Populært innlegg BjørnM Skrevet 2. august 2023 Populært innlegg Skrevet 2. august 2023 Turen over Europas største høyfjellsvidde med sitt bølgende landskap har jeg har gledet meg til lenge. De lange linjene gir nesten et blikk inn i evigheten. Det er langt å gå mellom hyttene, men likevel er det lettgått siden det er så flatt terreng. For meg som er vant til høye fjell og mye opp og ned, så var dette en ny og fin opplevelse. Jeg brukte 5 dager på turen. Dag 1: Fra Rjukan sentrum til Kalhovd Jeg haster avsted fra hotellet til Krossobanen for å rekke første tur opp med Krossobanen kl. 9. Dette var torsdag 27. juli 2023. Vel oppe etter “flyturen” fra Rjukan så blir jeg møtt av et skilt hvor det står at det er 31,2 km til Kalhovd. Været er bra, litt overskyet, men varmt og godt med vind. Litt gjørme var det noen steder, blant annet ved demningen på Strengen, men stort sett bra underlag. Denne første distansen er den lengste, turen fra Rjukan sentrum til Krossobanen var på ca. 2,5 km, så da gikk jeg ca. 33,7 km den første dagen. Overnatting på den ubetjente Helberghytta underveis er en mulighet for de som ønsker en kortere dagsetappe. Dag 2: Fra Kalhovd til Mårbu Lengden på denne turen var 22 km. Været var bra med sol og vind. Men deler av strekningen var en grisete affære med myr. På sydsiden, rett før Mårbu, så var det noen få kilometer med mye myr og gjørme. Foruten dette så var denne strekningen grei å gå. For de som ønsker å hvile føttene eller slippe myr så er det mulig å gå til Synken for å ta båt over innsjøen Mår til Mårbu. Dag 3: Fra Mårbu til Rauhelleren Dette var dagen med det fineste været. Termometeret viste 18 grader, nesten ikke en sky på himmelen og noe vind. Denne turen var på 22 km med godt tørt underlag. Turens høydepunkt grunnet været. Dag 4: Fra Rauhelleren til Krækkja Denne dagen startet med oppholdsvær. Men en time før innsjøen Halne så fikk jeg en skikkelig omgang med regn som varte resten av dagen. Lenge siden sist jeg var så våt og pjuskete. Rakk så vidt båten Halnekongen som går over innsjøen Halne. Vel på land på den andre siden etter ca. en times båttur så bar det avsted til Krækkja. Det var godt å komme fram til ei varm hytte, for dette var den eneste dagen med dårlig vær. Avstand fra Rauhelleren til innsjøen Halne var på ca. 9 km. Fra nordsiden av Halne til Krækkja så var det ca. 5,5 kilometer å gå. Dag 5: Krækkja til Haugastøl Dette var korteste dagstur, ca. 13 km. Været var bra, men den siste halvtimen før Haugastøl så kom regnet. Lettgått terreng med nedoverbakke rett før Haugastøl. Her sluttet jeg turen, jeg tok toget til Oslo. Mange går fra Krækkja til Finse. Jeg valgte Haugastøl siden det er mindre steinur her. Alle hytter som jeg overnattet på var DNT hytter. Takk til DNT for ypperlig mat og hyggelig betjening. Det var lite folk på hyttene. Jeg lå på fellesrom/sovesaler på alle steder, men var eneste person på sovesal. De andre turgåerne på hyttene bodde på “enerom”. At det var så få personer på tur kan vel skyldes at Yr meldte om dårlig vær. Ifølge Yr så skulle det regne 4 av de 5 dagene. Men det var bare en dag med mye regn og litt regn den siste dagen. Ellers var været strålende. Turen anbefales for de som liker å gå langt over flere dager. På tur opp med Blåbæret. Rjukan sentrum nede i dalen. Gaustatoppen i bakgrunnen: På tur innover vidda: Her tok nok Yr feil angående dårlig vær: Fra Mårbu: Hengebru rett før Rauhelleren: Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 11 Siter
fjellrypa Skrevet 3. august 2023 Skrevet 3. august 2023 (endret) En fin rapport fra et fint område! Har gått ulike varianter til fots og på ski, nå fikk jeg lyst på et gjensyn. Helberghytta er da selvbetjent? Endret 3. august 2023 av fjellrypa Siter
BjørnM Skrevet 3. august 2023 Forfatter Skrevet 3. august 2023 fjellrypa skrev (På 3.8.2023 den 6.26): En fin rapport fra et fint område! Har gått ulike varianter til fots og på ski, nå fikk jeg lyst på et gjensyn. Helberghytta er da selvbetjent? Ekspander Hei Ja, Helberghytta er selvbetjent. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.