+KjartanE Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 Noen som har erfaring med å fjerne maling og rust fra selve kassen? Hva kjøper jeg av remedier? Eller leverer jeg den til sandblåsing? Tilleggsspørsmål: Hvordan ser jeg årgang på brenneren? Plukka opp en sliten på Finn med sirkel med logo og 111 i høyre hjørne. Ser eldre ut enn den andre jeg har, som kun har klistremerke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 31. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2023 KjartanE skrev (1 time siden):Tilleggsspørsmål: Hvordan ser jeg årgang på brenneren? Plukka opp en sliten på Finn med sirkel med logo og 111 i høyre hjørne. Ser eldre ut enn den andre jeg har, som kun har klistremerke. Fant dette: classiccampstoves Da er den fra 50 tallet ser det ut som. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristoffer Sandnes Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 1950-tallet kan nok stemme bra, din har kanskje rødt justeringsratt(cookiecutter)? Den jeg kjøpte har hvitt å det var vist ikke så vanlig🤷 Sandblåsing går sikkert fint om de som gjør det bruker rett medium. Er blåsemediumet for grovt vil det kreve masse etterarbeid. Det finnes vel en del andre metoder som er mer skånsomt enn sandblåsing, men jeg skal ikke pårope med noe ekspertise. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 31. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg har ikke peiling, så synsing er bra greier 🙂👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 31. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2023 (endret) Mener det var rødlig ja. Leste om cookiecutter, men hvor kommer uttrykket fra? Den brant veldig bra i hvert fall. Endret 31. mars 2023 av KjartanE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristoffer Sandnes Skrevet 31. mars 2023 Del Skrevet 31. mars 2023 KjartanE skrev (30 minutter siden): Mener det var rødlig ja. Leste om cookiecutter, men hvor kommer uttrykket fra? Den brant veldig bra i hvert fall. At den brenner bra er et godt utgangspunkt 👌 Kommer nok fra dette verktøyet bestemor bruke når hun bakte kjeks til jul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 31. mars 2023 Pålogget Del Skrevet 31. mars 2023 Mer synsing: Kjemisk malingsfjerner, deretter elektrolysebad? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 1. april 2023 Forfatter Del Skrevet 1. april 2023 Leste litt om elektrolysebad i går kveld. Det så overkommelig ut. Noen med erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esphojo Skrevet 1. april 2023 Del Skrevet 1. april 2023 KjartanE skrev (7 timer siden): Leste litt om elektrolysebad i går kveld. Det så overkommelig ut. Noen med erfaringer? Spennende prosjekt. Bør prøves 👍Har hatt noen runder på en og annen 111-boks. Fin måte å fjerne rust på. Litt griseri etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 1. april 2023 Forfatter Del Skrevet 1. april 2023 esphojo skrev (11 minutter siden): Spennende prosjekt. Bør prøves 👍Har hatt noen runder på en og annen 111-boks. Fin måte å fjerne rust på. Litt griseri etterpå. Del gjerne litt erfaring du gjorde deg 👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esphojo Skrevet 6. april 2023 Del Skrevet 6. april 2023 Tja. Er noen år siden. Løste salt opp i varmt vann. På de første forsøkene var jeg nok litt sparsom med saltet og fikk liten effekt. Se etter bobler med en gang du kobler opp. Om det ikke kommer noen er det ikke noe vits å håpe på at det går seg til. Når løsningen er bra, og alt koblet korrekt vil du se det med en gang du slår på. Jeg koblet opp i en godt ventilert garasje og lot det stå over natten. Har benyttet dette på bokser både med og uten lakk. Lykke til 👍 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 8. april 2023 Forfatter Del Skrevet 8. april 2023 Første forsøk på elektrolyse med en skiftenøkkel guttungen fant i skogen. Skikkelig rusten. Badet fungerer som bare det. Gleder meg til å få boksen i badet etterhvert. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 8. april 2023 Pålogget Del Skrevet 8. april 2023 KjartanE skrev (3 timer siden): Første forsøk på elektrolyse med en skiftenøkkel guttungen fant i skogen. Skikkelig rusten. Badet fungerer som bare det. Gleder meg til å få boksen i badet etterhvert. Kult. kan du forklare hvordan du gjorde dette? Jeg ser så utrolig mye forskjellige forklaringer på nettet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 8. april 2023 Forfatter Del Skrevet 8. april 2023 På versjon 1.0 på bildet kobla jeg en intelligent lader jeg hadde rett i karet. Sort (-) på skiftenøkkelen, rød(+) på en sagblad jeg ofret. Det fungert ikke. Laderen ville ikke være med på leken. Så leste jeg på nettet at med en slik lader må man innom et batteri. Så det er det du ser på bildet, versjon 1.1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 8. april 2023 Forfatter Del Skrevet 8. april 2023 Versjon 2.0 er et større kar med et tynt armeringsjern som går langs kanten i bunn av karet og stikker opp av løsningen (krystallsoda, varmt vann og en skvett Zalo). Flaskehalsen nå tror jeg er laderen. Den slår seg av til stadighet når den blir varm (tror jeg er grunnen). 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 8. april 2023 Forfatter Del Skrevet 8. april 2023 Elektrikere som ser helt åpenbare feilkoblinger må gjerne gi beskjed. Her går det i prøv og feil strategier 😂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 8. april 2023 Pålogget Del Skrevet 8. april 2023 KjartanE skrev (1 time siden): Versjon 2.0 er et større kar med et tynt armeringsjern som går langs kanten i bunn av karet og stikker opp av løsningen (krystallsoda, varmt vann og en skvett Zalo). Flaskehalsen nå tror jeg er laderen. Den slår seg av til stadighet når den blir varm (tror jeg er grunnen). Ok. Jeg ser enkelte har brukt en vanlig omformer/transformator/strømforsyningogså til formålet. Den er såpass «dum» at den ikke vil stoppe. Regner med den må levere likestrøm for at dette skal fungere. KjartanE skrev (1 time siden): Elektrikere som ser helt åpenbare feilkoblinger må gjerne gi beskjed. Her går det i prøv og feil strategier 😂 Jeg er jo elektriker og elektroinstallatør, men akkurat denne prosessen har jeg ikke prøvd før Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 8. april 2023 Forfatter Del Skrevet 8. april 2023 Marius Engelsen skrev (37 minutter siden): Jeg er jo elektriker og elektroinstallatør, men akkurat denne prosessen har jeg ikke prøvd før Er denne dum nok til å fungere? https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 8. april 2023 Pålogget Del Skrevet 8. april 2023 KjartanE skrev (7 minutter siden): Er denne dum nok til å fungere? https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702 Kanskje, vet ikke. Når jeg mente omformer, tenker jeg på slike som gjerne går til lamper, radioer, elektronikk etc. «Støpselene med store klumper», om du vet hva jeg mener. Sånne har man gjerne hjemme til ett eller annet, og er forsåvidt gratis å prøve Bare klipp ledningene og koble til, men vær sikker på at det ikke er 230V som kommer ut (da får du jo støt). Har også sett på youtube at det gjøres via batteri slik du viser. Kan laderen settes over i strømforsyningsmodus? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 8. april 2023 Forfatter Del Skrevet 8. april 2023 Marius Engelsen skrev (2 minutter siden): Kanskje, vet ikke. Når jeg mente omformer, tenker jeg på slike som gjerne går til lamper, radioer, elektronikk etc. «Støpselene med store klumper», om du vet hva jeg mener. Sånne har man gjerne hjemme til ett eller annet, og er forsåvidt gratis å prøve Bare klipp ledningene og koble til, men vær sikker på at det ikke er 230V som kommer ut (da får du jo støt). Har også sett på youtube at det gjøres via batteri slik du viser. Kan laderen settes over i strømforsyningsmodus? Skjønner. Men har dessverre lite omformere tilgjengelig i heimen, tror jeg. Laderen har dessverre bare en knapp som veksler mellom bil(hurtig)/mc(sakte)/kald. Akkurat nå lader jeg batteriet og kjører elektrolysen kun via det. Unødvendig omstendelig prosess, men versjon 2.1 blir sikkert mer strømlinjeformet 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 9. april 2023 Forfatter Del Skrevet 9. april 2023 All maling forsvant i prosessen. Rusten ble sorte partier som krevde litt pussing for å gå bort. Tror jeg skal ta en runde til i karet nå når malingen er forsvunnet. Må bare få kjøpt inn mer krystallsoda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 11. april 2023 Forfatter Del Skrevet 11. april 2023 KjartanE skrev (På 8.4.2023 den 19.46): Er denne dum nok til å fungere? https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702 Kan rapportere om at den fungerer som bare det. Nå syder det som aldri før oppi karet 👍 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 11. april 2023 Pålogget Del Skrevet 11. april 2023 KjartanE skrev (54 minutter siden): Kan rapportere om at den fungerer som bare det. Nå syder det som aldri før oppi karet 👍 Kult. Måtte du gå via batteri? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 11. april 2023 Forfatter Del Skrevet 11. april 2023 Marius Engelsen skrev (11 minutter siden): Kult. Måtte du gå via batteri? Nei, slapp det. Plug and play! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+KjartanE Skrevet 13. april 2023 Forfatter Del Skrevet 13. april 2023 Kommer seg. Ingen synlig rust, men krever litt innsats med sandpapiret for å fjerne de sorte restene 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.