg med at dine mistanker om dobbeltmoral her slett ikke er ubegrunnet, fjellveiene blir nok flittig brukt MED BIL av de som er for å fjerne de samme veiene... De syns til og med det er helt i orden å bli reddet av snøcooterpatruljer, selv om de hater kjøretøyet verre enn pesten. Men det er kanskje en annen (-side av samme-) sak... :wink:

Kanskje vi skal oppklare en liten misforståelse med en gang: -Moral er selvfølgelig viktig å ha, dobbeltmoral betyr ikke at man har dobbelt så god moral!! :):lol:

Hei Svein!

Moral eller ikke :wink: .

Jeg beholder min mening uansett :roll:

Og jeg blir gjerne reddet av en snøskuterpatrulje hvis behovet skulle melde seg.

Jeg er ingen motstander av snøskuterkjøring så lenge det er nødvendig.

Skal ikke legge ut her om hva som er nødvendig/ nyttekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet er selvforklarende, men det er fortsatt lov å bruke hodet og se hva som ligger til grunn for kartet.

Definisjonen av "tyngre inngrep".

Når en kjerrevei på 50 meter medfører at grønne flekker må fjernes noen km fra kjerreveien....

Det var vel ikke snakk om kjerrevei - var det vel? Sjekk en gang til...

Hvordan skal man ellers gjøre det? Veien er ikke 50 meter. Den er lenger enn 50 meter. Den starter ikke et sted der det ikke er vei fra før, til et sted det ikke er vei. Er du med? Lengden er fra en eksisterende vei og når det blir bygd vei inn i et område er området ødelagt. (jeg tar det inn med teskje)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si at 5km kan være mye mange steder i landet vårt, og det kan være lite. Da i forhold til hva man faktisk kan se av slike innretninger.

Det er jeg enig med deg i. Men pek på en plass hvor det de siste 50 årene er bygd en vei som har vært pen. For hundre år siden bygde de veier som var skikkelig håndverk, med stenbroer og steinsatt kant osv. Disse veiene var kjerreveier for sin tid, bygd på en lite skjemmende måte, og jeg har ingen problem med dem kanskje.

En annen sak er hvordan veier blir bygget nå. Jeg har sett skogsbilveier hjemme som ser helt horrible ut, der sårene er stygge. Ikke lagt på en pen måte i terrenget, og der veien vises fra alle kanter. En slik nybygd vei hjemme så slik ut etter et par år. Slik blir det når de lokale får ta det helt ut..

DSC_1381.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt vedr. Snøheimvegen/Hjerkinn skytefelt:

Det var i en annen tråd stilt spørsmål om hvordan en skulle bruke massene fra vegene som fjernes. Det er i årenes løp brukt mye knust grus fra gruvene på Hjerkinn på en del av vegene i området (og også på veger, gardsplasser o.l. i bygdene rundt...). Dette er masser som bl.a. har et tungmetallinnhold som gjør at det blir definert som spesialavfall, følgelig skal de bringes til godkjent mottak dersom de fjernes. Denne problematikken kommer en borti uansett Snøheimveg eller ikke, men sistnevnte inneholder nok spesielt mye forurensede masser siden det er den vegen som er mest opparbeidet og vedlikeholdt opp gjennom årene. En del av de andre vegene er i større grad bygd opp av stedlige masser. Det blir uansett spennende å se hvordan myndighetene vil håndtere dette.

I flg. statsråd Bjørnøy vil fjerning av Snøheimvegen koste 20 mill., 350 mill. er et tall som har versert for skytefeltet som sådan. Skytefeltet består jo av en mengde andre veger og installasjoner, som det antagelig er helt riktig å fjerne og som det heller ikke er mye lokal oppstandelse om. Disse øvrige vegene er anlagt av Forsvaret, men Snøheimvegen var der før Forsvaret kom, om enn med noe annen trasé enkelte strekninger.

Noe som sterkt opprører lokalt er statlige myndigheters overkjøring av lokaldemokratiet - her inviteres det til at lokale myndgheter skal få ta ansvar for forvaltningen av egne områder, men i neste åndedrag griper staten likevel inn fordi en sentralt ikke har tillit til at vi lokalt skal greie dette/at en lokalt har egne meninger. La oss få sjansen, grip heller inn hvis det viser seg at dette blir mislykket! Kommunene lokalt ønsker jo å kjøre dette som en prøveordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som sterkt opprører lokalt er statlige myndigheters overkjøring av lokaldemokratiet - her inviteres det til at lokale myndgheter skal få ta ansvar for forvaltningen av egne områder, men i neste åndedrag griper staten likevel inn fordi en sentralt ikke har tillit til at vi lokalt skal greie dette/at en lokalt har egne meninger. La oss få sjansen, grip heller inn hvis det viser seg at dette blir mislykket! Kommunene lokalt ønsker jo å kjøre dette som en prøveordning.

Jeg føler med dere (for jeg er ikke en aktiv bruker av veien selv om også jeg har brukt den), jeg vil strekke det så langt å si at det er en trussel mot demokratiet. I dette tilfellet er det politikk foran logikk for å statuere et eksempel. Denne regjeringen gjorde også det ENORME kuppet å kjøpe litt strandlinje tilbake til allmennheten, etter dette har det vært stille om andre strandlinjer. De fikk muligheten til å like etterpå fortsette med det mange kaller indrefileten på Hardangervidda, men takket nei. Selv om det kanskje var et røverkjøp ifht Bakketomta. Dessverre er det nok slik at Snøheimveien er offer for et politisk spill for å markere et retningsskifte i norsk politikk. Tør de gå løs på etablerte veier med stor trafikk andre steder i fjellheimen? Neppe. Slik vinglete og lite konsekvent oppførsel er ikke bra, det er rett og slett pådytting av løsninger vi ikke vil ha. Og med det du har skrevet her er jeg overhodet ikke i tvil om at lokaldemokratiet burde stå for forvaltningen her!! Bjørnøy kan gjerne si at folket har sagt sitt ved valg og valgt dagens regjering. Hun må også har respekt for at det lokalt ofte er slike "fillesaker" som avgjør hvordan folk stemmer ved kommunevalgene: "Hva skjer lokalt under neste periode". Slik respekt har hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike viktige beslutninger som gjelder områder av nasjonal interesse bør bestemmes sentralt. En ser hvor herpa alt blir når de lokale får ture fram som de vil. Etter å ha sett utviklingen vi har hatt i valdres fra 80 tallet til nå har jeg liten tro på at de lokale er i stand til å forvalte naturen på en tilfredstillende måte. Det må komme enda strengere retnigslinjer fra sentralt hold som de lokale må forplikte seg å følge. Slik det er nå gis det jo dispangsajoner for det meste i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Annonse

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.