Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinasjonssko fjelltur/brevandring


elisabet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har endelig fått øynene opp for friluftslivet i Norge. Det jeg trenger er litt hjelp til å finne hvilke sko som passer best til en tur hvor jeg skal både gå i fjellet og på isbre :D . Jeg har ingen erfaringer når det gjelder hva som er godt og riktig utstyr.

Finnes det noen sko som kan brukes til begge anledninger, eller må jeg ha med meg et ekstra par i sekken? Jeg har hørt at mange bare setter på stegjern på skoene når de skal ut på isen. Hva er mest praktisk?

Tusen takk for svar :D

Hilsen Elisabet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kunne bruke stegjern på fjellsko må du ha sko med en stiv såle. Stivhet defineres med bokstaver der A er mykest. Jeg har sko av type B/C og de har jeg brukt med stegjern en gang. Det er forresten en vurdering. Jo tyngre ryggsekk du bruker, jo stivere sko er fine å gå med. Hvis du helst går med lett sekk og hopper fra stein til stein som du vil føle under sålen, er sko med mykere såler bedre. Så ikke kjøp stivere sko enn du trenger.

Prøv å finne en god butikk og be om råd.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig forskjell på hva ulike typer sko er best til, men hvis du er villig til å inngå litt kompromisser går det helt fint å bruke samme sko til vandring på barmark og bre. Jeg har brukt noen forholdsvis myke støvler til brevandring uten problemer, men om du skal klatre is er støvler med step-in funksjon absolutt å anbefalle, disse er også stivere enn de fleste vanlige fjellstøvler.

Om du tenker å gå et stykke inn til breen før du går på is (ikke klatrer) ville jeg brukt samme sko. Da sparer du både mye plass og minst et par kilo i sekken, og et par tusen i innkjøp av ekstra sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå på bre og fjell, kan du velge halvstive sko. Hvis jeg skal nevne en type har Kayland gode og rimelige sko.

Når du først kjøper sko, så kjøp med "step inn" feste. Da er det lett og raskt å sette på jernene når du kommer til brefronten.

Raveltik og grivel har greie jern for breturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :( .

Dagene mine er fylt opp med prosjekter for tiden og har dessverre små muligheter for å sjekke innom butikken. Derfor setter jeg stor pris på noen innspill herifra!

Nei, det skal ikke være lett å finne gode nok sko til begge anledninger. Halvstive sko virker kanskje best til både fjellturer og brevandring. Kompromisser må nok til, men det er vanskelig å vite akkurat hvilke kriterier man skal inngå kompromisser på.

Hva liker dere med de skoene dere bruker nå? Eventuelt, hva misliker dere med de skoene dere har nå? Litt greit å vite hva som er naturlig å "foretrekke" når man skal velge sko :D .

Hilsen uerfarne Elisabet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du må bestemme deg for om du vil ha vanntette sko (med goretex e.l.) eller om du heller vil ha lærsko som puster bedre. Det er avhengig av terrenget du vil gå i. Hvis du ofte må krysse bekker og myr kan det være greit med vanntette sko.

Sko som sitter høyt rundt ankelen gir bra støtte, men noen synes det er litt ubehagelig.

Det jeg liker best med mine sko er dens stivhet i sålen som er akkurat passe for meg. Jeg har nå for første gang byttet til vanntette sko, fordi jeg syntes at mine forrige lærsko ble veldig våte i myrområder.

Ellers må du bare prøve mange forskjellige modeller for å se hvilken som passer til dine føtter. Bruk tykke sokker (evt. med tynne undersokker). Når du prøver dem i butikken (eller utenfor butikken) må du teste dem på en skråning nedover. Hvis du føler at tærne kommer bort i skoens forkant, trenger du større sko. Dette er veldig viktig. For små sko gjør veldig vondt på tærne når du går i nedoverbakke.

O ja, noe annet. Jo flere sømmer en sko har, jo mer sjanse for at en av dem får slitasje. Jeg synes at færre sømmer kan være en fordel.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er også på utkikk etter en god kombistøvel for bre- og fjellturer til sommeren. Hittil ligger Hanwag Crack Safety og La Sportiva Glacier best an.. Vil ha støvler som er stive nok i sålen for step-in stegjern, men ikke mer enn akkurat nødvendig.. Vil ikke gå på fjelltur i slalomstøvler heller.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tenke på at det nok først og fremst er "vanlige" fjellturer du kommer til å gå på, ihvertfall nå i begynnelsen ( du sier du nettopp har fått øynene opp for friluftslivet). Da ville jeg ha valgt noen lette fjellstøvler.

Ta en titt på Hâgløfstøvelen, den ser bra ut! Jeg ville nok ha gått for lærstøvler. Da slipper du sømmer som ryker osv. Det betyr bare at støvelen blir raskere ødelagt.

Gå å prøv Cripsy Lady, det var første fjellstøvelen min. Den er utrolig god i all slags terreng! Støvlene jeg nå har, heter Trezeta Top Zone, og de er stive og gode, i tillegg til at de holder seg tørre lenge pga. gummirand rundt hele, men de har elendig støtdemping. Jeg får vondt under beina etter lange strekk på hardt underlag.

PS: Kjøp en sko med bra støtdemping - det er det viktigste for meg ihvertfall når jeg kjøper nye støvler. Det er fælt å gå på harde underlag i mange dager hvis det er dårlig demping i støvlene. Jeg har som regel med meg terrengsko med pigger på lange turer som varer i dagesvis, da bytter jeg litt på støvler/ O-sko.

Her er linken til testen:

http://www.ute.as/cgi-bin/o4f/imaker?id=21871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello.

Mange gode tips her... fra Linda og Kristin.

Ja... det viktigste er vel det, at støvlene passer perfekt til føttene dine. Når jeg prøvde støvlene mine (Meindl Himalaya) første gang på butikken, visste jeg det med en gang at her er 'støvlene mine'. Jeg anbefaler å kjøpe sånn passelige 'tøffe' fjellstøvler... med gummirand og stiv såle, B/C eller mer. Da klarer man det meste...

Hanwag Crack Safety ser bra ut. Vurderer å kjøpe disse, etter jeg har slitt ut mine gamle. Men Crack'n har ikke 'step in' feste.

Her er noen spennendes støvler med 'step in'. Hvis noen har erfaring av disse, vil gjerne høre:

Hanwag Omega GTX

Hanwag Orbit GTX

Meindl Air Revolution 9.0

Kayland Apex XT

Kvaliteten på Kayland sko er vel bra. Jeg har selv Kayland 'slalomstøvler', Explosion X2. Men disse hører vel til kategorien 'mountaineering boots'...

God tur på Vidda, Kristin! Her er det pessregn... snøen smelter. Du trenger ikke ski... kanskje vannski...??

Hilsen,

JJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gleder meg til langtur! Vanskelig å konse om nært forestående eksamener o.l. når jeg heller vil studere kart og tenkte utstyr :shock:

Det er flere ting jeg tenker på, som hva slags sko jeg skal ha med i tillegg til støvlene... Holder det med crocks, eller bør padleskoene også tas med? Må ha noe annet enn bare fjellstøvler - og det bør ikke veie mye eller ta stor plass. Har en 80.l. Berhaus som jeg ikke tenker å ha altfor tung...

En annen ting jeg går og lurer på er om jeg heller skal ta med en goretex skalljakke+ en helt tett regnjakke ( billig Sparkjøpjakke som jeg evt. kan kaste hvis jeg ikke trenger den) i stedet for Bergansanorakken. Den tar stor plass i sekken hvis det blir sommervær ( og det blir det jo :!: ), og den er ikke tett hvis det blir pissregn. Jeg tar med meg dunjakka også, den er grei på kveldene, og inni soveposen hvis det blir kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser, at du er en optimist... sommervær i Finnmark i juni.... heh heh...

I fjor var det 4 dager med sol på enkelte plasser i Finnmark i juli. Alt er mulig....

Kast Bergans anorakken, den trenger du ikke. Skalljakke + regnjakke, en del fleece (windstopper?) og ull + dunjakke... garantert går bra.

Har ikke peiling på padlesko. Ja... fjellstøvler og.... dusjsandaler! Veier ikke mye. Og siden det er pessregn nesten hele tiden, så det er nesten det samme som å stå i dusjen!

Ja... koselig dette med planlegging og pakking. Holder på med det samme her, men nå er sekkene ferdigpakka. Reiser til Nepal... hmm... kan nesten si 'om noen timer'!

JJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.