Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Montana 700? Er den bra?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Garmin Etrex 30x. Den har vert, og er fortsatt meget bra.

Men skjermen er liten, og den er dødstreg.

Jeg vurderer å gå all in med en Garmin Montana 700. Hvordan vil den fungere på fjellet med hansker (ikke votter), og i kajakken med våte neoprenhansker?

(Alternativ knappemodell er vel en 66 modell?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok å ringte til Garmin Teknisk support, hadde en prat med en som hørtes ut som han hadde god peiling på dette.

Har foreløbig ombestemt meg, og kanskje den nye GPSmap 67 er den som er mest aktuell. Den har ganske enorm batteritid med det innebyggete batteriet "opptil 180 timers batterilevetid i standardmodus og opptil 840 timer i ekspedisjonsmodus". Det vil jo si 18 dager eller 84 dager om den brukes i 10 timer for dagen. Holder den halvparten av dette i praktisk bruk er det fortsatt ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne videoen ser man mye av grunnen til at jeg vil bytte ut etrexen:

Den trege panoreringen gjør det vanskelig å orientere seg over ett større område. Og å lage en ny rute for neste dag tar evigheter.

En gpsmap 67 er på vei i posten. Den har jo enda større skjerm og er enda raskere enn 64 i videoen, så det må jo bli veldig bra.

Etrexen får jeg nok ikke allverden for om jeg selger den, så den kan jo kanskje være kjekk å ha når jeg skal på korte turer i område jeg er bedre kjent og ikke trenger å scrolle og lete omkring på kartet.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (41 minutter siden):

Etrexen får jeg nok ikke allverden for om jeg selger den, så den kan jo kanskje være kjekk å ha når jeg skal på korte turer i område jeg er bedre kjent og ikke trenger å scrolle og lete omkring på kartet.

Den veier jo fint lite og burde kunne fungere veldig bra som reserve i fall du skulle snuble og knuse 67'ern, miste'n overbord i kajakken eller lignende. Jeg bruker å ha med meg to GPSer på turer der jeg bruker GPS for navigasjon (med mindre jeg vet at jeg vil klare meg uten). Jeg har to like da, så jeg slipper å ha med ekstra batterier. Dermed blir det lite ekstra vekt. Men e-trexen er jo så liten og lett at det knapt spiller noen rolle om man har med batteri til den. 150 gram med batterier?

Jeg har lurt på å kjøpe meg en e-trex for å ha i lomma på turer der jeg aldri har med noe, sånn bare i tilfelle rottefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (25 minutter siden):

Den veier jo fint lite og burde kunne fungere veldig bra som reserve i fall du skulle snuble og knuse 67'ern, miste'n overbord i kajakken eller lignende.

 

 

Backup er ett must uansett, om man er i ukjent område. Jeg har offlinekart på telefonen. Og den er alltid med fulladet og tåler vann, så jeg har tenkt den er backupnavigasjon hvis det skulle bli påkrevet.

Ellers bruker jeg jo ganske mye kart og kompass, men det har begynt å bli mindre av det siden jeg har både GPS og mobiltelefon med god skjerm og alt av kart, skredkart, flyfoto etc. Begge deler er ganske pålitelige enheter, så med mindre man skal på veldig lang tur eller ekspedisjon er det som regel nok med GPS+Mobil.

Kompass er ett must på sjøen uansett da, men det har jeg nedfelt i dekket på kajakken:

88136B0F-17C4-4D0A-A805-D2DE04A0D94F.jpeg

EDIT: faktisk to kompass og en stk klokke på bildet. Klokken er noe jeg bruker ganske aktivt på lange turer på sjøen. Farten i forskjellige forhold vet jeg sånn omtrent.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser opptil xxx timer som genialt amerikansk reklamejuks :-). Det interessante er nedtil xx timer, eller typisk, det vil ingen opplyse om...
Gleder meg til å høre erfaringene dine med ny Garmin!

Endret av Terje Hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Hav skrev (1 time siden):

Jeg anser opptil xxx timer som genialt amerikansk reklamejuks :-).

Vi snakker vel i +25C med nytt batteri og to tastetrykk for dagen ;) 

Men siden det er samme produsent av de andre enhetene, så er det nok batteritiden allikevel bedre enn på de eldre utgavene. Vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Hav skrev (3 timer siden):

Jeg anser opptil xxx timer som genialt amerikansk reklamejuks :-). Det interessante er nedtil xx timer, eller typisk, det vil ingen opplyse om...
Gleder meg til å høre erfaringene dine med ny Garmin!

Jeg pleier som en veldig grov tommelfingerregel å regne med at jeg helt sikkert få 50% av det som oppgis, men pleier å få kanskje 2/3. Det gjelder alt i fra GPS-er til klokker, mobiltelefoner osv. Når jeg gjør innkjøpet tenker jeg da at jeg ikke skal bli skuffet før det blir dårligere enn dette.

Dette med batteritid er egentlig ganske vanskelig å gi noe enkelt svar på da det jo avhenger av hvor mye strøm man drar ut av batteriet til enhver tid. Lysstyrken på skjermen, om skjermen er på hele tiden, hvor mye man beveger kartet (=uttegning av kart på nytt) osv. har betydning. Likeså hvor ofte man ber om fiks hvis dette er mulig å velge. Noe som også har veldig mye å si er hvor gode forholdene er. Svake signaler gjør at datamaskinen må jobbe mye mer for å få godt nok signal til å beregne posisjonen, så i tett skog vil det gå mer strøm enn på høyfjellet, og i regnvær mer enn i klarvær. Temperaturen betyr selvsagt mye siden batterikapasiteten synker med synkende temperatur (lønner seg å holde GPS-en varm om man kan). Så min erfaring er at hvis jeg sammenligner batteriforbruket for to dager der GPS-en har vært like lenge i bruk, så kan det være ganske mye forskjell i hvor mye batteri som har gått med.

På mine Garmin Montana (600-serien) pleier jeg å regne med at ett batteri i snitt er nok til en dagsmars for meg (pleier å gå 2-3 mil). Som regel er det mer igjen, men det regner jeg ikke med. En sjelden gang må jeg bytte batteri (dette kan også skyldes at batteriet har blitt gammelt og slitt). Jeg har da stilt inn skjermen  til å slå seg av etter 15 sekunder (altså 15 sekunder uten at skjermen berøres). I tillegg har jeg skrudd på batterisparefunksjonen. Denne siste er meget viktig fordi GPS-en fortsetter å tegne ut selv om skjermlyset slås av etter 15 sekunder hvis man ikke gjør det. Med batterisparefunksjonen på derimot, så slås skjermen helt av, og man må trykke inn av/på-knappen for å få den på igjen (kommer da umiddelbart på og er klar til bruk i løpet av brøkdelen av et sekund). Så det viktigste for å få lang batterilevetid er egentlig å skaffe seg erfaring med den spesifikke GPS-en og skjønne hvor batteristrømmen forsvinner.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.