Gå til innhold
  • Bli medlem

Wobbler er gøy!


Gabs88

Anbefalte innlegg

Har stort sett aldri fisket med wobblere tidligere men kjøpte meg en større pakke nå for ikke så lenge siden.

 

Tanken var jo å sjekke ut hvor effektivt wobblerfiske er, noe jeg egentlig ikke har konkludert med enda ettersom det har vert vanskelig å få noe særlig med fisk i det hele tatt. Verken på sluk, makk eller wobblere. Men jeg har allikevel fanget bortimot 45 så langt, men 35 av dem har vert på spinner. (Og de fleste var på en enkelt dag da jeg tok 31 på spinner)

 

Og wobblere er i grunn noe jeg aldri har brydd meg om, jeg fisker stort sett fra land så for meg har det alltid vert viktig at sluker kaster langt. Og de wobblerene jeg har hatt erfaring med har stort sett vert Rapala sine "Classic", som er flytende og svært lette så de går omtrent ikke an å kaste med i det hele tatt.  Men dette oppdaget jeg fort at ikke lenger var tilfellet, for nå for tiden finnes det svært mange forskjellige som kaster like langt som en spinner, eller til og med en sluk gjør. Mange av dem har feks metallkuler inni seg som flytter på seg når man kaster, slik at vekten fordeles slik at wobbleren ligger rett og aerodynamisk, som kan gi skikkelig lange kast.

 

Så jeg bestemte meg for å hoppe i det og kjøpte et sett, litt forskjellige men stort sett jerkbaits (lange og smale) noen var flytende, noen synkende, noen suspending (som gjør at de ligger helt stille under overflaten og verken stiger eller synker), men også noen vibrerende og noen såkalte spybaits, Noen som går grunt, andre som går dypt.

 

Og det jeg ikke var forberedt på var hvor morro dette skulle bli, du har feks Crankbaits som dykker ned og kan fiskes sakte helt ved bunnen. Som stanger inn i steiner og ikke setter seg fast. Eller favoritten min, suspending som kan sitte helt stille så lenge jeg vil midt i vannet. Har hatt fisk som jeg ser går etter wobbleren, så lar jeg den sitte helt stille og så plutselig slår de til etter 10 sekunder med minimal bevegelse.

 

Fiske med wobblere har rett og slett gitt en ny dimensjon til fisket mitt hvor jeg kan fiske på en mye mer målrettet måte, hvis jeg vet fisken står dypt så har jeg en wobbler som kan gå dypt. Hvis jeg vet de står grunt, da prøver jeg noe som går grunt også. Hvis fisken er treg, så har jeg noe tregt å by på. Hvis den er aktiv, noe som beveger raskt og jevnt gjennom vannet.

 

Det gjør at jeg bruker mye mer tid på å tenke på hva som eventuelt kan fungere i dag. I stedet for å bare stå å kaste endeløst mens jeg er redd for å sette meg fast i bunnen. Og at jeg kan gå etter fisken på måter som jeg har hatt veldig lyst til å gjøre tidligere, men som jeg ikke har klart å få til uten å sette meg fast. Og det er veldig gøy.

 

Det sagt så gjenstår det å se om wobblere klarer å matche effektiviteten til spinnere, for mens sluk og wobbler har gitt lite resultater så langt. Så har spinneren konsekvent gitt gode resultater. Det er i det hele tatt veldig vanskelig å slå en Mepps eller Blue Fox i kopper og rød.. :) Men det tar seg vel opp litt ut over sommeren.

Endret av Gabs88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IMG_0458.thumb.jpeg.cd524985187361c313286733401cf9e8.jpeg

 

Tok denne i går, vann på 1100 meter, is på 99% av vannet men noen små flekker med åpent vann rundt innløp. 

 

Kjørte på med litt forskjellige wobblere og så tok den til slutt på en dyptgående wobbler 😁 53 cm lang 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.