Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennereffektivitet

Msadian

Anbefalte innlegg

Hei alle turkokker, gassbrennere og gramtellere 🧑‍🍳🏋️‍♂️

I en ny video har Gearskeptic gjort en del tester på ulike brennersystemer for å finne ut hvilke oppsett som er mest energi- og vekteffektive. For at du skal slippe å se hele filmen oppsummerer jeg funnene her: 

1. Ved kraftig flamme så vil en kjele med bred bunn fange mer av flammen enn en smal og dermed være signifikant mer effektiv (ca. 30% forskjell mellom bredeste og smaleste). Merk at en kraftig flamme koker vannet fortere, men sløser mest energi. En svakere flamme koker vannet saktere men bruker energien mer effektivt.

0D932191-599C-4AE7-A4EE-6BFD9414F1E0.thumb.jpeg.07d3573004328f4647f4616d49052ddf.jpeg

2. Om du har til vane å bruke en svak flamme så er effekten kjelestørrelsen neglisjerbar.

96F66817-3ACE-4861-90CD-84BBBBDDCFDD.thumb.jpeg.8881d907c4c687f9da7d443bbf88ac9c.jpeg

3. Jo lavere flamme, jo mer energieffektiv blir man ved å ha lokk på kjelen.
53B1290D-6A18-4A82-A80C-40169E6A54B6.thumb.jpeg.7afbf82f8469fa315228eff0704a7947.jpeg

Basert på disse resultatene:

Det mest energieffektive oppsettet

Lett brenner, Lav flamme, Bred/Smal kjele med lokk. (Husk at ved lav flamme er forskjellen på bred og smal neglisjerbar.)

Det medt vekteffektive oppsettet:

Lett brenner, Lav flamme, Smal kjele uten lokk. (Her spiller vekten på lokket inn i oppsettet så det droppes. Kan bruke aluminiumsfolie eller noe annet som lokk så lenge det er under 6,3 gram)

Personlige refleksjoner:

- Disse funnene er gjort under kontrollerte forhold og med gassbrenner. Selvfølgelig vil vind, lufttemperatur og vanntemperatur spille inn og gjøre vesentlige utslag.

- Det er også verdt å ta med at på en langtur vil det være vanskelig å optimalisere gassforbruket sitt og man vil uansett ha med litt ekstra for sikkerhetsskyld. Personlige ligger jeg på 10gr dagen (kun til middag) og bruker dette forbruket som tommelfingerregel.

- Brenner man gass er det også rundt 100gr vekt i gassbeholderen alene som du må drasse på uavhengig av hvor flink du er til å bruke litt brensel. Dette er argumenter for at det kan være bedre med sprit/renset bensin i noen tilfeller.

- Uansett er det interessert for en maxbrenner som meg selv å se at jeg kan få gassen til å vare lengst mulig dersom jeg ikke er så hissig på grøten. Forhåpentligvis kommer det noen vindtunnel-tester snart som bidrar med mer info.

Lenke til videoen. Alle bilder og kilder er fra denne videoen:

Endret av Msadian
  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Randulf Valle har gjort en test av flere brennere mot hverandre hvor totalvekt av brenner og drivstoff ble rangert etter antall liter vann som ble kokt. Opp til 30 liter vann var det et rødspritapparat som var mest vekteffektivt og opp til 15 liter var begge lederne rødspritapparater (begge var superlektvetktbrennere). Gassaparater var mest effektive kun i et lite intervall. Ved mye vannkoking var det bensin og parafin som tok ledelsen. Det gjaldt da altså totalvekt av hele kokesystemet inklusive kjele og drivstoff, altså hvor mye som måtte bæres på ryggen for å koke et antall liter vann. Dette gjaldt bare vannkoing da, men det er jo det mange driver med på tur. Han har skrevet to interessante artikler som omhandler denne testen (de heter Lett vannkoking).

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo noe jeg alltid har ment, at å koke vann med full effekt på brenneren ikke er særlig økonomisk. Derfor mener jeg også at "koketid" for x antall liter vann er helt irrelevant annet enn i helt spesielle tilfeller der det er viktig å få kokt opp vannet fort (hvilke tilfeller det nå måtte være? i felt i krig mens man er under angrep?). Skru ned flammen og forbruket av drivstoff vil gå drastisk ned. I tillegg er det viktig å skygge for vind og å bruke lokk. Lokket blir viktigere når koketiden forlenges siden vannet får mer tid til å fordampe, og fordamping avkjøler væska som fordampingen skjer fra. Lokket sørger for å holde dampen over vannflata slik at energien ikke forsvinner vekk. Det vil sikkert skje fordamping under lokket hele tiden også, men i mindre grad siden innholdet av vann i lufta der nå er høyere og det vil samtidig skje kondensering som gir varmen tilbake der kondensen avsettes (mye på lokk og kjelesider der en del av varmen allikevel vil forsvinne vekk, men også en god del tilbake i vannet). Vil man se hvor mye det betyr er det bare å forsøke å koke vann på litt lav effekt og med og uten lokk. Man ser tydelig forskjell i tiden det tar å få kokt opp vannet, noe som vitner om tapt energi.

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig sammentreff, men i dag testet jeg to brennere mot hverandre. MSR Pocket Rocket og Koeva Moonwalker. Kokte 0,5L vann, tatt fra springen. Kjelen var en Toaks 1.1L titankjele, med lokk. Ingen vindskjerm. Lot gassboksen få romtemp mellom forsøkene.

MSR brenneren bråker mye mer og koker vannet kjappest, på 4min 40 sec.
Koeava Moonwalker har mer behagelig støynivå og koker vannet på 6 min 40 sec.
Koketiden er ikke så viktig å finne ut av, men begge brennerne brukte ca 10-11g med gass på jobben.

Det blir en ny test, med en annen kjele (alu), som er litt videre i bunn, for å se om det har noen målbar effekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
sofasliter skrev (På 1.4.2023 den 14.13):

Artig sammentreff, men i dag testet jeg to brennere mot hverandre. MSR Pocket Rocket og Koeva Moonwalker. Kokte 0,5L vann, tatt fra springen. Kjelen var en Toaks 1.1L titankjele, med lokk. Ingen vindskjerm. Lot gassboksen få romtemp mellom forsøkene.

Koketiden er ikke så viktig å finne ut av, men begge brennerne brukte ca 10-11g med gass på jobben.

Det blir en ny test, med en annen kjele (alu), som er litt videre i bunn, for å se om det har noen målbar effekt.

Om brenneren skal stille på lik baseline, burde de starte med lik mengde gass i boksen. 

Begge brenneren er vel toppmonterte og ved bruk av slike, så forsvinner den mest flyktige gassen først (propan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 timer siden):

Om brenneren skal stille på lik baseline, burde de starte med lik mengde gass i boksen. 

Begge brenneren er vel toppmonterte og ved bruk av slike, så forsvinner den mest flyktige gassen først (propan).

Koeva Moonwalker kan brukes både toppmontert og med gassboksen snudd, men ble brukt toppmontert. Det skilte 10-11g i gassboksen mellom forsøkene så det har nok ikke det påvirket konklusjonen.

Det var 230g gassboks fra BIltema som ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (På 1.4.2023 den 14.13):

Jeg klarer fint å koke en halv liter vann på mindre enn 8 gram gass med en helt regulær brenner. Det gjør jeg ved å skru ned effekten og bruke en vid kjele med lokk. Dette er uten at vind får påvirke brenneren da (hjemme på kjøkkenbenken).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skogens Stønn, Jeg tok en kjapp test selv, med å skru ned effekten på brenneren og velge en kjele med større diameter, etter å ha sett gjennom vidoe i innlegget. Da brukte jeg vesentlig mindre gass på å koke opp vannet. Men med to variable (kjele og effekt), så er ikke testene helt sammenlignbare.

Men konklusjonen ble kjele med større diameter og skru ned på effekten. Setter jeg på en vindskjerm så blir det muligens enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (16 minutter siden):

Jeg klarer fint å koke en halv liter vann på mindre enn 8 gram gass med en helt regulær brenner. Det gjør jeg ved å skru ned effekten og bruke en vid kjele med lokk. Dette er uten at vind får påvirke brenneren da (hjemme på kjøkkenbenken).

En kjapp utregning tilsier at dette vil tilsvare 6,4 gram på det han i videoen kaller en "boil" som er å varme opp vannet 155 °F som tilsvarer 68,3 °C. Selv varmet jeg det nok opp mye mer. Jeg husker ikke starttemperaturen, men den var i hvert fall under 15 °C, og jeg kokte til "rolling boil" som nok er nær 100 °C, altså en delta-T på 85 °C. Dette gir en faktor på 0,8 og 8 gram * 0,8=6,4 gram. Dette er vel og merke et konservativt estimat, så egentlig var det nok bedre på grunn av lavere starttemperatur enn 15 °C og at jeg brukte mindre enn 8 gram, ikke 8 gram.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.