Populært innlegg ole_brum Skrevet 21. juli 2023 Populært innlegg Del Skrevet 21. juli 2023 (endret) For en stund siden laget jeg en tarp av silpoly* til turer hvor jeg er alene og ønsker å pakke lett. Jeg er ikke så glad i å daske mygg og knott når jeg skal sove, så jeg bestemte meg for å lage en bivy bag til å bruke sammen med tarpen. En bivy bag er ikke like komfortabelt som et telt, men den pakker og veier mindre. Den kan for øvrig også brukes alene om man ikke forventer regn og vil beskyttes fra insekter når man vil sove under åpen himmel. Jeg gikk mye frem og tilbake på både design og materialer, og dette kom jeg fram til: Design inspirasjon fra Yama Bug Bivy mål lengde: 220 cm bredde: 86 cm høyde: 60 cm badekargulv for å holde vann ute bunnduk av litt tykkere PU nylon som tåler mer og gir mer friksjon mot liggeunderlaget en silnylon/-poly inngang med glidelås på toppen for enklere å komme inn/ut festepunker med linelocs som kan strammes uten å gå ut elastisk strikk som bardun så ikke noe skal ryke på vei ut av bivy bagen om man kommer borti noe ved et uhell vevd nylon mesh (motsetning til Noseeum Mesh-myggnetting) - tåler mye mer "vindtett" ripstop nylon for vindbeskyttelse og som puster bra Materialer Bunnduk: https://www.extremtextil.de/en/groundsheet-ripstop-nylon-pu-coated-10000mm-65g-sqm.html Overdel 20D Mesh: https://www.extremtextil.de/en/monofil-ripstop-nylon-20den-34g-sqm.html 20D ripstop nylon: https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-downproof-soft-20den-40g-sqm.html Sydd gjennomgående med franske sømmer for å skjule alle råkanter. Festet til egne løkker på undersiden av tarpen. Vekt for tarp, bivy bag, tarpstenger og teltplugger: tarp 280 gram bivy 350 gram tarpstenger 175 gram plugger 150 gram Totalt: 955 gram *silpoly tarp: Endret 21. juli 2023 av ole_brum 13 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måssåbjønn Skrevet 21. juli 2023 Pålogget Del Skrevet 21. juli 2023 Morsomt å se slike poster! Mer av sånt innhold, det er gøy 😁 Et kjapt spørsmål; hvor lang liggelengde vil man ha i praksis dersom soveposen ikke skal ta borti i verken hode- eller fotenden, i og med at endeveggene skråner litt innover (pluss at sideveggene gjør det)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Gabs88 Skrevet 21. juli 2023 Pålogget Del Skrevet 21. juli 2023 Imponerende. Men må spørre, hvor mye kostet det å lage? Hvor mye tid gikk med? Og hva er fordelen kontra ferdige produkter på markedet som feks X Mid? En fordel blir vel rett og slett bedre plass rundt soveplass men skjermer det like godt for været? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole_brum Skrevet 21. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2023 Måssåbjønn skrev (3 timer siden): Morsomt å se slike poster! Mer av sånt innhold, det er gøy 😁 Et kjapt spørsmål; hvor lang liggelengde vil man ha i praksis dersom soveposen ikke skal ta borti i verken hode- eller fotenden, i og med at endeveggene skråner litt innover (pluss at sideveggene gjør det)? Så hyggelig at dette slår an, jeg har allerede laget mer som kommer snart. Det er et godt spørsmål. Intensjon min var aldri at bviyen ikke skulle komme borti soveposen, og det er det sjelden med en bivy bag. Når det er sagt ligger jeg på 1,83 med grei klaring til veggene om jeg ligger rolig i denne. Samtidig valgte jeg stoffer som ventilerer bra og det blir i tillegg mindre kondens ved at man bruker en tarp og ikke et telt. Jeg har ikke hatt problemer med kondens så langt i sommer. Gabs88 skrev (54 minutter siden): Imponerende. Men må spørre, hvor mye kostet det å lage? Hvor mye tid gikk med? Og hva er fordelen kontra ferdige produkter på markedet som feks X Mid? En fordel blir vel rett og slett bedre plass rundt soveplass men skjermer det like godt for været? Materialene til bivy bagen kostet ca 600-700,- uten frakt. Designet med badekargulv og skrå begge viste seg å være ganske komplisert med franske sømmer, jeg anslår jeg brukte 6 timer. Den neste jeg kommer til å poste her er mye enklere i designet og sannsynligvis like bra. En bivy bag vil aldri gi like mye skjerming som et telt. Man bruker som regel en tarp, så det eneste som blokkerer vind er stoffet i bivyen. Fordelen er lavere pakkvolum og vekt. Husk at «trekking pole»-telt ikke medregner vekten av stavene og dermed kan ha en kunstig lav vekt. I tillegg får man fordelene med tarp som godt utsyn, man er «nærmere» naturen og den kan settes opp på mange måter. Jeg ser på bivy bagen som et alternativ til telt om man er i skogen og/eller det er ok vær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Gabs88 Skrevet 21. juli 2023 Pålogget Del Skrevet 21. juli 2023 1 hour ago, ole_brum said: En bivy bag vil aldri gi like mye skjerming som et telt. Man bruker som regel en tarp, så det eneste som blokkerer vind er stoffet i bivyen. Fordelen er lavere pakkvolum og vekt. Husk at «trekking pole»-telt ikke medregner vekten av stavene og dermed kan ha en kunstig lav vekt. I tillegg får man fordelene med tarp som godt utsyn, man er «nærmere» naturen og den kan settes opp på mange måter. Jeg ser på bivy bagen som et alternativ til telt om man er i skogen og/eller det er ok vær. Jo, du har et poeng angående Trekking Pole telt og vekt, har egentlig ikke tenkt på den delen av det så mye ettersom jeg alltid bruker gåstaver selv. Tør knapt å gå uten i de områdene jeg går i. Men for andre som ikke bruker staver til vanlig så vil jo gåstavene være ekstra vekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.