Gå til innhold
  • Bli medlem

Bardunoppsamlere?

Reken

Anbefalte innlegg

Lurer på om det finnes noe man kan bruke for å samle sammen bardunsnorer på en enklere måte? Er lei av å surre opp alle snorene også løsner de bare igjen. Tenker spesielt på lavvoen jeg har. Den har flest barduner. Brukes med pulk eller på biltur, så vekt er ikke så farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reken skrev (15 minutter siden):

Lurer på om det finnes noe man kan bruke for å samle sammen bardunsnorer på en enklere måte? Er lei av å surre opp alle snorene også løsner de bare igjen. Tenker spesielt på lavvoen jeg har. Den har flest barduner. Brukes med pulk eller på biltur, så vekt er ikke så farlig. 

Her finner du en noe eldre tråd, men like relevant, der det blir drodlet litt frem og tilbake ang sikring av bardunene.

Videoen det referers til i tråden er gjort privat, så tror ikke du får sett den, men det er slike bardun poser fra Exped det refereres til:

https://www.outnorth.no/exped/cord-stuffsack-5-pck

Her er en video som viser de i bruk:

Om det er av interesse så har jeg 6-9 slike poser liggende som er ubrukt, som du eventuelt kunne fått kjøpt. Send meg eventuelt en PM

Eller du kan lage de selv (Link til Hammockforums.net)

Ett annet forslag kan være å knyte eller sy en hårstrikk fast ett passende sted på bardunen eller barunfestet og så bruke den til å sikre kveilen med bardun. (Flere telt har en slik løsning originalt, Helsport Finnmark lavvoen min har slike strikk på hvert bardunfeste)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enkelt og greit bare knytt en rundstrikk i ei løkke gjennom maljefestet til bardunen på min (mini)lavvo, og synes det funker greit. Snurrer opp bardunen og fester den med strikken, ikke veldig ulikt det som finnes på nyere modeller (dog, fra produsentene brukes det vel flatstrikk). Alternativt surrer og knyter jeg bardunene slik at de ikke floker seg, da trengs ikke noe «fancy» innfestingsanordning.

Alternativt kan det jo kanskje være en enkel og kjapp løsning gå an å skaffe små strammere og litt snøre/strikk i passende diameter, og feste en slik i hvert maljehull for bardunen? Da er det bare å surre sammen bardunen, putte denne gjennom løkka og stramme til. Det finnes ganske små slike strammere uten fjær og andre komponenter (alle vist her er tilgjengelige fra Adventurexpert)

Springless-cord-locks.jpgspringless-cord-locks.pngbig-double-cord-lock.jpg

Eller noen typer med fjær e.l. (kan fortere bli problemer med ising på vinteren):

square-cord-lock-two-bar.jpgbig-round-cord-ock-two-holes.jpgDSC00330.jpg

Da slipper man i alle fall at strikken blir slapp over tid, eller fryser på vinteren. Ulempen er at det kan være utfordrende å håndtere små strammere med hansker på vinteren. Men hvis vekt ikke er så viktig, så kan det jo være mulig å bruke litt større slike strammere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en løkke på bardunen innerst mot teltet, og monterer en snorlås på den, kan du samle sammen bardunen, og så stramme låsen. Snorlåsen henger bare der når bardunen er i bruk. Bildet er fra et Salewa telt.

dcfb61fb-99c3-415b-a7af-20beef8abccf_1920x1920.jpg.5571dfa08fe0a33ad3f79cea39c44c47.jpg

Selve bardunsnoren er roten til flokene. 3mm Hilleberg barduner f.eks er "flokefrie". Det er ingen grunn til å kveile de opp siden  kvaliteten på bardunsnorene er såpass bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.