Trollhatten Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Her er en test av Norrøna Synkron 80L. Vandret i 3 dager i skogstereng med bratte stigninger. Begynte turen med 33 kg. i sekken! Må si at vekten var ikke så merkbar, men jeg gjorde den tabben og ikke pakke det tyngste nederst i sekken. Dette medførte at sekken svingte og pendlet (det er svingbart hoftebelte), da jeg hadde mesteparten av vekten på hoftebeltet. Etter første natt fikk jeg pakket om, og hadde det tyngste utstyret nederst i sekken. Bra!! Sekken (med svingbart hoftebelte) kan fremdeles pendle litt når jeg går og vagger i terrenget - men kun når skulderstroppene ikke er så stramme, men helt OK. Ett av sekkens store fortrinn er at man kan åpne hele sekken i bakkant (som en bag), og ikke bare i toppen. Dette er utrolig greit når man er i leir. Man kommer veldig lett til hele sekkens innhold. Når man åpner sekken bak, er det 3 mindre lommer i lokket med nettingfor, slik at man lett ser innholdet i bakre lokk. Den har 3 reimer for stramming/komprimering på hver side, slik at det du har pakket i sekken kommer nærmer ryggen. Ikke en pløsete sekk med andre ord. Det er og 3 reimer helt bak på sekken. Her kan du feste liggeunderlag o.l. Man kan løsne og justere disse reimene uten at det har betydning for sekkens komprimering forøvrig. Når jeg fikk studert sekken for første gang hjemme et par timer i go-kroken i sofaen, ble jeg overveldet av hvor mange stropper det var utvendig og innvendig, men etter å ha satt meg inn i funksjonene, ser jeg at de er gjennomtenkt og smarte løsninger. Det er faktisk et eget komprimerings-system i bunnen av sekken som er ypperlig for sovepose. Nevner og til slutt rapport fra en annen tur som ble tatt nylig under det kraftige snøfallet på Sørlandet: Hadde 28 kg. i sekken. Mesteparten ved til fyring!! Turen kan best benevnes som en "Helvetes-tur" - opp en bratt stigning på 250 høydemetere, som vanligvis tar 35 min. Vi brukte 2,5 timer!! Snøen var så dyp at vi ofte stampet med benene helt nedsunket i snøen. 10-12 skritt, så måtte vi stoppe for å få igjen pusten. Også her utmerket sekken seg i den forstand at den tunge vekten ikke var "særlig merkbar" hovedsakelig pga. stiv ramme og godt hoftebelte. Kan anbefale sekken på det varmeste, men skal du pakke tyngre en 35 kg. ++ vil jeg anbefale en 100 L, eller en ramme-sekk. Sender ved en del detaljbilder fra første tur... Siter
Grevlingen Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 Okay...men dette innlegget passer vel en smule bedre inn under "Utstyrserfaringer"? Vil forresten anbefale deg å pakke det tyngste tett inntil ryggen - ikke alt i bunnen.. Høres ut som to slitsomme turer, men slik er det jo å teste sekk... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.