Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ser jo ut som en ekstremversjon av mitt 30 år gamle Helsport Børgefjell, dog med to innganger i stedet for en. Skulle gjerne hatt en 3-sesongs versjon i lettmaterialer (hvis ikke det alt finnes?). 

Annonse
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Enig :) Til å være et mindre tunneltelt har det tilsynelatende ganske god takhøyde der man sitter (100cm), i tillegg til å ikke skråne SÅ mye før fotenden.
Mindre tunneltelt uten store fortelt som er egnet for vinter er ikke så nytt, men dette med takprofilen var faktisk litt tiltalende. Dog synes jeg vekten var litt høy for et såppas lite telt, selv for vinterbruk.

Jeg har planer om å teste ut Fjällräven Abisko Lite 3-teltet jeg har som et vintetur-med-sekk telt. Det blir noe ala det samme utformingsmessig, men selv dette 3-mannsteltet har lavere takhøyde enn South Pole teltet.

Jeg kjøpte Exped Orion til det formålet.

• Liker 1
Skrevet

Må si at jeg synes et tunnelltelt ala Fjellreven Abisko Endurance 3, med stort fortelt, ikke er så alt for stort for en person på pulktur.

Særlig når ting er vått og må tørkes, eller om det kommer regn og mildvær, trengs plassen. Da tar tørking av klær, og utstyr, halve innerteltet.

På ryggsekktur har jeg dog klart meg fint med Hilleberg Unna på vinteren. Men da skal det ikke være plussgrader og regn. Da er det en umulig oppgave å få tørket opp.

• Liker 1
Skrevet

Med et mindre og kortere telt med færre stenger, er det nok lettere for en person å håndtere om været er skikkelig dårlig. Det er heller ikke så viktig hvilken ende som settes i hvilken retning i forhold til vinden, om teltet er symetrisk.

Går du aleine til Sydpolen er det ikke et tema å risikere at teltet reiser av gårde.. Karen Kyllestø bekymret seg sikkert ikke for liggelengden.

Skrevet
ingen87 skrev (På 26.1.2025 den 20.26):

Ser Barents har kommet med et nytt telt i Polar-serien: Barents Outdoor South Pole 2, en tostangs versjon av Finse og Arcitc?

Ny-farge-768x768.png.0a94ef0a933337fa071b84b9c46e0e45.png

Jeg liker egentlig tanken på et lite enmanns-vintertelt, som egner seg for turer uten pulk, men blir dette for lite? Et fortelt, som ser lite ut (?) og skråtak ned mot fotenden. 

I tillegg ser jeg at det er en ny versjon av Finse i 2025, uten at jeg telt klarer å se hva som er forandret.

Tenker det er tipptopp. Har fleire gonger tenkt at eit Hilleberg Nammatj utan GT hadde vore fint til vintertur.

Ser ein ymse program frå turar til nordpolen og på stader der ein ynskjer minst mogleg fotavtrykk så er det ikkje sjeldan å sjå tunneltelt utan særleg fortelt. Det meste skjer uansett i innertelt, og fortelt krev større tomt. 

Eg har fleire gonger delt  Nallo 2 med ein annan person på skiturar der det er eit poeng å spare vekt. Nallo 2 og dette frå Barents er ikkje milevis vekk frå kvarandre i dei ymse cm mål (Barents betre takhøgde langs heile er vel den største forskjellen i høve sjølve måla), så eg tenker jo at dette er eit godt alternativ om ein vil ha eit fullblods vintertelt åleine eller til turane for to der ein skal spare vekt. 

Skrevet

Eg brukte Hilleberg Nammatj som einmanns vintertelt i mange år. Forteltet var stort nok for meg og mine gjeremål. Men liggelengda var alt for kort for meg, i alle fall i vind og snøfokk, derfor vart det erstatta av eit tunelltelt med fortelt i begge endar. Dersom eg hadde vore under 175cm, hadde eg nok brukt det fortsatt.

Omnilite skrev (9 timer siden):

Med et mindre og kortere telt med færre stenger, er det nok lettere for en person å håndtere om været er skikkelig dårlig. Det er heller ikke så viktig hvilken ende som settes i hvilken retning i forhold til vinden, om teltet er symetrisk.

Så lenge det er inngang bare i eine enden, er det ikkje symetrisk. Eg vil ikkje ha vinterstormen rett inn i forteltet når eg åpnar glidelåsen, så inngangen vert alltid satt i le.

Skrevet (endret)

Mange telt er litt sånn at enten er du inne i teltet, eller så er du utenfor. Jeg syns det er skikkelig fint å kunne se ut på naturen, mens jeg er i teltet. På Allak 3 kan jeg sitte i soveposen, og nyte utsikten ved å åpne glidelåsen i ytterteltet.

20250119_092140.jpg

Endret av LitekH
  • Liker 1
Skrevet
LitekH skrev (2 timer siden):

Mange telt er litt sånn at enten er du inne i teltet, eller så er du utenfor. Jeg syns det er skikkelig fint å kunne se ut på naturen, mens jeg er i teltet.

20250119_092140.jpg

Jeg er hjertens enig! Det er grunnen til at jeg trives godt i eks. Hilleberg Unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.