Populært innlegg Bjellesau Skrevet 24. juni 2023 Pålogget Populært innlegg Del Skrevet 24. juni 2023 (endret) I vente på gode forhold for fottur på Hardangervidda-vest og Dovrefjell så tok jeg turen over Lifjell. Det ble tog fra Oslo fredag 16.06 til Bø, og billett hjem med Haukeliekspressen fra Seljord på søndagen. Fra Bø kunne jeg ta bestillingsbuss opp til gamle Lifjell hotell på Østli, og det sparte meg for noen kilometer med trasking på asfalt. Det passet ypperlig å komme seg inn i skogen raskest mulig for temperaturen begynte å krype opp mot 30 grader. Det er utrolig lummert, luften står helt stille, og på stien opp mot Nybu holder jeg på å smelte bort. En stor flokk med hissige fluer henger over meg. Heldigvis har jeg myggnetting til å ha over hodet. Jeg kjemper meg oppover. Spytter ut en seig klyse og glemmer selvsagt at jeg har myggnetting på. Jeg kan kjenne rekylen slå i mot ansiktet. Etter Nybu passerer jeg en spennende landskapsformasjon, en dyp kløft som heter Hellerdalskyrkja. Jeg går inn fra oversiden. Det er deilig og svalt inne i den trange passasjen. Etter noen minutter kommer jeg ut på den andre siden. Det er et spesielt lys ute, og jeg ser på den lilla himmelen at det brygger opp til uvær. Det kommer noen små dråper. Fuglene har sluttet å synge. Og så drønner det løs, ikke langt unna. Heldigvis er det en Heller der jeg kom ut som jeg søker ly under. Uværet passerer like over. Himmelen flerres opp av lyn og like etter smeller det. En sterk vind koster nedover dalen og gjør at det regner sidelengs. Jeg må ta på Skalljakke og regnbukse og huke meg sammen helt innerst i hulen for ikke å bli søkkvåt. Det er en utrolig opplevelse å ligge slik å se uværet herje en times tid. Og utrolig flaks at jeg kunne søke ly her. Når det roer seg er jeg faktisk kald. Det hadde jeg aldri trodd for 2 timer siden. Det småregner fortsatt når jeg slår opp teltet ved Rjupetjønn. Jeg er glad jeg tok med tørt ullundertøy, for alt jeg har gått i er fuktig av regn og svette. Da smaker det ekstra godt med sol og blå himmel neste dag. Jeg får lagt ut klær til tørk på den lille leveggen av stein. Og for en deilig dag det ser ut til å bli. Melkesjokoladereklame tenker jeg og legger i vei. Jeg følger merket sti opp på Jøronatten på 1275, og deretter blir det navigering på impuls og hjertens lyst. Det eneste som er planlagt er at natten skal tilbringes ikke så langt unna Store Tjorbuvatn og merket sti slik at jeg kan beregne å treffe bussavgangen fra Seljord neste dag. Når jeg går utenfor sti bruker jeg som regel lenger tid. Uberegnelige ting oppstår, og det er mye mikroterreng som en ikke kan se på 1:50 000 kart. Men været er nydelig og terrenget stort sett lett å gå i. Det er et rålekkert landskap ved Blomtjønnin og Blomtjønneggin. Og klokka 17:07, under Blomtjønneggin, på 1150 meters høyde føler jeg at jeg har funnet kveldens leirplass. Det går en god bekk med friskt smeltevann rett bak teltet, det er tørt og flatt og jeg har luftig utsikt over Tjorbuvatn. Den siste dagen starter med det samme godværet fra dagen før. Jeg har sovet uvanlig godt denne natten og det er alltid trivelig å bryte leir i godvær når telt og alle tingene er tørre. Teltet, Vaude space seamless 1-2, merker jeg er det teltet som helst blir med på tur. Dette er den 3. sesongen det er i bruk. 1590 g og har den unike egenskapen at du kan slå det opp med ytterduk og innertelt sammen, samtidig som du kan bruke bare innertelt på varme dager. Stang kanalene er i innerteltet. Det er ganske likt Hilleberg Niak der duken ikke går helt ned til bakken. Jeg setter kursen nedover mot Seljord. Når jeg rigger meg til for lunsjpause har et skydekke drevet innover. Selvsagt begynner det å regne når jeg skal spise. Da er det på med skallklær igjen. Det blir en nedstigning i tungt Telemarksregn. Nede ved Seljord holder jeg øynene åpne. Kanskje får jeg øye på den beryktede ormen? Men nei, det mest dramatiske jeg ser er en påkjørt frosk. Til tross for at Lifjell er et forholdsvis lite område, så fikk jeg fjellfølelsen der, og en helt fantastisk godværsdag og et spennende uvær på kjøpet. Endret 24. juni 2023 av Bjellesau Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 10 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin HJ Skrevet 25. juni 2023 Del Skrevet 25. juni 2023 Lifjell er utrolig vakkert, må ta turen snart. Skal ha en fire dagers en plass til uka, må bare se an været hvor - Lifjell er en klar kandidat Takk for en fin bilderapport! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian V. Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 Flott tur det der Hadde endelig en tur dit selv i helgen, fikk endelig gått den rundturen jeg skulle ha i fjor høst. Så får vel nesten få ut en turrapport selv 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin HJ Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 8 hours ago, Kristian V. said: Flott tur det der Hadde endelig en tur dit selv i helgen, fikk endelig gått den rundturen jeg skulle ha i fjor høst. Så får vel nesten få ut en turrapport selv Ja det må du 😃 Drar opp dit selv imorgen faktisk, fra Grimås og opp. Fint å få inspirasjon fra turrapporter herfra 😊 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian V. Skrevet 27. juni 2023 Del Skrevet 27. juni 2023 Martin HJ skrev (8 timer siden): Ja det må du 😃 Drar opp dit selv imorgen faktisk, fra Grimås og opp. Fint å få inspirasjon fra turrapporter herfra 😊 God tur og kos deg med den første motbakken 😜 Den var skikkelig ille når jeg gikk opp.. Steikende sol, meeeget varmt og vindstille nede i skogen... Men så kommer man opp og alt er glemt ganske fort! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjellesau Skrevet 28. juni 2023 Pålogget Forfatter Del Skrevet 28. juni 2023 Kristian V. skrev (22 timer siden): God tur og kos deg med den første motbakken 😜 Den var skikkelig ille når jeg gikk opp.. Steikende sol, meeeget varmt og vindstille nede i skogen... Men så kommer man opp og alt er glemt ganske fort! Hetebølge og vindstille gjør det til en hard kneik. Da er det viktig å drikke regelmessig. Vi venter spent på turrapporten fra rundturen din @Kristian V. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian V. Skrevet 28. juni 2023 Del Skrevet 28. juni 2023 Bjellesau skrev (2 timer siden): Hetebølge og vindstille gjør det til en hard kneik. Da er det viktig å drikke regelmessig. Vi venter spent på turrapporten fra rundturen din @Kristian V. Gi meg et par timer nå, så skal den komme! Må bare plukke ut litt bilder...som jeg tok alt for mye av, som vanlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.