Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 12. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 12. juli 2023 I dette emnet - sekk for tung last - diskuterte vi litt rundt dette med sekker for bæring av last, og jeg la ut bilde av sekken jeg bestemte meg for - som jeg bestilte på Finn. Tilfeldigvis manglet Bergans denne sekken i sin samling (til museum!), og jeg ble kontaktet av de for å høre om sekken fortsatt var i samme gode tilstand. Jeg har brukt den mye, men har ikke hatt hjerte til å kappe av sidelommer etc, så sekken var fortsatt i god stand. Eneste var en liten rødmalingsflekk på lokket.Bergans tilbød oss en helt ny Powerframe 130 liters pakkrammesekk. Vi takket selvfølgelig ja til det. I dag fikk vi i tillegg tilsendt en prototype pakkramme fra utviklingsavdelingen hos Bergans. Vi har bestemt oss for å bruke begge rammene til fjelltrimmens arbeide. Må si den Powerframesekken imponerte meg - nyttelast fra 20 til 70 kg! Det må vi si var et godt bytte - en 1982 modell mot 2 stk 2023 modeller. Og uten forumet her hadde de nok heller ikke fanget opp at den flotte sekken fra 1982 fantes i omløp. Jeg vet at Bergansfabrikken brant på slutten av 80 tallet så dette kan nok kanskje være grunnen til at disse eldre sekkene ikke finnes hos produsenten. Takk til Bergans! 14 Siter
+zimwalker Skrevet 12. juli 2023 Skrevet 12. juli 2023 (endret) Kjekk historie du! Og fint at de har et museum. Dersom det er online bør man kanskje sjekke om den gamle Bergans sekken man har i boden mangler i samlingen deres? Er det her?: https://digitaltmuseum.no/0212311701126/bergans-museum Endret 12. juli 2023 av zimwalker 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 12. juli 2023 Forfatter Skrevet 12. juli 2023 zimwalker skrev (13 minutter siden): Er det her?: https://digitaltmuseum.no/0212311701126/bergans-museum Kanskje det - jeg trodde det var et vanlig museum, men kanskje det er digitalt også - hadde vært kult.. Siter
+Gabs88 Skrevet 12. juli 2023 Skrevet 12. juli 2023 Artig historie. Bergans er uten tvil et av de merkene jeg har best erfaring med. Har fremdeles Dermizax klær jeg fikk i starten av 2000 tallet. De har produsert kvalitet i mange år 1 Siter
ula Skrevet 12. juli 2023 Skrevet 12. juli 2023 Intressant med nya Powerframen från bergans! Kan den mäta sig med recon 125l tror du? Finns inte mycket information om denna så en minirecension hade varit kanon! Siter
Populært innlegg JohannesF Skrevet 13. juli 2023 Populært innlegg Skrevet 13. juli 2023 Først og fremst en stor takk til forumet - det finnes utrolige mengder kunnskap her. 10 hours ago, Kjell Iver said: Og uten forumet her hadde de nok heller ikke fanget opp at den flotte sekken fra 1982 fantes i omløp. Jeg vet at Bergansfabrikken brant på slutten av 80 tallet så dette kan nok kanskje være grunnen til at disse eldre sekkene ikke finnes hos produsenten. Da Bergansfabrikken brant så brant ALT. Kataloger, produktarkiv, mønster etc. Bergansansatte kjørte rundt til sportsbutikker over det ganske land for å kjøpe opp produkter slik at de kunne rekonstruere mønstrene og starte opp produksjonen igjen. Dessverre betydde dette også at 70-ish år med produktarkiv forsvant. Vi nøster opp historien og museumet vårt er en del av det. Museet er primært digitalt (vi har ikke plass til å stille ut alt vi har i arkivet), men vi har en liten utstilling i våre lokaler -blant annet med den eldste Bergans-sekken som vi vet om: fra 1909. 10 hours ago, zimwalker said: Er det her?: https://digitaltmuseum.no/0212311701126/bergans-museum Ja, men her er linken til forsiden: https://digitaltmuseum.no/owners/BER Tilbake til Kjell Ivers sekk: denne ble produsert ca 1982-1985, og var et hull i museets samling av Alpinist sekkene, og vi var veldig glade for å finne et eksemplar i så god stand. Det er flere hull her, så hvis noen har denne Alpinist-sekken (1987-1991) så kontakt meg gjerne. Dette gjelder også hvis noen har en Alpinist som er fra 60-tallet (før Bergans begynte å bruke "of Norway" -som var i 1970). -Johannes 13 Siter
JohannesF Skrevet 13. juli 2023 Skrevet 13. juli 2023 10 hours ago, ula said: Intressant med nya Powerframen från bergans! Kan den mäta sig med recon 125l tror du? Finns inte mycket information om denna så en minirecension hade varit kanon! Advarsel: Her er jeg igjen ekstremt partisk (siden jeg designet PowerFrame). Sekken kom på markedet nå i våres og jeg tror ikke det finnes så mye uavhengig omtale ennå. På bærekapasitet mener jeg (personlig & partisk) at den står seg veldig godt mot Recon 125. Men folks behov og preferanser er forskjellige, og folks rygger er ulike. Det beste er (som med sko) alltid å prøve sekken på (med vekt) og gjøre opp sin egen mening. Men det jeg kan si (objektivt) er at den er konstruktivt 100% identisk med den sekken som vi har designet og produserer for Forsvaret som den nye "Jegersekken", og bæresystemet brukes også av franske spesialstyrker (som er der Kjell Ivers brune prototype kom fra). Det eneste vi endret på var stoffet, som ble en nydelig "fjellgrå" i stedet for Forsvarets nye kamuflasje. Ellers er alt det samme og du kan henge på nok MOLLE lommer til å se ut som et juletre hvis du vil. (Frarådes, selvfølgelig ) -Johannes 3 Siter
ula Skrevet 13. juli 2023 Skrevet 13. juli 2023 JohannesF skrev (45 minutter siden): Advarsel: Her er jeg igjen ekstremt partisk (siden jeg designet PowerFrame). Sekken kom på markedet nå i våres og jeg tror ikke det finnes så mye uavhengig omtale ennå. På bærekapasitet mener jeg (personlig & partisk) at den står seg veldig godt mot Recon 125. Men folks behov og preferanser er forskjellige, og folks rygger er ulike. Det beste er (som med sko) alltid å prøve sekken på (med vekt) og gjøre opp sin egen mening. Men det jeg kan si (objektivt) er at den er konstruktivt 100% identisk med den sekken som vi har designet og produserer for Forsvaret som den nye "Jegersekken", og bæresystemet brukes også av franske spesialstyrker (som er der Kjell Ivers brune prototype kom fra). Det eneste vi endret på var stoffet, som ble en nydelig "fjellgrå" i stedet for Forsvarets nye kamuflasje. Ellers er alt det samme og du kan henge på nok MOLLE lommer til å se ut som et juletre hvis du vil. (Frarådes, selvfølgelig ) -Johannes Tackar! Vet om att den är ny och har funderat på prova denna! Intressant med information att det är samma som nya sekken för norska försvaret. Tycker om erat val av färgen "fjellgrå"👍 Siter
Kjell Iver Skrevet 13. juli 2023 Forfatter Skrevet 13. juli 2023 Jeg gleder meg til å prøve denne sekken med tung last til høsten. Kommer også til å bruke den privat, selv om sekkeutvalget begynner å bli ganske stort. Et lite hint @JohannesF- det er en QR kode på prislappen på sekken som skal gi "mer informasjon om denne sekken". Denne QR koden fungerer ikke Siter
JohannesF Skrevet 13. juli 2023 Skrevet 13. juli 2023 18 minutes ago, Kjell Iver said: Denne QR koden fungerer ikke Jeg vet det. 😞 Jobber med saken. Vi driver og setter opp en ny nettside med splitterny nettbutikk og masse API-er og IT-systemer som skal snakke med hverandre og tekst og bilder som må omformateres osv osv. Det er en kjempejobb og det er dessverre ett og annet som har måttet utsettes. I mellomtiden: her er link til instruksjonene på Forsvarets sekk. https://hangtag.bergans.com/downloads/1738-21539-Brukerveiledning.pdf Kun basics her, siden Forsvaret selv gir fyldig opplæring ved utlevering. 2 Siter
Fjellfant Skrevet 23. november 2023 Skrevet 23. november 2023 Har du fått testet den nye Powerframesekken Kjell Iver, fornøyd? Siter
Kjell Iver Skrevet 24. november 2023 Forfatter Skrevet 24. november 2023 Hei - det har ikke bydd seg anledning enda. Ser sekken hver gang jeg er på boden og det minner meg på at jeg burde vært på tur i stedet for å pusse opp. De turene vi har hatt i embeds medfør har vi brukt mindre sekker enda, men det vil bli. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.