Gå til innhold
  • Bli medlem

transport av bagasje på sykkel

erikhorn

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg studerer industridesign på Design og Arkitekturhøgskolen i Oslo. Dette semesteret jobber jeg med å utvikle en ny løsning for transport av bagasje på sykkel. Jeg er helt i starten av prosjektet og vil veldig gjerne få tilbakemelding og erfaringer fra folk som bruker sykkel mye.

Etter å ha brukt mye tid på å gjøre meg kjent med eksisterende løsninger for varetransport på sykkel, er oppfatningen min at det finnes veldig mange vesker til bagasjebærer og en del andre typer vesker for montering på sidene av forhjul. I den andre enden av størrelsesskalaen har man store sykkelhengere til langturer og for frakt av større ting.

Tanken er derfor å utvikle en litt mindre og mer håndterbar henger, som ikke dobler sykkelens totale lengde, men der man samtidig har god plass til å sette 4-5 handleposer uten for mye pakking og organisering. Målet er å få folk til å la bilen stå parkert til fordel for sykkel og miljø i dagligdagse situasjoner. Med andre ord skal det ikke bli et produkt for langturer med full oppakning.

Jeg lurer derfor på en del konkrete ting:

• Hva bør jeg ta hensyn til i forhold til vektplassering og balanse? (horisontal kontra vertikal plassering av vekt)

• Hvordan vil det påvirke sykkelens kjøreegenskaper å feste hengeren i bagasjebærerhøyde kontra å feste i navet?

• Hva slags type hjul er mest hensiktsmessig? (hovedsaklig bruk på asfalt)

• Jeg har sett mange hengere med både ett og to hjul. Hva har dette å si for egenskapene?

• Finnes det behov du mener ikke blir dekket ved eksisterende produkter innen denne kategorien?

Mvh Erik Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse