Gå til innhold
  • Bli medlem

Heltau eller halvtau?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Etter forrige ukes tur i Jotunheimen, hvor vi blant annet klatret store Skagastølstind har jeg lurt veldig på hva som er forskjellen mellom helvtau og slvtau. Jeg har googlet og lest klatrebøker og det masse flotte vage beskrivelser å finne.

Jeg har skjønt såpass at ett heltau skal brukes alene. Dette har jeg jo brukt masse til sportsklatring på boltede ruter.

På forrige uke ble det brukt tau som var merket i endene med både halvtau og tvillingtau.

Tauene ble jo brukt som ett heltau over breene, når vi trengte å sikres når vi drev med klyving, og egentlig når vi klatret også. Guiden knøt seg fast i midten på tauet og en person i hver ende, så friklatret han oppover og klippet begge tauene inn i sikringer som sistemann tok med seg videre.

Når vi ble firt ned ble det også brukt som ett heltau. Guiden satt en karabin fast i standplass, hvor han brukte ett munter-hitch, og firte oss ned. Når han kom ned selv, slengte han ned neste tau og rappelerte på begge.

 

Utifra det jeg leser tåler ett halvtau belastningen av fall, uten å bli brukt i par. Utifra den prakisen jeg har sett i fjellet brukes også halvtauet egentlig som ett heltau.

Så spørsmålet mitt er egentilg hva som er forskjellen på heltau og halvtau, utenom at ett heltau er tykkere og har mindre dynamikk?

Og hvorfor kan man ikke like gjerne bruke ett halvtau på en boltet rute eller som topptau? Det vil jo ikke ryke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å si det enkelt så handler det om marginer.

Et heltau er overdimensjonert for å tåle gjenntatte "sinnsyke" fall rett etter hverandre.. av den typen man aldri vil få til under normal (eller "unormal") klatring, 
Et enkelt halvtau holder fint at du faller på det, men det klarer ikke den testen som heltau må igjennom. 

I fjellet har man gjerne ikke risiko for å ta sinnsyke fall om og om (ogomogomogomogom) igjen, men man må ha tau for at det er en risiko for at noen kansje faller eller sklir en eller annen gang. Da er et lettere halvtau godt innafor på marginene på lette rangleturer.
Skulle man trenge bedre marginer for å klatre opp en plass, så kan man doble halvtauet og får da enda bedre marginer enn med et enkelt heltau. 

Du får halvtau som er tykkere enn enkelte heltau, fordelingen av strømpemateriale / kjernemateriale gir allikevel heltauet mer marginer til sportsklatring. 
Så kan man spekulere i om et tykkt halvtau har bedre motstand mot å bli kuttet av ved et fall på en fjelltravers, siden økt andel strømpe burde gi bedre marginer mot kutt. (sett i forhold til et tilsvarende tykt (tynt) heltau)

Før klatret man på statiske hamp-tau og magebelte, det gikk vel til en viss grad "fint" det og. Det er mye man kan gjøre, og du vil nok overleve å klatre sport på et enkelt halvtau, men tynne tau krever vesentlig mer av den som sikrer, slites ut kjappere og gir fint lite fordeler før man er på toppnivå og det er noen gram som skiller deg fra å gå en rute eller ikke. 

Vanlig heltau er enkelt og greit bedre å klatre sport med, lettere å ta fall med for den som sikrer, og varer lenger.
Halvtau er populært i fjellet i Norge, litt for å spare vekt, og litt for å kunne ha 2 tau dersom ene blir kuttet av steinsprang f.eks, og for muligheten til å spre sikringsmidler mer der det er behov for det etc.. 

På lette, men utsatte turer velges tau basert på erfaring, vanskelighet, eksponering, fjelltype, etc.. Det er ingen regler for dette, klatring er en fri sport. enkelte går uten tau, enkelte med tynne rappeltau som ikke er laget for klatring, og enkelte med halvtau eller til og med heltau. (dette gjelder vel forsåvidt all anna klatring og, men du blir nok uglesett om du kommer på cragget med et enkelt tynnt halvtau )

Denne youtuberen har forøvrig veldig mye bra informasjon. også om klatretau:
forøvrig Andy kirkpatrick har litt om temaet her: https://andykirkpatrick.substack.com/p/the-problem-with-skinny-singles

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forskjellen på de forskjellig tautypene (heltau, halvtau og tvillingtau) er gjenngitt i den europeiske normen i hendhold til den de blir testet og godkjent (EN:892) https://avs.edelrid.com/images/attribut/EN_892.pdf (utdrag)

Som nevt er kriterier blandt annet maximal dynamisk kraft ved fall (dynamikk), tykkelse, osv. Halvtau går gjennom samme falltest som heltau (enkeltvis), men kun med 55kg. Tvillingtau testes alltid i par og med samme vekt som heltau (80kg).

I tillegg ineholder normen tillatte bruksformål for tauet. For eksempel er halvtau og tvillingtau kun «tillatt» å brukes parvis i ledklatring. Når det sikres ovenfra kan en klatrer sikres i ett halvtau (men ikke tvillingtau). Nesten alle halv- og tvillingtau nå for tiden har begge normene.

For å gå inn på det guiden din gjorde, finnes det også anbefalninger fra forskjellige guidforbund. Her er en link til en artikkel om tau og anbefalninger fra det østerrikske guideforbundet (på tysk): https://www.bergundsteigen.com/artikel/einfach-zwillings-halbseile-welches-seil-wofuer/?fbclid=IwAR2zrRwqUkpB8sF0S68sGc5C1f3Lutih6zz8zZWD1LLxNgWZdGgXoMR9Mng

Legg merke til at de (VÖBS) ikke anbefaler å sikre en person på ett halvtau, selv om dette er godkjent i normen. Dette har de endret etter en ulykke ved nedfiring under guidekurs i sveits. For øvrig har forskning vist at lasten som henger i et tau har størst innvirkning på hvor standhaftig tauet er mot skarpe kanter, og ikke tykkelse på tau. Vi kan også lese at for å sikre på bre kan man binde seg inn i ett halvtau, fordi man her ikke har noen risiko for belastninger over skarpe steinkanter. Når guiden din klatra på led bandt han seg inn i midten av halvtauet for å ha to tau til rådighet som redundans.

Så som nevt er de forskjellig dimensjonert og testet, og halvtau er for ledklatring på klippe eller fjell kun godkjent for bruk parvis, fordi de alene ikke har nok sikkerhetsreserver. I mange tilfeller hvor belastning over skarpe kanter eller fall med veldig høy energi er mulig (alpin klatring) er det også lurt å ikke bruke heltau heller, senest for en måned siden var det en ulykke i USA hvor et heltau røk med dødelig utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

Den største forskjellen på heltau, halvtau er vel BRUKEN dei er tiltenkt for.

Dette gjør også at dei har forskjellige egenskaper i korleis dei oppfører seg.

Heltau er en arbeidshest og tåler som regel høyere krefter over flere ganger og masse slitasje. Dei er generelt litt tyngre enn halvtau. strekken i tauet er mer motstandsdykktig og kan dermed ta mange og harde fall før elasisiteten reduseres.  Den vil som regel også påføre høyere krefter (fangrykk) på det som opptaar kreftene i eit fall, eks. bolten eller sikringsmiddel, eller klatreren selv. Siden fangrykket er høyere, kan dette ha større innvirkning ved naturlig sikring på marginale plaseringer. Noter at type håndbrems er også spiller en stor rolle her.                                                                                                                                                          Alt dette ette gjør at det passer godt til boltede ruter (sportsklatring) , spesielt der  man vet at man vil falle mye.     

Halvtau er vel tillegnet mere naturlig klatring i fjellet, der  en  egentlig ikkje ønsker å ta fall. Dermed er det som regel ikkje ratet til å klare så mange og harde fall, og oppføre seg likt, som eit heltau.  Fallene vil som regel vere mykere , men påvirke tauet mer, slik at elasiteten i tauet avtar raskere. Tauet henter seg også ofte senere inn igjen, enn eit heltau, slik at man ikkje ønsker mange harde fall etter hverandre.                                                                                                            Halvtau er laget for å brukes i par i senarioer  der man klatrer på led.     Dette gjør at du får dobbel redundans i systemet ved eks. taukutt ( to tau må kappes istedet for eit) . Det gir deg full lengde på rapellene. Gjør redningscenarioer lettere ( flere muligheter med to tau).  Selve klatringen kan få vesentlig mindre taudrag ved bruk av halvtau(rutene i fjellet kan vandrer mye), samt muligheten til å få flere valg ved sikringsarbeidet ;  Man kan klippe begge viss man vil ha mindre dynamikk i eit fall, eks. over eit utspring, eller man kan klippe berre eit vis man vil  minske  belastningen  på ein marginal sikring .                                                                                                   

Når alt er sagt, er desse forskjellene ikkje skrevet i stein  og gjerne "visket" litt ut i dagens valg av klatretau. No får en dobbelt og trippel sertifiserte tau, i et og samme tau, som kan brukes til det meste.  Det tar ikkje vekk det faktum at halvtau er å betrakte som mest brukt i  alpin/fjellklatring, og heltau oftest brukes til  sportsklatring på klippe.   

Be safe 😃                                                                                                                                                                                                                   

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.