Gå til innhold
  • Bli medlem

Generelle fiskespørsmål


HåvHau

Anbefalte innlegg

Hva kan man egentlig spise og ikke spise på fisken?

Spiser folk hale? finner?

Hvis fisken blir liten nok, sløyer dere bare fisken og spiser den hel?

Hvordan lagrer folk overskuddsfisk på varme sommerdager?

Favorittmåter å tilberede fisken på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"koking" enkelt skjer den i koteletter og la da trekka til slippe skinn og bein. Oppi igjen i gryta med fiskekjøttet pluss litt posesuppe då får du ei bra suppa.

Steiking, fileter fisken og steik filene i smør.

Viss det er snøfonn, så greve du den ner der, eller i ein slags mose i myra viss du ikke har ein plast pose då.

Spore, finna og Hove ete ein berre viss ein er halvdø av sult, men gir bra kraft til suppa. Men ta utor gjellene ilag med sloet, da heng isamen og seier seg sjølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, HåvHau said:

Hva kan man egentlig spise og ikke spise på fisken?

Spiser folk hale? finner?

Hvis fisken blir liten nok, sløyer dere bare fisken og spiser den hel?

Hvordan lagrer folk overskuddsfisk på varme sommerdager?

Favorittmåter å tilberede fisken på?

Fileterer all fisk jeg får. Slipper ut det under 300 gram så det går fint med en egnet filetkniv.

Lagring: I snøfonn som nevnt over, eller litt nedi myra der det alltid er kjølig. Tips: bløgg fisken så fort som mulig slik at blodet renner ut av kjøttet. Mye næring i blod som betyr større sjans for bakterievekst. Gjerne salt fisken i buken når du sløyer (evt fileterer), har inntrykk av at det konserverer den litt bedre.

Tilbereding: Krydres og legges enten i steikepanna eller på bål pakket i aluminiumsfolie (gjerne sammen med litt gulrot, purre, løk, paprika (husk: ikke sitron i aluminiumsfolie!)). Ris attåt. Også godt å skjære fileten i terninger og putte oppi Toros fiskesupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke finne og hale hvertfall, og spiser ikke fisken hel 😊 Stekes som regel etter sløying og drar kjøttet av beina når den er tilberedt i panna en stund med krydder og smør. Legges også i folie med smør, løk og andre godsaker hvis jeg har bålmuligheter, da blir den svært saftig og god.

Endret av Martin HJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2023 at 7:10 PM, HåvHau said:

Hva kan man egentlig spise og ikke spise på fisken?

Dette er variabelt avhengig av hvilken fisk du fanger og hvor du fanger den, du kan feks fint spise lever, egg, hjerte og det meste av innmat utenom mageseggen. Men det anbefales ofte at du ikke gjør det. Så i hovedsak spiser folk kjøtt og rogn.

Quote

Spiser folk hale? finner?

I all hovedsak, nei.

Quote

Hvis fisken blir liten nok, sløyer dere bare fisken og spiser den hel?

 

Det spørs, med små fisk foretrekker jeg å kutte av hodet og innvollene, så røyker jeg dem. Det er den enkleste og kjappeste metoden å tilberede dem.

Du kan også steke dem i stekepanne, dampe dem eller koke dem.

Småfisk smaker også ufattelig godt hvis du fileterer dem, små fileer, dynket i salt, pepper og mel så rett i stekepannen til de blir sprøstekte. Smaker skikkelig godt men blir ofte mye arbeid.

Quote

Hvordan lagrer folk overskuddsfisk på varme sommerdager?

Hvis det fiskes fra båt eller i nærheten av bilen, kjølebag.

Hvis vannet er kaldt kan du legge dem i vannet, for eksempel så fikk jeg 3 ørret for noen uker siden som jeg la i en plastpose og gravde ned i sanden under vannoverflaten.

I fjellet ser man etter is og snø. Da kan fisken oppbevares i mange dager.

Og det går også alltid an å grave ned fisk i en myr, der er det kaldt.

Det er også viktig og drenere ut blodet i fra fisken, hvis blodet ikke fjernes er holdbarheten kort, feks 3-4 dager. Drenerer du blodet skikkelig er den lang, ukesvis.

 

Quote

Favorittmåter å tilberede fisken på?

 

1. Fileter fisken, ta mel, salt og pepper i en plastpose, legg fileter inn i posen, blås opp posen og rist godt. Sleng i stekepanne på høy varme.

2. Abu-røken, abu røken var en revolusjon for min del. Det er så ufattelig enkelt å få til et skikkelig bra resultat med denne.

3. Fiskesuppe, pulverpose er fint å ta med seg i fjellet så kan du lage suppe på fisken du fanger.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter ut de største laksefiskene untatt pukkellaks. Dersom det er litt størrelse så steker jeg de som koteletter. Små stekes hele etter å ha fjernet innvoller, blodrand og gjeller. Lager ev. noe små snitt på tvers av sidene. Stekt hode og skinn på laksefisker er delikatesse. Spor og finner må stekes sprø synes jeg. Dersom fisk eller biff stekes er en favoritt å ha rømme i panna til slutt, helst med litt god varme. Super saus. Hvis ikke rømme så helles stekefett i potetmos blandingen.
 

20220825_River-19

Gressløk og annen smakstilsetning sammen med rømme eller smør i foliefisk er ikke feil

20210710_SmamlSalmonRiver-30

 

Endret av Flyalf
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Alf om at folie-stekt fisk fungerer. Om det ikke er alt for lang tur har vi gjerne med et lite utvalg grønnsaker og lager "laksepakke" eller ørretpakke". Det er ganske mye som kan kuttes og ha  om man ønsker.

Eksempler:

Reddik
Potet
Sellerirot
Pastinakk
Hvitløk/Chilihvitløk
Løk/rødløk/sjalottløk/sølvløk
Fennikel
Dill
Vårløk
Smør/Olje
Salt/pepper/fiskekrydder/sitronpepper

 

image.png.82fd7e5fffe8162a863a0ced1dda292d.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.