Gå til innhold
  • Bli medlem

transport av bagasje på sykkel


erikhorn

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg studerer industridesign på Design og Arkitekturhøgskolen i Oslo. Dette semesteret jobber jeg med å utvikle en ny løsning for transport av bagasje på sykkel. Jeg er helt i starten av prosjektet og vil veldig gjerne få tilbakemelding og erfaringer fra folk som bruker sykkel mye.

Etter å ha brukt mye tid på å gjøre meg kjent med eksisterende løsninger for varetransport på sykkel, er oppfatningen min at det finnes veldig mange vesker til bagasjebærer og en del andre typer vesker for montering på sidene av forhjul. I den andre enden av størrelsesskalaen har man store sykkelhengere til langturer og for frakt av større ting.

Tanken er derfor å utvikle en litt mindre og mer håndterbar henger, som ikke dobler sykkelens totale lengde, men der man samtidig har god plass til å sette 4-5 handleposer uten for mye pakking og organisering. Målet er å få folk til å la bilen stå parkert til fordel for sykkel og miljø i dagligdagse situasjoner. Med andre ord skal det ikke bli et produkt for langturer med full oppakning.

Jeg lurer derfor på en del konkrete ting:

• Hva bør jeg ta hensyn til i forhold til vektplassering og balanse? (horisontal kontra vertikal plassering av vekt)

• Hvordan vil det påvirke sykkelens kjøreegenskaper å feste hengeren i bagasjebærerhøyde kontra å feste i navet?

• Hva slags type hjul er mest hensiktsmessig? (hovedsaklig bruk på asfalt)

• Jeg har sett mange hengere med både ett og to hjul. Hva har dette å si for egenskapene?

• Finnes det behov du mener ikke blir dekket ved eksisterende produkter innen denne kategorien?

Mvh Erik Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke så mange innspill på det du spør om, men ideen din er veldig god. Vi hadde en Burley Solo ettbarnshenger, som vi solgte etter at sønnen vår vokste ut av den. Jeg skjønner ikke hva vi tenkte på! har angra mange ganger, da den var helt genial til å handle og frakte ting i.

En henger til daglig bruk bør være solid, svært manøvrerbar, og være ekstremt enkel å koble av og på. Jeg tror jeg vil foretrekke navkobling hvis hengeren er tung, og den blir den jo fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.