Annetteh Skrevet 7. september 2023 Skrevet 7. september 2023 Skal på en lengre tur, og har bestemt meg for å gå for mest mulig ull siden det er mest luktfritt. Noen som vet om blanding av ull og syntetisk vil beholde den samme lukthemmende egenskapen? Ser at det finnes en del med blanding av for eksempel ull og technell. Siter
+rune1974 Skrevet 7. september 2023 Skrevet 7. september 2023 Jeg har en ullvang t-shirt som er med 30%(tror jeg) syntetisk. Syntes den er helt ok at bruge på flerdages ture uden den kommer til at lugte. Siter
Tessatroll Skrevet 9. september 2023 Pålogget Skrevet 9. september 2023 Har ull-tencel. Funkar greit. Siter
Skaubjønn på truger Skrevet 6. desember 2023 Skrevet 6. desember 2023 (endret) Alt koker etter min erfaring ned til temperatur og/ eller aktivitetsnivå. Blir man svett eller oppholder seg tilstrekkelig i passe/ litt varmere enn passe vær så kommer lukta snikende uansett egentlig. Når det er sagt så lukter superundertøy harskere enn ull så og si bestandig. 3-4 dager bør imidlertid gå greit dersom man er relativt nydusjet ved avreise. Forventer du å fryse mye? Isåfall er det ull for alle penga. Hvis du forventer mer variert vær og i tillegg forventer å være i stor aktivitet ville jeg valgt superundertøy. Avslutningsvis vil jeg tilføye at man lukter menneske når man er i naturen. Sånn er det bare i mine øyne. Lukt blir vel kun et problem dersom man drar på telttur med ens bedre halvdel, men da er jo hun i samme situasjon som deg hvilket utligner problematikken noe. Endret 6. desember 2023 av Skaubjønn på truger Siter
+sneakyowl Skrevet 6. desember 2023 Skrevet 6. desember 2023 Korte svaret fra min side er: Nei. Ull-mix holder mye lenger enn kun synt eller kun bomull, men ved bruk lenge nok er det vanskelig å unngå at tskjorta lukter på utsatte plasser. På Island-kryssingen min i 2022 hadde jeg to ullmix t-skjorter (Norrøna Falketind equaliser) som jeg byttet litt på. Den som ikke ble brukt ble gjerne skylt og vasket litt der jeg kunne. Jeg tror det ville vært uungåelig med 100% ull også. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.