Gå til innhold
  • Bli medlem

Harepest i Nord Norge


jhpf

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg lurer på en ting :)

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man kan se på en hare

om den har harepest eller ikke? Jeg vet at man kan se det på milten,

men jeg vet jo ikke hvordan en frisk milt ser ut :)

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Plukker opp igjen denne tråden etter en artikkel i Stavanger Aftenblad i dag hvor kommunelege Robert Tunestveit i Ål i Buskerud advarer mot å drikke vann fra bekken når du går i fjellet.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Leger-advarer-turfolk-a-drikke-vann-fra-bekken-3516666.html

Er dette et lokalt problem eller gjelder dette over hele landet?

Er det noen som vet mer om dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting :)

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man kan se på en hare

om den har harepest eller ikke? Jeg vet at man kan se det på milten,

men jeg vet jo ikke hvordan en frisk milt ser ut :)

Noen som vet??

Kanskje litt dumt å kverke alle harer en ser for å sjekke milten :)

 

Sies at lever og milten er svullen på de, men jeg vet ikke hvor stor de er i utegangspunktet. Av og til gråhvite prikker på lever.

Haren dør som regel få dager etter smitte av blodforgiftning.  Ellers kan det være som andre dyr når de er syke, at de har uvanlig adferdsmøter eller bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme meldingen fikk vi for 3 år siden.  Drakk da rett fra bekken.  Var på Hardangervidda for 2 uker siden.  Det krydde av lemen. Jeg drakk også der både fra bekk, vann og en liten myrpytt, uten ubehag.  Pytt, pytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Plukker opp igjen denne tråden etter en artikkel i Stavanger Aftenblad i dag hvor kommunelege Robert Tunestveit i Ål i Buskerud advarer mot å drikke vann fra bekken når du går i fjellet.

<...>

Er dette et lokalt problem eller gjelder dette over hele landet?

Er det noen som vet mer om dette problemet.

&nbsp;

Eg har ikkje høyrt noko som skulle tyde på at det er noko konstantert, reelt problem lokalt, så eg reknar med at det er ei generell åtvaring ettersom det er mykje lemen for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er store forskjeller mellom landsdelene. Jeg har ferdes mye i Midt-Norge i sommer/høst, og har enda ikke sett ett eneste lemen her - i motsetning til lemenåret vi hadde for få år tilbake. Da krydde det av lemen her. På Hardangervidda i sommer derimot var det en god del lemen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.