Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med såle på nye telemarkski


svas

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nye telemarkski med bindinger på GSport for ca. 1 mnd.. Skiene ble levert ferdig preppet fra butikken. Da jeg sto på ski i helgen hadde jeg elendig glid og etter å ha sett på undersiden av skiene så jeg dette:

http://www.mekler.no/bilder/index.php?gallery=2007_-_03_-_05_-_Telemarkski_-_Head_C200/

De er rufsete hele veien under hele skien i større og mindre grad.

Skiene ble kjøpt i januar i år og har vært ute kun to dager.

Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skiene ble levert ferdig preppet fra butikken.

nå vet ikke jeg hvilken butikk du har kjøpt fra, men om hovedregel finnes det pr. dags dato ingen butikker her i landet (som jeg vet av) som leverer ski ferdig preppet/mettet, dette fordi det er en alt for tidkrevende prosess til at det lønner seg. Selv om enkelte butikker sier at de har mettet opp skia har de vanligvis varmet inn 1lag med myk voks for så å sikle og børste det bort igjen, er du meget heldig har butikken kostet på seg å sette skiene i et varmeskap noen timer/dager med voks på. dette er noe de fleste butikker tar ekstra betalt for, men man har selvfølgelig ingen garanti for at det er blitt gjort. folk flest ser skjelden forskjell på en invarming og en skikkelig oppmetting.

når det gjelder det at sålen din har blitt fliset opp har jeg meget vanskelig for å forstå at det har noe med gliding av skien og gjøre, sålen blir ikke mere slitesterk etter gliding men den glir bedre (mindre friksjon). litt vanslkelig å se på bildet men for meg ser det ut som om noen enten har dratt sandpapir over skiene dine eller at du har kjørt over en dunge med sand/stein.

hvordan så sålen ut da du fikk skia fra butikken? det kan jo hende at butikkenhar gjort en feil i "metteprosessen" de utførte e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte skiene på en torsdag ettermiddag og spurte om de kunne bli levert ferdig preppet fordi jeg skulle bruke dem samme helg. Det kunne de, mot at jeg betalte ekstra, og de var ferdig da jeg hentet dem dagen etter, på fredagen, kl. 1600. Har ikke sett under skiene før jeg satte de på meg sist helg. Da merket jeg at glien var at glien var betydelig dårligere enn første gangen. Tok ta en titt under og så det man ser på bildene. Vil anta at skiene har sett normale ut da jeg hentet dem nye og ferdigpreppet i butikken.

Jeg hadde brukt skiene én helg før jeg merket den dårlige glien sist helg. Første gang jeg brukte skiene var det i bakke med nok sne og uten stein i bakken, Raudalen på Beitostølen i slutten av januar. Da jeg så under skiene i helgen var det etter at jeg hadde tatt de på meg, og før jeg hadde brukt dem.

Skiene ble kjøpt hos GSport i Bogstadveien i Oslo. Preppingen er gjort samme sted.

Det jeg er mest opptatt av er å få god glid. Om jeg må klage i butikken for det så greit nok, men om jeg kan få god glid på andre måter er det kanskje enklere. Har hatt ski før og har aldri opplevd deg jeg har sett med disse skiene.

Trenger skiene til helgen allerede for da er det Trysil-tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette er noe du kan fikse selv, men kanskje en sliping av sålen kan hjelpe? De sårene du har på sålen virker ikke som kommer av stein eller sand spør du meg. Har jo vært uheldig noen ganger selv, men da virker det mere som en flenge i sålen enn at den flises opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ufin, men for meg ser det ut for at stålkantene er sinnsykt nedslitte også, noe som tyder på at de er behandlet litt vel røft :lol: Dersom det er tilfelle kan du bare glemme reklamasjon.

Beklager dersom jeg tar feil men bildet kan selvsagt muligens misforstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard butikkski kommer med fabrikkslip, den kan ofte være grov/hårete. Butikken slenger ofte på litt voks (så ser de blanke ut inntil hårene dukker frem igjen). Vil du satse litt bør du minst ha følgende:

1. planslip med aktuell struktur (standard slip=all round eller for spesifikk slip for ett bestemt temp./snøtype). Uten noe struktur vil skia suge på de fleste føre.

2. eventuell kantslip.

3. legge på kaldvoks, kjøl ned skia, sikle (igjenværende hår har "reist" seg i voksen, disse blir nå siklet bort).

4. Puss med fin fibvertex (tar bort mer hår, kommer bedre til i struktur og fjerner oksidert belegg)

-> nå er sålen din plan og glatt.

5. Metting av ski med myk voks 3-4 ganger før første tur. Du trenger ikke fjerne voksen mellom hver gang, kun revarme den (for at sålen skal ta opp mer) (eventuelt metting i varmeskap i butikk)

6. Dagsaktuell voks før hver tur.

7. Eventuell rensing (myk voks fjernes mens den er varm-> tar bort skitt) etter hver tur eller nå og da.

Hyppig gjentagelse av 6 og 7 vil etter en tid gi god glid, i tillegg til rett valg av slip.

(Tipper at pkt 1.-5. kan kjøpes i sportbutikk for 3-400 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard butikkski kommer med fabrikkslip, den kan ofte være grov/hårete. Butikken slenger ofte på litt voks (så ser de blanke ut inntil hårene dukker frem igjen). Vil du satse litt bør du minst ha følgende:

1. planslip med aktuell struktur (standard slip=all round eller for spesifikk slip for ett bestemt temp./snøtype). Uten noe struktur vil skia suge på de fleste føre.

2. eventuell kantslip.

3. legge på kaldvoks, kjøl ned skia, sikle (igjenværende hår har "reist" seg i voksen, disse blir nå siklet bort).

4. Puss med fin fibvertex (tar bort mer hår, kommer bedre til i struktur og fjerner oksidert belegg)

-> nå er sålen din plan og glatt.

5. Metting av ski med myk voks 3-4 ganger før første tur. Du trenger ikke fjerne voksen mellom hver gang, kun revarme den (for at sålen skal ta opp mer) (eventuelt metting i varmeskap i butikk)

6. Dagsaktuell voks før hver tur.

7. Eventuell rensing (myk voks fjernes mens den er varm-> tar bort skitt) etter hver tur eller nå og da.

Hyppig gjentagelse av 6 og 7 vil etter en tid gi god glid, i tillegg til rett valg av slip.

(Tipper at pkt 1.-5. kan kjøpes i sportbutikk for 3-400 kr)

mye riktig her, ambefaler at før du velger å slipe skiene, så kan du prøve å dra et sandpapir (P#100) i fartsretningen på skia 2-3ganger FORSKIKTIG før du deretter stålsikler, bruker fibertex og bronzebørster. om dette ikke funker er det lite du kan gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.