Gå til innhold
  • Bli medlem

Syntetisk sovepose

Anbefalte innlegg

Står litt fast her! 

Vil ha:

Syntetisk pose, maks 1700 g. (Rundt der.)

Komfort minus 10! (Ikke nedre grense -10, ikke T-lim -10, ikke ligge i rekepositur, jeg vil gjerne sove komfortabelt hele natta..)

Kan være to poser utenpå hverandre, med tilsv. vekt selvfølgelig, eller så lav som mulig. 

Venstre glidelås. (Ikke midt på, slik Mammut har.)

Så var det prisen da.. Aner ikke hva jeg kan forvente, enten blir vekta for høy eller prisen, ut i fra i det jeg har sett. Maks 3000,-

Vurderer dun mtp på varme og vekt, men Jotunheimen ser ut til å være fuktig i sommer, jeg vil gjerne ha en pose som ikke kollapser pga fuktighet.. Jeg har en RAB, 600 gram, komf. 0, som jeg vurderte i komb. med en pose til, syntetisk eller dun utenpå. (Innspill her?) Denne utenpå? https://www.fjellsport.no/merker/arctic-tern/arctic-tern-microtech-ultra-black?variantId=123-6370&gclid=Cj0KCQjwkqSlBhDaARIsAFJANkgOgYr7BZOzfnUjeQi5005WuxyNAXn_k5ybtlwhrE6eTTf2oMEJAMoaAu5QEALw_wcB  Litt stusselig, kanskje? Oppe ved Fannaråkhytta, hvor jeg tenkte å ligge i telt, ligger det på 0 til fem blå på natta.

OPPDATERT: Vurderer nå min Helsport Alta; veier 1,7, har en komf. på rundt 0, sammen med lakenpose og yttertrekk. Hvis krise, ulltøy og legge inn en dunjakke mellom yttertrekk og sovepose ved overkroppen, pluss varmt vann i Nalgeneflaska nederst i posen.

Beste fjellhilsen fra Thomas

Endret av thomas christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare minidigresjon angående dun, som kanskje er løsningen her på alt annet enn pris:

Du skal ha det greiiit fuktig / beskytte posen dårlig om dunen blir så våt at posen kollapser midt på sommeren. Så lenge det er et snev av plussgrader og posen pakkes vanntett under transport vil du neppe støte på noe problem rundt dette. På vinterstid hvor tørking er mer utfordrende og tregere i flere minusgrader er saken noe annet, men det skal fremdeles en god del dager på rad i posen før det blir en reell problemstilling. Om det bikker under 0 noen netter gjør ikke noe.

----

Alta posen din fungerer nok godt i litt kaldere temp om du beefer opp med en rimelig syntpose utenpå, f.eks. Bergans Superlight (utgått nå?) - Dog så blir nok vektktkravet brutt.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Bare minidigresjon angående dun, som kanskje er løsningen her på alt annet enn pris:

Du skal ha det greiiit fuktig / beskytte posen dårlig om dunen blir så våt at posen kollapser midt på sommeren. Så lenge det er et snev av plussgrader og posen pakkes vanntett under transport vil du neppe støte på noe problem rundt dette. På vinterstid hvor tørking er mer utfordrende og tregere i flere minusgrader er saken noe annet, men det skal fremdeles en god del dager på rad i posen før det blir en reell problemstilling. Om det bikker under 0 noen netter gjør ikke noe.

----

Alta posen din fungerer nok godt i litt kaldere temp om du beefer opp med en rimelig syntpose utenpå, f.eks. Bergans Superlight (utgått nå?) - Dog så blir nok vektktkravet brutt.

Setter stor pris på den digresjonen, jeg skal i skrivende stund se på om jeg finner dunpose som kanskje veier 600 - 700 og kombinere min RAB med den. Å spice opp Alta kan funke, men jeg er i grunn blitt overbevist av deg ang dunbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (30 minutter siden):

Vanskelig å få i både pose og sekk. Jeg bruker en Marmot Wind River på tur med ungene, litt tyngre men ofte på salg med mye rabatt. Ganske grovt dun og solid stoff så tåler en del fukt og misbruk. Romslig passform.

Den posen så jo veldig bra ut. Ser at makslengde er 183, jeg glemte å skrive at jeg er 189..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte dunpose på 2 ukers kajakktur i fjor. En uke med 8-15C og ØS PØS regnvær, og forsøk på tørking av søkkvåte padleklær i hilleberg Unna hver kveld.

Men soveposen, den klarte seg helt fint :) Bruk gjerne dunpose om du har det fra før.

Hvis du allikevel skal kjøpe ny pose, jeg har hørt mye bra om Mountain Hardwear sine syntetposer.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Jeg brukte dunpose på 2 ukers kajakktur i fjor. En uke med 8-15C og ØS PØS regnvær, og forsøk på tørking av søkkvåte padleklær i hilleberg Unna hver kveld.

Men soveposen, den klarte seg helt fint :) Bruk gjerne dunpose om du har det fra før.

Hvis du allikevel skal kjøpe ny pose, jeg har hørt mye bra om Mountain Hardwear sine syntetposer.

Haha, hvis du har vært på kajakktur med dun, så må det vel gå for meg også :-D Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør. Jeg har vært på en del turer hvor jeg absolutt trenger det ene eller det andre, ofte er det ikke krise om jeg lar være å kjøpe det...Sparer noen hundre gram her og der på dyre produkter, men nå setter jeg en fot i bakken. Jeg investerte i en ny g-tex-jakke nå, vurderer å sende den i retur, kanskje jeg heller skal bruke Helly H-jakka jeg har, vindtett/vanntett og 100% ikke pustende, ingenting slår det ;) Klam blir jeg i den, meg jeg føler meg rimelig klam med gore-tex også, fordelen, så klart, er jo at man har lufting under armene, den puster nok mer enn HH-jakka, spørsmålet er om det er verdt tusenlappene..Dette er jo ikke en jakketråd, men litt naturlig innvevd blir det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.