Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kjenner til Barents telt?


Solvrev1

Anbefalte innlegg

Takk for gode tilbakemeldinger på Snota. Har sett på teltet, men holder meg nok til mitt HB Unna for solo. Meget fornøyd med Stetind 3 for 2 personer, så det beholder jeg. Palass med mye plass. For et annet solotelt for fjellet, så har jeg hørt mye bra om Nortent sitt nye Vern 1. Blir nok det på sikt tenker jeg 😁

Endret av Solvrev1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Solvrev1 skrev (9 minutter siden):

Takk for gode tilbakemeldinger på Snota. Har sett på teltet, men holder meg nok til mitt HB Unna for solo. Meget fornøyd med Stetind 3 for 2 personer, så det beholder jeg. Palass med mye plass. For et annet solotelt for fjellet, så har jeg hørt mye bra om Nortent sitt nye Vern 1. Blir nok det på sikt tenker jeg 😁

Sett litt på Nortent jeg også men synes de virker veeldig tunge. 2,3-2,6kg for 1 mannstelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (14 timer siden):

Sett litt på Nortent jeg også men synes de virker veeldig tunge. 2,3-2,6kg for 1 mannstelt?

Det er litt vanskelig å forsvare vekten på de, og jeg sliter litt med det selv. Men nå er ikke 2.6-2.7 (det er der det ligger) allverden heller, og å gå lavere enn det vil kun være relevant for meg når det virkelig skal presses gram på lange turer. Det er også temmelig romslig for å være et 1-mannstelt.

Jeg har skrevet en del om mine erfaringer (+bilder) av Vern 1 i tråden under. Jeg hadde blant annet null problem med å dra full vinterutrustning inn i teltet (til og med stor pulk i forteltet for utpakking) og kjøre normal kosefyring i innerteltet uten noen særlig risiko.
https://www.fjellforum.no/topic/61999-nye-utgaver-av-nortent-vern-1-og-vern-2/?page=4

Men jeg sliter som sagt med å forsvare teltet når jeg vet at et Fjälllräven Abisko Lite 2 (eller Shape 2) og andre tilsvarende tunneltelt kommer i en lettere pakke og med mer plass og vel så stormsikkert. Det er litt der jeg står med Shape 2 og Vern 1 nå. Begge teltene overlapper hverandres bruk (solotelt for meg), så det blir en "samvittighetsrotasjon" på de i mangel på noen annen logisk grunn til å velge det ene eller det andre på tur😁

EDIT: Jeg så ikke posten til @Anettepåtur på forrige side før etterpå. Det høres ut som et ganske stort minus (og litt overraskende) for Snota at det er vanskelig å få en "god pitch", og det høres ut som det samme man kan oppleve med lange tunneltelt på fjellet. Det skal ofte litt til for å få den perfekte pitchen hvor duken er stram i alle retninger og ikke blafre noe sted ved vind.

Det vil jeg trekke frem som en fordel med kuppeltelt generelt. Det skal som regel mindre til av terrenget for å få til et godt oppsett på et mindre område med kuppel, mye fordi konstruksjonen står seg selv, uten å måtte dras ut av barduner. Spesielt i "marka" har jeg gitt litt opp på tunneltelt.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (12 timer siden):

Sett litt på Nortent jeg også men synes de virker veeldig tunge. 2,3-2,6kg for 1 mannstelt?

Først, fint at det kommer frem mer nyanserte erfaringer med de ulike teltmerkene. Her Snota fra Barents, som ble rimelig hypet opp. Ingen av merkene "vokser inn i himmelen," hverken Helsport, Hilleberg, Barents eller Nortent. Ei heller utfordrenerne fra utlandet. De med lang erfaring har funnet ut hva som fungerer for dem, mens de mer uerfarne lærer gjennom erfaring. For man kan ikke lese seg til alt.

Man får gode telt for bruk vår, sommer og tidlig høst som klokker inn på +- 1,5kg. Så personlig er 2,3-2,6kg for mye for 1 pers telt. Nei, 2,5kg er ikke mye, men hvorfor bære et kilo ekstra telt?

Når det er sagt så bærer jeg med ekstra vekt i form av en liten tarp på 2x3m, likevel havner vekta totalt sett under eller likt med vekta på NT Vern 1. Da får jeg i tillegg et mye mer fleksibelt system. For eksempel mer praktisk uteplass, utsyn, skifte stående/bøyd, tørke klær/vadere, lunsj ly osv. En tarp åpner også for en "sosial" plass hvis man er 2 på tur/besøk.

DSC_0000_BURST20240625073844837_COVER.JPG

20240626_201518.JPG

20240625_211755.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.