Populært innlegg +Myriameter Skrevet 12. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 12. august 2023 Hadde stor glede av neverfletting-/ neversløyd-kurs på Rauland Akademiet her i sommer. Stor nytte og, da de herligste ting oppsto mellom fingrene, på kort tid, av dette fabelaktige materialet(kan minne om lær, om man har de rette emnene). Blant annet neversko. Opprinnelig kommer neverflettings-teknikken og tradisjonen fra Russland, senere Finland. Så da kursholder, med aner fra sistnevnte land...som for øvrig holder til på Finnskogen, https://www.outdoorfinnskogen.com/ , fortalte om "dokumentert" holdbarhet ved neverskoens fortreffeligheter, måtte jeg bare lage meg et par😄. Ettersigende er en neversko-mil 16 km. Når skoen var slitt, ble den trukket opp på leggen, ny sko satt på(tok meg...en utrenet fletter...en dag å lage ett par). Ved reisens slutt telte man så hvor mange sko det var på leggen, og visste derav hvor langt man hadde gått...ganske enkelt;). ( Hvem går mer enn to sko på en dag ??? ) På tur er bjørkenever konge til oppfyring. Men og til så mye annet. Som kjent ble torvtak gjerne belagt med never under torven(innsiden opp). Dette fordi den er vanntett, og er holdbar i forhold til råte i godt og vel over hundre år...så sant den ikke blir eksponert for sol. Torva isolere litt, men ble opprinnelig lagt over neveren for å holde den på plass. (Den krøller seg lett, om den ikke er i press.) Stoffer i neveren er bakteriedrepende, og ble tidligere brukt opp mot beholdere for matvarer...som f.eks brødbakst. Vel...høstes når det ikke er høst ( på våren). Innerbarken skal ikke med, fordi at bjørka skal leve videre(kanskje ny bark etter 7-8 år). Lagres i ca 60x60 cm flak, innside mot innside i annethvert legg, der disse dreies 90 grader, for å motvirke krøll/ spenn i materialet. Neveren er som en løk med lag, så man fjerner øvre lag, slik at den er medgjørlig ift håndarbeid. Kan fuktes med Spinol...eksempelvis. Never...for meg en ny oppdagelse, og kommende favoritt! 12 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rune1974 Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Dem ville jeg nødig vandre hverken en mil eller en kilometer i. Men ser gode ud som lejr sko 👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haugoy Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Takk for et veldig morsomt innlegg. Hvor langt kom du? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Grimner Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 Sammen med tykke ullsokker er neversko flotte tøfler. Litt i tvil om hvor gode de er i terreng, men med et par gode gummisåler...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.