Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennesystem til 36 timers turer.


Gabs88

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Skal bare... said:

 

Du er redd for vekta pga av du har 'noen kilo fisk' i sekken, men treng kokeapparat for å varme vatn til Real Turmat? Forstå det den som kan.

Til denne typen turar, fungerer absolutt alle kokeapparat. Sjølv ville eg valgt ein gassbrennar som er justerbar og som har breid nok flamme til å vera godt eigna for steiking. For å halde vekta nede, kan denne gassbrennaren gjerne vera toppmontert.

Det er uansett liten vekt, og denne vekta sparar du ved å ha med deg ein pose Real Turmat mindre til fjells, og ein fisk mindre heimatt.

Det bør ikke være så vanskelig å forstå, man tar med seg den maten man trenger til 36 timer, og selv om jeg stort sett alltid får fisk så er det ingen garantier.

 

Og all vekt (og plass) jeg bruker på kokeutstyr er vekt som ikke kan brukes på andre ting som feks garn eller packraft. Så er mindre kokesett betyr et ekstra garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Esbit funker det. Par ting å ha i mente:

 Som andre små og luftige brennere, så er effekten avhengig av en vindskjerm. Med heldekkende aluminiumsfolie, kan jeg greit koke (er det bobler, så er det kok), en halv liter vann med en bit på 4 gram. 14 gr garanterer fosskok på halvliteren selv når kokken slurver.

 Kan være trege å få fyr på, særlig i vind. Litt knusk oppå eller prik litt i biten sånn at flammen får noe mer å ta tak i enn en blank overflate. Eventuelt en lighter.

Må oppbevares tørt. Fyr og varme i regn, men kan ikke ligge og slenge "nakne" i sekken i et par uker.

Kjelen bør ikke være særlig bred. Det er en ganske konsentrert varmekilde. Diameter på ca 15 cm eller mindre.

Kjelen kommer til å få et svart belegg. Du kan la det størkne før du pakker ned kjelen, eller du kan gni det av (90% vellykket), mens det er varmt. Det gamle blir uansett svidd bort til fordel for nytt strøk ved neste fyring.

Lukten er av den rekemiddagen du husker aller best. Fordamper ganske greit, så ikke noe som blir sittende i stoff og hud.

Ikke fyr opp med Esbit innendørs. Røyken og lukta som da henger igjen er ikke bra for kveldskosen... nattesøvnen eller frokosten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tilgang til fisk (sjølv utan garanti for det) ville eg uansett valgt eit brennar som eignar seg til steiking. Sjølv om det fører til at litt meir vekt.

Eg veit ikkje kor mykje eit fiskegarn veg, men eg kan ikkje tenke meg at det er lettare enn ein god, toppmontert gassbrennar.

Då eg dreiv med reinsjakt, var Svea 123 fast følgesvenn. Ikkje aller lettaste brennar, men god moglegheit til å ta med akkurat passe mengde drivstoff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.