PopulÊrt innlegg Kjell Iver Skrevet 12. juli 2023 PÄlogget PopulÊrt innlegg Skrevet 12. juli 2023 I dette emnet - sekk for tung last -  diskuterte vi litt rundt dette med sekker for bÊring av last, og jeg la ut bilde av sekken jeg bestemte meg for - som jeg bestilte pÄ Finn. Tilfeldigvis manglet Bergans denne sekken i sin samling (til museum!), og jeg ble kontaktet av de for Ä hÞre om sekken fortsatt var i samme gode tilstand. Jeg har brukt den mye, men har ikke hatt hjerte til Ä kappe av sidelommer etc, sÄ sekken var fortsatt i god stand. Eneste var en liten rÞdmalingsflekk pÄ lokket.Bergans tilbÞd oss en helt ny Powerframe 130 liters pakkrammesekk. Vi takket selvfÞlgelig ja til det. I dag fikk vi i tillegg tilsendt en prototype pakkramme fra utviklingsavdelingen hos Bergans. Vi har bestemt oss for Ä bruke begge rammene til fjelltrimmens arbeide. MÄ si den Powerframesekken imponerte meg - nyttelast fra 20 til 70 kg! Det mÄ vi si var et godt bytte - en 1982 modell mot 2 stk 2023 modeller. Og uten forumet her hadde de nok heller ikke fanget opp at den flotte sekken fra 1982 fantes i omlÞp. Jeg vet at Bergansfabrikken brant pÄ slutten av 80 tallet sÄ dette kan nok kanskje vÊre grunnen til at disse eldre sekkene ikke finnes hos produsenten. Takk til Bergans!  14 Siter
+zimwalker Skrevet 12. juli 2023 Skrevet 12. juli 2023 (endret) Kjekk historie du! Og fint at de har et museum. Dersom det er online bĂžr man kanskje sjekke om den gamle Bergans sekken man har i boden mangler i samlingen deres? Er det her?: https://digitaltmuseum.no/0212311701126/bergans-museum Endret 12. juli 2023 av zimwalker 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 12. juli 2023 PÄlogget Forfatter Skrevet 12. juli 2023 zimwalker skrev (13 minutter siden): Er det her?: https://digitaltmuseum.no/0212311701126/bergans-museum Kanskje det - jeg trodde det var et vanlig museum, men kanskje det er digitalt ogsÄ - hadde vÊrt kult.. Siter
+Gabs88 Skrevet 12. juli 2023 PÄlogget Skrevet 12. juli 2023 Artig historie.  Bergans er uten tvil et av de merkene jeg har best erfaring med. Har fremdeles Dermizax klÊr jeg fikk i starten av 2000 tallet. De har produsert kvalitet i mange Är 1 Siter
ula Skrevet 12. juli 2023 Skrevet 12. juli 2023 Intressant med nya Powerframen frÄn bergans! Kan den mÀta sig med recon 125l tror du? Finns inte mycket information om denna sÄ en minirecension hade varit kanon! Siter
PopulÊrt innlegg JohannesF Skrevet 13. juli 2023 PopulÊrt innlegg Skrevet 13. juli 2023 FÞrst og fremst en stor takk til forumet - det finnes utrolige mengder kunnskap her.  10 hours ago, Kjell Iver said: Og uten forumet her hadde de nok heller ikke fanget opp at den flotte sekken fra 1982 fantes i omlÞp. Jeg vet at Bergansfabrikken brant pÄ slutten av 80 tallet sÄ dette kan nok kanskje vÊre grunnen til at disse eldre sekkene ikke finnes hos produsenten. Da Bergansfabrikken brant sÄ brant ALT. Kataloger, produktarkiv, mÞnster etc. Bergansansatte kjÞrte rundt til sportsbutikker over det ganske land for Ä kjÞpe opp produkter slik at de kunne rekonstruere mÞnstrene og starte opp produksjonen igjen. Dessverre betydde dette ogsÄ at 70-ish Är med produktarkiv forsvant. Vi nÞster opp historien og museumet vÄrt er en del av det. Museet er primÊrt digitalt (vi har ikke plass til Ä stille ut alt vi har i arkivet), men vi har en liten utstilling i vÄre lokaler -blant annet med den eldste Bergans-sekken som vi vet om: fra 1909. 10 hours ago, zimwalker said: Er det her?: https://digitaltmuseum.no/0212311701126/bergans-museum Ja, men her er linken til forsiden: https://digitaltmuseum.no/owners/BER  Tilbake til Kjell Ivers sekk: denne ble produsert ca 1982-1985, og var et hull i museets samling av Alpinist sekkene, og vi var veldig glade for Ä finne et eksemplar i sÄ god stand. Det er flere hull her, sÄ hvis noen har denne Alpinist-sekken (1987-1991) sÄ kontakt meg gjerne. Dette gjelder ogsÄ hvis noen har en Alpinist som er fra 60-tallet (fÞr Bergans begynte Ä bruke "of Norway" -som var i 1970). -Johannes 13 Siter
JohannesF Skrevet 13. juli 2023 Skrevet 13. juli 2023 10 hours ago, ula said: Intressant med nya Powerframen frÄn bergans! Kan den mÀta sig med recon 125l tror du? Finns inte mycket information om denna sÄ en minirecension hade varit kanon! Advarsel: Her er jeg igjen ekstremt partisk (siden jeg designet PowerFrame). Sekken kom pÄ markedet nÄ i vÄres og jeg tror ikke det finnes sÄ mye uavhengig omtale ennÄ. PÄ bÊrekapasitet mener jeg (personlig & partisk) at den stÄr seg veldig godt mot Recon 125. Men folks behov og preferanser er forskjellige, og folks rygger er ulike. Det beste er (som med sko) alltid Ä prÞve sekken pÄ (med vekt) og gjÞre opp sin egen mening. Men det jeg kan si (objektivt) er at den er konstruktivt 100% identisk med den sekken som vi har designet og produserer for Forsvaret som den nye "Jegersekken", og bÊresystemet brukes ogsÄ av franske spesialstyrker (som er der Kjell Ivers brune prototype kom fra). Det eneste vi endret pÄ var stoffet, som ble en nydelig "fjellgrÄ" i stedet for Forsvarets nye kamuflasje. Ellers er alt det samme og du kan henge pÄ nok MOLLE lommer til Ä se ut som et juletre hvis du vil. (FrarÄdes, selvfÞlgelig ) -Johannes 3 Siter
ula Skrevet 13. juli 2023 Skrevet 13. juli 2023 JohannesF skrev (45 minutter siden): Advarsel: Her er jeg igjen ekstremt partisk (siden jeg designet PowerFrame). Sekken kom pĂ„ markedet nĂ„ i vĂ„res og jeg tror ikke det finnes sĂ„ mye uavhengig omtale ennĂ„. PĂ„ bĂŠrekapasitet mener jeg (personlig & partisk) at den stĂ„r seg veldig godt mot Recon 125. Men folks behov og preferanser er forskjellige, og folks rygger er ulike. Det beste er (som med sko) alltid Ă„ prĂžve sekken pĂ„ (med vekt) og gjĂžre opp sin egen mening. Men det jeg kan si (objektivt) er at den er konstruktivt 100% identisk med den sekken som vi har designet og produserer for Forsvaret som den nye "Jegersekken", og bĂŠresystemet brukes ogsĂ„ av franske spesialstyrker (som er der Kjell Ivers brune prototype kom fra). Det eneste vi endret pĂ„ var stoffet, som ble en nydelig "fjellgrĂ„" i stedet for Forsvarets nye kamuflasje. Ellers er alt det samme og du kan henge pĂ„ nok MOLLE lommer til Ă„ se ut som et juletre hvis du vil. (FrarĂ„des, selvfĂžlgelig ) -Johannes Tackar! Vet om att den Ă€r ny och har funderat pĂ„ prova denna! Intressant med information att det Ă€r samma som nya sekken för norska försvaret. Tycker om erat val av fĂ€rgen "fjellgrĂ„"đ Siter
Kjell Iver Skrevet 13. juli 2023 PÄlogget Forfatter Skrevet 13. juli 2023 Jeg gleder meg til Ä prÞve denne sekken med tung last til hÞsten. Kommer ogsÄ til Ä bruke den privat, selv om sekkeutvalget begynner Ä bli ganske stort. Et lite hint @JohannesF- det er en QR kode pÄ prislappen pÄ sekken som skal gi "mer informasjon om denne sekken". Denne QR koden fungerer ikke Siter
JohannesF Skrevet 13. juli 2023 Skrevet 13. juli 2023 18 minutes ago, Kjell Iver said: Denne QR koden fungerer ikke Jeg vet det. đ Jobber med saken. Vi driver og setter opp en ny nettside med splitterny nettbutikk og masse API-er og IT-systemer som skal snakke med hverandre og tekst og bilder som mĂ„ omformateres osv osv. Det er en kjempejobb og det er dessverre ett og annet som har mĂ„ttet utsettes. I mellomtiden: her er link til instruksjonene pĂ„ Forsvarets sekk. https://hangtag.bergans.com/downloads/1738-21539-Brukerveiledning.pdf Kun basics her, siden Forsvaret selv gir fyldig opplĂŠring ved utlevering. 2 Siter
Fjellfant Skrevet 23. november 2023 Skrevet 23. november 2023 Har du fÄtt testet den nye Powerframesekken Kjell Iver, fornÞyd? Siter
Kjell Iver Skrevet 24. november 2023 PÄlogget Forfatter Skrevet 24. november 2023 Hei - det har ikke bydd seg anledning enda. Ser sekken hver gang jeg er pÄ boden og det minner meg pÄ at jeg burde vÊrt pÄ tur i stedet for Ä pusse opp. De turene vi har hatt i embeds medfÞr har vi brukt mindre sekker enda, men det vil bli. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.