Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten Superlight, maks vindstyrke


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har kjøpt Lofoten Superlight 2 med tanke på en tre ukers i Jotunheimen denne sommeren. Jeg har lest et sted at teltet tåler fra 10 til 15 m/s. (Ubekreftet.) Helsport opererer ikke med noen angivelse på hva teltene deres kan tåle og har man teltet i le vil jo det utgjøre en stor forskjell. Jeg vurderer nå om jeg skal bruke den gamle versjonen av Ringstid Light 2 PRO som tåler røffere vær, eller Lofoten Superlight som, naturlig nok, ikke har et så røft materiale. Grunnen til at jeg vurderer RL PRO er fordi jeg tenkte å telte feks ved Fannaråkhytta (2068 moh). Der snør det mye akkurat nå, temp. ligger på 1 til 5 blå på natta. Har noen testet Lofoten med feks rundt 15 m/s, uten le?

(Ser jeg på værmeld. underveis på turen at det skal snø mye i tillegg til sterk vind vil jeg droppe å telte så høyt i fjellet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk josten på langs for noen uker siden, det var ett par som hadde Helsport Lofoten Superlight 2 eller 3. 2 manns vil jo ha litt mindre vindfang enn 3 manns, og litt kortere stenger.

Vi hadde sikkert ikke noe mer enn maks 10m/s så lenge vi var i camp, men det teltet stod helt fint så lenge det var skikkelig bardunert.

Jeg har jo ikke prøvd selv, men jeg tenker at hvis man er vant med å behandle superlight utstyr pent, og setter opp teltet skikkelig med gode barduner, og gjerne har litt ekstra lengde på bardunene mot vinden, så må det vel tåle ruskevær om sommeren? Men barduner skikkelig og bruk gode plugger, det er veldig viktig på lette telt. Men styr unna storm i høyfjellet da, det er de jo ikke beregnet for.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 24.6.2023 den 11.11):

Jeg gikk josten på langs for noen uker siden, det var ett par som hadde Helsport Lofoten Superlight 2 eller 3. 2 manns vil jo ha litt mindre vindfang enn 3 manns, og litt kortere stenger.

Vi hadde sikkert ikke noe mer enn maks 10m/s så lenge vi var i camp, men det teltet stod helt fint så lenge det var skikkelig bardunert.

Jeg har jo ikke prøvd selv, men jeg tenker at hvis man er vant med å behandle superlight utstyr pent, og setter opp teltet skikkelig med gode barduner, og gjerne har litt ekstra lengde på bardunene mot vinden, så må det vel tåle ruskevær om sommeren? Men barduner skikkelig og bruk gode plugger, det er veldig viktig på lette telt. Men styr unna storm i høyfjellet da, det er de jo ikke beregnet for.

Takk for innspillet, Marius! Jeg vurderer også å ta med to-tre ekstra plugger som er lengre og mer solide. Først og fremt skal jeg ligge i daler, men jeg skulle gjerne hatt med RL PRO uansett mtp å ha det mer fleksibelt om jeg vil ligge høyt opp i fjellet, men jeg må jo velge. Fordelen med Lofoten er innerhøyden, da slipper jeg å gnisse topplokket i duken hele tiden, samt mer plass, mer komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.