Populært innlegg +zimwalker Skrevet 10. august 2023 Populært innlegg Skrevet 10. august 2023 (endret) .... dette blir bare en beskrivelse av en episode...: Som dere ser på bildet har jeg brukt stener til hjelp i bardunering av teltet. Også lagt noen stener på kanoen. Alt dette etter erfaringen kvelden før. som jeg dessverre ikke har bilder fra. Etter å ha slått opp teltet kvelden før, kvelva kanoen og lagt meg posen, så blåste det opp. Heftig regnvær og sterk vind, med tidvis kastevind "fra alle kanter". Sovnet, men våkna av at fronten på Niak ble presset bakover, så pass at jeg følte jeg måtte sette meg opp og "skyve i mot". Her må det bedre bardunering til tenkte jeg. Samtidig kjente jeg at jeg måtte på do, så da valgte jeg en enkel rask løsning før jeg gikk. Jeg festet en bardunsnor til det ubrukte bardunfestet midt på døra til Niak, strakk snora mot kanoen - som jeg løftet litt opp, bare nok til at jeg fikk trukket bardunsnora over midtspantet på kanoen, før jeg slapp den ned og fikk slått en knute utsiden. En kano på over 20 kg bør vel holde, tenkte jeg, ihvertfall til jeg får henta noe stein. Da jeg omlag 50 meter unna teltet hadde gjort mitt og var på vei tilbake, måtte jeg stoppe å speide.........hvor er teltet?!? Først så jeg det ikke, men så så jeg en duk som blafret litt omtrent der jeg hadde forlatt det. Men...kanoen da?? Tok et halvt sekund før jeg så at den som før lå kvelva foran teltet, nå lå bak teltet på et stykke svaberg der. Teltet lå helt på rygg. Pluggene som jeg hadde i front lå på bergflata like over der kanoen hadde havnet. Det jeg antar skjedde her var at vinden var så sterk at vinden presser teltet bakover, med sånn kraft at kanoen letter litt fra bakken, trolig akkurat nok til at kastevinden får tak og hiver kanoen over teltet. Heldigvis hadde jeg lukket teltdøra da jeg gikk ut, så alt som lå inni teltet lå fortsatt på innsiden, men det som lå i forteltet måtte jeg hanke inn. Første prioritet var nå å få opp teltet igjen. Og da skjer det utrolig. Mens jeg ligger på kne ved kortsiden av teltet og prøver å finne nytt feste for en av pluggene, så ser jeg i øyekroken at kanoen letter fra berget - og blir kastet tilbake samme vei den kom. Og den landet slik den ligger på bildet. Jeg rakk å dukke mer mot bakken da jeg så den komme. Unngikk altså å få den i hodet, men det var nære på. Ja sånn kan det gå. Heldig var jeg, på sett og vis. For jeg fant ingen synlige skader på teltet, både stenger og duk virket ok. Og kanoen? Et av spantene hadde blitt slått ut av stilling, men det var bare å dunke det på plass igjen med gummi-klubba. Ellers ikke noe. Bare veldig høy puls for denne kroppen mens dette pågikk altså. Fikk sikra med stein, som vist på bildet, men det gikk en stund før jeg fikk sove igjen. Niak imponerte dog. Stengene "flekset" noe voldsomt mens det blåste som verst, men de holdt. Og de overlevde møtet med Ally'en, som forsåvidt også imponerte. De sa nemlig ikke noe om at den også kan fly da jeg kjøpte den. (jeg vet at det ikke er slik man bør bardunere mot stein. Bør legge stein over plugg, ikke snora rundt. Men når regnet pisser, vinden uler, og pulsen er høyere enn høy, da velger man kjappeste løsning. :-) ) Endret 10. august 2023 av zimwalker 13 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 11. august 2023 Skrevet 11. august 2023 For så vidt kanskje bedre med tanke på hjertet at det skjedde mens du var utenfor teltet og ikke inni😅 Siter
+zimwalker Skrevet 11. august 2023 Forfatter Skrevet 11. august 2023 (endret) sneakyowl skrev (På 11.8.2023 den 9.12): For så vidt kanskje bedre med tanke på hjertet at det skjedde mens du var utenfor teltet og ikke inni😅 Ekspander Sjelden man blir glad for at man ble drita-trengt etter å ha lagt seg, men det ble jeg altså når jeg begynte å tenke på hva som ellers kunne ha skjedd. 😉 Endret 11. august 2023 av zimwalker Siter
JohannesF Skrevet 11. august 2023 Skrevet 11. august 2023 zimwalker skrev (På 10.8.2023 den 19.39): De sa nemlig ikke noe om at den også kan fly da jeg kjøpte den. Ekspander Det er 5G-versjonen. 😁 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.