Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Msadian skrev (På 4.7.2023 den 20.25):

Om man ser bort fra vekten så er de to teltene overlegen hverandre når det kommer til bruksområder.

På turer >5 dager = X-mid pga vestibylen (lage mat) og pakkstørrelsen er mindre fordi jeg går med staver (går med 50l sekk) 

På turer <5 dager = Unna pga det er et 5-stjerners hotell og jeg har mer plass (går med 60l sekk)

Nå har jeg bare en natt (natt til i dag) i mitt nye X-Mid 1 Solid og ser at dette er en tråd om Pro utgaven, men tillater meg å kommentere likevel. Ser for meg at jeg vil fortrekke Unna på de fleste turer i områder med mye kupert terreng. Vanskeligere å finne god/fin teltplass for X-mid, lettere med et lite selvstående da. Pluss at man med et selvstående raskt kan endre plasseringen om man oppdager en kul/stein under som man ikke fikk med seg før man slo det opp. Når det er sagt, syns syns jeg designet på X-mid er smart.  Som andre har nevnt kan man justere høyden på stengene alt etter behov

På den plassen jeg overnattet på i natt, den kom jeg frem til i mørket og brukte litt tid på å leite etter alternativer der jeg bare ville ha smekket opp Unna og ferdig. Trenger nok litt mer erfaring med det før jeg blir god på å se for meg gode plasser (tilstrekkelig forholdsvis slett areal) samt før jeg blir god til å "tweake" oppsettet. Så jeg skal ikke felle dom enda. Men akkurat der og da savnet jeg Unna.

At jeg syns innerteltet ble litt lite i 1 persons utgaven jeg har kjøpt, lite for en som er vant med å dra med seg stash inn i teltet, er en annen sak. Men der handler det nok å omstille hodet litt og gjøre mer effektiv brukt av begge vestibylene. For der har man jo god plass. Tenker at jeg trenger å ha med et par ekstra vanntette pakkposer som jeg kan organisere "stashet" i.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
  • 11 måneder senere...
Annonse
Skrevet

Fikk testet X-Mid 2 Pro i nattefrost / kondens. Fortsatt ikke kondens probelmer, selv om det selvsagt blir innvendig kondens. En stor fordel i forhold til nylon telt er hvor mye raskere det tørker nå sola får stått på.

Her et skrytefoto.

20240914_Aurora_camp-1

• Liker 6
  • 4 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hva er tak høyden på X-mid? Regner med at du kan selv justere tak høyden? Og at takhøyden er lik om du går for pro eller solid? Planlegger nytt telt som er kompakt og tar kort tid å sette opp til vinter bruk, men som tåler vind og snø. Ser ikke at det er oppgitt noe takhøyde på hjemmesiden. Jeg tenker å bruke x-mid uten innertelt. Tenker du kan få bra takhøyde om du graver en kuldegrop på 50 cm +.

Ser at backpackinglight Danmark har denne, erfaringer med å bestille herfra? https://backpackinglight.dk/tents/durston-x-mid-2-solid

Endret av Dompappen
Skrevet
Dompappen skrev (55 minutter siden):

Hva er tak høyden på X-mid? Regner med at du kan selv justere tak høyden? Og at takhøyden er lik om du går for pro eller solid? Planlegger nytt telt som er kompakt og tar kort tid å sette opp til vinter bruk, men som tåler vind og snø. Ser ikke at det er oppgitt noe takhøyde på hjemmesiden. Jeg tenker å bruke x-mid uten innertelt. Tenker du kan få bra takhøyde om du graver en kuldegrop på 50 cm +.

Max høyde er oppgitt til 117cm for Pro, men når jeg setter opp normalt er stavene satt til 120cm. Høyde er litt avhengig av om du setter opp yttertelt helt ned mot bakken eller ikke. Fordi stabilitet er avhengig av at det er god stramming når du setter opp staver kan du i liten grad justere høyde lavere enn når yttertelt er satt helt ned mot bakken.

Jeg regner med at solid innertelt stjeler litt inner høyde.

• Liker 1
Skrevet
Flyalf skrev (2 minutter siden):

Max høyde er oppgitt til 117cm for Pro, men når jeg setter opp normalt er stavene satt til 120cm. Høyde er litt avhengig av om du setter opp yttertelt helt ned mot bakken eller ikke. Fordi stabilitet er avhengig av at det er god stramming når du setter opp staver kan du i liten grad justere høyde lavere enn når yttertelt er satt helt ned mot bakken.

Jeg regner med at solid innertelt stjeler litt inner høyde.

Var det jeg trodde, fant en tegning som oppga 48", så det kan stemme med høyde på 120 cm :-) 

En ting til, mens jeg har deg på tråden. Det skal være to lufteluker/ventilasjoner på begge sider. Funker disse godt og med tanke på at du trenger lufting opp og ned ved fyring av primus? Tenker at lufting nede bør ikke være noe problem å lage på hvilken som helst side av x-mid.

Fant en youtube kar som bruker den på vinteren, men han hverken fyrer eller lager mat inne i teltet. Ei heller lager han en kuldegrop :-( Snakk om sløsing av telt, han kunne like greit ha brukt tarp på turen sine om vinteren, spør du meg.

Skrevet
Dompappen skrev (23 timer siden):

En ting til, mens jeg har deg på tråden. Det skal være to lufteluker/ventilasjoner på begge sider. Funker disse godt og med tanke på at du trenger lufting opp og ned ved fyring av primus? Tenker at lufting nede bør ikke være noe problem å lage på hvilken som helst side av x-mid.

Fant en youtube kar som bruker den på vinteren, men han hverken fyrer eller lager mat inne i teltet. Ei heller lager han en kuldegrop :-( Snakk om sløsing av telt, han kunne like greit ha brukt tarp på turen sine om vinteren, spør du meg.

Jeg har bare brukt som 3-sesong. Jeg synes lufteluker og lufting nedenfra er bra. I kraftig vind legger jeg lovart siden ned mot bakken. Siden mitt Pro er endukstelt blir det kondens, men jeg har ikke opplevd innendørs "regn". og duk tørker utrolig raskt. Jeg har fyrt med gassbrenner de gangene jeg har lagd mat innendørs.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.