Gå til innhold
  • Bli medlem

Total måneformørkelse førstkommende lørdag


mattings

Anbefalte innlegg

Nå til helga, lørdag 3. mars, kan man fra hele Norge se en total måneformørkelse. Den opptrer på lørdagskvelden og natta.

Er det klarvær der du bor er dette noe som er verd å få med seg. Jeg så selv en måneformørkelse for en del år siden, og det var en fin opplevelse. Spesielt fint er det selvsagt om man er ute i fjellheimen uten all lysforurensningen fra byene. Denne gangen skal jeg være langt til fjells, og håper på klarvær.

Formørkelsen starter kl. 21:18:11. Totaliteten begynner kl. 23:44:13, når sitt maksimum (er mørkest) kl. 00:20:56 og slutter kl. 00:57:37.

Les om måneformørkelsen på astronomi.no:

:?TOTAL MÅNEFORMØRKELSE 3. MARS 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk med meg deler av måneformøkelsen som var i helga. Jeg var i Indre Troms, og hadde bra forutsetninger for å unngå lysforurensningen. Men været var ikke skyfritt, så jeg fikk bare se begynnelsen av formørkelsen, delvis blant hull i sydekket. Litt før formørkelsen var total ble månen uheldigvis dekket helt av skyer. Jeg har ikke noe bra fotoutstyr, bare et lite kompaktdigitalkamera. Men med litt eksponeringstid og et lite stativ fikk jeg ihvertfall et bilde som viser formørkelsen.

Noen andre som fikk med seg denne formørkelsen? Evt fikk knipset noen bra bilder?

post-1574-1334744537_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den med meg men fikk ingen bilder som var bra. Rigget meg til med stativ og telelinse, men bildene ble uskarpe. Da jeg så at bildene var uskarpe slettet jeg alle sammen i en fei uten å se mer på dem siden det var så irriterende! :roll:

Vi hadde god sikt på nordlige indre Helgeland. Bildet under ble tatt like før månen begynte å forsvinne.

post-497-133474453704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.