Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ikke ligget ute i telt om vinteren på 16 år, så er litt spent på turen. (skal gå sammen med en fjellvant nabo).

Er det noen som har erfaring fra denne strekningen, som har tips for turen, noe å tenke på for en 35-åring litt ute av form..osv..

Er det en grei tur på 2 dager?

Tror vi skal gå en "stikka" løype. Er det skredfare på denne strekningen?

Annet jeg bør spørre om :arrow:

Mvh

Sjur

Annonse
Skrevet

Jeg gikk selv fra Ringebufjellet (ved Øksendalen langs Friisvegen) til Sjusjøen (Rømåsen) utenfor Lillehammer i begynnelsen av januar i år. Staurløypa er veldig grei å følge fra Friisveien. Dette er en rute som er merka med store staurer (påler), noe som gjør orientering veldig lett. Den går fra Friisveien via Jammerdalsbu og Saubua til Vetåbua. Denne er imidlertid ikke oppkjørt, så man må tråkke spor selv. Trolløypa er ei oppkjørt løype. Den går fra Øksendalen til Vetåbua under tregransa (staurløypa går over tregransa). Hvor mye den er oppkjørt langs denne traseen vet jeg ikke, men jeg vet sikkert at den per dags dato er oppkjørt fra litt før Vetåbua og sørover. Du kan se hvor lenge det er siden denne løypa er oppkjørt på:

:arrow:skisporet.no: Trolløypa

Denne løypa fortsetter videre mot Løypenettet rundt Hafjell, Nordseter og Sjusjøen. Jeg brukte to dager på turen min. Det ble ganske lange dager, 10 timer med lite pauser. Jeg gikk i underkant av fire mil hver dag. To dager kan nok være litt optimistisk hvis dere skal ha tunge sekker og det er lenge siden du har vært på tur... Jeg vil si en fredags ettermiddag til søndags kveld nok kan være passende. Etter min mening er denne løypa helt uten skredfare (men helt sikker kan man jo aldri være).

Følgende kart fra Ugland IT dekker området fra Ringebu til Lillehammer: (De fleste skiløypene er merket av på disse karta, og er etter min menig veldig bra)

:arrow:RINGEBU 1:50 000

:arrow:ØYER - LILLEHAMMER 1:50 000

Les forrøvrig turrapporten min her på fjellforum fra området:

:arrow:Skitur fra Ringebufjellet til Sjusjøen, 2-3 januar 2007

Skrevet

For godt svar.

ser at trolløypa er 4 mil fra start til øyer. er det 4 mil derfra og ned til lillehammer da?...eller blir dette en kortere tur enn den du har tatt?

Har hørt at vi skal gå stikka løype så er kanskje samme som du gikk, men det er vel uansett mulig å når som helst bryte ned i dalen og komme til veien hvis vi ikke orker hele strekket til Lillehammer..

Taaaaaaaxi....

Skrevet

Den merka Trolløypa på skikartet jeg henviste til stopper ved Pellestova på Hafjell. Derifra er det kanskje 12 km videre til butikken ved Sjusjøen. Nå vet ikke jeg hvor dere har tenkt å starte ifra, men hvis dere skal starte fra Øksendalen (Moens cafe kanskje?) ved Friisvegen, er det ca 12 km derifra korteste vei (muligens oppkjørt løype vil jeg tro) til der Trolløypa starter på nevnte kart (litt ovenfor Stortannsetra). Det vil til sammen utgjøre ca 6,5 mil.

Men som du sier, det er mange muligheter for å avbryte turen før dere kommer frem, og ta seg ned til Gudbrandsdalen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.